handdator

Visa fullständig version : Tränas hjärtat av styrekträning?


zydar
2008-12-08, 17:01
gör det ?

dojjan
2008-12-08, 17:50
Ja, dock inte lika mycket som av konditionsträning men mer än om du sitter i soffan hela dagarna.

zydar
2008-12-08, 18:00
okej.


Men det räcker om man är ute efter att må bra, ja menar orkar inte köra både cardio o styrka.

Ja kommer inte dö för att hjärtat inte hänger med om ja går upp i muskel massa?

Baan
2008-12-08, 18:25
Hur kom du på idén att man avlider för hjärtat inte hänger med? Förutsätter naturlig träning, ingen aas.

zydar
2008-12-08, 19:00
Hur kom du på idén att man avlider för hjärtat inte hänger med? Förutsätter naturlig träning, ingen aas.



kom o tänkte på det bara, om man blir större i kroppen får hjärtat det jobbigare o slits ut snabbare?
Nej skulle aldrig falla mej in att ta anabola.

Hejnomax
2008-12-08, 19:13
Jag undrar också, har styrketräning som enda motionsform. Kan hjärtat släpa?

z_bumbi
2008-12-08, 19:28
30 minuter av låg/medelintensiv motion av konditionstyp 5 gånger i veckan är en riktlinje för hälsa. Jag har inte sett någon direkt jämförelse men mellan tummen och pekfingret så bör ett styrkepass på 60-90 minuter motsvara de 30 minuterna vad gäller hälsoeffekterna. Vill man vara riktigt säker så tar inte många minuter att köra lite kondition med hög intensitet i slutet av ett pass.
Sen går det nästan alltid att lägga till en del konditionsträning helt naturligt under en dag genom att helt enkelt röra sig mer.

machine gun
2008-12-08, 22:01
30 minuter av låg/medelintensiv motion av konditionstyp 5 gånger i veckan är en riktlinje för hälsa.

Minst 30 min medel till hög intensitet är gällande rekommendationer. Utöver vanlig vardagsmotion kanske bör tilläggas.

Styrketränar man 4-5 ggr per vecka och tränar lite större muskelgrupper än biceps emellanåt, så borde det räcka ur ett allmänt hälsoperspektiv. Men jag säger som jag brukar: Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne.

Dan S
2008-12-08, 22:26
Men att träna styrketräning, och få upp pulsen i 150~ är väll likgiltigt till konditionsträning med samma puls. Eller? :)

regus
2008-12-08, 22:45
Men att träna styrketräning, och få upp pulsen i 150~ är väll likgiltigt till konditionsträning med samma puls. Eller? :)

Skillnaden är att man får upp pulsen i 150 i ett par sekunder istället för ett tiotal minuter.

z_bumbi
2008-12-08, 23:02
Minst 30 min medel till hög intensitet är gällande rekommendationer. Utöver vanlig vardagsmotion kanske bör tilläggas.


Om inget drastiskt har inträffat så gäller väl fortfarande
"Alla individer bör, helst varje dag, vara fysiskt aktiva i sammanlagt minst 30 minuter. Intensiteten bör vara åtminstone måttlig, till exempel rask promenad." ?

Ett av tilläggen är "Man kan uppnå samma hälsovinster genom att träna åtminstone 3 x 30 minuter med hög intensitet (6–10 MET) varje vecka."
Så tre/fyra styrkepass a 60-90 minuter är fullt tillräckligt om man ser på det ur den synvinkel.

Det nämns däremot inget om att vardagsmotion skulle vara undantaget, är det något nytt?
Folkhälsoinstitutet (http://www.fhi.se/templates/Page____10980.aspx?&MSHiC=65001&L=9&W=30+aktivitet+fysisk+minst+minuters+p%C3%A5+'&Pre=%3CFONT+STYLE%3D%22color%3A+%23000000%3B+backg round%2Dcolor%3A+%23FFFF00%22%3E&Post=%3C%2FFONT%3E)

Som tur är behöver jag inte följa alla rekommendationer från institutet och har möjlighet att anpassa mig till andra standarder och råd. :)

Flickan
2008-12-08, 23:31
Jag undrar också, har styrketräning som enda motionsform. Kan hjärtat släpa?

