handdator

Visa fullständig version : e jag jobbig? hihi


STarfish
2003-07-11, 00:31
Kan man bygga muskler samtidigt som man rensar bort lite fett?

Jag har nån kilos övervikt och vill gärna bli av med lite hehe!

Det är så att jag var smal och så innan men på senaste 3 åren så har jag ätit lite väl mycket pizza, godis,öl, chips och skit... och det har gett mig övervikt på en 4-7 kg tror jag.

Och jag vill bli hårdare i kroppen, och få muskler....

Så jag har bestämt mig för att lägga av med ALLT SKIT som det jag nämde ovanför... och bara köra på bra och nyttig mat...
Äta mina Power whey proteiner som jag ska 2-3 gram/kg
Och träna mina 4-5 dagar i veckan, gå morgon promenader 3 gånger veckan, möjligtvis jogga lite och cykla efter efter tränings passet.

Jag gav det ett försök förra året men jag föll för frestelsen och sluta träna och åt skit.
Men denna gången ska jag fanimaj klara det!

*En vanlig dag typ, börjar kl 12*
Jag äter protein pulver på morgonen tillsammans med 2 knäckebröd lr grov bröd, musli/Flingor

kl14:00 innan träning: Protein pulver, Pasta/ris/havre gröt och tonfisk, ägg.

kl 16:00 Efter träning: Protein pulver/lite ananas, ris/pasta/potatis, kött.

19:00 mellan mål: protein pulver... GÄRNA nån tips på mat här???

22:00 Protein pulver.... sen sover jag.

Jag äter för övrigt mycket sallad och dricker mycket vatten, har även lite dressing till salladen.


Så har jag goda chanser att bygga muskler samtidigt som jag kanske blir av med lite fett?

Kanske nån tips ni kan ge eller....

Jag är 1.73 lång och väger 80,5 kg 19 år *fyller år om några dagar 20* hehe :thumbup:

ohh trött jag e nu :P ska nog sova.. hehe hoppas på många svar imorrn...

zombiealex
2003-07-11, 00:35
Originally posted by STarfish
Kan man bygga muskler samtidigt som man rensar bort lite fett?

Nej!

EDIT: alltså... du kan ju träna utan problem och bli biffig... men räkna inte med att du blir 80kg rippad :D

STarfish
2003-07-11, 00:37
jag menar inte jogga efter träning, det blev fel där :P:smash:

STarfish
2003-07-11, 00:47
asså jag menar inte super mycket fett, utan kanske lite grann försvinner eller jag stannar upp i min vikt o ökar musklerna istället? nåt åt det hållet.... jag menar där borde kanske försvinna nått efter ett tag...

jag hadde inte förväntat mig att det skulle gå snabbt att bli av med det...

zombiealex
2003-07-11, 00:54
hihihi :D

Du är på rätt väg :thumbup:

Hoppa in på några feta spinning pass per vecka också ;)

Vad har du för bf%?

911
2003-07-11, 00:57
jag tror inte du har några problem att gå ner till 72-73 som du bör väga om du kämpar på några månader... Gör av med massa kcal så fixar det sig :)

lycka till o grattis :)

zombiealex
2003-07-11, 01:20
Hittade denna sida åt dig:


"Bygg muskler och bränn fett - samtidigt!"
http://www.paulun.com/art/f_brannfett.htm

Berry
2003-07-11, 08:54
det var en satans massa proteinpulver. ät mat istället! ta inte dina wheydrinkar annat än efter träning och på morgonen - det är då de gör nytta.

STarfish
2003-07-11, 12:28
Jag har ingen aning om min bf% har aldrig kollat upp det.
Det är väll inget fel på att ta en protein drink innan man går och lägger sig?

hur många gram kolhydrater, fett ska man ha per dag när man tränar? hur många kcal? 3000 kcal kanske...:rolleyes:

King Grub
2003-07-11, 12:33
Det är väll inget fel på att ta en protein drink innan man går och lägger sig?

