handdator

Visa fullständig version : MAT, före träningen

mperfection
2008-12-09, 14:05
När det är så att man inte tar någon form av kosttillskott, som kolhydrater/protein.

Vad kunde ni rekommendera för mellanmål ca. 1 timme före kondition/styre-träning? Som ger maximal effekt av träningen? t.ex. dagar då man inte har möjlighet att äta ett ordentligt mål ca 2 timmar i förväg.

Whistler
2008-12-09, 15:30
På dagens träning använder du gårdagens mat. Ät bra idag om du vill träna bra imorgon.

Scratch89
2008-12-09, 15:44
Ingenting alls. Maten kommer bara ligga och skvalpa i magen. Ät ordentligt på måltiden innan istället.

Eddie Vedder
2008-12-09, 19:43
Som mellanmål kan du ju ta ett glas fil och en banan t.ex. Lite yoghurt med müsli. Någon macka med ägg etc. Det kan ju inte vara så svårt. Något litet och hyfsat lättsmält.

mperfection
2008-12-10, 21:15
mm thnx. Men det är ju aldrig bra att äta asmycket en gång och skippa måltiden en annan. Jag syftar ju förstås med på konditionsträning för styrketräning vet vi ju alla att man måste vara ordentligt laddad för, men ändå fortfarande ha maten på gång i magen, så att säga.. Det är lite jobbigt det där för det är svårt att få maximal prestation under träningen och ändå inte drabbas av smärtor i magen.. Men jo, banan är ju rätt OK sådär rätt tätt inpå konditionsträning.. Men ja, jag är väl medveten om hur man egentligen får det bästa resultatet, det är ju synd bara att livet inte direkt kan kretas runt det.. Så jag undrade mest bara som konkreta råd när fantasin inte räcker och kanske även en bra proteinkälla.. Men det är väl bara att fortsätta koka ihop diverse.. :)

MangeByggarn
2008-12-10, 21:45
mm thnx. Men det är ju aldrig bra att äta asmycket en gång och skippa måltiden en annan. Jag syftar ju förstås med på konditionsträning för styrketräning vet vi ju alla att man måste vara ordentligt laddad för, men ändå fortfarande ha maten på gång i magen, så att säga.. Det är lite jobbigt det där för det är svårt att få maximal prestation under träningen och ändå inte drabbas av smärtor i magen.. Men jo, banan är ju rätt OK sådär rätt tätt inpå konditionsträning.. Men ja, jag är väl medveten om hur man egentligen får det bästa resultatet, det är ju synd bara att livet inte direkt kan kretas runt det.. Så jag undrade mest bara som konkreta råd när fantasin inte räcker och kanske även en bra proteinkälla.. Men det är väl bara att fortsätta koka ihop diverse.. :)

Har för mig att man behöver mer energi för konditionsträningar än styrketräning? Typ det räcker med blandkost inför styrke passet, medans intensiva konditionsträningar kräver mer kolhydrater

King Grub
2008-12-10, 21:54
Konditionsträning kräver mer energi än styrketräning, men det går att täcka det energibehovet genom vanlig blandkost även upp på marathonnivå. Det är ju bara att äta mer.

Eddie Vedder
2008-12-11, 06:42
styrketräning vet vi ju alla att man måste vara ordentligt laddad för, men ändå fortfarande ha maten på gång i magen, så att säga..

Tvärtom. Att ha massa mat i magen är bara negativt. Och styrketräningen förbrukar som sagt ganska lite energi så särskilt laddad behöver man inte vara, i alla fall inte en "matladdning" inför varenda pass.

Skillnad vid ett pass då man kanske planerat att verkligen satsa mot PB i marklyft eller så.

mperfection
2008-12-11, 13:16
Jag menade egentligen att man kan fara och pumpa järn efter att man ätit en timme före, medans det i konditionsträningen inte riktigt går, för att uppnå det bästa träningsresultatet. Men allt är ju också individuellt.. Men man kan inte komma hungrig och försöka börja gymma, i bådadera fallen.. Då bygger man i varje fall inte några muskler..

mperfection
2008-12-11, 13:19
haha, btw så blev det här lite mera ingående än vad det var meningen från början.. Ville egentligen bara ha lite tillskott till fantasin gällande småa mellanmål som kan hjälpa en att orka genom t.ex. ett spinningpass då man inte ätit ordentlig mat på typ 4 timmar men som ändå inte tynger eller försämrar passet.. (:

King Grub
2008-12-11, 13:25
Men man kan inte komma hungrig och försöka börja gymma, i bådadera fallen.. Då bygger man i varje fall inte några muskler..

