handdator

Visa fullständig version : Hitta jobb inom ekonomi som gymnasieelev?


Alexlindgren
2008-12-09, 19:16
www.arbetsförmedlingen.se

Ja, jag har försökt. Men det finns i princip 0 för någon som mig.

Jag går för tillfället 3e ring på gymnasiet, inriktningen Samhälle/Ekonomi och även en fördjupningskurs inom ekonomin som heter "Redovisning & Beskattning".

Jobbar just nu på ett gym, men det är inte speciellt roligt och utvecklande när det mest avancerade man får göra är att laminera in medlemskort. :smash:

Så nu har jag tagit mig i kragen och försökt att hitta något jobb på t.ex. en redovisningsbyrå, men ALLT är anpassat för studenter och inte gymnasieelever.

Jag har hemma kikat lite på när mor min håller på med bokföringen för fars företag och även gått igenom de flesta grunderna. Men jag är inte redo för att sätta igång direkt som ekonomiassistent, men med lite stöd och instruktioner så kan jag klara av att lära mig det mesta.

Så, har ni några tips till en gymnasieelev i Stockholm som vill ta första steget in i ekonomibranshen?

Torwald
2008-12-09, 19:29
Själv kan jag inte förstå varför man skulle vilja sitta och regga levfakturor hela dagarna, men ska jag vara brutalt ärlig blir det nog svårt eftersom att folk som pluggar redovisning på högskolenivå kommer att slåss om samma platser. Mitt säkraste tips är att höra om du känner någon som driver ett mindre företag som kan behöva hjälp med att regga fakturor, så kanske du kan bli upplärd på lite mer avancerade saker också.

Har du gett dig fan på att du ska jobba som ekonomiassistent (light), och det är väl bra med beslutsamhet :), så kanske du skulle ta och kolla med mindre företag som du känner till och kanske inte ge dig på revisionsfirmorna i första vändan.

Alexlindgren
2008-12-09, 19:33
Nej men att sitta med kundreskontra och leverantörskontra är ett helvete jag kommer få uppleva i början. Men med bara sådana meriter kommer det förhoppningsvis bli mycket lättare att klättra och få mer och mer avancerade uppgifter. Jag tycker att ekonomi är kul, det är inget jag förnekar.

Ja det har du nog rätt i, får titta runt lite i min vänskaps- och familjekrets efter potentiella arbetsgivare ;)

PS. Skillnad på revisionsbyrå och redovisningsbyrå. ;) DS

Torwald
2008-12-09, 19:38
PS. Jag är medveten om skillnaden mellan revision och redovisning, men har aldrig hört någon använda termen "redovisningsbyrå" så jag läste helt enkelt fel.

Alexlindgren
2008-12-09, 19:46
Aha, kanske bara jag som lär mig fel då.. :)

Tack för tipset i alla fall, nu ska här ringas!

kharon
2008-12-10, 18:03
starta eget

coxie
2008-12-10, 18:15
Tror det blir väldigt svårt att få jobb utan adekvat utbildning (läs universitetsstudier). Det utbildas så mycket ekonomer så att många tar vad de får bara för att få in foten.

Jag tror att du tyvärr måste plugga, men för den sakens skull ska du inte ge upp hoppet.