handdator

Visa fullständig version : Göra sig av med ett djur


KaptenKnäsvag
2008-12-09, 20:49
Hur gör man sig av med ett husdjur på smidigast sätt? (på lagligt vis dvs ;))

Min tjej har en kanin hon inte har tid att ta hand om mer, men det är omständigt att lägga upp djuret + bur och resten av tillbehören på blocket eller i en tidningsannons. Man måste ju hålla på att fixa transport osv.

Hur kan man gå tillväga annars? Går det att skänka bort djuret till någon affär eller liknande, möjligtvis?

Svedberg
2008-12-09, 20:51
Är det olagligt att vrida nacken av den och posta i soptunnan?

KaptenKnäsvag
2008-12-09, 20:52
Är det olagligt att vrida nacken av den och posta i soptunnan?

Kort sagt: Ja

HookersUnited
2008-12-09, 20:55
Jag kan förstå att du tycker att det är omständigt att lägga ut en annons på Blocket...om du är 73 år och tror att du surfar på internet när du lägger Harpan. Annars är du bara jävligt lat.

KaptenKnäsvag
2008-12-09, 21:00
Jag kan förstå att du tycker att det är omständigt att lägga ut en annons på Blocket...om du är 73 år och tror att du surfar på internet när du lägger Harpan. Annars är du bara jävligt lat.

Det är inte _jag_ som vill bli av med kaninen, men jag har full förståelse för att man inte orkar sälja den på internet. Det är ju inte som att sälja en LP-skiva.

Hitta köpare, komma i kontakt med köpare, säkerställa att köparen är kompetent nog att ta hand om djuret, komma fram till mötesplats, köra till mötesplats för överföring av djur+tillbehör, osv.

Det är därför jag undrar hur man gör för att _smidigast_ göra sig av med ett litet djur som detta.

z_bumbi
2008-12-09, 21:07
Boka tid hos en veterinär.

Edit: Jag uppfattade nog inte första inlägg som andra gör.

Det smidigaste om kanninen ska överleva är nog att ge bort den till någon man redan känner.

KalleBalik
2008-12-09, 21:09
Det är inte _jag_ som vill bli av med kaninen, men jag har full förståelse för att man inte orkar sälja den på internet. Det är ju inte som att sälja en LP-skiva.

Hitta köpare, komma i kontakt med köpare, säkerställa att köparen är kompetent nog att ta hand om djuret, komma fram till mötesplats, köra till mötesplats för överföring av djur+tillbehör, osv.

Det är därför jag undrar hur man gör för att _smidigast_ göra sig av med ett litet djur som detta.

Jag tror inte att det finns något "smidigt" sätt att göra sig av med en kanin. Kolla blocket exempelvis, finns mängder av kaniner som bortskänkes.

bubbe
2008-12-09, 21:18
Säjer inte att det är så här i ditt fall, men det låter jäkligt tragiskt.

1. Skaffa gullig kanin

2. Kommer på att den inte är så gullig längre och dessutom finns det "bättre" saker att göra än ta hand om en kanin.

3. Hitta ett smidigt sätt att bli av med den så man inte behöver bry sig.


=respektlöst.

Nu finns det säkert tusen anledningar och din tjej har säkert varit jätteduktig på att ta hand om djuret, men detta är tankar som far i min skalle.

Plina
2008-12-09, 21:20
Hur svårt kan det vara att slänga upp en annons. Den eventuella köparen ringer upp, kommer hem till er och kollar på kaninen, köper den och tar den med sig hem.
Har man tagit ansvaret att skaffa ett djur får man ta sig tid att "göra sig av" med det på ett bra sätt.

Är det besvärligt att lägga upp en annons på blocket så finns det nog inte någon annan utväg än att boka tid hos veterinären och låta djuret somna in.
Med detta alternativet får ni även ringa, bestämma tid och köra iväg. Utöver det får ni även betala för veterinärkonstnaden.
Alltså lika "jobbigt" som att skaffa en ny matte/husse.

