handdator

Visa fullständig version : insulinnivåerna


STarfish
2003-07-10, 21:24
Det där med insulinnivåerna har jag inte förstått än sådär vidare.. nån sida man kan läsa och lära sig vad det är eller betyder...

kanske nån som kan berätta nåt sådär lite snabbt om ni har tid o lust?

Jag tycker jag läser o läser här på forumet men där finns mycket nytt o lära :smokin:

zombiealex
2003-07-10, 22:22
Insulin = en hormon som produceras i bukspottkörteln.

Insulinkurvan (-nivån) går parallelt med blodsockerkurvan (-nivån)

Efter en måltid så höjs blodsockernivån vilket påverkar vissa celler i bukspottkörteln att producera insulin.

Sedan finns det något som heter Insulin Index = II

Här är mer info om II, Insulin Index:
http://www.mendosa.com/insulin_index.htm

...aja, jag låter någon annan ta vid här :thumbup:

Pressarn
2003-07-10, 22:24
Jag kan säga det lilla jag vet: några insulintoppar om dagen är bra. Efter träning och på morgonen. Fler än så gör en mindre känslig för det och fet. Sen är insulintopparna :thumbup: för muskeltillväxten. Insulintoppar får du av snabba kolhydrater. "Negativa" insulintoppar är illa, trötthet osv.

STarfish
2003-07-10, 22:26
hehe insulin toppar är det nåt man köper eller? hehe tror jag är ute och "cyklar" men???

zombiealex
2003-07-10, 22:30
Originally posted by STarfish
hehe insulin toppar är det nåt man köper eller? hehe tror jag är ute och "cyklar" men???

På sätt och vis :D

Vi pratar om snabba livsmedel, dvs livsmedel med hög GI, Glykemiskt Index.

Insulin och blodsockernivån beror på faktorer som hur snabbt magsäcken töms, hur fort livsmedlet digereras och absorberas.


EDIT: Glömde skriva.

Lågt GI = Lägre insulinnivå
Högt GI = Högre insulinnivå (= insulin "topparna")

Ozz
2003-07-10, 22:36
Insulin är ett hormon som utsöndras till blodet från bukspottskörteln. Utsöndringen stimuleras av glukos i blodet och parasympatiska nervsystemet. Det stimulerar till lagring och uppbyggnad. Glukos lagras in som glykogen i muskler och lever, fett lagras in i fettcellerna och proteinsyntes i kroppen stimuleras.

Motsatsen till insulin är glukagon. När insulinnivåer är höga är glukagonnivåerna låga. Låga insulinnivåer-> höga glukagonnivåer. Glukagon utsöndras när blodsockernivåerna börjar sjunka, nån timme efter en måltid. Glukagon gör i princip motsats det insulin gör. Frigör fett från fettväv, stimulerar nerbrytning av glykogen i levern.

Efter träning vill du ha snabba kolhydrater, dvs de går snabbt ut i blodet när du ätit dem. Detta leder till en insulintopp, mkt insulin, som kommer att tuta in glukoset i musklerna för att bygga upp nytt glykogen som du tappat under träning.

Castro
2003-07-10, 23:50
Jag läste att någon på forumet skrev att hans insulinkänslighet blivit väldigt låg (tror det var z-bumbi om jag inte missminner mig), men hur vet man det? Är det bara att lyssna till sin kropp eller? Är det värt att satsa på att höja insulinkänsligheten och hur? Hoppas någon snäll själ kan besvara dessa frågor. :em:

Megatuttarna
2003-07-11, 00:04
Originally posted by Castro
Jag läste att någon på forumet skrev att hans insulinkänslighet blivit väldigt låg (tror det var z-bumbi om jag inte missminner mig), men hur vet man det? Är det bara att lyssna till sin kropp eller? Är det värt att satsa på att höja insulinkänsligheten och hur? Hoppas någon snäll själ kan besvara dessa frågor. :em:

CKD har jag för mig ökar insulinkänsligheten, sedan hjälper ALA till oxå

Callek
2003-07-11, 06:59
Har för mig att Krom ökar Insulinkänsligtheten, bland annat Twinlab har jag sett säljer sådana tabletter.

hardbody
2003-07-11, 08:32
kan nån förklara insulinkänslighet? betyder det typ att man får ut mera insulin i blodet efter snabba kolhydrater?

:confused:

JJ
2003-07-11, 08:47
Insulinkänslighet är ett mått på kroppens förmåga att känna av insulin effektivt (då behöver den inte utsöndra lika mycket insulin)

King Grub
2003-07-11, 10:38
Vi pratar om snabba livsmedel, dvs livsmedel med hög GI, Glykemiskt Index.

GI gäller endast kolhydrater. Insulinnivåerna påverkar av mycket annat än bara kolhydraterna.

z_bumbi
2003-07-11, 10:47
Castro: Äter du bra, tränar och inte är sjuk så händer det inte så lätt.
Jag äter hyffsat, tränar mycket lite och är sjuk plus äter kortison så jag borde tänka lite extra på det här med insulin.

zombiealex
2003-07-11, 11:24
Originally posted by King Grub
Vi pratar om snabba livsmedel, dvs livsmedel med hög GI, Glykemiskt Index.

