handdator

Visa fullständig version : Ont i armbågen


hahavaffan
2008-12-10, 11:58
Får några veckor sedan började jag känna en viss smärta i "knoppen" på armbågen när jag tränade triceps. Speciellt i fullt "utlåst" läge (helt utsträckt arm). Jag tog det lite lugnare med tricepsträningen, men fortsatte att köra bröst iaf, och det kändes ganska bra. Så igår körde jag bröst igen, och då gjorde det rätt ont i armbågen igen... jag tror att det är där triceps fäster på armbågsknoppen som det gör ont.

Kan det vara överträning? För jag kan inte minnas att jag slagit i armbågen, och en polare drog sig till minnes att jag klagade över samma sak för nåt år sedan. Hade tänkt vila triceps helt och hållet i nån vecka nu över jul, och se om det blir bättre. Kan det hjälpa med en sån där grej man trär över armen, som vissa har när de tränar? Tror de kallas vulkan-nånting?

hai_mundas
2008-12-11, 14:28
Troligtvis har du övertränat din triceps så att den börjar dra i sitt fäste. Det är även möjligt att du har eller börjar få en inflammation just vid infästningen. Så vila som du säger i en vecka. Eller framförallt i några dagar. Sen kan du köra lite lätt träning till att börja med. Det kan ju vara så att senan inte hunnit med i styrka i jämförelse med muskeln.
Och ja, det kommer hjälpa med stöd runt armbågen. Det gör att det inte kommer dra lika mycket. Men det är inget man ska förlita sig på. Vila är det bästa för kroppen när den inte mår perfekt, och gör något ont så är det kroppens sätt att säga att något är fel.