Du har ingen nytta av ett anabolt protein som vassle (whey) innan du går och lägger dig. Du vill ha ett protein med långsam aminosyreutsöndring som varar så länge som möjligt under natten, inte ett protein som är upptaget efter 30 minuter, så du har 7 timmar eller mer framför dig utan.

hur många gram kolhydrater, fett ska man ha per dag när man tränar? hur många kcal? 3000 kcal kanske...

Helt beroende på din energiförbrukning och aktivitetsnivå. 3000 kcal låter rimligt för att kunna bygga något. Personligen ligger jag på runt 25 % fett, 25 % protein och 50 % kolhydrater. Obs: energiprocent, inte viktprocent. Jag ser till att få mig ungefär (minst) 3 gram protein per kilo kroppsvikt och tillräckligt med kolhydrater för att orka träna hårt. Resten utgörs att fett, både det som finns i maten och eventuellt tillskott.

STarfish
2003-07-11, 12:36
asså helt seriöst, jag har aldrig fattat det där med 25% fett 30% kolhydrater osv. hehe kanske trög men jag fattar fortfarande inte... lixom 25% fett av vaddå? kanske 25% av mina kcal ska vara fett, kan jag tänka mig nåt åt det hållet...:smash:

King Grub
2003-07-11, 12:42
Om vi tar fett som exempel är det alltså hur stor del av ditt dagliga energiintag (kcal) som skall utgöras av fett. Om vi tar 3000 kcal som exempel, och varje gram fett innehåller 9.3 kcal per gram, och du skall äta 25 energiprocent fett blir det alltså:

25 % av 3000 är 750. 750 kcal skall vara fett.

750 / 9.3 = 80 gram (ungefär)

Alltså 80 gram fett per dag.

Samma uträkning gäller kolhydrater och protein, men där är varje gram 4.1 kcal istället för 9.3

STarfish
2003-07-11, 12:50
hehe jo men då tänkte ja rätt, man måste va matte geni nästan ju för och hålla sån koll på vad man käkar haha :D

har du nåt o rekommendera för mig då, nån procent uppdelning?

Jag vill inte bli fet nu... men bygga muskler.

1,73 lång, 80,5 kg, 20 bast! lite rund om magen e man väl :naughty:

King Grub
2003-07-11, 13:02
Prova en 30 E-% protein, 25 E-% fett, och resten kolhydrater, kanske. Är du fysiskt aktiv kan du behöva öka kolhydratdelen. Det är bara ett exempel. Alla är olika - vissa är högkolhydratspersoner som jag, andra ligger lågt på kolhydraterna och drar upp fettet istället. Men kolhydrater är det bästa bränslet för styrketräning, det är helt klart.

STarfish
2003-07-11, 13:07
jag hitta den här som du skrivit King!

"Vassle är ett anabolt protein, och passar därför bäst vid två tillfällen, tycker jag: efter passet och direkt efter uppvaknandet på morgonen. Som mellanmål och innan sänggåendet passar det nog bättre med ett anti-katabolt, långsammare, protein. Och det behöver inte vara i pulverform - ät mer proteinrik mat. Fisk, fågel, kött, skaldjur, ägg."

finns där nåt protein pulver man kan ta på kvällen eller innan passet förutom vassle?

STarfish
2003-07-11, 13:26
30E-% = 1000 kcal protein = 244g
25E-% = 750 kcal fett = 80g
45E-% = 1350 kcal kolhydrater = 330g

:hbang:

Berry
2003-07-11, 21:01
ta ett kasseinbaserat tillskott, tex protec

Mr_fit2002
2003-07-16, 17:15
Originally posted by STarfish
jag hitta den här som du skrivit King!

"Vassle är ett anabolt protein, och passar därför bäst vid två tillfällen, tycker jag: efter passet och direkt efter uppvaknandet på morgonen. Som mellanmål och innan sänggåendet passar det nog bättre med ett anti-katabolt, långsammare, protein. Och det behöver inte vara i pulverform - ät mer proteinrik mat. Fisk, fågel, kött, skaldjur, ägg."

finns där nåt protein pulver man kan ta på kvällen eller innan passet förutom vassle?

Kan bara säga, försök att äta mer vanlig mat och inte dricka proteindrinkar till alla måltider.

