Visa fullständig version : Vilken ost äter ni?
jag har märkt att jag äter rätt mycket ost*cupid* hårdost menar jag då.
i matlagning kan jag använda mager ost, men på mackan blir det de som ligger på 31% eftersom jag gillar vällagrade, just nu är cheddar den som förtärs duktigt :)
skulle vara kul att få reda på vilken ost och fetthalt på osten ni väljer
isterbuk
2008-12-09, 17:26
Just nu så har jag hushållsost på 17% brukar köpa billinges 17% variant för lite variation.
Musselbank
2008-12-09, 17:29
vi cirkulerar mellan präst & herrgård med inhopp av stureost och mer sällan gästspel av gouda, hushållsost och w kloster. Jag vill ha grevé & port salut *cry*
edit: fetthalt vet ej, 28 och upp normalt tror jag...
vi cirkulerar mellan präst & herrgård med inhopp av stureost och mer sällan gästspel av gouda, hushållsost och w kloster. Jag vill ha grevé & port salut *cry*
edit: fetthalt vet ej, 28 och upp normalt tror jag...
får du inte köpa greve eller port salut för de andra i hushållet ? ;)
du får göra uppror:hbang:
King Grub
2008-12-09, 17:48
Jag gillar mild ost till vardags, Herrgård oftast. Västerbotten är god, då och då, liksom Präst.
Oftast 17% och det är en kompromiss mellan pris, smak och fetthalt. 10%-ig ost som är god och/eller vällagrad är oftast betydligt dyrare.
frambogir
2008-12-09, 17:59
Jag brukar helst äta vällagrad prästost eller dyl. Fetthalt spelar inte någon roll.
King Grub
2008-12-09, 17:59
Jag har vant mig vid 17% jag med, och fetare ostar känns lite smetiga. 5-10% är ofta träbitar.
mjukglass
2008-12-09, 18:28
Jag är barnsligt förtjust i Feta-ost i nästan alla varianter. Sedan gillar jag starka och lagrade saker på knäckebrödet.
mjukglass
2008-12-09, 18:34
Jag är barnsligt förtjust i Feta-ost i nästan alla varianter. Sedan gillar jag starka och lagrade saker på knäckebrödet.
Kan tillägga att jag aldrig under några omständigheter skulle låta fetthalt betyda något i ostvalet. Handlar bara om smak o tycke för min del.
Köper nettos billigaste ost. Den är 27% fett, 27% protein. Den är rätt god. Extremt mycket protein för pengarna.
Jag har vant mig vid 17% jag med, och fetare ostar känns lite smetiga. 5-10% är ofta träbitar.
Håller absolut med om träbitarna, men det finns ett undantag :)
Wästgöta klosters 10% tycker jag är riktigt god, och inte alls "träig"
Jag tycker heller inte den känns så mager som den egentligen är
Prova den, om du inte redan gjort det :thumbup:
Edamer 22%, präst/billinge/grevé 17%. billinge 26%. varierar mellan dom oftast. Ost är underbart =)
Jag håller mig helst till vällagrade saker, gärna cheddar eller västerbotten, men en bra präst är inte dum den heller. Ibland gästspel från gouda dock! Har svårt för de lättare ostarna, då jag nästan alltid de tycker smakar lite plastigt (och mycket mindre), även om den verkar ha blivit bättre. Unnar mig lösviktsost ibland, och jag har insett att den faktiskt sällan är mycket dyrare än "vanlig", men ofta väldigt mycket godare.
machine gun
2008-12-09, 19:11
Jag älskar hårdost! Knäckebröd med ost skulle jag nog kunna leva på *drool*
Västerbotten är nr 1, fast det äter jag ändå rätt sällan. Prästost är en annan favorit, liksom Wästgöta klosterost. Båda ligger på 31 %. Annars gillar jag gammal hederlig mild hårdost á la Hushållsost och Herrgård, brukar köpa de med 26-28 %. Just nu har jag en mellanlagrad Hushållsost från Arla i kylen, måste säga att den smakar riktigt bra.
creperiet
2008-12-09, 19:23
Vällagrade 10% från lokala handlaren. Undantaget till vörtbrödet och julen då, there is only one man for that job!