Beror väl på vad du menar med "släpa" samt vad du jämför med.
Men för att göra det enkelt så är hjärtat en muskel. Och om du tränar en
muskel ofta, då bygger du upp den muskeln och dess kapacitet.
Om du tränar då och då så kanske du mer underhåller muskeln.
Samt om du inte tränar muskeln ifråga så kan du räkna med att den
bryts ner och försvagas, förtvinar...

Personligen (ja personligen) så tycker jag inte att jag har en
bra fysik om hjärtat inte är starkt. Om mitt syre tar slut så fort jag
rör mig i en hastighet över rulltrappsåkning så ser jag mig själv som... otränad.
För hjärtat släpar.

Så ja, hjärtat kan släpa, och gör det på de flesta som väljer bort all cardio
och "hjärtmuskelträning" för annat. På precis samma sätt som många andra
muskler kan släpa på de cardiofantaster som inte tränar tillräckligt med styrketräning.

Men vem avgör vad som släpar...? Du.
Vad tycker du är viktigt i en bra fysik?

Någon jämförde en gymälskares kropp (bara stykreträning, ingen cardio)
med en snygg bil utan något under huven. Vacker att se på, men den kommer ingenstans.
Den lever inte helt enkelt. Och det är ju när hjärtat slutar slå som vi anses vara döda, right? ;)

Anton Fräs
2008-12-09, 00:37
Du kommer ju inte få särskilt mycket bättre kondition men upplever du inte det som ett problem så spelar det ju ingen roll. Gillar du bara styrketräning kör på det, gillar du även annan idrott kör på det :)

Sniggel
2008-12-09, 14:32
Skillnaden är att man får upp pulsen i 150 i ett par sekunder istället för ett tiotal minuter.

Min puls låg nog nästan där under större delen av mitt 2 timmars-pass igår :D Var iofs inget vanligt träningspass.
Med kort vila mellan övningar och set kan man nog efterlikna vanlig cardio i viss mån. Men visst, rullbandet eller crosstrainern är mycket bättre lämpad för ändamålet.

Sparven från Minsk
2008-12-09, 21:38
Hård styrketräning, gärna med superset av övningar ger ungefär samma kopnditionseffekt på hjärtat som en joggingtur.

Ta på dig ett pulsband som kaan mäta top hjärtfrekvens (HF max) samt medelfrekvens under passet så kommer du att bli förrvånad :)
Har själv testat att superseta knäböj, marklyft och utfall. Det gav samma max HF och högre medelfrekvens än vad en 20 min joggingtur gav. Alltså, styrketränkningen gav bättre träning för hjärtat än vad joggingen gjorde.

testa så får du se :cool:

Sniggel
2008-12-09, 23:08
Hård styrketräning, gärna med superset av övningar ger ungefär samma kopnditionseffekt på hjärtat som en joggingtur.

Ta på dig ett pulsband som kaan mäta top hjärtfrekvens (HF max) samt medelfrekvens under passet så kommer du att bli förrvånad :)
Har själv testat att superseta knäböj, marklyft och utfall. Det gav samma max HF och högre medelfrekvens än vad en 20 min joggingtur gav. Alltså, styrketränkningen gav bättre träning för hjärtat än vad joggingen gjorde.

testa så får du se :cool:

I believe you!
Problemet är väl att det inte tillhör vanligheterna att styrketräning utförs på det viset och det är väl därför man brukar säga att sytrketräning inte är en helt ok träning för hjärtat, när det faktiskt kan vara det. Supersetas det så är det nog vanligare med:
Alternerande Hantelcurl
Triceps Pushdown
Situps

:D

machine gun
2008-12-10, 20:18
Om inget drastiskt har inträffat så gäller väl fortfarande
"Alla individer bör, helst varje dag, vara fysiskt aktiva i sammanlagt minst 30 minuter. Intensiteten bör vara åtminstone måttlig, till exempel rask promenad." ?

Ett av tilläggen är "Man kan uppnå samma hälsovinster genom att träna åtminstone 3 x 30 minuter med hög intensitet (6–10 MET) varje vecka."
Så tre/fyra styrkepass a 60-90 minuter är fullt tillräckligt om man ser på det ur den synvinkel.

