handdator

Visa fullständig version : Ska gå ner i vikt....


adamnord
2008-12-09, 07:31
Tjena jag är 14 kille på 14 år

jag är 180 cm lång och väger runt 95 + och jag ska försöka gå ner i vikt.

är överviktig...

Jag styrketränar 3 ggr i veckan.

jag ska sluta äta :

*Godis,Läsk

* Mackor på kvällen kanske ta en frukt istället

* Ska springa 2-3 ggr i veckan

* Äta mindre

tror ni det hära kommer att funka ? ge mig gärna tips på hur jag ska förlora vikt.:thumbup:



Mvh / ADAM

Eddie Vedder
2008-12-09, 07:33
ge mig gärna tips på hur jag ska förlora vikt.:thumbup:

Håll dig till punkterna du räknat upp till att börja med.

Se till att din energiförbrukning överstiger det du äter helt enkelt. Om du i dagsläget äter mycket godis och snabbmat som du plockar bort, ett par kvällsmackor som ersätts med ett äpple och dessutom rör på dig mer är sannolikheten stor att du lyckas.

Men ersätter du med lika mycket mat från annat håll blir det ingen skillnad. JAg tror säkert du kan vara på rätt väg dock.:)

Erkinson
2008-12-09, 07:45
En liten promenad innan frukost varje morgon är grymt givande om du är ute efter viktminskning. Det bränner väldigt mycket fett.

Men sen så förstår jag att du är studerande, och då hinner du kanske inte med det på morgonen?

Eddie Vedder
2008-12-09, 07:47
En liten promenad innan frukost varje morgon är grymt givande om du är ute efter viktminskning. Det bränner väldigt mycket fett.


En liten promenad förbränner väldigt lite fett. Det kan såklert vara givande ändå eftersom man tar sig upp, aktiverar sig och kanske får en piggare start på dagen o.s.v. men att en lite n promenad skulle bränna mycket fett i sig självt håller jag inte med om.

Erkinson
2008-12-09, 08:51
Jaså, det är i alla fall så jag har uppfattat det. Har sett det någonstans på forumet att rekommenderas.. Hur som helst kan det ju inte vara annat än hälsosamt ändå med en promenad på morgonen. Och med "liten" menar jag minst 30 minuter.

Eddie Vedder
2008-12-09, 08:58
Hur som helst kan det ju inte vara annat än hälsosamt ändå med en promenad på morgonen. Och med "liten" menar jag minst 30 minuter.

Absolut!:thumbup:

Hällsosamt utan tvekan, säkert skönt för många dessutom (och vidrigt för andra;)). Likaså en bra start på dagen o.s.v.

Men min poäng är att man definitivt inte kommer förbränna mycket fett på att bara promenera i en halvtimme. Säg att 150kcal förbrukas på den halvtimmen där 80% (hypotetisk siffra) består av fett som energisubstrat. Det blir 120 kcal från fett, d.v.s. ca 13 gram. :)

Fearstrike
2008-12-09, 09:18
Vad kan man tappa max på 1 dygn egentligen? I fett d.v.s

mattilainen
2008-12-09, 12:21
ser bara ut som detta kommer funka en viss tid.. tragiskt men sant, de flesta som kommer in och ska råbanta, tar bort ALLT, ska börja springa 3 ggr veckan och ändra livstilen på en dag, detta funkar för vissa men som jag själv är jag nog för svag i psyket för en sån omställning så för mig gick det åt helvete med att göra som du ska göra.

Lyckas du så får du all cred av mig, tycker hellre du ska börja lugnt, försök att äta lite mindre skräpmat, äta mindre godis, försök ta godiset på helgen, försök att inte känna dig dålig när du väl äter skräpmat/godis, när du äter ska du unna dig.

