handdator

Visa fullständig version : Perfekt mellanmål eller tillägg till maten


hiko
2008-12-09, 18:05
http://www.zeta.nu/templates/pdbproduct.aspx?page_id=783&prod=1830&c=35

Underbart gott, nyttigt och enkelt. Blanda med tonfisk eller keso och ni har en väldigt bra måltid att deffa med.

machine gun
2008-12-09, 18:07
Aah, den där gillar jag! Brukar värma, blanda i bladspenat och krydda lite, så har man plötsligt en hel måltid :)

hiko
2008-12-09, 18:10
Har aldrig provat att värme. Blir det godare än att äta kallt?

Det som är så bra med denna produkt är att den är sååå billig. 11kr burken på ica hos mig. Säkert mycket billigare om man köper i ICA Maxi eller Willys

machine gun
2008-12-09, 18:15
Jag tycker den blir god varm, men den funkar bra kall också. 11 kr är rätt bra pris för 1-2 måltider :thumbup:

mjukglass
2008-12-09, 18:22
Har aldrig provat att värme. Blir det godare än att äta kallt?

Det som är så bra med denna produkt är att den är sååå billig. 11kr burken på ica hos mig. Säkert mycket billigare om man köper i ICA Maxi eller Willys

Eller varför inte testa att köpa torrvarorna och koka själv. Gissar att det blir en 1/8 utav det priset. Jag lever ihop med en vegetarian, som är vettig på andra sätt då, så här kokas och äts det en hel del bönor. Koka och frys in är tipset. Sedan är det bara att portionera ur frysen i wok/såser/värma efter tycke.

mjukglass
2008-12-09, 18:26
Jag tycker den blir god varm, men den funkar bra kall också. 11 kr är rätt bra pris för 1-2 måltider :thumbup:

Om man äter som en mus kanske. Jag äter moderat och som man skall. Två burkar (3dl utan sås) är bra snacks till den riktiga maten med döda djurdelar styckade och tillagade efter konstens alla regler. För en måltid då.

Ville inte bråka. Klart folk äter olika. Men att en burk skulle vara 2 måltider tror jag inte är någon norm för folk över 10 år.

hiko
2008-12-09, 18:40
Eller varför inte testa att köpa torrvarorna och koka själv. Gissar att det blir en 1/8 utav det priset. Jag lever ihop med en vegetarian, som är vettig på andra sätt då, så här kokas och äts det en hel del bönor. Koka och frys in är tipset. Sedan är det bara att portionera ur frysen i wok/såser/värma efter tycke.

Har funderat på att göra det. Dels för att tjäna pengar, men även för att slippa äta ur konservburkar, gillar inte konserveringsmedel.
Hur länge ska man koka? Har alla olika bönor lika lång koktid?

hiko
2008-12-09, 18:42
Om man äter som en mus kanske. Jag äter moderat och som man skall. Två burkar (3dl utan sås) är bra snacks till den riktiga maten med döda djurdelar styckade och tillagade efter konstens alla regler. För en måltid då.

Ville inte bråka. Klart folk äter olika. Men att en burk skulle vara 2 måltider tror jag inte är någon norm för folk över 10 år.

För tjejer är en burk säkerligen två portioner.

mjukglass
2008-12-09, 18:43
För tjejer är en burk säkerligen två portioner.

Ahh vettefan. Då måste de nog dryga ut rejält med döda djur och grejer. Vem fan är tjej btw? ( ;) )

mjukglass
2008-12-09, 18:47
Har funderat på att göra det. Dels för att tjäna pengar, men även för att slippa äta ur konservburkar, gillar inte konserveringsmedel.
Hur länge ska man koka? Har alla olika bönor lika lång koktid?

Det är väldigt olika. De flesta mår bra av att ligga i blöt över natten (6-10 h) för att sedan väldigt varsamt kokas (beroende på storlek oftast, vita elefantbönor är sjukt ömtåliga) 90:ish minuter.

