handdator

Visa fullständig version : Knäböj...


Itchy
2003-07-10, 22:27
Tjena! Har läst på foumet ett tag men tycker det börjar bli dags att fråga lite också...

Jag är total nybörjare inom träning och är nu inne på min tredje månad och det har hitttils gått bra i de flesta övningar. Dock har jag problem med knäböjen, då jag i bottenläget faller fram med ryggen som hamnar nästan paralellt med golvet (hmm...ok inte riktigt kanske).
Jag har förstått att knäböj är en riktigt bra övning om den utförs korrekt men det verkar inte som jag är skapt att kunna köra den?

Jag har inte brytt mej så mycket om detta utan kört på ändå och ökar hela tiden och det känns inte som det direkt gör något men häromdan så kom en av PT:arna på mitt gym fram till mej och påpekade detta och sa att jag skulle paja ryggen :cryout:. Jag sa att jag var medveten om problemet men att jag inte visste vad jag skulle göra åt det. Han sa då att jag inte skulle gå så djupt utan typ bara böja lite på benen eller prova att köra i smithen. Vad jag har förstått efter att ha läst här är att man inte bör köra böjar i smithen och att man ska gå hyfsat djupt (minst 90 grader typ?).

Shit va lång och skum denna fråga blev, hursomhelst undrar jag om jag ska göra som han sa och köra fritt men bara gå så djupt att ryggen inte faller framåt (inte djupt alls). I smithen vill jag inte köra då det känns skumt att ha stången bakom fötterna om ni förtsår vad jag menar.

Hoppas någon orkar läsa och svara, vill verkligen kunna knäböja då jag tycker det är kul som fan.

Mvh Itchy

Pudzianovski
2003-07-10, 22:37
Försök att fråga ngn kunnig kille på gymmet om råd. Lättare o visa hur man ska göra.

Finns nog en del skrivet på forumet om hur du bör utföra böj.

Testa o sök.



:thumbup:

Mr Zero
2003-07-10, 23:08
Hade samma problem själv, prova med att ha stången lite längre ned på ryggen (vet förstås inte hur du har den nu) och kör på lite lättare vikter och se om det får dig att få bättre balans.
Fungerade iaf för mig, men som sagt det bästa är nog att fråga någon på plats.
I best of finns det bra läsning om knäböj.

kadudder
2003-07-10, 23:34
Jag är knappast någon guru men för mig låter det som om du har för klena magmuskler. Testa att vila från böjandet ett tag och kör lite hängande benlyft och andra magövningar.

Har jag fel så kommer säkert någon rätta mig snart.. :)

Muskelsmurfen
2003-07-10, 23:34
Allan har ju skrivit utförliga artiklar om just knäböj, börja med att läsa dessa.
Min gissning är att du inte har lyckats få koll på balansen och jag har för mig att Allan skrev något om svaga magmuskler som inte orkar hålla uppe tyngden.
Kolla hans trådar... han kan böj :bpump:

JAM
2003-07-10, 23:43
> Dock har jag problem med knäböjen, då jag i bottenläget faller fram med ryggen som hamnar nästan paralellt med golvet (hmm...ok inte riktigt kanske).

Det beror troligtvis på att du helt enkelt är för svag i ryggen och därför inte orkar hålla den uppe. Hade nästan samma problem själv när jag började med knäböj. Det är en övning som är väldigt krävande för hela kroppen och som dessutom kräver lite teknik...

> Jag har förstått att knäböj är en riktigt bra övning om den utförs korrekt

Stämmer! :D

> men det verkar inte som jag är skapt att kunna köra den?

Joo... Kör med lättare vikter och utför den korrekt.

> Vad jag har förstått efter att ha läst här är att man inte bör köra böjar i smithen

Nä, det blir inte samma övning om man gör den i smithen och det är inte heller bra... (Se länkarna nedan)

> och att man ska gå hyfsat djupt (minst 90 grader typ?).

Ja, så pass att låren är parallella med golvet. Däremot tycker inte jag att det är nödvändigt/möjligt att gå ned med arslet mot vaderna så som vissa skriver att de gör.

