handdator

Visa fullständig version : Nacken knakar


Larsson85
2008-12-07, 18:27
För ett par år sedan gick jag på rehab för att få bort spänningar i nacken som orsakade tinnitus hos mig. Behandlingen gick till på följande sätt. Jag fick ett träningsprogram som värmde upp och tränade rygg, axlar och nacke. Sen fick jag en del stretchingövningar att göra, och när jag hade gjort allt detta så brukade han ta och knaka loss nacken på mig med ett bestäm ryck.

Behandlingen gick bra och jag fick upp rörligheten, men det känns lite som att han öppnad pandoras ask där. Ända sedan jag fick denna behandling så har jag kunnat knaka loss i nacken mer eller mindre spontant. Det är nästan standard att jag lägger huvudet åt sidan direkt när jag har vaknat på morgonen för att knacka loss och känna mig fri. Och sen brukar det även hända någon gång under dagen.

Folk som hör när jag gör detta brukar bli lite förskräkta eftersom det låter lite ovanligt.

Frågan är nu, är detta något dåligt att jag får dessa sättningar i kotorna? Jag sover inte i någon dålig ställning, utan jag har både tempurmaddrass och kudde. Rent spontant så känns det inte bra att det knakar, men samtidigt så känns det som att eftersom jag inte försöker röra mig på något onaturligt sätt så borde jag göra det.

Martin Löwgren
2008-12-11, 14:17
För ett par år sedan gick jag på rehab för att få bort spänningar i nacken som orsakade tinnitus hos mig. Behandlingen gick till på följande sätt. Jag fick ett träningsprogram som värmde upp och tränade rygg, axlar och nacke. Sen fick jag en del stretchingövningar att göra, och när jag hade gjort allt detta så brukade han ta och knaka loss nacken på mig med ett bestäm ryck.

Behandlingen gick bra och jag fick upp rörligheten, men det känns lite som att han öppnad pandoras ask där. Ända sedan jag fick denna behandling så har jag kunnat knaka loss i nacken mer eller mindre spontant. Det är nästan standard att jag lägger huvudet åt sidan direkt när jag har vaknat på morgonen för att knacka loss och känna mig fri. Och sen brukar det även hända någon gång under dagen.

Folk som hör när jag gör detta brukar bli lite förskräkta eftersom det låter lite ovanligt.

Frågan är nu, är detta något dåligt att jag får dessa sättningar i kotorna? Jag sover inte i någon dålig ställning, utan jag har både tempurmaddrass och kudde. Rent spontant så känns det inte bra att det knakar, men samtidigt så känns det som att eftersom jag inte försöker röra mig på något onaturligt sätt så borde jag göra det.

Min halsryggrad knäcker spontant hela tiden och har du liksom jag inte ont av det ska du inte fundera mer över det. Du har leder (precis som knä och höftled) i halsryggraden och de kan låta ibland vid vissa rörelser (och eftersom du nu lärt din kropp vid vilken rörelse de låter och gör den oftare än normalt så låter de oftare).

Du kan självklart börja träna upp din halsryggrad med lite specifika övningar. Var du hittar dessa online vet jag faktiskt inte.

/Axon

Larsson85
2008-12-11, 15:38
Men handlar det inte om att kotorna har hamnat i en felaktig position, och när man rör på nacken och det knakar till så släpper låsningen?

Jag vet t.ex med mig att jag har en ganska stel nacke, och att jag borde stretcha mycket mer än vad jag gör för att få upp rörligheten. Kan det inte vara så att i.o.m att musklerna i nacken är "kortare" än vanligt så drar dom huvdet till en position som inte är hälsosam när jag slappnar av, och därav hamnar kotorna i en låst position som jag sen måste knaka loss från. Jag kan t.ex inte få det att knaka två gånger efter varandra.

Vad innebär det att det knakar, var kommer ljudet ifrån?

illitch77
2008-12-11, 17:01
Men handlar det inte om att kotorna har hamnat i en felaktig position, och när man rör på nacken och det knakar till så släpper låsningen?

Jag vet t.ex med mig att jag har en ganska stel nacke, och att jag borde stretcha mycket mer än vad jag gör för att få upp rörligheten. Kan det inte vara så att i.o.m att musklerna i nacken är "kortare" än vanligt så drar dom huvdet till en position som inte är hälsosam när jag slappnar av, och därav hamnar kotorna i en låst position som jag sen måste knaka loss från. Jag kan t.ex inte få det att knaka två gånger efter varandra.

Vad innebär det att det knakar, var kommer ljudet ifrån?

Fenomenet kallas för kavitation, samma sak som gör att det knakar i fingrar, tår mm. Finns en viss refraktionstid som gör att du inte kan åstadkomma samma ljud direkt efteråt. I samband med kavitationen åstadkoms en lokal muskelrelaxation vilket förklarar att du känner dig bättre/rörligare. Du torde kunna hitta ett flertal trådar i ämnet, ex denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122849&page=3

Kotorna rör definitivt inte på sig, det är nog bara ett fåtal kiropraktorer från den riktigt gamla skolan som försöker påstå det fortfarande.

Jurgs
2008-12-11, 17:36
Jag var på en föreläsning ang funktionell anatomi för columna och ämnet om kavitationer kom upp. Han pratade om att isometrisk kontraktion kan frisläppa undertrycket i kapseln på liknande sätt som "knäckrörelsen". Om målet är att undvika "knäcket" kan detta provas.
Med isometrisk kontraktion menas att kontrahera muskeln utan rörelse sker. I fallet med nacken skulle det innebära att du kan sätta ena handen mot huvudet och pressar utan att röra dig.

Vad är det som leder till att sådana förhållanden skapas i kapseln?

ceejay
2008-12-11, 21:48
Brukar snurra omkring skallen på mig själv och "knäcka" nacken, brukar vara rätt skönt! aldrig haft något problem med det

Martin Löwgren
2008-12-15, 22:02
Brukar snurra omkring skallen på mig själv och "knäcka" nacken, brukar vara rätt skönt! aldrig haft något problem med det
Nej långt ifrån alla får ont i nacken av att "självknäcka" sig (är mer gamla kiropraktorer som säger att deras kunder ej ska göra det).

Vissa får dock stora problem och kan även bli beroende av att få loss en viss kota dagligen (blir som en tvångstanke) och man kan även utveckla viss hypermobilitet eller förvärra de redan hypermobila segmenten (oftast de som släpper när man inte är specifik utan bara knäcker nacken själv).

Sen kan det i vissa fall även vara skadligt att knäcka nacken själv i vissa vinklar (högt upp i nacken) med evetuell påverkan på bland annat artärerna som försörjer hjärnan.


/Axon