Scratch89
2008-12-09, 20:33
Jag gillar mild ost till vardags, Herrgård oftast. Västerbotten är god, då och då, liksom Präst.
Som Skövdebo så måste jag propagera för Billingeosten, om du inte provat den. Bland den godaste osten som finns. Finns i fullfet, 17 procentig och 10 procentig version.
Emil_Larsson
2008-12-09, 20:36
Morsan brukar köpa hushållsost den funkar fint. Prästost är riktigt god, Billinge är inte helt fel heller.
/Fred.
Herrgårdsost och kavlis mjukost
Alfred Nobel
2008-12-09, 21:40
Vi konsumerar Gouda ost 28% likt grisar här hemma, samt div. starkare- och smakrikare ostar finnes i kylskåpet som mögel och salladsostar (feta- och mozarellaost). Vare sig det är den ena eller andra hamnar fetthalten aldrig under 28%. Men då äter inte jag ost så ofta, förutom på helger och ibland på frukost mackan.
Men min favorit är Svecia, vet ej vilken fetthalt eller hur den är lagrad. Men som liten blev jag bjuden hos en polare och sedan dess har jag inte ätit den. Annars är Gotlandsosten svingod med marmelad *drool* blågotland tror jag den heter!
jag har blivit frälst av alla dess sorters fetaost.. men äta den rent är kanske inte lika gott som att ha den i en god sallad!! kan alltså bli lite för mycket.. i och för sig, säg någon ost man inte kan äta?
King Grub
2008-12-09, 22:02
säg någon ost man inte kan äta?
Limburger. Den smakar inte lika illa som den luktar, tack och lov, men någon njutning är den inte.
Föredrar hård ost, prototyp brännvin/whiskey ost. Kryddost är fint det med.
Emmenthaler är alltid god. Vällagrade grynpipiga ostar, typ Västerbotten, Svecia och eventuellt Präst, finns ofta hemma. Cheddar likaså.
Gouda/Edamer i juletider.
Västerbotten, Parmigiano-Reggiano, Vällagrad Feta, Casu marzu (http://en.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu)
AFanatic
2008-12-09, 22:36
Västan 10 % - lätt den bästa, icke-gummisulsaktiga, osten som jag testat än så länge. Billinge är jag uppväxt på, vilket gör att den alltid kommer ha en speciell plats i mitt hjärta. HO HO Utöver dessa finns det Borgmästarosten fr Boxholm och en rad andra ostar.
Åseda icke att förglömma! Det är ju trots allt snart jul.
herrgård och grevé 17% är standard, men ibland blir det västan 10% som är himla god men lite dyrare. Fullfeta ostar tycker jag är på tok för smetiga och gräddiga i smaken. Dessertostar kommer inte över tröskeln till vårat hem *spy*
brukar inte äta så mkt ost, nu under julen så konsumeras det dock mkt julost, de runda lite större med rött parafin/plast runt :).
Köpte på ren chansning en bit Gruyère för några dar sen och det visade sig vara ett jäkla bra köp. Det är en Schweizisk lagrad hårdost baserad på opastöriserad mjölk. Mycket trevlig smak med perfekt balans mellan syrlighet och sötma. Rekommenderas starkt.
I avdelningen för värdelöst vetande så har den vunnit pris som världens bästa ost ett flertal gånger på World Cheese Awards i London.
shut teh face
2008-12-09, 23:03
Lagrad Kvibille Cheddar 32 %
Lagrad Västan 10 %
Greven_2008
2008-12-10, 01:03
mellanlagrade ostar av alla slag... präst, grevé, etc
nån ost som ja inte tål dock: den röda jul-osten (edamer?) usch. :furious:
Lite generalisering. Västerbotten som är 31% är då rätt så torr och hård.
Greven_2008
2008-12-10, 04:58
5-10% iga ostar e lite gummi aktiga snarare tycker ja. :naughty:
Det blir oftast Danebo 10% den är faktiskt riktigt god och inte alls som en träbit. När jag lyxar till det så blir det Gouda 17%, krämig och härlig :)
Cheddarost, julost (edamer) och mesost på mackan för tillfället.