Ta din en titt på Allans ypperliga trådar (eller artiklar kankse man ska kalla dem):
• Träning - Knäböj enligt Allan - del 1 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11027)
• Träning - Knäböj enligt Allan - del 2 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11993)

Robban
2003-07-11, 09:54
Kör benspark å lårcurl då, ökar du vikter å reps i dessa övningar så ökar du massan!

Sve
2003-07-11, 12:17
svaret på din fråga är säkert att du är för stel för att kunna gå djupt. det resulterar i att du kanske står enbart på trampdynorna och inte mkt på hälarna när du går ner. resultatet blir att ryggen sas faller framåt eftersom du är i obalans.

ViktorH
2003-07-11, 16:19
http://danjohn.org/squat101_files/frame.html

Nils
2003-07-11, 16:48
Som du säkert läst nu så finns det en hel del bra info här av bättre folk än mig. Men ändå. Har du testat att stå brett? Det var först då det gick för mig.
Sen det här med ryggen. Det är inte en bra utförd knäböj om du behöver gå så långt fram och tekniken behöver säkert förbättras. Men om du har en rak rygg så skadas den inte så himla lätt. Du lutar väl inte längre fram än i marklyft?
Nils

jwzrd
2003-07-11, 17:25
Originally posted by ViktorH
http://danjohn.org/squat101_files/frame.html

Mycket bra länk!

King Grub
2003-07-11, 17:26
Originally posted by Nils
Har du testat att stå brett? Det var först då det gick för mig.

:thumbup:

Herkulez
2003-07-11, 17:29
som sve sa, du kanske är för stel, en kompis hade samma problem, hans hamstrings och gluteus muskler var helt enkelt för korta men 3 veckor efter han strechat dom musklerna så kunde han köra böjjar med rak rygg

Itchy
2003-07-11, 17:43
Tack så mycket för alla svar! Ska pröva lite olika grejer nu så får vi se, tror framförallt att jag kan vara för stel.
Hamstrings vet jag vad det är men gluteus?:confused: Någon som har en länk där där man kan se vad alla muskler heter "egentligen"? Sen hur man strechar dom vore kanon också...

En till fråga också! Om man står bredare med fötterna, blir det någon skillnad på vilka muskler man tränar eller dylikt?

Sve
2003-07-11, 17:48
gluteus är ju röven.

http://www.exrx.net/Muscles/GluteusMaximus.html

Bamse
2003-07-11, 17:48
Originally posted by Itchy
Hamstrings vet jag vad det är men gluteus?:confused:

:booty: <---- Gluteus maximus med gulsot

Sve
2003-07-11, 17:57
Originally posted by Bamse


:booty: <---- Gluteus maximus med gulsot

moget bamse!

jwzrd
2003-07-11, 18:00
Jag kör både "breda" och "smala" knäböjningar. Breda för mig inbildar jag mig att det tar mer på utsidan av låren och nån muskel på över ut/baksidan av låren, som jag trodde var biceps femoris men som Allan påpekade att det antagligen var en annan muskel, och mer på ljumskarna. Perfekt för att slita ut jeans i ett dyrt tempo.

Bredare fotsättning ger kortare rörelsebana och mindre vinkelförändring i knät. Det betyder att man kan använda större vikter. Jag är förhållandevis rörlig i ljumskarna så jag kommer ned riktigt djupt ändå. En intressant följd av det är att blev bättre på vanliga böjar samtidigt. Inte bättre som i starkare utan bättre som i att den vanliga böjen sitter bättre teknikmässigt. Det skattar jag som mycket värdefullt.

911
2003-07-11, 18:21
de första månaderna körde jag bara i hacksquaten som var mest lik knäböj, för jag tyckte inte alls de gick bra bara med stången, men nu går det bra...
Det blev nog som i Golfar filmen med Åberg, när han byggde den där maskinen så han lärde sig svinga... :)

ivandrago
2003-07-11, 18:32
Originally posted by ViktorH
http://danjohn.org/squat101_files/frame.html

underbar länk!! äntligen märkte jag vad jag gjort för fel!

Allan
2003-07-12, 10:15
Jättebra sida!


allan

ViktorH
2003-07-12, 18:19
http://www.danjohn.org/coach.html

Finns mycket annat läsvärt...