Plina
2008-12-09, 21:21
Säjer inte att det är så här i ditt fall, men det låter jäkligt tragiskt.

1. Skaffa gullig kanin

2. Kommer på att den inte är så gullig längre och dessutom finns det "bättre" saker att göra än ta hand om en kanin.

3. Hitta ett smidigt sätt att bli av med den så man inte behöver bry sig.


=respektlöst.

Nu finns det säkert tusen anledningar och din tjej har säkert varit jätteduktig på att ta hand om djuret, men detta är tankar som far i min skalle.

Precis min tanke...

tjabon
2008-12-09, 21:23
Egen erfarenhet/förfarande :

1) gräv en grop ute i skogen
2) ta fram hagelbössan. Har du ingen egen, kontakta närmaste polare
med hagelbössa.
3) Klart !!

hoikka poika
2008-12-09, 21:30
Håll kaninen i bakbenen så den hänger nedåt med huvudet. Stryk kaninen på ryggen så att den böjer nacken bakåt. Avliva medelst ett "karateslag" mot nacken.

Bra recept på kanin: http://www.savetoby.com/

erks
2008-12-09, 21:33
Egen erfarenhet/förfarande :

1) gräv en grop ute i skogen
2) ta fram hagelbössan. Har du ingen egen, kontakta närmaste polare
med hagelbössa.
3) Klart !!

Han frågade hur "man" gör sig av med ett husdjur. Tror inte han syftade på efterblivna, alternativt "komiker".

KaptenKnäsvag
2008-12-09, 21:37
Jag var fullt medveten om att jag skulle få en del sådana skämt när jag använde frasen "göra sig av med".

Folk borde komma ihåg att överraskning är nyckeln till humor, det går inte att skämta om det uppenbara.

erks
2008-12-09, 21:50
Tycker du ska eta den!!!11 likzom bara paaap a cap in itz azz xD ^^


Tycker du ska köra på blocket faktiskt. Fast nog borde det finns någon bekant som kan ta sig an en liten kanin? :)

hoikka poika
2008-12-09, 21:50
Jag var fullt medveten om att jag skulle få en del sådana skämt när jag använde frasen "göra sig av med".

Folk borde komma ihåg att överraskning är nyckeln till humor, det går inte att skämta om det uppenbara.

Jag skämtar inte iaf, se sida 24 och 25:
http://www.sjv.se/download/18.71828f571158338f31a80006180/2007-077.pdf

PS. Det beror det ju, som du säger, på vad man läser in i "göra sig av med" och du orkar inte sälja den på blocket. Vad återstår?

lectris
2008-12-09, 22:05
Har man tagit ansvaret att skaffa ett djur får man ta sig tid att "göra sig av" med det på ett bra sätt.

+1

Dags att sätta djurets behov framför era egna och se till att kaninen får ett bra och kärleksfullt nytt hem. Hon har ansvaret och allt annat är egoistiskt och respektlöst.

Inte menat att verka hård, gör mig bara upprörd att många ser djur som en sak, inte ett liv. Bara tanken på att t ex så många slänger ut sina katter i skogen när de tröttnat på kattungen som vuxit upp och de inte orkar göra rent kattlådan längre gör mig illamående.

Granatgiraffen
2008-12-09, 22:08
Hur gammal är kaninen då? om det är en gammal rackare så är det nog inte direkt att skänka bort den.

PowPow
2008-12-09, 22:13
+1

Dags att sätta djurets behov framför era egna och se till att kaninen får ett bra och kärleksfullt nytt hem. Hon har ansvaret och allt annat är egoistiskt och respektlöst.

Inte menat att verka hård, gör mig bara upprörd att många ser djur som en sak, inte ett liv. Bara tanken på att t ex så många slänger ut sina katter i skogen när de tröttnat på kattungen som vuxit upp och de inte orkar göra rent kattlådan längre gör mig illamående.

Säger du som senast häromveckan åt upp en stackars kyckling! Snacka om att sätta djurets behov framför sina egna.

Just det.

