Visa fullständig version : Kassa leder (?) - kosttips
Hej,
Jag tror jag har kassa leder. Om jag gör knäböj och går ner hela vägen ungefär som man skall sätta sig på en potta så knakar det i knäna som om man skulle gå på cornflakes, det gör dock inte ont.
Har det med kassa leder att göra, brosk som sitter kasst kanske? Skulle gärna vilja få bort detta om det går med antingen kost och/eller kosttillskott.
Jag är 28 år gammal.
Tack på förhand.
Scratch89
2008-12-09, 08:11
Har du det i andra leder än i knäleden? Axeln, höften?
Har precis samma som dig, kan knaka flera gånger under ett set.
Även andra leder kan strula emellanåt. (har varit så sedan lågstadiet, är 29)
Ska prova Cissus som jag beställt, men det var restnoterat så vet inte när jag får det.
Ska bli intressant att se om detta kan hjälpa. (vilket andra skriver att det gör) *popcorn*
Jag har noterat en liten forbattring med 6g fisk olja som supplement. men inte mycket. Jag knakar och knapper en hel del med... har funderat att prova cissus med (har bla problem med knana)
Ah där ser man.
Jag ser det som sagt inte som ett problem då det inte gör ont. Men det är inte så sexigt när det knakar och på något sätt så känner man sig osmidig.
Ibland kan det även hända med just högra axeln då jag kör militärpress att den knakar till när man precis sträckt armen rakt upp.
Läste i nån tråd att man skulle äta "oljigt" alltså precis som det smörjde lederna eller något. Men jag vet inte. :D Låter inte så troligt.
TylerDurden84
2008-12-09, 19:51
Läste i nån tråd att man skulle äta "oljigt" alltså precis som det smörjde lederna eller något. Men jag vet inte. :D Låter inte så troligt.
Låter som ren rapparkalja!
Kan vara olika orsaker. För lite ledvätska eller en ojämn knäskål mm. Det behöver inte alls vara farligt bara för att det "knakar" heller. Men att gå djupt i knäböj eller köra axelpress bakom nacken med tunga vikter är helt enkelt inte det bästa för lederna
Innan man börjar fundera på tillskott så bör man ta reda på om det är något fel på leden. Att det knäpper i lederna händer nog alla, antingen är det alltid så eller så kan det vara något så enkelt som att en muskel har lite väl hög tonus (den är spänd) och därför hamnar något lite fel och skapar ett vacum i ledvätskan. Är det däremot verkligen en broskskada eller något annat i knät som är fel på så bör något kolla upp det och ge rekommendationer angående vad man kan göra för att underlätta fortsatt träning.
Ett eller två besök hos sjukgymnast etc kostar betydligt mindre än en årsförbrukning av ett tillskott som man inte riktigt vet om det funkar och om det funkar inte vet om det funkar på just den typen av besvär som man har.
Men att gå djupt i knäböj
-snip-
med tunga vikter är helt enkelt inte det bästa för lederna
Vad menar du med djupt?
TylerDurden84
2008-12-09, 20:44
Vad menar du med djupt?
Så djupt att man får ett automatiskt stopp.
Detta gäller främst tunga vikter, särskilt om man inte har full koll på hur knäledens riktning skall vara i förhållande med fotledens
mjukglass
2008-12-09, 20:55
Jag tycker inte att knak i leder är så värst farligt. Jag har alltid haft knak i knän och ibland axlar. Bara min rygg som gett upp än så länge....
Så djupt att man får ett automatiskt stopp.
Detta gäller främst tunga vikter, särskilt om man inte har full koll på hur knäledens riktning skall vara i förhållande med fotledens
Automatiskt stopp?
mjukglass
2008-12-09, 21:11
Automatiskt stopp?
Säkerhetsstoppen i smitten eller benpressen. I guess.
hoikka poika
2008-12-09, 21:26
Automatiskt stopp?
Jag läste anatomiskt av bara farten! Fel skrivet av Tyler och fel läst av mig? Kanske världshistoriens första "två fel gör ett rätt" :)
Säkerhetsstoppen i smitten eller benpressen. I guess.
Det tror jag inte men det finns två punkter där det brukar ta stopp beroende på teknik och rörlighet. Det ena är helt enkelt när man inte kommer djupare med en normal rörlighet och en hygglig teknik och det andra är när vaden möter låret. I båda fall tar det "automatiskt" stopp. De flesta som kan köra på det senare sättet är tyngdlyftare men målet är att vända precis innan de når så långt. Trots den djupa vändpunkten och inte så sällan genomslag på tyngre vikter eller pga slarv så är inte knäskador så vanliga och det trots att många tyngdlyftare gör väldigt många lyft per vecka och håller på i många år.
Så jag undrar vad som menas med automatiskt stopp i det här fallet.
TylerDurden84
2008-12-09, 21:30
Haha.. jag menar alltså som när du sitter på huk.. du kommer inte längre ner. Det blir ett "automatiskt" stopp. Motsatsen till ytterläge helt enkelt
grimfish
2008-12-09, 21:43
Någon speciell kost eller kosttillskott som hjälper dig mot "kassa" leder finns det knappast. Det skulle i så fall vara att inte äta för mycket mat för att motverka övervikt.
TylerDurden84
2008-12-09, 22:58
Till trådskaparen:
Hitta orsaken till problemet först (hos läkaren). Efter det är fastställt är det lättare att ge tips på eventuella åtgärder.
Okej, får väl gå till vårdcentralen och kolla upp det när jag ända ska kolla upp en annan grej.
Kanske ska prova äta en kur glukosamin för att testa bara.
Att göra buljong på feta köttben är ett tips. Har du problem med ditt skelett, dina leders smörjning och dina senor, ät då detsamma för att motverka dina brister.
Från benen får du tex kalcium, magnesium, fosfor, silikon, svavel och spårmineraler. Från bindväv och senor får du saker som "chondroitin sulphates" och glukosamin vilka säljs som dyra kosttillskott mot arthritis och ledbesvär. Och på köpet får du fett som hjälper till att smörja kroppen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.