Hoppas detta inlägg gjort något och försök hålla glöden uppe, det är i längden det ska funka, inte bara det första året.

jaosef
2008-12-09, 14:17
Vad kan man tappa max på 1 dygn egentligen? I fett d.v.s
Någon/några liter om du fettsuger dig... :D

roosm
2008-12-09, 15:10
Vad kan man tappa max på 1 dygn egentligen? I fett d.v.s

Jag har hittat information som säger ca 31 kcal per lb fett. Det skulle översättas till ung 64 kcal per kg fett.
Ett kg fett är ca 7700 kcal (baserat på att ett lb är 3500 kcal vilket är den siffra jag oftast sett).
Om detta stämmer kan man tappa ca 0,83 % av sitt fett på en dag.
Se dock inte dessa siffror som fakta, utan snarare antaganden.

jaosef
2008-12-09, 15:19
Jag har hittat information som säger ca 31 kcal per lb fett. Det skulle översättas till ung 64 kcal per kg fett.
Ett kg fett är ca 7700 kcal (baserat på att ett lb är 3500 kcal vilket är den siffra jag oftast sett).
Om detta stämmer kan man tappa ca 0,83 % av sitt fett på en dag.
Se dock inte dessa siffror som fakta, utan snarare antaganden.
Hur har du tänkt nu:confused:

gorillan11
2008-12-09, 15:29
promenader för frukost är bra, men många stirrar sig så jävla blint på det och bara koncentrerar sig på det.

kom ihåg att en kvällspromenad är bättre än ingen promenad alls!

oftast brukar små små förändringar vara mer givande, som ta ett steg i taget.
börja tex utan snask/chips/läsk . vet att jävligt många (och talar nu från även egna erfarenheter) så är det jävligt svårt och lägga upp 10st punkter du ska hålla dig till.
utan det brukar oftast vara mer givande och ta ett litet steg i taget , och senare lägga upp nya realistiska mål som ska hålla i längden.

säger inte emot dig men vet hur det kan bli i början!
lycka till och enormt starkt utav dig om du klarar detta!!

dannegavle
2008-12-09, 15:37
Hur har du tänkt nu:confused:

Fett försvinner (förenklat) genom att kroppen omvandlar det till energi, och det finns en gräns för hur mycket energi kroppen kan utvinna per dygn per kg kroppsfett.

Maximal mängd fett man kan göra sig av med per dygn är således beroende av hur mycket kroppsfett man har.

Snobbe
2008-12-09, 15:39
ser bara ut som detta kommer funka en viss tid.. tragiskt men sant, de flesta som kommer in och ska råbanta, tar bort ALLT, ska börja springa 3 ggr veckan och ändra livstilen på en dag, detta funkar för vissa men som jag själv är jag nog för svag i psyket för en sån omställning så för mig gick det åt helvete med att göra som du ska göra.

Lyckas du så får du all cred av mig, tycker hellre du ska börja lugnt, försök att äta lite mindre skräpmat, äta mindre godis, försök ta godiset på helgen, försök att inte känna dig dålig när du väl äter skräpmat/godis, när du äter ska du unna dig.

Hoppas detta inlägg gjort något och försök hålla glöden uppe, det är i längden det ska funka, inte bara det första året.

Måste hålla med om detta. Var själv sån i början o tänkte på det sättet tar jag bort allt det fixar jag lätt osv. Dock så är det själv mycket skönare att kontrollera exakt vad man äter och räkna kcal. Vilket tom leder till att man kan äta godis osv en gång i veckan och fortfarande lätt gå ner i vikt. Dock kan det kanske va lite svårt som 14åring att hålla koll på all sin kcal eftersom det är oftast inte en själv som lagar mat. Säger inte att de e omöjligt men kanske lite svårare.

Angående promenader så är jag själv en sån som hellre äter mindre än springer 2-3 ggr veckan. Jag menar 300kcal för en timmes promenad (ungefär) känns som ingenting för mig iaf. Dock så är det ju hälsosamt men säger bara hur ja tänker.

Vet inte hur mycket läsk osv du dricker. Kan rekomendera light versioner av dessa drycker istället iaf. Har hjälpt mig sjukt mycket iaf dock har jag ett väldigt söt sug.