EN KYCKLING! TITTA SÖT!

http://barnensskattkista.files.wordpress.com/2007/02/kyckling.jpg
http://content.expressen.se/blog/41/41/23/fannylife/images/kyckling_1175893639.jpg

:D

Edit: Och en gris! Titta!

http://www.nappet.se/images/110495/large.jpg

Jens.Andersson
2008-12-09, 22:22
Om han har vinterpäls och lite instinkter kvar så kan du kanske släppa ut den? Förhoppningsvis tar inte rävarna den men eftersom du inte vet säkert så behöver det inte tynga ditt samvete.

lectris
2008-12-09, 22:24
Säger du som senast häromveckan åt upp en stackars kyckling! Snacka om att sätta djurets behov framför sina egna.

Just det.

EN KYCKLING! TITTA SÖT!

oh! oh! kyckling och gris gott. Kanin not so much. *cupid* *popcorn*

hoikka poika
2008-12-09, 22:38
Om han har vinterpäls och lite instinkter kvar så kan du kanske släppa ut den? Förhoppningsvis tar inte rävarna den men eftersom du inte vet säkert så behöver det inte tynga ditt samvete.

Bara för att man inte vet exakt vad som kommer att hända med ett domesticerat djur ute i naturen så kan man ju gissa, eller hur?

Djurs väl och ve är inget man ska ta lätt på. Försök sälja det oönskade djuret, försök skänka bort det och i sista hand avliva. Att släppa ut husdjur i naturen är inget en ansvarig person gör. Dessutom får man inte släppa ut djur hur som helst.

PS. @Kn Knäsvag: Jag missade att du funderade på att skänka bort kaninen ... det är väl bara att ringa runt till djurbutiker och fråga. Det kan fungera. Annars är det väl bara att lägga upp anslag i din lokala butik. Säkert nappar någon barnfamilj.

Jens.Andersson
2008-12-09, 22:47
Bara för att man inte vet exakt vad som kommer att hända med ett domesticerat djur ute i naturen så kan man ju gissa, eller hur?

Jo fast det är ju fortfarande bara en gissning. Att bara släppa ut dem dock kanske inte är tillåtet. Lite oturligt kanske den ynglar av sig och äter upp allas rabatter på sommaren.

hahavaffan
2008-12-09, 23:01
Blocket... det behöver inte ta mer än nån dag. Sätt 100kr typ.

Madame
2008-12-09, 23:11
Säjer inte att det är så här i ditt fall, men det låter jäkligt tragiskt.

1. Skaffa gullig kanin

2. Kommer på att den inte är så gullig längre och dessutom finns det "bättre" saker att göra än ta hand om en kanin.

3. Hitta ett smidigt sätt att bli av med den så man inte behöver bry sig.


=respektlöst.

Nu finns det säkert tusen anledningar och din tjej har säkert varit jätteduktig på att ta hand om djuret, men detta är tankar som far i min skalle.

Det är väl precis det de gör, som jag förstod det vill de hitta nån bra person som kan ta bra hand om den istället för vilken random typ som helst, och det är därför de tycker att det känns lite jobbigt.

Three pigs
2008-12-09, 23:14
Är det olagligt att vrida nacken av den och posta i soptunnan?

hahaha.

KaptenKnäsvag
2008-12-09, 23:16
Det är inte _jag_ som vill bli av med kaninen, men jag har full förståelse för att man inte orkar sälja den på internet. Det är ju inte som att sälja en LP-skiva.

Hitta köpare, komma i kontakt med köpare, säkerställa att köparen är kompetent nog att ta hand om djuret, komma fram till mötesplats, köra till mötesplats för överföring av djur+tillbehör, osv.

Det är därför jag undrar hur man gör för att _smidigast_ göra sig av med ett litet djur som detta.

Där.

Avesta
2008-12-09, 23:25
17 § Kaniner och fjäderfän får bedövas genom ett slag i bakhuvudet med ett hårt föremål om djuret slaktas av sin ägare för dennes personliga bruk eller om djuret är avsett för utfodring av rovlevande djur.

tjabon
2008-12-10, 00:46
Han frågade hur "man" gör sig av med ett husdjur. Tror inte han syftade på efterblivna, alternativt "komiker".

