handdator

Visa fullständig version : Filmer om Gaius Julius Caesar


Demoneyes
2008-12-09, 09:21
Jag läser för tillfället pocket-serien Kejsaren av Conn Iggulden och har fattat tycke för denna historiska man.

Så nu till vad jag är ute efter: Jag söker en film där man får följa Caesar genom hans liv från barndomen upp till vuxen ålder precis som i böckerna. Finns det någon sådan?

Jag vet att det finns serien Rome men jag söker som sagt efter filmer,serier där han är ung.

Mvh / Demoneye

Demoneyes
2008-12-09, 17:12
Ingen som vet?

Erkinson
2008-12-09, 17:20
Googlade fram denna:

http://www.filmtipset.se/film/julius-caesar-2002.html

Har dock ingen aning om den är sevärd eller inte. Den kom ut för sex år sedan.

Tricce
2008-12-09, 17:22
+1 Grym bokserie!

Det finns en klassiker med Marlon Brando

http://www.imdb.com/title/tt0045943/

Sen en lite nyare

http://www.imdb.com/title/tt0284741/

Vet dock inte hur pass mycket den riktigt unga Julius dom tar upp.

jakke
2008-12-09, 17:29
Serien Rome?

Herr Oberst
2008-12-09, 17:45
Jag vet att det finns serien Rome men jag söker som sagt efter filmer,serier där han är ung.

Serien Rome?

:banned

jakke
2008-12-09, 17:49
:banned

haha. Ändå håller jag på att korrläsa min rapport till exjobbet.

hoikka poika
2008-12-09, 18:11
Jag läser för tillfället pocket-serien Kejsaren av Conn Iggulden och har fattat tycke för denna historiska man.

Så nu till vad jag är ute efter: Jag söker en film där man får följa Caesar genom hans liv från barndomen upp till vuxen ålder precis som i böckerna. Finns det någon sådan?

Jag vet att det finns serien Rome men jag söker som sagt efter filmer,serier där han är ung.

Mvh / Demoneye

Vill du ha dokumentärer eller hitte-på?

Mitt tips är populärhistoriska böcker! De brukar beskriva händelser korrekt och är "packeterade" på ett tilltalande sätt ändå.

stolpskott
2008-12-10, 12:48
Jag läser för tillfället pocket-serien Kejsaren av Conn Iggulden och har fattat tycke för denna historiska man.

Så nu till vad jag är ute efter: Jag söker en film där man får följa Caesar genom hans liv från barndomen upp till vuxen ålder precis som i böckerna. Finns det någon sådan?

Jag vet att det finns serien Rome men jag söker som sagt efter filmer,serier där han är ung.

Mvh / Demoneye

Mitt tips är att hålla dig till böckerna, alla filmer jag har sett om Caesar är antingen lågbudget eller gamla, så skit i att se filmer om honom för Igguldens framställing av honom är så sjukt bra, så den är inte värd att förstöra.

Om du vill veta mer om honom, ren fakta alltså, så kan jag rekommendera en bok av Adrian Goldsworthy, Kejsare och Generaler, där det står cirka 100 sidor om Caesar och hans olika fälttåg. En mer romantisk bild av honom ges i Shakespeares Julius Caesar, denna kan dock vara svår läsning då den är skriven som ett manus, inte som en bok, och därför finns inte heller några omgivnings beskrivningar.

När du är klar med serien om Caesar kan jag rekommendera Conn Igguldens serie om Djingis Khan, vilken jag hittils upplevt som bättre än den om Caesar.

stolpskott
2008-12-10, 12:53
Edit: När du läser böckerna, tänk på att Iggulden spekulerar väldigt mycket och vrider på sanningen för att få fram en bättre bok, Crassus och Pompejus var Sullas anhängare, inte goda vänner till Marius som det står i första boken, dessutom blir inte Marius mördad av Sulla utan dör ålderdomig, paranoid och galen. Författaren valde att ge en så stor man ett mer värdigt slut i sin version av händelseförloppet.