5%-ig hårdost som jag skär stora bitar av och äter direkt som den är.
Messmör är för underbart för att välja bort (ja, på en endaste macka) så det blir aldrig ost tyvärr, saknar det litegrann men kärleken för messmöret är för stor.
nu kom jag själv på en till ost jag har förälskat mig i, Rökt ost :)
någon som ätit det? underbart god, men beronede framkallande*cupid*
Jag äter gärna Feta eller Brie. Gräddost går också bra, eller någon annan.
Edit: Ja, den rökta osten är supergod.
machine gun
2008-12-11, 18:30
nu kom jag själv på en till ost jag har förälskat mig i, Rökt ost :)
någon som ätit det? underbart god, men beronede framkallande*cupid*
Åh jag älskar rökt ost!
machine gun
2008-12-11, 18:31
Men min favorit är Svecia, vet ej vilken fetthalt eller hur den är lagrad. Men som liten blev jag bjuden hos en polare och sedan dess har jag inte ätit den. Annars är Gotlandsosten svingod med marmelad *drool* blågotland tror jag den heter!
Du har inte ätit din favoritost sen du var liten? Gå och köp, människa!
Vad jag har hemma (och brukar ha) i kylen nu: Hushållsost 27% fett, fetaost, grana padano, ricotta salata.
NuclearWinter
2008-12-11, 20:43
Vanlig hederlig parmesanost på allt ^^
Alfred Nobel
2008-12-11, 20:56
Du har inte ätit din favoritost sen du var liten? Gå och köp, människa!
Jag vette fan vilken det är. Har letat i åratal och köpt svecia ett fåtal gånger men aldrig prickat rätt. Tror jag aldrig kommer uppleva samma goda känsla som då :(
MissTiger
2008-12-13, 20:41
Jag brukar köpa Västan 10%... lagrad tom :o)
Raschmus
2008-12-13, 21:01
Jag älskar alla former av ost.
:)
jag har märkt att jag äter rätt mycket ost*cupid* hårdost menar jag då.
i matlagning kan jag använda mager ost, men på mackan blir det de som ligger på 31% eftersom jag gillar vällagrade, just nu är cheddar den som förtärs duktigt :)
skulle vara kul att få reda på vilken ost och fetthalt på osten ni väljer
Mitt problem är nog att jag äter i stort sett all ost som står framme. Det så förbaskat gott med hårdost, med vissa undantag för de experimentella ostarna med för mycket kryddor. Men 95% av ostdisken ger mig sinnlig njutning av rang. Allra bäst är såklart Västerottensost.
cosmic_dancer
2008-12-13, 22:10
Då pappa levde hade vi jämt herrgårdsost hemma, ibland kunde det hända att jag fick min vilja igenom och de köptes hushållsost. Nu har vi ytterst sällan ost hemma, förutom fetaost och dylikt då. Jag och mamma är inga ostätare, jag gillar ost men för några år sen skar jag ner på konsumtionen då jag skulle försöka banta. :)
Men somsagt hushållsost 17% är väldigt god, prövade västgota 5% och den var inte i min smak. Men till jul häy lär vi ju köpa en liten ost, då är det ju fle rän bara jag och mamma som ska käka.
jag äter nästan all ost, inte ofta men...helst lite starkare hårdost, blir kanon med rågknäcke (särskild om det smälts bara lite i micron och läggs sen på knäcke).
hårda get- och fårostar (pecorino) är absolut bäst, men milda ostar är också okay.
bara edamer tycker jag är total tråkig samt ung gouda...
Hehe.. Du gillar mat va Jenni?! Satt åh skumma igenom inlägg du skrivit och det slog mig att samtliga inlägg du skapat handlar om mat!? :D
Hur går det med träningen? ;)
By the way. Lagrad ost is the shit! Fett åh proteiner är bra!! :thumbup:
Edit: På tal om sheddar. Läste för dryga året sedan om en britt som LEVDE på sheddar. Allt annat han försökte äta (ända sedan han var liten) kom upp. Så han har, bokstavligen, levt på sheddar och BARA shedda i över 20 år. Den du! :D
Till vardags: 5%-ig Västanost. Jag tar och bryter en bra bit (ca 100-150 gram) och äter som nattimat med cashewnötter och några skivor kalkon. Till det avnjuts Pepsi Max. De smakerna ihop är *drool*
Lyxa till det:Jag äter gärna äkta fårost från Kroatien som är riktigt fet men underbart god. Dock finns den bara hemma kort tid efter semestern. Gillar att köpa på mig små ostbitar från ett ostlager på Kungsholmen som äts med vindruvor, kex och lite vin.