Förslag på bra och proteinrik föda
Kycklingfileer
Räkor
Torsk
Lättkesella
Valios cottagecheese 0.3%
Tonfisk
Finns säkert fler men kommer inte på några just nu.....

Proteindrinkar kan dock fylla sitt syfte vid två tillfällen
1. Före promenad på morgonen
2. Direkt efter träningen

Tänk oxå på att vanlig mat är det som ska utgöra grunden i din diet. Kosttillskott är ju som det heter "tillskott" utöver maten.

Lycka till med träningen och hoppas att du når dina mål:) . Kolla även igenom gamla trådar i ämnet kost. Det kan säkert vara till hjälp.

M V H Fredde blivande SM mästare i fitness

King Grub
2003-07-16, 17:19
Fler bra proteinkällor: musslor, kalkon, hamburgerkött, mjukost 1% fett, fläskkotlett- och filé, lövbiff, rostbiff, sej, alaska pollock, kycklinglever, ungnötlever, makrill (både i tomat och färsk), lax, strömming, sill, ägg, viltkött, mm. Det behöver inte vara enahanda och tråkigt bara för att det är bra. :thumbup:

Mr_fit2002
2003-07-16, 17:21
Originally posted by STarfish
Kan man bygga muskler samtidigt som man rensar bort lite fett?

Jag har nån kilos övervikt och vill gärna bli av med lite hehe!

Det är så att jag var smal och så innan men på senaste 3 åren så har jag ätit lite väl mycket pizza, godis,öl, chips och skit... och det har gett mig övervikt på en 4-7 kg tror jag.

Och jag vill bli hårdare i kroppen, och få muskler....

Så jag har bestämt mig för att lägga av med ALLT SKIT som det jag nämde ovanför... och bara köra på bra och nyttig mat...
Äta mina Power whey proteiner som jag ska 2-3 gram/kg
Och träna mina 4-5 dagar i veckan, gå morgon promenader 3 gånger veckan, möjligtvis jogga lite och cykla efter efter tränings passet.

Jag gav det ett försök förra året men jag föll för frestelsen och sluta träna och åt skit.
Men denna gången ska jag fanimaj klara det!

*En vanlig dag typ, börjar kl 12*
Jag äter protein pulver på morgonen tillsammans med 2 knäckebröd lr grov bröd, musli/Flingor

kl14:00 innan träning: Protein pulver, Pasta/ris/havre gröt och tonfisk, ägg.

kl 16:00 Efter träning: Protein pulver/lite ananas, ris/pasta/potatis, kött.

19:00 mellan mål: protein pulver... GÄRNA nån tips på mat här???

22:00 Protein pulver.... sen sover jag.

Jag äter för övrigt mycket sallad och dricker mycket vatten, har även lite dressing till salladen.


Så har jag goda chanser att bygga muskler samtidigt som jag kanske blir av med lite fett?

Kanske nån tips ni kan ge eller....

Jag är 1.73 lång och väger 80,5 kg 19 år *fyller år om några dagar 20* hehe :thumbup:

ohh trött jag e nu :P ska nog sova.. hehe hoppas på många svar imorrn...

Försök om möjligt stiga upp lite tidigare på dagen, dels för att få bra dygnsrytm, och dels för att gå morronpromenad. En annan fördel med att stiga upp typ, låt oss säga 8.00 är ju att du hinner inta mer föda, vilket leder till att proteinintaget blir högre. Även ämnesomsättningen borde öka, i och med att du är "igång" mer tid av dagen, vilket leder till ökad förbränning.

M V H Fredde blivande SM mästare i fitness 2004

Mr_fit2002
2003-07-16, 17:26
Originally posted by King Grub
Fler bra proteinkällor: musslor, kalkon, hamburgerkött, mjukost 1% fett, fläskkotlett- och filé, lövbiff, rostbiff, sej, alaska pollock, kycklinglever, ungnötlever, makrill (både i tomat och färsk), lax, strömming, sill, ägg, viltkött, mm. Det behöver inte vara enahanda och tråkigt bara för att det är bra. :thumbup:

Det är bra att vi hjälp åt här på forumet:thumbup:
Det e så de ska va:)