handdator

Visa fullständig version : Gröt och GI, mikro kontra kastrull

MrDiet
2008-12-08, 17:54
Vet att detta tagits upp en hel del gånger men det är några saker jag inte förstått om det här med havregrynsgröt.

Har sett i vissa trådar att man pratar om "snabbhavregryn" och dess höga GI. Vad är det för typ av produkt? Är inte det vanliga havregryn från typ AXA eller ICA som inte är fiberberikade?

Om man strävar efter att äta en frukost med typ medel, på gränsen till hög GI (omkring 70-80 efter kokning på spis), vilken grötsort/märke ska man då välja? Spelar koktiden någon roll för GI-värdet? I så fall tjänar man väl på att ta mycket vatten (c:a 2.5 dl vatten för varje dl havregryn) och låta gröten koka på medel i 5-10 minuter?

Den enda förlust man gör när man värmer gröten i mikron är väl att gi-värdet ökar? Näringen förblir väl densamma som om man kokade den på kastrull?

Har förstått att om man äter en frukost med högt GI kommer det att påverka blodsockerhöjningen och därav fettinlagringen för resten av dagens måltider. Detta tycker jag låter märkligt. Är det inte dagen i sin helhet som räknas? Om man äter en frukost som ger höga blodsockernivåer och sedan lunch med lågt GI typ quinoa är det väl inte "sämre" GI-mässigt än om man åt en frukost med lågt GI och därefter lunch bestående av t ex vitt ris och bröd, pasta m.m.?

Eddie Vedder
2008-12-08, 18:12
Jo det är helt vanliga havregryn och även där man hällt i extra veteskal är samma. Fiberberikningen består alltså bara i att man tillsätter extra vetekli och inget annat. Helt onödigt i en redan så fiberrik produkt.

Koktiden kommer påverka men skillnaden lär bli marginell och havregrynsgröt är en bra frukost.

Ronja
2008-12-08, 19:13
Jo det är helt vanliga havregryn och även där man hällt i extra veteskal är samma. Fiberberikningen består alltså bara i att man tillsätter extra vetekli och inget annat. Helt onödigt i en redan så fiberrik produkt.

Koktiden kommer påverka men skillnaden lär bli marginell och havregrynsgröt är en bra frukost.

:)litet inlägg:ej VETEkli i gyllenhammars

Columbia
2008-12-08, 19:50
Vill spinna vidare på havregrynstemat.

Om jag helt enkelt väljer att inte orka koka gröt någon dag, går det lika bra att hälla havregrynen tillsammans med mjölk i en tallrik och bara äta?

Ingen större GI-skillnad misstänker jag.

Eddie Vedder
2008-12-08, 19:57
Skillnad i GI blir det. Men den är inte betydande stor.

Om du inte lider av diabetes förstås. Men okokta havregryn kan ätas utan problem. Mindre tillgängliga betaglukaner samt att blötläggning och kokning inaktiverar en viss del av fytinsyran.

Men allt handlar om små skillnader hela tiden.