handdator

Visa fullständig version : "Aldrig knä framför tårna!" Argument?


Nadreas
2008-12-10, 13:07
Om och om igen hör man gympersonal säga till dom som gör knäböj "aldrig knäna framför tårna". Personligen tycker jag det är urkorkat. Men var kommer det ifrån? När man frågar personalen som säger det så säger dom bara "det skadar knäna" varför frågar jag, men svar finns inga att hämta...

Åse Columbus
2008-12-10, 13:31
vinkeln mellan lårbenet och underbenet i knät blir en belastning för knäleden...den trycker snett i dess naturliga styrka...kolla in en bild på hur knät ser ut o sen tänk dig hur det blir.....

googla!

Pepz
2008-12-10, 13:36
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79166

Nadreas
2008-12-10, 13:46
Tack för länken, sökte på "knäna framför tår" istället för fötter =). Döda tråden om ni känner för d moderatorer.

Arf Pingvin
2008-12-10, 13:46
Om och om igen hör man gympersonal säga till dom som gör knäböj "aldrig knäna framför tårna". Personligen tycker jag det är urkorkat. Men var kommer det ifrån? När man frågar personalen som säger det så säger dom bara "det skadar knäna" varför frågar jag, men svar finns inga att hämta...

Det är egentligen BS men det gäller när folk utför halva böjar, hockeyböjar, byggarböjar... Bättre då att rövlyfta böjen, brett och utan att skjuta fram knäna.

Har man rörlighet för en fulldjup OL-böj eller frontböj är knäna alltid framför tårna.

Fetknoppen
2008-12-10, 13:51
Om och om igen hör man gympersonal säga till dom som gör knäböj "aldrig knäna framför tårna". Personligen tycker jag det är urkorkat. Men var kommer det ifrån? När man frågar personalen som säger det så säger dom bara "det skadar knäna" varför frågar jag, men svar finns inga att hämta...

Det är helt ofarligt att låta knäna gå ut framför tårna i en knäböj. Jag gissar att regeln har uppkommit för att göra det enklare för instruktörer att lära ut knäböj. Om man säger att det är farligt kommer de allra flesta att alltid träna grunda böjar, och tekniska fel och brister brukar ju visa sig när man går djupt.

Elfsberg
2008-12-10, 17:10
Vet ni vad man säger om folk med små fötter?

aelgen
2008-12-10, 17:13
Dom har små skor?

tenchi
2008-12-10, 17:14
de har svårt med knäboj? eller....?

Arne Persson
2008-12-10, 18:46
Självklart skall knäna gå över fötterna vid knäböj, som självklart skall vara djupa, annars belastas knäna alldeles för mycket! Vem f-n har hittat på att "knäna inte skall gå framför tårna"????? Låter lika sjukt som att bänkpressa med raka handleder...

ceejay
2008-12-10, 18:52
imo kan knäna gå över, men jag tycker att det finns en gräns för hur mycket man ska gå över

Arne Persson
2008-12-10, 19:01
imo kan knäna gå över, men jag tycker att det finns en gräns för hur mycket man ska gå över

Det finns ingen anledning att oroa sig för sina knän och fötter, det är betydligt viktigare att skaffa sig tillräcklig smidighet för att kunna köra djupt och ordentligt.

Diggler
2008-12-10, 19:18
jag undrar vad som är värst för knäna, att böja djupt på en viss vikt eller grunt på 1,5-2 ggr den vikten.

Allan
2008-12-10, 19:25
Debatten gör sig bättre i den tråd det länkas till.