handdator

Visa fullständig version : Knäböj...


Itchy
2003-07-10, 22:27
Tjena! Har läst på foumet ett tag men tycker det börjar bli dags att fråga lite också...

Jag är total nybörjare inom träning och är nu inne på min tredje månad och det har hitttils gått bra i de flesta övningar. Dock har jag problem med knäböjen, då jag i bottenläget faller fram med ryggen som hamnar nästan paralellt med golvet (hmm...ok inte riktigt kanske).
Jag har förstått att knäböj är en riktigt bra övning om den utförs korrekt men det verkar inte som jag är skapt att kunna köra den?

Jag har inte brytt mej så mycket om detta utan kört på ändå och ökar hela tiden och det känns inte som det direkt gör något men häromdan så kom en av PT:arna på mitt gym fram till mej och påpekade detta och sa att jag skulle paja ryggen :cryout:. Jag sa att jag var medveten om problemet men att jag inte visste vad jag skulle göra åt det. Han sa då att jag inte skulle gå så djupt utan typ bara böja lite på benen eller prova att köra i smithen. Vad jag har förstått efter att ha läst här är att man inte bör köra böjar i smithen och att man ska gå hyfsat djupt (minst 90 grader typ?).

Shit va lång och skum denna fråga blev, hursomhelst undrar jag om jag ska göra som han sa och köra fritt men bara gå så djupt att ryggen inte faller framåt (inte djupt alls). I smithen vill jag inte köra då det känns skumt att ha stången bakom fötterna om ni förtsår vad jag menar.

Hoppas någon orkar läsa och svara, vill verkligen kunna knäböja då jag tycker det är kul som fan.

Mvh Itchy

Pudzianovski
2003-07-10, 22:37
Försök att fråga ngn kunnig kille på gymmet om råd. Lättare o visa hur man ska göra.

Finns nog en del skrivet på forumet om hur du bör utföra böj.

Testa o sök.



:thumbup:

Mr Zero
2003-07-10, 23:08
Hade samma problem själv, prova med att ha stången lite längre ned på ryggen (vet förstås inte hur du har den nu) och kör på lite lättare vikter och se om det får dig att få bättre balans.