handdator

Visa fullständig version : Spotify


Modde
2008-12-10, 13:14
Det bästa som hänt sedan lunch uppfanns.

Jens.Andersson
2008-12-10, 13:15
sök

KlopFer
2008-12-10, 13:18
haha

Ajin
2008-12-10, 13:24
Såg att de hade sitt högkvarter på östermalm!

kaer
2008-12-10, 13:29
Det bästa som hänt sedan lunch uppfanns.

Osäkert, när uppfanns lunchen?

Spotify är bra, men har en hel del brister. Minst sagt.

KlopFer
2008-12-10, 13:30
Duger i krig mot antipiratbyrån.

kalajset
2008-12-10, 13:34
Som jag ser det har Spotify tre stora fel just nu:

1. Kvaliten. Av vad jag förstått är det 160 kbit som gäller. Det är på tok för lågt. Jag antar de allra flesta t om ratar "gratis-mp3:or" av denna kvalitet.

2. Musikutbudet. Klart det kommer växa efterhand, men för oss som lyssnar på, om än inte den mest obskyra musik från alla jordens hörn som finns, iaf någorlunda "alternativ" musik i stort verkar det en aning begränsat. Kan tänka mig att allifrån death metal som inte stavas Arch Enemy till progressive trance av olika slag, som inte stavas James Holden kan vara svårt att få tag på. Känner spontant att det inte finns så mycket att hämta. Fast detta får vi ju iofs aldrig veta, p ga punkt nummer tre.

3. Möjligheten att prova på. Invitesystemet hindrar effektivt folk, som jag själv, som inte känner någon som använder tjänsten ifrån att prova på. Tror knappast jag kommer betala 99:- i månaden utan att ha provat. Visst kan jag tänka mig att betala denna summa, trots den undermåliga låtkvaliten, om utbudet nu skulle vara över förväntan. Men det lär jag inte få veta, just nu iaf.

EDIT: Såg att man faktiskt får testa det för 9kr under ett dygn. Tjaa, ingen större summa, men fortfarande är jag emot principen "prova på för kostnad" när det snackas internet. Är man uppvuxen med reklamfinansierade tjänster och sharewareversioner så är man.

Slartibartfast
2008-12-10, 13:34
Är spotify helt lagligt? Vilka är bristerna?

Edit: Kalajset hann före.

kalajset
2008-12-10, 13:44
Är spotify helt lagligt? Vilka är bristerna?

Edit: Kalajset hann före.

Lagligt är det.

Däremot, punkt nr. tre i mitt förra inlägg är en sanning med modifikation. Som jag sedan redigerade under "EDIT" kan man faktiskt få prova på under ett dygn för 9kr, något jag helt lyckats missa när jag först skrev posten. Inte gratis, och jag själv tycker som sagt inte om principen, men kommer prova trots det ifall ingen invite är inom synhåll. Idén till Spotify tycker jag är bra, och jag skulle blir uppriktigt glad om det visade sig att mina tanker kring Spotifys negativa sidor är ogrundade.

shut teh face
2008-12-10, 13:52
Jag tycker utbudet är väldigt bra. Däremot finns det ett par artister som spotify inte lyckas få avtal med. Man måste respektera detta beslut men har vi tur kanske det blir ändring i framtiden.

De artister man inte hittar: The Beatles, Led Zeppelin, Pink Floyd

jakke
2008-12-10, 13:53
Som jag ser det har Spotify tre stora fel just nu:

1. Kvaliten. Av vad jag förstått är det 160 kbit som gäller. Det är på tok för lågt. Jag antar de allra flesta t om ratar "gratis-mp3:or" av denna kvalitet.

2. Musikutbudet. Klart det kommer växa efterhand, men för oss som lyssnar på, om än inte den mest obskyra musik från alla jordens hörn som finns, iaf någorlunda "alternativ" musik i stort verkar det en aning begränsat. Kan tänka mig att allifrån death metal som inte stavas Arch Enemy till progressive trance av olika slag, som inte stavas James Holden kan vara svårt att få tag på. Känner spontant att det inte finns så mycket att hämta. Fast detta får vi ju iofs aldrig veta, p ga punkt nummer tre.

3. Möjligheten att prova på. Invitesystemet hindrar effektivt folk, som jag själv, som inte känner någon som använder tjänsten ifrån att prova på. Tror knappast jag kommer betala 99:- i månaden utan att ha provat. Visst kan jag tänka mig att betala denna summa, trots den undermåliga låtkvaliten, om utbudet nu skulle vara över förväntan. Men det lär jag inte få veta, just nu iaf.

EDIT: Såg att man faktiskt får testa det för 9kr under ett dygn. Tjaa, ingen större summa, men fortfarande är jag emot principen "prova på för kostnad" när det snackas internet. Är man uppvuxen med reklamfinansierade tjänster och sharewareversioner så är man.

Det kommer finnas en gratis version. Spotify är fortfarande bara en beta.

Kvalliteten duger i alla fall för mig som använder tjänsten när jag sitter och micklar framför datorn (vilket är en ganska stor del av dagen).

Det finns faktiskt en hel del ganska obskyr musik redan nu. Jag ser utbudet som en styrka med Spotify.