[QUOTE=MagnusG;3374348]Hehe.. Du gillar mat va Jenni?! Satt åh skumma igenom inlägg du skrivit och det slog mig att samtliga inlägg du skapat handlar om mat!? :D
Hur går det med träningen? ;)
hehe......nja träningen ligger på is just nu, opererade mig i vintras och har inte rikitigt kommit igång sedan dess, märkte att man fick så mycket mer tid när man inte tränade , men jag ska börja igen, är rätt tunn av mig och har tappat ännu mer vikt då jag inte styrketränat, så ja jag måste börja igen, men när det är den stora frågan:smash:
Till vardags blir det vällagrad prästost på 28-35%.
Annars är cheddar förrädiskt god.
...
Edit: På tal om sheddar. Läste för dryga året sedan om en britt som LEVDE på sheddar. Allt annat han försökte äta (ända sedan han var liten) kom upp. Så han har, bokstavligen, levt på sheddar och BARA shedda i över 20 år. Den du! :D
All annan ost eller all annan mat? Ja det är ju det enda som finns,
mycket protein men det blir ganska tradigt i längden.
All annan ost eller all annan mat? Ja det är ju det enda som finns,
mycket protein men det blir ganska tradigt i längden.
Annan mat. Då han tyckte (precis som du säger) att det började bli lite "tradigt" med denna ganska ensidiga kost, så försökte han ju på alla sätt åh vis att äta annan typ av mat. Men det gick bara inte. Nu på senare tid hade han dock börjat "förädla" osten. Börjat laborera med att käka smält osv haha..
Ska inte svära på att de just cheddar heller. Men jag har för mig de.
Det som mamma köper brukar det bli =) Inte en aning om vad det är, det kan nämligen vara olika varje vecka!
fettiga toast = hushållsost
Gourme toast = Herrgårdsost /prästost
Tacos = feta ost
Allerum, Edamer, Dansk...blablabla. Allt med LITE smak på. Hushållsost gillade jag när jag var mindre, men den smakar ju fan inget har jag kommit fram till. Inte för att Edamer smakar speciellt mkt men det är något där iaf :)
Oftast Stureost 38% eller Gouda(eller heter den Goda?.) 30% och ibland Åseda Gräddost 38%. *drool*
Tycker oftast ostar under 30% är för hårda.
Inget slår en fin extralagrad appenzeller, möjligtvis gruyere!
Allt detta fokus på ost gör mig bra sugen på en stor blöt halvsmält ost.
Har minne från förr i världen att jag gillade "brännvinsost" något ni ostdyrkare känner igen?
Alfred Nobel
2008-12-31, 10:20
Oftast Stureost 38% eller Gouda(eller heter den Goda?.) 30% och ibland Åseda Gräddost 38%. *drool*
Tycker oftast ostar under 30% är för hårda.
Jag utalar den Goda men stavas Gouda :)
Whisky/brännvinsost är riktigt goda, men jag tröttnar snabbt så köper mest Präst/Västerbottenost och ibland lite Gouda.
Upptäckte just en ny ost med ännu förträffligare smak än Gruyére:
Berusad Barolo (går under olika namn)
Hårdost lagrad i druvskalresterna från amaronetillverkning. Baserad på opastöriserad komjölk. Utsökt god. En frisk och kraftfull smakpalett. Går utmärkt att äta bara som den är. Gör sig antagligen bäst på det sättet.
Alfred Nobel
2009-01-09, 14:52
Under julen åt jag väldigt mycket blandade ostar, kan tyvärr inte namnen på alla men ingen var den andra sig lik. Allt från whiskey- till mögelostar och edamer givetvis. Men nu är det back on track med gamla och hederliga Gouda Osten 28% :D Sjukt gott på knäckebröd med messmör och gurka!
