handdator

Visa fullständig version : Angående morgonpromenad


Betsson1
2008-12-08, 01:24
Tjena.
Jo det är så att jag brukade ta 1 timmes morgon promenad varje morgon. Men det blev för tråkigt. Jag hade problem med att tänka på att gå snabbt och tappade koncentrationen. Så ibland gick jag hur jävla segt som helst utan att tänka på det. Så jag tänkte löpa nån 10 minuter inom 1 timmes promenaden.

Nu har jag förbättrat konditionen och klarar av att löpa 20 minuter, börjar med att springa 20 minuter och sedan gå resten av tiden. Och mitt mål är att kunna löpa i en timme varje morgon istället för morgon promenader vilket inte funkade för mig.

En sak hindrar mig. Jag har hört att det finns nackdelar med att löpa på morgonen. Kan ni nämna några? Kan det vara att man måste äta innan man drar ut och springer?

Eller är det verkligen så att promenaden förbränner mer fett?

Fearstrike
2008-12-08, 01:35
Vad jag förstår det som så är det positivt att köra cardio på morgonen innan du har ätit något, tas mer av fettet än glykogen depåerna. Samt något kring insulin nivåer om jag inte minns fel.

Sedan tror jag absolut inte att det är sämre att springa 1h jämfört med att promenera. Problemet kan väl vara ibland att folk inte orkar springa mer än 20 minuter och då förbränner man inte lika mycket kalorier som vid kanske 1h/1h+½ promenad.

Summerat så skulle jag väl nog vilja påstå att det bara är positivt att du ökar på konditionen. Något jag därimot vill påstå mig minnas är att om du har ätit innan du ger dig iväg så är promenaden effektivare, då högeffektiv cardio bränner mer från glykogen depåerna än på lägre puls. Kanske helt fel.

Men någon kan nog rätta mig. Iallafall så verkar du göra helt rätt ifall du är ute efter att gå ned i vikt.

Betsson1
2008-12-08, 01:45
Vad jag förstår det som så är det positivt att köra cardio på morgonen innan du har ätit något, tas mer av fettet än glykogen depåerna. Samt något kring insulin nivåer om jag inte minns fel.

Sedan tror jag absolut inte att det är sämre att springa 1h jämfört med att promenera. Problemet kan väl vara ibland att folk inte orkar springa mer än 20 minuter och då förbränner man inte lika mycket kalorier som vid kanske 1h/1h+½ promenad.

Summerat så skulle jag väl nog vilja påstå att det bara är positivt att du ökar på konditionen. Något jag därimot vill påstå mig minnas är att om du har ätit innan du ger dig iväg så är promenaden effektivare, då högeffektiv cardio bränner mer från glykogen depåerna än på lägre puls. Kanske helt fel.

Men någon kan nog rätta mig. Iallafall så verkar du göra helt rätt ifall du är ute efter att gå ned i vikt.


Japp, jag är ute efter att gå ner i vikt och att kunna springa i en timme, det är något jag verkligen vill uppnå. Dels för att man har lättare att gå ner i vikt i framtiden och för att det bara finns positiva sidor av att ha bra kondition.
Jag har också hört att man måste äta något innan man tar en löprunda. Men när man promenerar ska man helst inte äta något. Tänker jag rätt?

Fearstrike
2008-12-08, 01:54
Skall jag vara helt ärlig så tror jag det är tvärtom.

Springer gör du helst på tom mage under diet.
Promenerar gör du väl självklart helst på tom mage också då du förbränner mer utav själva fettet vad jag förstår det som.

Men poängen som jag läste i någon annan tråd var just att springa ÄR effektivare OM du springer på tom mage.

Betsson1
2008-12-08, 01:59
Skall jag vara helt ärlig så tror jag det är tvärtom.

Springer gör du helst på tom mage under diet.
Promenerar gör du väl självklart helst på tom mage också då du förbränner mer utav själva fettet vad jag förstår det som.

Men poängen som jag läste i någon annan tråd var just att springa ÄR effektivare OM du springer på tom mage.

Sen har jag också hört att det förbränner musklerna när man springer med tom mage... Vet inte riktigt om det är sant.. Tvekar en aning, men det kan vara möjligt.

Fearstrike
2008-12-08, 02:04
Det är ju därimot viktigt med lite kolhydrater direkt efter passet.

Elfsberg
2008-12-08, 02:05
högeffektiv cardio bränner mer från glykogen depåerna än på lägre puls. Kanske helt fel.

Inte helt fel. Men det är kontext i ett större sammanhang: om du förbrukar mer fett under aktivitet kommer kroppen att kontra med en förhöjd kolhydratsoxidation resten av dygnet, dvs. fett kommer att användas i mindre utsträckning, detta för att jämna ut obalanser

Löpning förbrukar alltid mer energi än gång och huruvida aktivitet utförs på tom mage eller ej är fullständigt irrelevant för fettförbränning. Det enda riktiga fysiologiska skälet till att äta före ansträngning vore för att förhindra eventuella prestationsproblem.

För att det inte ska kunna ifrågasättas ytterligare: huruvida aktivitet utförs på tom mage eller ej är fullständigt irrelevant för fettförbränning.

Fearstrike
2008-12-08, 02:20
Ah well, there you go.

Scratch89
2008-12-08, 05:55
Löper du så får du bättre kondition, med alla dess fördelar, och du förbränner mer energi per tidsenhet. Enkelt val, om du klarar av löpningen.

Eddie Vedder
2008-12-08, 07:25
Det är ju nara lätt joggning det handlar om. Knappast något som sliter ut kroppen hos en frisk person.

Se till att käka en ordentlig frukost så fort du kommer hem bara, verkligen inget krav på mat innan även om lite energi inte heller är fel. Typ en liten proteindrink eller så.

Fredrik_S
2008-12-08, 12:12
Eller är det verkligen så att promenaden förbränner mer fett?

Nej.

Ju högre puls du håller ju mer energi förbrukar du och på samma kaloriintag per dygn innebär en högre energiförbrukning en större viktminskning.

Du bränner mer fett akut när du tränar på tom mage men över dygnet kompenseras det genom minskad fettförbränning och summan blir densamma som om du hade tränat med mat i magen.

Dvs:
Om du har ett intag på 2500 kcal per dygn och du väljer att gå på morgonen och då bränner 400 kcal och en något större mängd fett än om du tar samma promenad å kvällen där du bränner 400 kcal, men ändå har ett intag på 2500 kcal totalt på dygnet, så kommer din totala viktminskning i slutändan bli exakt lika dan.

mattilainen
2008-12-08, 13:03
Bra skrivet fredrik, tänkte precis skriva något liknande själv men nu var det redan gjort :)

Betsson1
2008-12-08, 15:44
Bra skrivet fredrik, tänkte precis skriva något liknande själv men nu var det redan gjort :)

Håller med.

Tack till alla andra som har svarat på mina frågor!