handdator

Visa fullständig version : Grundmåla 1 eller 2 ggr?


Musselbank
2008-12-08, 10:14
Jag har tvättat, slipat och grundmålat några fabriksmålade stolar. Snart ska de slipas av lite lätt. Därefter ska jag antingen färdigstryka eller grunda + slipa en gång till.

Är det lönt att grunda två gånger?

mini
2008-12-08, 10:46
Beror ju på hur mörkt det är under och hur ljus och täckande slutfärgen är.

Bushi^
2008-12-08, 11:13
oftast räcker det med ett lager grund + två lager färg. Sen ser du oftast om du bör lägga ett lager grund till. lackfärgen som jag antar att du ska använda är oftast väldigt täckande (om det är ett vettigt märke du kör med) beroende på kulör, om det är en väldigt stark kulör har den oftast sämre täckförmåga.

Musselbank
2008-12-08, 11:38
Tackar!

Musselbank
2008-12-08, 14:24
... en eventuell andra grundning tjänar alltså bara till att maskera eventuell avvikande kulör, om jag förstår er rätt? (Till exempel om man tänkte måla vitt på vitt finns det aldrig anledning att grunda 2 ggr?)

mini
2008-12-08, 14:35
... en eventuell andra grundning tjänar alltså bara till att maskera eventuell avvikande kulör, om jag förstår er rätt? (Till exempel om man tänkte måla vitt på vitt finns det aldrig anledning att grunda 2 ggr?)

Det både täcker tidigare färg och ger ett bra underlag för nästa, men nä, har du gjort ett bra grundarbete och ska måla vitt på vitt så finns ingen anledning att grunda två lager tycker jag.

Musselbank
2008-12-08, 14:44
Hum hum, fascinerande. Vitt på vitt var bara ett exempel. Men förutom, givetvis, färgåtgång och tidsåtgång, finns det normalt några nackdelar med att grundmåla flera gånger?

ArcTiC
2008-12-08, 15:08
Mja, tror inte det förutom de nackdelar du redan nämnt.
Har målat en del träsaker på sistone (stolar, trösklar, etc) och Beckers vattenbaserade lackgrundfärg (1 lager) jag använde var inte alls dum. Använde den tom som grund för kökskaklet som sedan målades med oljebaserad lackfärg - funkade fint

mini
2008-12-08, 15:17
För mycket målarfärg kan ge ett tjockt och "kakigt" intryck. Jmf för mycket brunkräm på tjejer. :) Du tar bort stukturen i materialet du målar. Du rundar av hörn.