handdator

Visa fullständig version : Hur omiljövänligt är det att äta kött jämfört med att flyga till spanien


Fredrik_S
2008-12-09, 14:26
Hur mycket koldioxid släpper man ut om man äter 1 kg kött (förstår att det är relativt varifrån det kommer osv, men ungefär i vilket spann ligger det.

Hur mycket koldioxid släpper jag ut om jag flyger säg 300 mil i ett fullsatt charterplan?

the_cube
2008-12-09, 16:15
Om du fiser mycket så lär du släppa ut en del medan du sitter i planet, i annat fall så är det ju planet som släpper ut avgaser. Inte du...


och å andra sidan betalar man avgifter för utsläppen som sker.

coxie
2008-12-09, 16:31
Kött är gott och resor är roliga.

hultman
2008-12-09, 16:34
Det medför nog inga större fördelar att slänga bort ett kilo kött eller låta en flygstol fungera som ryggsäcksutrymme.

Ignatius72
2008-12-09, 16:37
Boskapsproduktionen lär stå för närmare 20% av de totala utsläppen. Vad det blir per kg vet jag inte

Cilia
2008-12-09, 16:43
Tror det finns en sida där du kan se när det gäller flyg. Tror att man t ex på sas kan köpa utsläppsrättigheter (typ eller om dom använder annat ord). då borde du se vad en resa ger.

Sen tror jag det heter miljöovänligt. Annars blir det liksom miljön som inte finns men som ändå är vänlig.

Modde
2008-12-09, 17:07
Stor skilnad när det gäller kött och kött. Kyckling släpper ut runt 1.5kg koldioxid/kg kött. Nötkött ligger på runt 25kg koldioxid/kg

shut teh face
2008-12-09, 17:09
Kossorna fiser ju rätt mkt och bidrar till dålig miljö. Det är därför bra att vi dödar dem och äter dem så de inte kan fisa sönder planeten.

Sniggel
2008-12-09, 23:23
Enligt ett mycket vetenskapligt test (yeah right) så kom bostadsförbrukningen (el och värme) högt upp i topp på min personliga CO2-förbrukning, resor lägst och matval mittemellan.
Sen reser jag pyttelite och det mesta jag rör på mig är med cykel eller tåg så där blev jag ju inte förvånad
Dock blev jag paff över att det var så svårt att hålla en "hållbar" nivå på bostadförbrukningen.
Har ju funderat mer än en gång på att ändra mina vanor åt det mer vegetariska hållet men man är ju så mån om att bygga sin muskelmassa att man vill ha så mycket högvärdiga proteinkällor som möjligt. Frågan är bara hur stor skillnad det blir egenltigen, tycker att mer och mer talar för att skillnaden mellan animaliskt och vegetabiliskt protein inte är speciellt stora, beroende på from av mätmetod.