Erkinson
2008-12-09, 16:19
Men min poäng är att man definitivt inte kommer förbränna mycket fett på att bara promenera i en halvtimme. Säg att 150kcal förbrukas på den halvtimmen där 80% (hypotetisk siffra) består av fett som energisubstrat. Det blir 120 kcal från fett, d.v.s. ca 13 gram. :)

Givetvis stämmer det! Men om man äter rätt och har goda vanor i livet så kommer en långsiktig satsning på motion att förr eller senare att ge resultat. :) Jag menar, 150kcal är ju bättre än ingenting!

adamnord
2008-12-09, 16:34
Okej tack till alla!!! en sista fråga från mig är... Hur kan jag räkna så jag vet att jag ligger cirka 500-kcal och hur mycket ska jag få i mig på en dag ?Så jag vet om jag har förbrukat mera än jag fått i mig?

Mvh / Adam

Medoria
2008-12-09, 18:35
Räkna utifrån din ålder, vikt, längd och kön ut ungefär hur stort ditt kaloribehov per dag är. För att gå ner i vikt ska du försöka ligga på 500 kcal minus. Men då gäller det att också tänka på hur mkt du förbränner genom träning etc etc.

TjeckRacer
2008-12-09, 19:23
Att räkna kalorier är inget du bör pyssla med som 14-åring, det går lika bra utan. Följ alla de förändringarna du skrivit upp, sen väger du dig efter 2-3 veckor och om du har gått ner i vikt så fortsätter du bara. Om du inte minskat i vikt så får du röra på dig ytterligare eller äta ännu mindre. Stressa inte! :)

adamnord
2008-12-09, 20:14
Räkna utifrån din ålder, vikt, längd och kön ut ungefär hur stort ditt kaloribehov per dag är. För att gå ner i vikt ska du försöka ligga på 500 kcal minus. Men då gäller det att också tänka på hur mkt du förbränner genom träning etc etc.

okej då vet jag hur man räknare ut de tack för att du sa hur man skulle göra..

adamnord
2008-12-09, 20:16
Att räkna kalorier är inget du bör pyssla med som 14-åring, det går lika bra utan. Följ alla de förändringarna du skrivit upp, sen väger du dig efter 2-3 veckor och om du har gått ner i vikt så fortsätter du bara. Om du inte minskat i vikt så får du röra på dig ytterligare eller äta ännu mindre. Stressa inte! :)

Okej. Det kan bli lite svårt att räkna kalorier för de är inte jag lagar mat :)
mm jag ska börja göra de jag skrev upp och hoppas på att jag kommer förlora några kg.

Snobbe
2008-12-09, 20:44
Att räkna kalorier är inget du bör pyssla med som 14-åring, det går lika bra utan. Följ alla de förändringarna du skrivit upp, sen väger du dig efter 2-3 veckor och om du har gått ner i vikt så fortsätter du bara. Om du inte minskat i vikt så får du röra på dig ytterligare eller äta ännu mindre. Stressa inte! :)

Varför inte? Är väl bättre att han räknar kalorier och går ner på ett smart sätt än att sluta äta och svälta sig ner i vikt som det säkert finns folk som gör. Jag kan hålla med om att det kanske är jättesmart som 14åring att syssla med o försöka bygga så mycket muskler lr deffa sig ner så mycket som möjligt. Men om man är överviktig så ser jag inget fel i att försöka gå ner lite om man gör det på ett hälsosamt sätt vilket räkna kalorier kan göra det lättare.

TjeckRacer
2008-12-09, 20:52
Varför inte? Är väl bättre att han räknar kalorier och går ner på ett smart sätt än att sluta äta och svälta sig ner i vikt som det säkert finns folk som gör. Jag kan hålla med om att det kanske är jättesmart som 14åring att syssla med o försöka bygga så mycket muskler lr deffa sig ner så mycket som möjligt. Men om man är överviktig så ser jag inget fel i att försöka gå ner lite om man gör det på ett hälsosamt sätt vilket räkna kalorier kan göra det lättare.