Är du bara på dåligt humör, eller har du någon speciellt anledning
till att hoppa på mej som person ??.....

Juliette
2008-12-10, 00:47
Om ni verkligen vill att kaninen ska komma till en bra köpare så är det bästa att sätta ut en annons ändå. Om ni ger bort den till en djuraffär så vet ni ju inte alls vem som köper den, affären kollar ju inte upp sina kunder utan säljer ju bara till första bästa.

Ha gärna med ett foto i annonsen, eller om ni sätter upp lappar på konsum, det brukar bli fler som ringer på annonsen då.

Lycka till, hoppas det går bra, och att ni hittar ett bra hem!

KlopFer
2008-12-10, 01:07
Malin tyni

Om inte annat så gå till någon djuraffär och fråga, tar 10minuter. Annars annons som tar 5min.

Finns ju ställen man kan lämna in katter i stan men kaniner vetefan.

KaptenKnäsvag
2008-12-10, 01:30
Malin tyni

Om inte annat så gå till någon djuraffär och fråga, tar 10minuter. Annars annons som tar 5min.

Finns ju ställen man kan lämna in katter i stan men kaniner vetefan.

Haha tänkte faktiskt på det första

C.E.J.
2008-12-10, 01:49
Säger du som senast häromveckan åt upp en stackars kyckling! Snacka om att sätta djurets behov framför sina egna.

Just det.

EN KYCKLING! TITTA SÖT!

IMG]http://barnensskattkista.files.wordpress.com/2007/02/kyckling.jpg[/IMG]
IMG]http://content.expressen.se/blog/41/41/23/fannylife/images/kyckling_1175893639.jpg[/IMG]

:D

Edit: Och en gris! Titta!

IMG]http://www.nappet.se/images/110495/large.jpg[/IMG]

Silly little änimulls *cupid*

Snobbe
2008-12-10, 02:17
Vet inte om någon skrivit detta men har ni något zoo så kanske dom vill ha kaninen som orm mat?:o

jmk
2008-12-10, 04:09
Hej knäsvag...Har en gård där det bor massor av tamkaniner, du får släppa av den här så får den 30 polare...de bor i en lada..utfodras regelbundet

z_bumbi
2008-12-10, 10:26
Jag undrar lite över transport/mötesplats, bor den som har kaninen så ensligt att ingen hittar dit/kan ta sig dit?

Anna.L
2008-12-10, 11:07
Jag har sålt och köpt minst 50 kaniner och agerat transport vid försäljning för många fler. Jag hade kaninuppfödning som hobby i flera år så ingen av dessa var "köpa och sen tröttna så jag säljer"-kaniner. Ingen av dessa har känts speciellt jobbiga rent praktiskt sett att sälja. Jag ska ge dig några tips. För det första, är det en renrasig kanin med stamtavla? Om ja, är den utställd och registrerad? Om ja så glöm inte att ta med detta i annonserna för då utökar du din kundkrets från enbart barnfamiljer till även uppfödare. Förutom blocket så kan jag rekommendera http://www.kanin-net.nu/ där alla kanin-intresserade hänger. Finns köp- och sälj-del på forumet. Angående att säkerställa att personen du säljer till kommer att ta hand om djuret bra så kan du inte göra mycket mer än att ställa lite frågor när personen kommer och erbjuda dina råd som erfaren kaninägare.

JoeyP
2008-12-10, 11:12
Släpp ut den i de fria?

Vet jättemånga kaniner som smitit från en kompis hem, ser dem ibland, tillsammans med harar.

Iaf förra sommaren, och förr förra. Dem äter ju gräs och grejor, inte så svårt för en kanin att överleva.

Anna.L
2008-12-10, 11:25
Släpp ut den i de fria?

Vet jättemånga kaniner som smitit från en kompis hem, ser dem ibland, tillsammans med harar.

Iaf förra sommaren, och förr förra. Dem äter ju gräs och grejor, inte så svårt för en kanin att överleva.