Är det hunger/mättnad som styr proteinsyntesen? Så om jag doserar med 10 gram aminosyror före och efter passet, så händer inget, bara för att jag är hungrig?

Martin Löwgren
2008-12-11, 14:20
Jag rekommenderar att äta en måltid cirka 90-120min innan styrketräning. Räcker inte det så kan man ju fylla på med lite valnötter och vassleprotein 30-45min innan men det är inget jag gör personligen *flex*

mperfection
2008-12-11, 22:09
Nej, menade inte hunger på det viset, jag menade tom i tarmsystemet, tom i kroppen, inga aminosyror, inga kolhydrater, inget fett, ingenting. Ja, förutom vad som utgör dig i grund och botten. Alltså, du skulle inte gå och gymma på morgonen UTAN någonting.. Bara vakna upp och iväg till gymmet.. Capish!?

mperfection
2008-12-11, 22:11
Och jo nä, i mitt fall är kanske inte koncentrationen och orken den bästa om min mage skriker efter mat heller, nej. = ingen maximal effekt då heller.. I varje fall inte i mitt fall. (:

Eddie Vedder
2008-12-12, 05:53
Nej, menade inte hunger på det viset, jag menade tom i tarmsystemet, tom i kroppen, inga aminosyror, inga kolhydrater, inget fett, ingenting. Ja, förutom vad som utgör dig i grund och botten. Alltså, du skulle inte gå och gymma på morgonen UTAN någonting.. Bara vakna upp och iväg till gymmet.. Capish!?

Ska man vara så tom krävs att man antingen har svultit sig ett bra tag eller totalt tömt sig dagen innan.

EAA eller kanske en vassledrink precis innan passet är fördelaktigt men i övrigt lär de allra flesta ha tillräckligt med inlagrat glykogen för att orka ett träningspass på morgon innan frukost.

D.v.s. enbart sett till musklerna, sömnighet o.s.v. är ju en annan femma.

Scratch89
2008-12-12, 08:07

Så om jag äter relativt tidigt en kväll, somnar, har sovmorgon, och åker iväg och tränar utan att ha ätit frukost, då kan jag inte träna? Konstigt; det är då jag gör mina bästa pass...

För att svara på din fråga, så finns det hur mycket som helst. Bara vanliga mackor med lite frukt, eller oboy om man nu vill det, fungerar. Flingor och fil, någon smoothie, osv. Ta något du tycker om och något som är lättsmält.

mperfection
2008-12-14, 13:37
så ni menar alltså att ni inte dricker någon proteindrink då heller? alltså direkt på morgon? Ja inte tusan skulle det fungera för mig i alla fall, men vad vet jag vad ni är för supermänniskor :)

Eddie Vedder
2008-12-14, 13:39
så ni menar alltså att ni inte dricker någon proteindrink då heller? alltså direkt på morgon? Ja inte tusan skulle det fungera för mig i alla fall, men vad vet jag vad ni är för supermänniskor :)

Ska jag ut och löpa dricker jag eventuellt kaffe. Om det är kallt.

Annars ingenting.

Scratch89
2008-12-14, 13:47

Om det är styrketräning blir det lite koffein innan jag åker iväg, och lite EsaPro direkt innan. Om det är konditionsträning blir det oftast ingenting, lite vatten och koffein eventuellt.

Dan S
2008-12-14, 16:17
Jag måste bara säga att pröva ät spagetti & köttfärssås innan ni far och tränar. 30 min innan passet eller något, och känn om det blir någon skillnad, placebo eller inte, så är min psykiska ork väldigt mycket högre än om jag bara tar mina kosttillskott. Vet dock inte om detta väger upp den minskade effekten från Esapro eller så, men det blir roligare att gymma iallafall. Tränar jag hungrig så tänker jag på mat, tappar koncentration osv.

mperfection
2008-12-14, 16:46
Ahaja ni pratar om konditionsträning, jonej det vet jag att många människor klarar av utan mat eller så direkt på morgonen. Jag höll på med det förut, men gav mig inte så mycket så äter hellre frukost innan. Men det är väl också skillnad på vem man frågar.. :) Tack Dan S, äntligen någon som förstår mig gällande gymmandet! Jag kan inte alls träna lika effektivt hungrig som mätt.. Men det är väl också en rätt individuell fråga kan jag tro, det är ju lite svårt att fatta att vissa faktiskt kan utan direkt skillnad träna hungria när man själv är dysfunktionell utan mat... (inte proppmätt, men inte hungrig heller) tränar jag nyäten så går det heller inte att träna för det känns som att det ska komma upp, eller så får jag riktigt ont i magen. Nåja, det ska väl vara med måtta av allting :) tack i alla fall för hjälpen och insikten ;)

Eddie Vedder
2008-12-14, 17:00
Tack Dan S, äntligen någon som förstår mig gällande gymmandet!