Jag är 17 år, jag klarar av att räkna kalorier utan att få ett skadligt synsätt på mat. Men jag vet många i min ålder som inte klarar av det, och när man är 14 känns det som att ännu färre gör det. Inget illa menat mot trådskaparen dock; han kanske är en av de få som klarar av att räkna utan att det går överstyr.

Sen är det inte lätt att räkna kalorier när man äter skolans och morsans mat..

Det viktiga är att han får en ändrad livsstil som han kan hålla i flera år, det gör inget om underskottet bara är 200 kcal per dag sålänge han fortsätter... :)

Anton Fräs
2008-12-09, 21:05
jag är 17 år, jag klarar av att räkna kalorier utan att få ett skadligt synsätt på mat. Men jag vet många i min ålder som inte klarar av det, och när man är 14 känns det som att ännu färre gör det. Inget illa menat mot trådskaparen dock; han kanske är en av de få som klarar av att räkna utan att det går överstyr.

Sen är det inte lätt att räkna kalorier när man äter skolans och morsans mat..

Det viktiga är att han får en ändrad livsstil som han kan hålla i flera år, det gör inget om underskottet bara är 200 kcal per dag sålänge han fortsätter... :)

+1

värstingen
2008-12-09, 22:02
Lånar tråden lite. Hur mkt kcal förbränns när man går 1h promenad i rask takt, ungefär? Eller är det för induvidiuellt (vikt längd) för att svara på?

King Grub
2008-12-09, 22:03
Det beror på vikt. Du har tabeller på caloriesperhour

Medoria
2008-12-09, 23:07
då du är såpass ung kanske du borde uppsöka din skolsköterska, eller prata med en dietist, som kan hjälpa dig. även om dom säkert kommer säga samma sak som redan sagts i tråden. men det är viktigt att du tar hänsyn till att du fortfarande växer.

Fearstrike
2008-12-09, 23:47
Jag har hittat information som säger ca 31 kcal per lb fett. Det skulle översättas till ung 64 kcal per kg fett.
Ett kg fett är ca 7700 kcal (baserat på att ett lb är 3500 kcal vilket är den siffra jag oftast sett).
Om detta stämmer kan man tappa ca 0,83 % av sitt fett på en dag.
Se dock inte dessa siffror som fakta, utan snarare antaganden.

Det där är ju sjukt intressant, finns det ingen studie där någon verkligen kört stenhårt i typ 2 veckor och verkligen tappat c.a 10% fett?

Om man är enormt överviktig så kan man mer eller mindre bokstavligen "kämpa" bort fettet och se markant skillnad ganska snabbt då alltså? Då menar jag att man kämpar utöver det vanliga och verkligen överdriver med cardio och diet. Rent teoretiskt då?

Personligen har jag gått ner 22KG på tiden mellan 1/10-08 tills dagens datum den 9/12 -08

Började på 115KG och ligger idag på 93KG morgonvikt.

Under denna perioden snittade jag på ungefär 5000kcal i veckan, körde 1mils promenader varje dag på detta. Dock ingen rörelse förövrigt, deckad i soffan för det mesta. Senaste 2,5 veckorna har jag höjt upp till 1500kcal/dygn. Det tog ett bra tag för ämnesomsättningen att vänja sig och återhämta sig Något. Men nu sedan några dagar tillbaks har jag raskt börjat gå ner i vikt igen. Trots att jag började styrketräna i samband med kalori ökningen.

Klarar du av någon slags uträkning på ovanstående? Är lite nyfiken på om det går att räkna ut något. Har vägt 87KG på samma längd i hyffsat bra skick för 4årsen.

big sorry för topic steal, men eftersom jag fick lite svar här tänkte jag att jag kunde tugga vidare. Dock verkar det som att TS har fått klart för sig över det han undrade över.

adamnord
2008-12-16, 10:25
Hej igen , Jag undrar om det är lungt att äta sylt till havregryns gröten ? eller ska man ta lite socker uppepå ? som sagt vill minska i vikt. Eller ska man bara äta utan?asså bara havregrynsgröt.Jag förstår självklart att man helst ska äta utan "pålägg" men det blir inge gott, Så jag undrar Sylt eller bara socker.?