Det måste vara speciella kaniner din kompis har haft för generellt sett överlever inte en kanin speciellt länge i det vilda. Kaniner är fullständigt domesticerade djur nästan jämförbara med en hund nu för tiden. Iallafall om han har en vanlig dvärgvädur eller hermelin som är de populäraste kelraserna. Har han en gotlandskanin så kanske man kan hoppas på att den överlever några få dagar längre. "Gräs och grejor" överlever inte kaniner länge på, jag har tagit hand om en kanin som levde enbart på det och den hade inte många dagar kvar i livet. Skaffa föda är inte största problemet heller. Många instinkter är bortavlade eller inte lika skarpa som hos en vildkanin vilket gör dem till ett lätt byte för vilddjur. Skulle hans kanin mot all förmodan lyckats behålla dessa instinkter så är den antagligen i någon färg som vi människor tycker är jättefin men som i praktiken inte funkar i det vilda. Enligt min mening är det bättre att avliva kaninen direkt än att släppa ut den.

Langster
2008-12-10, 11:42
Det måste vara speciella kaniner din kompis har haft för generellt sett överlever inte en kanin speciellt länge i det vilda. Kaniner är fullständigt domesticerade djur nästan jämförbara med en hund nu för tiden. Iallafall om han har en vanlig dvärgvädur eller hermelin som är de populäraste kelraserna. Har han en gotlandskanin så kanske man kan hoppas på att den överlever några få dagar längre. "Gräs och grejor" överlever inte kaniner länge på, jag har tagit hand om en kanin som levde enbart på det och den hade inte många dagar kvar i livet. Skaffa föda är inte största problemet heller. Många instinkter är bortavlade eller inte lika skarpa som hos en vildkanin vilket gör dem till ett lätt byte för vilddjur. Skulle hans kanin mot all förmodan lyckats behålla dessa instinkter så är den antagligen i någon färg som vi människor tycker är jättefin men som i praktiken inte funkar i det vilda. Enligt min mening är det bättre att avliva kaninen direkt än att släppa ut den.
Du har aldrig varit i Stockholm va?

Anna.L
2008-12-10, 11:56
Jodå, det har jag. Den situationen är rätt unik. Människor har släppt ut kaninerna när de tröttnat, dessa var självklart lika tama som vilken annan kanin idag. Det finns inga rovdjur just där som kan ta kaninerna vilket bidrar till att kaninerna kan föröka sig som de vill. Det finns också många som tycker synd om de övergivna kaninerna och regelbundet kommer och ger dem foder. Om du tittar på de flesta "tamkaniner" som finns där har de en speciell färg, viltgrå kallas den även om den ser brun ut, det är samma färg som vilda kaniner har och det tar bara några enstaka generationer innan alla har samma färg. Det kan hända att man ser några svarta också vilket har i princip samma färgkod som viltgrå (viltgrå = ABCDG svart = ABCDgg), det är bara ett steg på vägen till att få samma färg. Sen finns det självklart nytillskotten som har alla möjliga sorters färger. Kaniner är alltså duktiga på att anpassa sig till det vilda livet om de får leva ostört från rovdjur och man till en början ger dem tillgång till foder. Färgen är bara ett exempel på detta.

Langster
2008-12-10, 12:17
Jodå, det har jag. Den situationen är rätt unik. Människor har släppt ut kaninerna när de tröttnat, dessa var självklart lika tama som vilken annan kanin idag. Det finns inga rovdjur just där som kan ta kaninerna vilket bidrar till att kaninerna kan föröka sig som de vill. Det finns också många som tycker synd om de övergivna kaninerna och regelbundet kommer och ger dem foder. Om du tittar på de flesta "tamkaniner" som finns där har de en speciell färg, viltgrå kallas den även om den ser brun ut, det är samma färg som vilda kaniner har och det tar bara några enstaka generationer innan alla har samma färg. Det kan hända att man ser några svarta också vilket har i princip samma färgkod som viltgrå (viltgrå = ABCDG svart = ABCDgg), det är bara ett steg på vägen till att få samma färg. Sen finns det självklart nytillskotten som har alla möjliga sorters färger. Kaniner är alltså duktiga på att anpassa sig till det vilda livet om de får leva ostört från rovdjur och man till en början ger dem tillgång till foder. Färgen är bara ett exempel på detta.