Just stora vita elefantbönor som ny-sjuda (inte kokta alltså) med lite olivolja, svartpeppar/salt och lättstekt oxkött är galet fina grejjor. Italienare och Fransmän har mycket fina matlagningsvarianter på just stora vita bönor, som tackvare sin svår-kokthet är lite utav en delikatess i matbranschen.

hiko
2008-12-09, 18:55
Ahh vettefan. Då måste de nog dryga ut rejält med döda djur och grejer. Vem fan är tjej btw? ( ;) )

Machine-Gun?

machine gun
2008-12-09, 19:02
Om man äter som en mus kanske. Jag äter moderat och som man skall. Två burkar (3dl utan sås) är bra snacks till den riktiga maten med döda djurdelar styckade och tillagade efter konstens alla regler. För en måltid då.

Ville inte bråka. Klart folk äter olika. Men att en burk skulle vara 2 måltider tror jag inte är någon norm för folk över 10 år.

1 burk är en portion för mig om man inte blandar den med nåt. Har blandat med potatis och lite annat några ggr och då räckte den till 2 portioner. Men det är ju inte så lätt att räkna ut eftersom jag inte skrev det :)

Och ja, jag är tjej.


Visst är det billigast att köpa torkade bönor, men det är inte alltid man har tid och ork för det. Jag gillar att det finns billig nyttig snabbmat att tillgå.

Snorkelfarsan
2008-12-09, 19:54
Tack för tipset, jag ska ta och testa bönblandningen. Kikärter är ganska omständiga att tillaga, först måste dom blötläggas i 8 timmar och sen kokas.

Cohen
2008-12-09, 22:13
Har funderat på att göra det. Dels för att tjäna pengar, men även för att slippa äta ur konservburkar, gillar inte konserveringsmedel.
Hur länge ska man koka? Har alla olika bönor lika lång koktid?

Konstigt val med tanke på att konserver ofta är billiga och endast i undantagsfall innehåller konserveringsmedel.

Burken är konserveringsmedlet.

Onigiri
2008-12-10, 09:44
Får ta och slänga med en sån burk eller två nästa gång man är i butiken på handling, ser lovande ut ;)

Ungrim
2008-12-10, 10:27
Kanske man måste testa till tonfisken ikväll,

Kul med lite variation.

hiko
2008-12-11, 18:06
Konstigt val med tanke på att konserver ofta är billiga och endast i undantagsfall innehåller konserveringsmedel.

Burken är konserveringsmedlet.

Stämmer detta verkligen? Om det verkligen är på det viset så är det ju GULD:D

hiko
2008-12-11, 18:08
En annan bra mix för denna bönsallad är smaksatt keso. Just nu sitter jag med en burk bönsallad och 250g chillikeso

gott gotti gott gott

machine gun
2008-12-11, 18:33
Tack för tipset, jag ska ta och testa bönblandningen. Kikärter är ganska omständiga att tillaga, först måste dom blötläggas i 8 timmar och sen kokas.

Kikärter finns ju också på burk om man inte orkar/har tid att blötlägga och koka.

Eddie Vedder
2008-12-11, 19:06
Stämmer detta verkligen? Om det verkligen är på det viset så är det ju GULD:D

Nja, det innehåller ju ofta en hel del salt dessutom. Att trycka in det i en lufttät burk är en konserveringsmetod och dessutom värmer man alltid upp det ordentligt.

Beroende på livsmedel så kombineras olika konserveringsmetoder och konserveringsmedel.

hiko
2008-12-11, 21:15
Nja, det innehåller ju ofta en hel del salt dessutom. Att trycka in det i en lufttät burk är en konserveringsmetod och dessutom värmer man alltid upp det ordentligt.

Beroende på livsmedel så kombineras olika konserveringsmetoder och konserveringsmedel.

Vad är det för medel i denna konserveringsform och är den isåfall skadlig på något sätt? Så jag bör från och med nu alltid värma upp bönorna för att vara på den säkra sidan?

machine gun
2008-12-11, 21:18
Vad är det för medel i denna konserveringsform och är den isåfall skadlig på något sätt? Så jag bör från och med nu alltid värma upp bönorna för att vara på den säkra sidan?