Det nämns däremot inget om att vardagsmotion skulle vara undantaget, är det något nytt?
Folkhälsoinstitutet (http://www.fhi.se/templates/Page____10980.aspx?&MSHiC=65001&L=9&W=30+aktivitet+fysisk+minst+minuters+p%C3%A5+'&Pre=%3CFONT+STYLE%3D%22color%3A+%23000000%3B+backg round%2Dcolor%3A+%23FFFF00%22%3E&Post=%3C%2FFONT%3E)

Som tur är behöver jag inte följa alla rekommendationer från institutet och har möjlighet att anpassa mig till andra standarder och råd. :)

Utöver vanlig daglig rörelse bör vuxna röra sig i sammanlagt minst 30 minuter per dag med måttlig och/eller hög intensitet. Aktiviteterna kan delas upp i kortare intervaller under dagen, till exempel 10 minuter åt gången. Det är bra att röra sig mer än detta och för att gå ner i vikt kan man behöva röra sig betydligt mer. Det beror på vad och hur mycket man äter.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14746&epslanguage=SV

För barn och ungdomar gäller minst 60 min aktivitet per dag och många på det här forumet räknas in i den gruppen.

Personligen tycker jag att det är skrämmande att folk är så lata att de inte ens kan tänka sig att röra på sig en halvtimme per dag.

EDIT: Sen beror det ju på vad man menar med vardagsmotion. Tokcyklar man en timme till jobbet varje dag, så är det klart att det räknas som träning, medan en promenad till bussen kanske inte alltid riktigt kan anses vara det.

z_bumbi
2008-12-10, 22:00
SLV:s ordalydelse är betydligt mer oklar/sämre just för att de överhuvudtaget tar upp vardagsmotion som något som är vid sidan om då det i själva verket bara beror på hur intensiv en aktivitet är om det bör räknas in. Varför få ett bra sätt att bibehålla eller öka aktivitetsnivån till en rimlig nivå att helt plötsligt inte ha något värde?
Enligt mig är SLV:s version inte heller i övrigt så bra formulerad och då särskilt om man tänker på de som behöver informationen mest dvs de som inte redan uppfyller baskraven på fysisk aktivitet.

Det finns säkert bra anledningar att SLV har frångått gällande rekommendationerna men formuleringen kunde de ha jobbat betydligt mer på.

King Grub
2008-12-10, 22:04
Dom senaste uppdateringarna för rekommendationer angående fysisk aktivitet är:

To promote and maintain health, all healthy adults aged 18 to 65 yr need moderate-intensity aerobic (endurance) physical activity for a minimum of 30 min on five days each week or vigorous-intensity aerobic physical activity for a minimum of 20 min on three days each week. [I (A)] Combinations of moderate- and vigorous-intensity activity can be performed to meet this recommendation. [IIa (B)] For example, a person can meet the recommendation by walking briskly for 30 min twice during the week and then jogging for 20 min on two other days. Moderate-intensity aerobic activity, which is generally equivalent to a brisk walk and noticeably accelerates the heart rate, can be accumulated toward the 30-min minimum by performing bouts each lasting 10 or more minutes. [I (B)] Vigorous-intensity activity is exemplified by jogging, and causes rapid breathing and a substantial increase in heart rate. In addition, every adult should perform activities that maintain or increase muscular strength and endurance a minimum of two days each week. [IIa (A)] Because of the dose-response relation between physical activity and health, persons who wish to further improve their personal fitness, reduce their risk for chronic diseases and disabilities or prevent unhealthy weight gain may benefit by exceeding the minimum recommended amounts of physical activity. [I (A)].

Med Sci Sports Exerc. 2007 Aug;39(8):1423-34.

Styrketräningen är alltså utöver den aeroba träningen.

z_bumbi
2008-12-10, 22:40
Det beror iofs på i vilket land man lever (är det redan infört någonstans?) men jag tror/hoppas att det kommer att bli en ändring även i Sverige så att även ett styrkemoment kommer att inkluderas. Studierna de nya svenska rekommendationerna baseras på är förhoppningvis ungefär de samma och då bör man komma till ett liknande resultat.
Det jag däremot reagerade mest på första gången jag läst den texten var att de har en kortare duration på den högintensiva träningen än vad vi har i Sverige samt att deras formulering om hur man kan kombinera olika träningsformer är ganska bra.
Däremot saknar jag även där något som återknyter till den här trådens syfter dvs om man styrketränar mer än lägsta rekommenderade mängd och hur det då bör räknas men gissningvis står det något om det i fullängdaren. Inte för att man vanligtvis behöver uppmana någon frisk person att fundera i de banorna men det kan vara bra i viss fall om man vill visa att det inte är så stor skillnad mot vad de redan gör för att komma upp i en lägsta nivå.

