handdator

Visa fullständig version : Fel deffad?


stolpskott
2008-12-08, 09:03
Jag har hört från många olika personer att när dom deffat så har dom bara skippat kolhydrater och tryckt i sig protein och vitaminer. Är inte det helt fel? om man inte får i sig kolhydrater har man väl inte energi till att bränna fett? och sen mår väl inte kroppen speciellt bra av det överhuvudtaget?

Guddi
2008-12-08, 09:11
Man behöver inte äta kolhydrater för att bränna fett. Att bara trycka i sig protein och vitaminer är inte en diet utan det är mera likt någon typ av modifierad fasta (PSMF). Inget man ska ge sig på över någon längre tid.

Du kommer inte att prestera så bra på gymmet under den tiden heller troligen men det är ju bara en begränsad tid.

Fredrik_S
2008-12-08, 14:42
Många som bantar/deffar upplever att de kan hålla en diet bestående av låg andel kolhydrater lättare än en kost som är begränsad på fett. Men det är individuellt och inte säkert att det fungerar lika för alla.

Kolhydrater behövs inte för att bränna fett och citatet från pauluns bok att fett brinner i kolhydratens låga är misstolkad och hämtad ur sitt sammanhang.

För att bränna fett i större mängder än man lagrar in det så krävs ett energiunderskott (det man äter minus det man gör av med) och hur man väljer att skapa detta energiunderskott är olika från person till person.

Sverker
2008-12-08, 18:16
Såklart att kolhydrater behövs för att förbränna fett.

I viloläge snurrar citronsyracykeln på i lugn och jämn fart. Kroppen kör beta-oxidation på fettsyrorna och det produceras en jämn ström av acetyl-CoA.
Höjs aktiviteten kommer mer kravet på enegi att öka. Beta-oxidationen tar fart och det bildas ännu mer acetyl-CoA.
Nu hinner citronsyracykeln inte med längre. För att möta upp kraven måste muskeln köra omvägen med pyruvat ( från glukos ) och bilda oxalacetat.
Oxalacetatet kan fånga in acetyl-CoA och bilda citronsyra och cyklen blir sluten.


Min kunskap som är drygt 20 år gammal. Finns det nyare studier som visar att muskeln hinner ta hand om allt acetyl-CoA även vid intensiv aerob aktivitet ?

Eddie Vedder
2008-12-08, 18:40
Såklart att kolhydrater behövs för att förbränna fett.

Självklart inte.

Om proteinintaget är väldigt högt lär glukoneogenesen upprätthålla tillräckligt mycket glukos för att citronsyracykeln skall snurra. Annars är ju ketonkroppar bränslet som används och fettet kommer självklart fortsätta att förbrännas.

Sverker
2008-12-08, 18:53
Problemet är att även ketonkroppar blir till acetyl-CoA och kräver oxalacetat för sin aeroba förbränning.

Självklart. Kör vi med högt proteinintag kommrer glukoneogenesen att ge viss mängd glukos. Valin och isoleucin är båda glukogena och det är ju en snygg lösning ( rent biokemiskt ) att använda dem till oxalacetat.


Verkar omständigt att trycka i sig protein bara för att producera glukos. Bättre nytta än så borde vi ha av proteinet.

Eddie Vedder
2008-12-08, 19:17
I vilket fall som helst kommer dietära kolhydrater aldrig någonsin krävas för att kroppen skall kunna förbränna fett.

Scratch89
2008-12-08, 21:38
I vilket fall som helst kommer dietära kolhydrater aldrig någonsin krävas för att kroppen skall kunna förbränna fett.

Men kolhydrat behövs fortfarande, dietärt eller ej.

EDIT: Så uppfattade jag Sverker, iaf.

Eddie Vedder
2008-12-08, 21:40
Men kolhydrat behövs fortfarande, dietärt eller ej.

EDIT: Så uppfattade jag Sverker, iaf.

Sverker säger att kolhydrater krävs för att fett skall förbrännas. Och det stämmer ju inte.

Att glukos behövs i kroppen trots att kolhydrater från kosten är icke-essentiellt är en annan sak.

Sverker
2008-12-09, 06:54
Då tar vi detta från amöborna och går framåt.

Jag har fått lära mig att det behövs oxalacetat, inne i mitokondrien, för att förbränna acetyl-CoA som kommer från beta-oxidationen eller från ketonkroppar.

Hur vi får fram oxalacetat är av mindre intresse. Snyggast är genom kolhydrater från kosten som lämnar levern som glukos. Hela systemet är liksom uppbyggt på glukos som utgångsmateriel. Tacka kloroplasten för det:thumbup:

Vill man ta oxalacetat från något annat håll så fungerar givetvis det också. Snyggast är valin och isoleucin eftersom de främst omsätts i musklerna och inte i levern. Därefter har vi alla andra glukogena aminosyror som levern packar om till glukos.

Jag antar att tillskottet med pyruvat är till för att användas för fettförbränningen.