Såhär fungerar det (ungefär): Man placerar bönorna i en lag med relativt hög salthalt (salt = naturligt konserveringsmedel), häller alltihop i en lufttät burk (konservburk). Sedan hettar man upp hela burken till 120 grader. Därefter håller innehållet sig fräscht i evigheter, så länge burken är hel.

Nej, du behöver inte värma på innehållet av den anledningen.

Eddie Vedder
2008-12-12, 05:49
Vad är det för medel i denna konserveringsform

Salt

det innehåller ju ofta en hel del salt

Och som machine gun säger är ju uppvärmningen redan gjord så det behöver du inte göra en gång till. Konserveringsmetoderna i det här fallet är ju uppvärmning, saltning osamt att den är förpackad i en tillsluten burk.

Har vi t.ex. falukorv så är ju konserveringsmetoderna dels tillsatser i form av massa salt och socker, men även andra konserveringsmedel som t.ex. nitrit och dessutom är den förkokt.

Makrill i tomatsås är uppvärmd och utsatt för tryck t.ex. Högt tryck tar också död på vissa mikroorganismer, jag tror man utsätter fisken för ånga också. Det varierar som sagt beroende på hur känsligt ett livsmedel är och vilken baktierietillväxt som det finns risk för i just det livsmedlet.

Scratch89
2008-12-12, 08:08
Det är väl bara att skölja livsmedlet som ligger i konservburken, om man inte vill ha så mycket salt.

zomban
2008-12-16, 16:38
ett snabbt och enkelt mellanmål tycker jag är:

1dl havregryn och 0,75dl whey 80 (gärna jordgubbsmak). blanda i en liten plastbunke. Då du behöver få i dig nåt litet extra är det bara att tillsätta kallt vatten och äta röran. Defenitivt godare än vad det låter, och man blir hyfsat mätt! extra gott om du smular i äppelbitar :thumbup:

Snorkelfarsan
2008-12-16, 17:30
Kikärter finns ju också på burk om man inte orkar/har tid att blötlägga och koka.

Jag vet :). Men jag kommenterade ett tidigare inlägg där någon sa att man kunde koka allt själv.

Det är väl bara att skölja livsmedlet som ligger i konservburken, om man inte vill ha så mycket salt.

Har inte exempelvis bönorna sugit åt sig saltet på något sätt? Eller går det bara att "skölja av"?

Scratch89
2008-12-16, 17:44
Jag vet :). Men jag kommenterade ett tidigare inlägg där någon sa att man kunde koka allt själv.



Har inte exempelvis bönorna sugit åt sig saltet på något sätt? Eller går det bara att "skölja av"?

En del, jo. Men om du smakar på vätskan så är den ju salt; häll bort, och bli av med en del salt. Du kan ju alltid lägga livsmedlet i lite vatten ett tag för att saltet ska diffundera, om du verkligen vill minska på saltet.

Snorkelfarsan
2008-12-16, 23:52
En del, jo. Men om du smakar på vätskan så är den ju salt; häll bort, och bli av med en del salt. Du kan ju alltid lägga livsmedlet i lite vatten ett tag för att saltet ska diffundera, om du verkligen vill minska på saltet.

ok, tack för tipset.

När det gället bönor brukar jag dock alltid hälla bort spadet som bara smakar beskt - och salt.

hiko
2009-03-09, 19:31
Har mixat lite med bönorna och hittat en grym variant.
Jag tar bönsalladen och sköljer ca en minut noga. Lägger detta i en djup skål. Öppnar en tonfiskburk och häller i. Häller i så mycket majs som jag tycker är lämpligt. Hackar en röd lök och lägger i. Ibland har jag även Keso i.

Underbart gott!

fyrkantig_rondell
2009-03-09, 20:06
http://www.zeta.nu/templates/pdbproduct.aspx?page_id=783&prod=1830&c=35

Underbart gott, nyttigt och enkelt. Blanda med tonfisk eller keso och ni har en väldigt bra måltid att deffa med.

Instämmer! En riktig toppen produkt att ha hemma i skafferiet.
And yes, då jag är riktigt hungrig kan tom. jag klämma i mig en hel burk ;)