Willys på Mölndalsvägen i Göteborg har en billig 18-månaders cheddar från Holland som är riktigt god för det priset (60 kr/kg). Ligger några kg i kylen. Den gör sig (som alla andra ostar) bäst när den fått stå framme i rumstemperatur i några timmar, annars blir den lätt ganska mesig.
De säljer även en hård getost för en billig penning. Jag skar upp och provade lite idag. Get har en väldigt speciell smak. Stark på ett helt annat sätt än komjölkost. Vilket gör att jag inte riktigt vet hur jag skall behandla den. Har hört att man brukar äta getost med t.ex. honung. Jag hade lingonsylt hemma, så det fick bli det till. Passade fint ihop, men det kändes lite oortodoxt.
Några förslag på vad som passar till get? Hur kan man använda den i andra rätter?
MyungChul
2009-11-14, 16:40
Till vardags blir det någon edamer eller hushåll.
På jobbet blir det väl tryffelpecorino, som jag inte kommer ihåg vad den heter.
Även chabichou, en lagrad comte eller något liknande. En fin marmelad till det, fast det egentligen inte behövs.
En annan ost att rekommendera är Mont Enebro, en get.
Värm den försiktigt till ca 35° och servera med rostade hasselnötter och lite honung och citron.
Kan skriva en hel uppsats men det orkar jag inte.
Brie de meux slår jag ett slag för också.
(Tvivlar på att alla ostar är rättstavade, fransosjävlar)
Willys på Mölndalsvägen i Göteborg har en billig 18-månaders cheddar från Holland som är riktigt god för det priset (60 kr/kg). Ligger några kg i kylen. Den gör sig (som alla andra ostar) bäst när den fått stå framme i rumstemperatur i några timmar, annars blir den lätt ganska mesig.
De säljer även en hård getost för en billig penning. Jag skar upp och provade lite idag. Get har en väldigt speciell smak. Stark på ett helt annat sätt än komjölkost. Vilket gör att jag inte riktigt vet hur jag skall behandla den. Har hört att man brukar äta getost med t.ex. honung. Jag hade lingonsylt hemma, så det fick bli det till. Passade fint ihop, men det kändes lite oortodoxt.
Några förslag på vad som passar till get? Hur kan man använda den i andra rätter?
Den getosten är lite skarp. Vi brukar använda den istället för vanlig ost i matlagning.
Annars tycker jag getost är riktigt gott. Lite syrligare än vanlig ko-ost. Tyvärr är den dyrare också.
MyungChul
2009-11-14, 17:07
Det brukar framförallt vara skarpare styrka i get.
isterbuk
2009-11-14, 20:11
28% Gouda ost inhandlades det i torsdags, blev några skivor på pepparkakorna till fikat nyss.
Three pigs
2009-11-14, 21:17
Jag älskar prästost, gärna en svettig jävel. Hushållsost är inte så dumt det heller, milt och gott!
Trapper Buzz
2009-11-14, 22:04
Gouda, Kolibrie, mes och get.
Jag åt just en bit 17% Danablu. Väldigt god för att var så mager. Annars är nog Gruyére min favorit.
Har ni testat Stureosten? En "vaxad hushållsost" som smakar lite mer än vanlig hushållsost, smetig och god. Shit vad sugen man blev på ost nu då... Kylen nästa!
miss_incorrigible
2009-11-16, 11:25
Magor blandmögel + en bit toast och en syrlig druva *drool*
Bendermannen
2009-11-16, 11:40
Kvibille cheddar (i alla dess olika smaker)!
Blir inte så mkt ostmackor annars. Gillar nog mest jordnötssmör på mackan. ;)
OneManArmy
2009-11-16, 19:04
Smaskigaste osten är Gouda rakt av.. Skulle kunna käka upp en hel jävla ost om jag fick :P
Inte den nyttigaste direkt men galet god
Västgöta kloster svart 31%. Underbart god.
Whiskeycheddar, slår allt!
Snart borde väl glöggcheddarn dyka upp?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.