Vem har missförstått dig?

Det du pratat om från början är ju prestationsförmågan när man är hungrig. Och den varierar ju mellan individer. Det handlar ju inte om att förstå eller missförstå vad du menar.

mperfection
2008-12-14, 20:30
men haha, sluta analysera så sjukt mycket. ;p Jag menade "förstår mig" i betydelsen vet ungefär hur jag känner det, kan "sympatisera", eller "är lite lik" mig.. Så borde kanske sagt "tack för sympatin" istället (: någon som också tappar koncentrationsförmågan/orket vid hunger och så.. alltså.. (: Förlåt om jag får det att låta fel, jag är väl medveten om att det är individuellt.. Jag trodde bara inte att man fick lika mycket ut vid muskelbygge på morgonen eller hungrig mage som om man var "mättare" så att säga, eller hade lite mera energi i kroppen.. Inte proppmätt. Men jag har väl lärt mig att även muskelbygge, eller liknande, fungerar olika människor på olika sätt.. I alla fall i mindre skala.. (:

Eddie Vedder
2008-12-14, 20:34
Men jag har väl lärt mig att även muskelbygge, eller liknande, fungerar olika människor på olika sätt.. I alla fall i mindre skala.. (:

Du får skilja på muskeltillväxtens fysiologiska mekanismer och upplevd ork och energi.

Scratch89
2008-12-15, 13:48
Idag tränade jag på fastande mage, och hade inte ätit på drygt tio timmar. Bästa passet den här månaden. Så ja, allt är relativt, antar jag.

King Grub
2008-12-15, 13:50
Även om du presterar bättre efter 10 timmars fastande av någon anledning, är styrketräning efter 10 timmars fastande sämre för muskeluppbyggnaden än att göra det med tillgång till aminosyror.

Scratch89
2008-12-15, 13:50
Även om du presterar bättre efter 10 timmars fastande av någon anledning, är styrketräning efter 10 timmars fastande sämre för muskeluppbyggnaden än att göra det med tillgång till aminosyror.

Optimal som jag är, så doserade jag självklart med 10 gram EsaPro före och efter. :cool:

EDIT: Nu kanske det inte räknas som fastande, men jag hade iallafall ingen mat i magen, och det anser jag vara fastande i det här fallet, då ämnet varit fast föda versus inte.

King Grub
2008-12-15, 13:52
Då var du inte fastande, som du skrev. Det är inte bara magsäckens tomhet som avgör fastande stadie, utan även vad som cirkulerar i blodet.

BigDwarf
2008-12-15, 16:34
Men det är väl inte bra att styrketräna på fastande mage? Kroppen måste väl ta energi från nånstans när man tränar genom näring, el är jag helt ute å cyklar? Har för mig att man bara bryter ner musklerna om man styrketränar utan att ha ätit?

King Grub
2008-12-15, 16:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123105&highlight=kontraproduktivt

mperfection
2008-12-15, 17:19
Du får skilja på muskeltillväxtens fysiologiska mekanismer och upplevd ork och energi.

yes det är just vad jag gör.. Det spelar ändå roll från människa till människa, i vilket fall :)

Eddie Vedder
2008-12-15, 17:39
yes det är just vad jag gör.. Det spelar ändå roll från människa till människa, i vilket fall :)

Nej det är ju just så det inte är.

Och därför menar jag att du får skilja dom åt.

BigBuck
2008-12-15, 19:05

Där gör ju varje människa ett val; vill man tro på det folk själva säger sig ha upplevt funkat, eller på den beprövade vetenskapen.

De flesta i vårat samhälle säger nog vetenskapen.

Men kom ihåg att en vetenskaplig undersökning bör/ska ha nog med s k power i sin signifikans för att anses kunna spegla "samhället i stort".
Man försöker ju även ofta utforma en undersökning så att den inte faller på påverkande faktorer (variabler/confounders).