GI gäller endast kolhydrater. Insulinnivåerna påverkar av mycket annat än bara kolhydraterna.

Precis :thumbup:

Men det finurliga är att Insulinkurvan går parallelt med blodsockerkurvan (=friska människor utan diabetes).

Så tar du ett snabbt livsmedel med hög GI så höjer även det insulinnivån.

King Grub
2003-07-11, 11:28
Originally posted by zombiealex


Precis :thumbup:

Men det finurliga är att Insulinkurvan går parallelt med blodsockerkurvan (=friska människor utan diabetes).

Så tar du ett snabbt livsmedel med hög GI så höjer även det insulinnivån.

Icke sa nicke. Ofta, men absolut inte alltid. Ta vitt snabbris med ett GI på en bra bit över 105. Dess Insulin Index ligger bara på runt 60-65. Bara för att ta ett exempel. Tvärtom gäller också: mjölk och yoghurt har lågt, lågt GI, men höjer ändå insulinnivåerna våldsamt med ett Insulin Index på över 110.

Dessutom har kött och andra rena proteinprodukter också ett insulinindexvärde, trots att de inte innehåller några kolhydrater (GI) alls.

zombiealex
2003-07-11, 11:37
Rent generellt samt livsmedel man oftast förknippar med hög GI... tänkte jag självklart på :notme:

Multi
2003-07-12, 16:13
finns det olika grader av diabetes? Ibland undrar ja om ja inte har "lite diabetes".

King Grub
2003-07-12, 16:15
Originally posted by Multi
finns det olika grader av diabetes? Ibland undrar ja om ja inte har "lite diabetes".

Jajamen. Man kan gå omkring med det i åratal utan att få diagnosen diabetes. Kolla upp det så snart som möjligt. Allt annat är DUMT!

Läs mer här:

http://www.netdoktor.se/sjukdomar/fakta/diabetes.htm

Baha
2003-07-12, 16:20
ketogena dieter sabbar insulinkänsligheten


så villl man köra en ketodiet sen återgå till att vräka i sig kolhydrater som en gris så är det en dålig ide



vad får dig att "undra" om du har lite diabetes?

Castro
2003-07-12, 16:34
Vad är anledningen till att ketoditer sabbar insulinkänsligheten? Jag trodde det var ett alltför ihärdigt vrålbulkande på skräpmat med högt II som sabbade den, men under keto käkar man ju mest bara protte och fett. Jag som trodde att man skulle få svinbra insulinkänslighet av det...

Multi
2003-07-12, 17:01
Originally posted by Baha
vad får dig att "undra" om du har lite diabetes?
Jo när jag var yngre så drack ja mycket. Så att min mamma oxå blev lite orolig (hon är sjuksköterska). Jämnfört me dom ja känner så blir ja törstig MKT fortare än dom. Spec om ja rör mig då måste ja nästan alltid ha tillgång till vatten annars mår ja illa o blir yr.
I vintras var ja väldigt trött länge så ja tog guinseng eller vad dom heter.. Men då hade ja varit sjuk rätt mkt oxå. Allmänt slö ibland.
Dricker ja eller inte ätit nått på ett tag kan ja ibland bli totalt däckad o må illa och sånt.
Men det är olika det är inte alltid så. När ja var sjuk så mkt i vintras tog ja blodvärde ett par tre gånger men de var bra alla gånger, säger det nåt?

Castro
2003-07-12, 17:27
Mina kunskaper om diabetes är att anse som ringa, men det där säger då mig att du borde kolla upp det på riktigt.

Multi
2003-07-12, 17:29
jo får kanske göra det. Dock så är det ja skrivit kanske "överdrivna" på det viset att det inte är så varje dag

Baha
2003-07-12, 17:31
har dom kollat upp dig så är det säkert innget

låter iaf inte som diabetes


men som sagt..läkare e alltid bäst, fråga på forum sämst i såna här frågor

supremo
2003-07-15, 19:56
Är det som så att man ska använda II som främsta verktyg, när man tänker på insulinpåslag?

Mao; kan man strunta i GI och bara titta på II för livsmedel. Rent teoretiskt alltså, om man är diabetiker t.ex.
För i såna fall är ju ex. jasminris nästintill ok (högt GI, rätt lågt II).

King Grub
2003-07-15, 20:14
Originally posted by supremo
Är det som så att man ska använda II som främsta verktyg, när man tänker på insulinpåslag?

Mao; kan man strunta i GI och bara titta på II för livsmedel. Rent teoretiskt alltså, om man är diabetiker t.ex.
För i såna fall är ju ex. jasminris nästintill ok (högt GI, rätt lågt II).

För en diabetiker vore det väl knappast bra med kraftigt svängande blodsockerkurvor?

supremo
2003-07-16, 21:16
Originally posted by King Grub


För en diabetiker vore det väl knappast bra med kraftigt svängande blodsockerkurvor?

Inser nu mitt misstag, självklart inte!
Men om vi ser det ur en kroppsbyggares perspektiv då ?