handdator

Visa fullständig version : Kan själva konsumtionen av mjölkprodukter leda till laktosintolerans?


Torwald
2008-12-08, 00:52
Jag har undrat över det här på sistone. Jag är glutenintolerant, och äter därför mycket mjölkprodukter för att jag inte äter så mycket bröd om mornarna. Jag dricker inte mjölk, men undrar ändå om det finns något känt samband mellan mängden man konsumerar och risken för att utveckla laktosintolerans?

Scratch89
2008-12-08, 05:50
Snarare ett negativt samband. Om du i släkten har en laktosintolerans, och vet med dig att du troligen har generna för det, så ska du försöka hålla uppe konsumtionen, om du vill ha kvar förmågan.


EDIT: Förövrigt kul att ni skapade identiska trådar, fast om olika ämnen. :)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122923

Sverker
2008-12-08, 07:01
Risken är snarare att gluten kan skada din tarm så att produktionen av laktasenzymet minskar. Då kan du plötsligt få du obehag av mjölk.

Torwald
2008-12-08, 10:27
Snarare ett negativt samband. Om du i släkten har en laktosintolerans, och vet med dig att du troligen har generna för det, så ska du försöka hålla uppe konsumtionen, om du vill ha kvar förmågan.


EDIT: Förövrigt kul att ni skapade identiska trådar, fast om olika ämnen. :)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122923
Ok, det kände jag inte till! Har faktiskt inte en enda laktosintolerant i släkten, vad jag vet, så det bådar ju gott ändå. :)

Risken är snarare att gluten kan skada din tarm så att produktionen av laktasenzymet minskar. Då kan du plötsligt få du obehag av mjölk.
Fast gluten äter jag ju inte. Anledningen till att jag nämnde det var mest för att framhäva hur jobbigt det vore att inte kunna substituera mackfrukosten mor havregrynsgröt med kvarg eller yoghurt med cornflakes. :) Kände dock inte till att tarmludd hade något med produktion av laktasenzymet att göra. Har du lust att förklara hur det hänger samman?

Scratch89
2008-12-08, 11:00
Tarmluddet som skadas av gluten är också en viktig del för laktasproduktionen. En som är glutenintolerant men som ändå äter gluten, kommer att få en skadad (eller bortnöten) luddhinna, vilket leder till att laktaskoncentrationen i tarmen minskar. En glutenintolerant är alltså även laktosintolerant, fast sekundärt. Jämför med att vissa diabetiker hamnar i ketos sekundärt.

Mr.Cosybear
2008-12-10, 11:27
Kapar tråden litegranna, det är så att jag tror jag är lätt laktosintollerant men jag konsumerar fortfarande ganska mycket mjölkprodukter dagligen som kesella, keso och mjölk. Nu undrar jag vad det finns, om det finns, något negativt (hälsorisker) med att konsumera mjölkprodukter när man är laktosintollerant eller som i detta fall lätt laktosintollerant?

Eddie Vedder
2008-12-10, 11:55
Kapar tråden litegranna, det är så att jag tror jag är lätt laktosintollerant men jag konsumerar fortfarande ganska mycket mjölkprodukter dagligen som kesella, keso och mjölk. Nu undrar jag vad det finns, om det finns, något negativt (hälsorisker) med att konsumera mjölkprodukter när man är laktosintollerant eller som i detta fall lätt laktosintollerant?

"Lätt laktosintolerant" är vi alla mer eller mindre. Klarar du av att på samma dag dricka mjölk, äta kvarg och äta keso måste det inte vara laktosintolerans, det är ju trots allt en del och magen kan bråka av flera anledningar.

Men med det sagt så är svaret på din fråga att det negativa med laktoskonsumtion för en laktosintolerans är helt enkelt bieffekterna det ger. Och håller man sig inom ramen för vad som inte ger bieffekter är det heller inte skadligt.