Logga in

Visa fullständig version : antall måltider.

goggen
2008-12-09, 23:13
er myten om at 5 eller 6 små måltider vs 3 store er bedre for forbrenningen gravlagt for alltid?*flex*

Eddie Vedder
2008-12-10, 06:23
Hur många gånger har ställt den frågab egentligen?

Det gör mycket liten skillnad och vilket upplägg som för en viss person ger bäst resultat är troligtvis inte måltidsfrekvensen som sådan utan att just det upplägget helt enkelt passar bäst.

King Grub
2008-12-10, 08:32
Förbränningen och blodsockerpåverkan blir ju jämnare över dygnet med många små måltider, medan man får perioder med både stor och liten förbränning om man koncentrerar energiintaget på få tillfällen. Det förstnämnda kan vara en fördel för överviktiga med metabolt syndrom och/eller dålig blodsockerkontroll.

creperiet
2008-12-10, 09:42
Förbränningen och blodsockerpåverkan blir ju jämnare över dygnet med många små måltider, medan man får perioder med både stor och liten förbränning om man koncentrerar energiintaget på få tillfällen. Det förstnämnda kan vara en fördel för överviktiga med metabolt syndrom och/eller dålig blodsockerkontroll.

...eller om man har högt energibehov. Svårt att inte dippa om man bara käkar två 2500kcal måltider.

Fredrik_S
2008-12-10, 14:51
...eller om man har högt energibehov. Svårt att inte dippa om man bara käkar två 2500kcal måltider.

Men om man har ett sånt högt energibehov så har man troligtvis långa träningspass och att då behöva äta något mitt i kanske inte är bekvämt. Kanske då är värt att dippa en stund för att sedan stå sig 6-8 timmar på sin stora måltid.

goggen
2008-12-11, 00:03

så det at kroppen sparer på fettet med lang tid mellom måltidene er bare en myte?

Fredrik_S
2008-12-11, 00:57
så det at kroppen sparer på fettet med lang tid mellom måltidene er bare en myte?

Ja.

Du kommer aldrig undan lagen om intaget energi minus förbrukad energi(undantaget sjukdomar eller vissa mediciner).
Så länge du ligger på ett högre kcal intag än du förbrukar så går du upp i vikt. Ligger du på ett kaloriunderskott går du ner i vikt.
Oavsett måltidsfrekvens.

ingster
2008-12-11, 11:52
Tänker man på det i perspektivet av att kunna deffa ner sig senare skulle det nog vara fördelaktigt att äta flera mindre måltider då magsäcken krymper. Men ja vet inte vad tandläkaren säger ^^

z_bumbi
2008-12-11, 12:52
Men om man har ett sånt högt energibehov så har man troligtvis långa träningspass och att då behöva äta något mitt i kanske inte är bekvämt. Kanske då är värt att dippa en stund för att sedan stå sig 6-8 timmar på sin stora måltid.

Varför inte helt enkelt äta flera gånger så slipper man dippen? Det finns mig veterligen inga fördelar med att bara äta två mål per dag och att då dessutom stoppa i sig 2,5 Mcal i varje måltid verkar inte riktigt genomtänkt.
2,5 Mcal är dessutom jobbigt att stoppa i sig om sammansättningen ska vara något så när vettigt och om man man ska göra det regelbundet under en längre tid.

Fredrik_S
2008-12-11, 15:29
Varför inte helt enkelt äta flera gånger så slipper man dippen? Det finns mig veterligen inga fördelar med att bara äta två mål per dag och att då dessutom stoppa i sig 2,5 Mcal i varje måltid verkar inte riktigt genomtänkt.
2,5 Mcal är dessutom jobbigt att stoppa i sig om sammansättningen ska vara något så när vettigt och om man man ska göra det regelbundet under en längre tid.

Finns flera fördelar som jag tycker är stora med att äta två gånger. Dels slipper man svårigheterna i att hitta ställe att laga mat på eller bra ställen att köpa maten på. Dels slipper man äta helt plötsligt när man är upptagen med något annat. Samt att man kan ha långa träningspass på 4-6 timmar, där man gärna slipper för mycket fast föda.

Men 2500 kcal är nog lite väl för en måltid. Blir nog att äta tre gånger om man ska ha i sig 5000kcal.

Tänker man på det i perspektivet av att kunna deffa ner sig senare skulle det nog vara fördelaktigt att äta flera mindre måltider då magsäcken krymper. Men ja vet inte vad tandläkaren säger ^^

Hur lång tid tar det för magsäcken att anpassa sig efter mindre måltider? Hur stor del av långtidsmättnadskänslan sitter i storleken på magsäcken?
Deffar jag äter jag hällre 3 lite större måltider än 6 pyttesmå.

Eddie Vedder
2008-12-11, 15:38
Deffar jag äter jag hällre 3 lite större måltider än 6 pyttesmå.

Det behöver inte ens gälla deff tror jag. jag kan ju utgå från mig själv, inte deffar jag men att peta i mig aptitretare var tredje timme skulle jag uppleva som rent självplågeri.

Mycket krångel och hela tiden tillräckligt lite mat för att aldrig få känna sig mätt, men tillräckligt mycket för att trigga hungern.

goggen
2008-12-11, 17:45
en som har en stillesittende jobb, og kun mosjonerer klarer seg fint på 2 til 3 måltider om dagen.. kanskje verre med de som spiser 5000 kalorier om dagen.. blir jo voldsomme måltider da*flex*

Tolkia
2008-12-11, 19:19
en som har en stillesittende jobb, og kun mosjonerer klarer seg fint på 2 til 3 måltider om dagen.. kanskje verre med de som spiser 5000 kalorier om dagen.. blir jo voldsomme måltider da*flex*
Det måste väl bero på storleken på måltiderna? Vi konstaterade ju nyss att måltidsfrekvensen inte hade någon betydelse för huruvida man får i sig tillräckligt/för lite/för mycket. Vad som är "rätt" antal tror jag varierar ganska mycket mellan individer.

machine gun
2008-12-11, 19:33
Det behöver inte ens gälla deff tror jag. jag kan ju utgå från mig själv, inte deffar jag men att peta i mig aptitretare var tredje timme skulle jag uppleva som rent självplågeri.

Mycket krångel och hela tiden tillräckligt lite mat för att aldrig få känna sig mätt, men tillräckligt mycket för att trigga hungern.

Alla är vi olika. Jag är mätt efter lunch, men 2-3 timmar senare är jag hungrig igen oavsett hur mkt jag åt. För mig vore det självplågeri att då vänta ytterligare 3 timmar innan jag fick äta igen.