Bubban
2008-12-10, 15:25
1. Kvaliten. Av vad jag förstått är det 160 kbit som gäller. Det är på tok för lågt. Jag antar de allra flesta t om ratar "gratis-mp3:or" av denna kvalitet.

2. Musikutbudet. Klart det kommer växa efterhand, men för oss som lyssnar på, om än inte den mest obskyra musik från alla jordens hörn som finns, iaf någorlunda "alternativ" musik i stort verkar det en aning begränsat. Kan tänka mig att allifrån death metal som inte stavas Arch Enemy till progressive trance av olika slag, som inte stavas James Holden kan vara svårt att få tag på. Känner spontant att det inte finns så mycket att hämta. Fast detta får vi ju iofs aldrig veta, p ga punkt nummer tre.

Jag håller med på bägge dessa punkter. Jag klarar inte av att lyssna på musik som har så låg bitrate, det är på tok för lågt. Helst ska det vara 320/flac, men ibland klarar jag mig på annat.

Eftersom jag lyssnar på elektronisk musik som långt ifrån var och varannan person lyssnar på, kommer det bli rättså betungande för mig att först betala för att bli medlem och sen när man väl "kommit in" inte kan lyssna på något jag tycker om.
För andra som nöjer sig med detta kan det vara bra, men inte för mig i alla fall.

kalajset
2008-12-11, 01:11
Fick en invite, och nu finns det ju även guide ovan dessutom!.

Har nu suttit en hel del med det idag. Jag måste säga att utbudet förvånade mig en smula, det är helt klart godkänt för ändamålet, men som jag misstänkte det inte sådär jättestort när det gäller något mera alternativ musik. (Usch, gillar inte uttrycket, men blir lättast så). Men ändå positivt överraskad m ao. Största problemet är helt enkelt inte riktigt att artister inte finns, det gör de faktiskt allt som oftast så länge man inte snackar riktigt smala genrer, men däremot så finns det sällan mycket av samma artist, utan mest det som släppts de senaste åren. Detta är riktigt tråkigt, för får man bara ordning på detta med kan det helt klart vara värt att betala för även om man inte bara lyssnar på brittan.

Vad det gäller ljudkvaliten så funkar det framför datorn som redan nämts. Ingenting man vill spela på eventuella stora stereon i vardagsrummet, men framför skärmen med halvrisiga högtalare så, visst.

Jag ser Spotify som ett vettigt alternativ till kanske framförallt internetradio. Men även ett sätt att snabbt få höra just den låten man letar efter, samt att upptäcka nya artister såklart, allt i samma kombo. Däremot kan det knappast för en normalkonsument ersätta t ex mp3:or helt, då man fortfarande vill ha något att lyssna på i bilen, mp3-spelaren, på större musikanläggningar, etc etc. Jag har inte satt mig in i hurvida de försöker ersätta detta heller, eller om de i framtiden kommer komma med något alternativ som gör det möjligt, men jag hoppas det, för det har mycket god potential.

Större utbud, (även om det som sagt var över förväntan), samt en möjlighet att ladda hem låtar i programmet, i bättre kvalitet, (lyssnar man direkt må det vara hänt med den halvtaskiga ljudkvaliten), och man har en riktig hit även i mitt tycke.

hoikka poika
2008-12-11, 09:57
Som jag ser det har Spotify tre stora fel just nu:

1. Kvaliten. Av vad jag förstått är det 160 kbit som gäller. Det är på tok för lågt. Jag antar de allra flesta t om ratar "gratis-mp3:or" av denna kvalitet.


Jag är känsligare än medelsvensson för dåligt ljud. IMHO har Spotify tillräckligt bra ljud för vilken standarddator som helst.


2. Musikutbudet. Klart det kommer växa efterhand, men för oss som lyssnar på, om än inte den mest obskyra musik från alla jordens hörn som finns, iaf någorlunda "alternativ" musik i stort verkar det en aning begränsat. Kan tänka mig att allifrån death metal som inte stavas Arch Enemy till progressive trance av olika slag, som inte stavas James Holden kan vara svårt att få tag på. Känner spontant att det inte finns så mycket att hämta. Fast detta får vi ju iofs aldrig veta, p ga punkt nummer tre.

Tycker att det är otroligt bra utbud med tanke på att det inte är ett skarpt system än. Utbudet växer enligt uttalande från Spotify (i DN tror jag det var) med 10000 låtar per dag.


3. Möjligheten att prova på. Invitesystemet hindrar effektivt folk, som jag själv, som inte känner någon som använder tjänsten ifrån att prova på. Tror knappast jag kommer betala 99:- i månaden utan att ha provat. Visst kan jag tänka mig att betala denna summa, trots den undermåliga låtkvaliten, om utbudet nu skulle vara över förväntan. Men det lär jag inte få veta, just nu iaf.

EDIT: Såg att man faktiskt får testa det för 9kr under ett dygn. Tjaa, ingen större summa, men fortfarande är jag emot principen "prova på för kostnad" när det snackas internet. Är man uppvuxen med reklamfinansierade tjänster och sharewareversioner så är man.

Spotify är fortfarande en beta. Invitesystemet hindrar folk och det är antagligen det som är tanken. Systemet ska fungera lite som en vågbrytare och minska anstormningen. Det kommer antagligen att öppnas upp snart.

PS. Jag har 5 invites att ge bort. Skicka PM med mail-adress så får ni en av mig.