Visa fullständig version : Det här med uppvärmning ..igen...
har försökt läsa mig till detta men hittar ingen förklaring som jag förstår ordentligt så nån här kanske kan ge mig ett enkelt svar helt enkelt :D
Hur skiljer sig proteinkvaliten i kall vs kokt mjölk(soja&ko)? för- nackdelar?
Hittat en del info men inte specifikt på detta.
WHITEFOLKS
2008-12-10, 10:02
Minimal skillnad? Kanske förlorar lite lysin?
Scratch89
2008-12-10, 15:55
Inte för att vara dryg, men på vilket sätt kommer det här påverka din vardag? Komjölk har utmärkt proteinkvalitet, oavsett om det är kall mjölk, lagrad ost eller uppvärmd grädde. Soja har också protein av hög kvalitet, och det ska till rätt så mycket för att det ens ska vara risk för brist.
marrtin svarar med siffror här:
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=2894751#post2894751
Du lär knappast komma upp till mer än 70 - 90 grader på spisen innan mjölken skummar över. Räkna med någon procents förlust av lysinet och kanske 25 % förluster av B-vitaminerna.
Förlusterna spelar INGEN roll eftersom mjölk är så näringsrikt redan från början.
Jag uppskattar också att förlusterna är ungefär motsvarande för en sojamjölk, eller t o m mindre.
Eddie Vedder
2008-12-10, 18:43
Jag uppskattar också att förlusterna är ungefär motsvarande för en sojamjölk, eller t o m mindre.
Skillnaden skulle väl i så fall kunna vara att sojamjölken kokats upp en extra gång. Nu vet jag ju inte hur pastöriseringen skiljer sig från dessa men utgår vi från att de pastöriseras lika mycket och i samma temperaturer lika lång tid så kokas ju även sojabönorna en gång till.
Så jag säger för femte (?) tråden där du frågat exakt samma sak Ronja. Näringsförlusterna är en fråga om temperatur i förhållande till tid, ju längre tid och desto varmare desto mer värmekänsliga näringsämnen går förlorade.
Eddie !
Jag bygger min spekulation på mängden reducerande sockararter.
Mjölk innehåller en stor mängd laktos som är reaktiv medan sojamjölk gjord på sojamjöl innehåller glukos som är mindre reaktiv, samtidigt som mängderna glukos är mindre.
Tid och temperatur skulle då vara av mindre betydelse.
Inte för att vara dryg, men på vilket sätt kommer det här påverka din vardag? Komjölk har utmärkt proteinkvalitet, oavsett om det är kall mjölk, lagrad ost eller uppvärmd grädde. Soja har också protein av hög kvalitet, och det ska till rätt så mycket för att det ens ska vara risk för brist.
men det är du...frågar inte pga att det skulle på ngt sätt påverka mig utan föratt jag vill veta mer om allt möjligt kring näringslära.*rolleyes*
Scratch89
2008-12-10, 19:32
Frågan har du dock, precis som Eddie påpekar, redan ställt säkert fyra gånger.
Skillnaden skulle väl i så fall kunna vara att sojamjölken kokats upp en extra gång. Nu vet jag ju inte hur pastöriseringen skiljer sig från dessa men utgår vi från att de pastöriseras lika mycket och i samma temperaturer lika lång tid så kokas ju även sojabönorna en gång till.
Så jag säger för femte (?) tråden där du frågat exakt samma sak Ronja. Näringsförlusterna är en fråga om temperatur i förhållande till tid, ju längre tid och desto varmare desto mer värmekänsliga näringsämnen går förlorade.
NU frågar ja BARA angående hur proteinstrukturen påverkas o hur vår kropp reagerar på det?! kanske skulle sluta fråga eftersom d int ä så poppis....
Tack för bra svar SVerker! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.