Finns gott om räv i Hagaparken, men ändå så kryllar det bokstavligen av kaniner där. De förökar sig nog snabbare än vad rävarna hinner äta dem... Alternativt blir rävarna där utfodrade av människor också och bryr sig inte om kaninerna.

Men kort sagt, släpper man ut en kanin i Stockholm så få den ett bra liv, som den säkert njuter mer av än att bo i bur!

Men gör för i helvete inte det för det finns alldeles för många här redan!

spoonchest
2008-12-10, 13:32
han frågade hur "man" gör sig av med ett husdjur. Tror inte han syftade på efterblivna, alternativt "komiker".

+1

spoonchest
2008-12-10, 13:36
Släpp ut den i de fria?

Vet jättemånga kaniner som smitit från en kompis hem, ser dem ibland, tillsammans med harar.

Iaf förra sommaren, och förr förra. Dem äter ju gräs och grejor, inte så svårt för en kanin att överleva.

Må så vara. Men det är inte speciellt ansvarsfullt. Katter t.ex är experter på överlevnad, men det gör det inte rätt att ha "sommarkatter" som man åker ifrån över vintern.
Jag ser nästan hellre att man avlivar djuret än att bara lämna det vind för våg.*grr27*

z_bumbi
2008-12-10, 14:06
Jag ser nästan hellre att man avlivar djuret än att bara lämna det vind för våg.*grr27*

Ta bort nästan.

Muskelbyggaren
2008-12-10, 15:08
Vad är så hemskt med att döda den? Är du inte vegetarian dör ju åtminstone ett djur i månaden för din skull.

Nina L
2008-12-10, 15:15
Folk borde komma ihåg att överraskning är nyckeln till humor, det går inte att skämta om det uppenbara.Där vann du min respekt. :thumbup:

Upp med Stampe på Blocket ffs. Det är ingen big deal.

renad
2008-12-10, 15:22
Förstår att personen inte orkar ta hand om kaninen om den inte "orkar" sälja den på blocket.

Runda Grodan
2008-12-10, 15:50
Kan du inte äta upp den?

Anna.L
2008-12-10, 16:18
Finns gott om räv i Hagaparken, men ändå så kryllar det bokstavligen av kaniner där. De förökar sig nog snabbare än vad rävarna hinner äta dem... Alternativt blir rävarna där utfodrade av människor också och bryr sig inte om kaninerna.

Men kort sagt, släpper man ut en kanin i Stockholm så få den ett bra liv, som den säkert njuter mer av än att bo i bur!

Men gör för i helvete inte det för det finns alldeles för många här redan!

Du tänker säkert på vildkaninerna som bor där. De klarar sig såklart utmärkt eftersom de är födda och uppväxta i vilt tillstånd.

Förlåt för allt OT trådskaparen!

astrodog
2008-12-22, 15:48
17 § Kaniner och fjäderfän får bedövas genom ett slag i bakhuvudet med ett hårt föremål om djuret slaktas av sin ägare för dennes personliga bruk eller om djuret är avsett för utfodring av rovlevande djur.

Varför fortsätter ni posta svar efter detta?

värstingen
2008-12-22, 15:53
Slakta -> ät.

Jackie Dee
2008-12-22, 15:57
säjer inte att det är så här i ditt fall, men det låter jäkligt tragiskt.

1. Skaffa gullig kanin

2. Kommer på att den inte är så gullig längre och dessutom finns det "bättre" saker att göra än ta hand om en kanin.

3. Hitta ett smidigt sätt att bli av med den så man inte behöver bry sig.


=respektlöst.

Nu finns det säkert tusen anledningar och din tjej har säkert varit jätteduktig på att ta hand om djuret, men detta är tankar som far i min skalle.

+1