Eddie Vedder
2008-12-11, 07:31
Att få en förbättring av konditionen från styrketräning känns lite som samma princip som att få en ökning via promenader.

D.v.s. ligger man på en hälsovådligt oduglig kondition kan det säkert förbättra den. Men om ens kondition är inom ramen för när en ung individ kan anses frisk så lär det inte öka ens hjärt- lungkapacitet. Kanske hjälpa till för att upprätthålla den men inte öka.

Slartibartfast
2008-12-12, 15:07
Så vad är skillnaden mellan att ha 160 i medelpuls under en joggingtur och 160 i medelpuls under ett styrkepass, om passen är lika långa?

Morty
2008-12-12, 15:17
Cirkelträning är optimalt. Frågan är hur många som skulle uppskatta att plocka upp skivstången igen, efter bara 1.5 minuters vila från den övningen, och dra ytterligare 12 marklyft...

mangs
2008-12-12, 15:42
Jag kan bara tala för mig själv här men när jag tränar ren styrketräning så tränas konditionen med. Jag kör med relativt lite vila och eftesrom jag även kör cirkelträning ofta så ligger jag på en hyffsat hög snittpuls. Ett exempel för att bekräfta detta är att jag utan att ha sprungit eller utfört någon konditionsträning alls utöver styrketräningen så kunde jag utan några större svårigheter springa 6.5 km på 27 minuter (kroppsvikt strax över 100kg vid tillfället). Tror knappast att jag larat det utan min styrketräning.

När jag tränade konditionsträning som mest låg jag på 23.5 minut på samma runda men då vägde jag å andra sidan 20-25 kilo mindre.

Jag blir faktiskt förvånad över hur styrketräning anses vara så lite påfrestande för konditionen rent allmänt, det är ju en typ av Intervallträning som ju överlag anses vara bra för att just öka konditionen.

King Grub
2008-12-12, 15:54
Tung styrketräning med vila mellan seten förbättrar inte den maximala syreupptagninsförmågan.

Cirkelträning utan vila gör det, men upp till 50% mindre effektivt än konditionsträning.

Marcs
2008-12-12, 21:08
Som en sammanfattning av det som sagts i tråden så beror det helt enkelt på hur hårt du kör styrketräningen. Jag har själv testat några gånger men har då legat på ca 120-125 i puls, vilket är en bit under min "joggingpuls", när jag tränat. Men funkar gör det, frågan är bara i vilken utsträckning det funkar för de som kör detta som deras enda konditionsträning. Dock garanterat bättre än inget alls!

Ett klipp om högintensiv styrketräning: Snorkel training (http://www.youtube.com/watch?v=lMoQwOqqzYw)

Eddie Vedder
2008-12-12, 21:29
Så vad är skillnaden mellan att ha 160 i medelpuls under en joggingtur och 160 i medelpuls under ett styrkepass, om passen är lika långa?

Visst tränas hjärtat men det är inte bara pulsen som ökar ens kondition. Hela hjärt- lungsystemet tränas, mitokondriemetabolism o.s.v. Det är fortfarande mer aerobt med konditionsträning även om pulsen är hög vid båda.

William
2008-12-12, 21:50
Så vad är skillnaden mellan att ha 160 i medelpuls under en joggingtur och 160 i medelpuls under ett styrkepass, om passen är lika långa?

Jag har för mig att pulsen under ett styrketräningspass ökar pga av ökat blodtryck och ett stort påslag av adrenalin medan pulsen ökar under ett joggingpass pga av ökat syrebehov. Är lite rostig på det här området så jag kan inte riktigt säga vad skillnaden blir men det är så jag fått det förklarat för mig av folk som vet.

Ungefär som att käka en massa uppåttjack som kickar igång hjärtat inte lär leda till ökad kondis.