AmericanDragon
2008-12-16, 10:28
Hej igen , Jag undrar om det är lungt att äta sylt till havregryns gröten ? eller ska man ta lite socker uppepå ? som sagt vill minska i vikt. Eller ska man bara äta utan?asså bara havregrynsgröt.Jag förstår självklart att man helst ska äta utan "pålägg" men det blir inge gott, Så jag undrar Sylt eller bara socker.?


Du kan äta pizza, godis, dricka, sallad, gurka så länge du ligger på ett kaloriminus och fortfarande gå ner i vikt. Nu är dock en godis-diet inget jag rekommenderar.

creperiet
2008-12-16, 10:28
Du behöver inte göra en begränsning av livsmedel (inom förnuftets ramar), bara en begränsning av mängden. Har du en bra bas (din havregrynsgröt) och lägger till en liten topp (sylten eller sockret) kommer det inte göra någon större skillnad, så länge som ditt totala intag fortfarande är ett underskott.

Edit: Second..

adamnord
2008-12-16, 10:32
Du kan äta pizza, godis, dricka, sallad, gurka så länge du ligger på ett kaloriminus och fortfarande gå ner i vikt. Nu är dock en godis-diet inget jag rekommenderar.

okej , då tar jag på lite sylt :)

adamnord
2008-12-16, 10:33
Du behöver inte göra en begränsning av livsmedel (inom förnuftets ramar), bara en begränsning av mängden. Har du en bra bas (din havregrynsgröt) och lägger till en liten topp (sylten eller sockret) kommer det inte göra någon större skillnad, så länge som ditt totala intag fortfarande är ett underskott.

Edit: Second..

okej *flex*

Backisffs!
2008-12-16, 22:08
Är du motiverad går det mycket lättare och ge fan inte upp, kämpa för resultated som du kommer märka sakta men säkert, och när du väl kommit igång mår du skitbra och du tappar kilon som förvandlas till muskler.

Börja inte "bygga" det första du gör utan deffa ett par kilon annars blir du bara större och jag antar att du vill tappa kilon som sedan blir muskler. Musklerna kräver energi och energin bränner ditt fett.

Scratch89
2008-12-17, 08:06
Är du motiverad går det mycket lättare och ge fan inte upp, kämpa för resultated som du kommer märka sakta men säkert, och när du väl kommit igång mår du skitbra och du tappar kilon som förvandlas till muskler.

Börja inte "bygga" det första du gör utan deffa ett par kilon annars blir du bara större och jag antar att du vill tappa kilon som sedan blir muskler. Musklerna kräver energi och energin bränner ditt fett.

Ett kg fett förbrukar runt 13 kcal per kg och dygn. Om killen lägger på sig två kilo på ett år, vilket är en bra bedrift, så kommer han alltså att ha ökat sin grundförbrukning i vila med 26 kcal. Mängden muskelmassa är alltså tämligen ointressant; man får bli groteskt stor för att det ska spela någon praktisk roll för förbränningen av fett.

padman
2008-12-22, 23:43
hejhur mycket väger du nu, @dam?
är själv 192cm lång och har gått ner från 87kg till 79kg med 600kcal underskott :):)

Detective
2008-12-23, 10:07
Har själv haft lite problem med vikten. Men löste det genom att minska lite på det onyttiga och sen började jag med promenader 4-5 ggr per vecka. Och bara något år senare var man 45-50 kg lättare. Så det kommer säkert att gå bra om du tar det lite lugnt i början och sedan stegrar träningen. Börja inte alltför hårt för då är det lätt att man tröttnar och går tillbaka flera steg.