handdator

Visa fullständig version : Skadat mig i höftböjjarn?


JoeyP
2008-12-07, 16:14
Jag körde knäböj för några veckor sen.

Körde med bra teknik, och bra djup och med bälte.
100kgx15.

Efter så började jag få ont i vänstra "höftböjjarn"? Dagen efter har hade jag riktigt ont, nu 2 veckor efter har jag fortfarande ont. Rätt mkt ont också faktist.

När jag böjjer mig neråt så värker det i vänstra höftböjjarn eller vad det är för nåt?

Likaså när jag kör mage där jag pressar både uppifrån och ner, och nerifrån och upp.

Vad är felet? Nån som kännt av nåt liknande?

Fråga om ni vill ha bättre info.

Mvh

nyrjoh
2008-12-07, 20:31
Om man har en tendens att trycka kroppen framåt i böjen så kan man få irritationer i senfästet för M. tensor fascia latae mot tractus iliotibialis. Kan vara det iaf. Kolla på bilden och se om det stämmer.
http://triggerpoints.net/userfiles/Tensor_Fasciae_Latae.jpg

JoeyP
2008-12-10, 10:58
Jepp! Tror det är det, runt om där gör det ont. Men jag kör fällknivs böj :/

Min teknik är helt ok enligt mig och polare. Och andra sidan så är väl inte fällknivs böj farligt med tankte på godmornings där man kör så?

Rätta mig om ja ha fel.

Tack för hjälpen, men hur fan ska ja fixa detta NU? :D >.< Vila?

Martin Löwgren
2008-12-11, 14:03
Blir du inte bättre att töj av höft och sätesmuskulatur rekommendera jag ett besök hos Naprapat/Sjukgymnast inom den närmaste tiden. Aldrig bra att gå för länge med smärta i höftregionen.

/Axon

JoeyP
2008-12-11, 22:39
Blir du inte bättre att töj av höft och sätesmuskulatur rekommendera jag ett besök hos Naprapat/Sjukgymnast inom den närmaste tiden. Aldrig bra att gå för länge med smärta i höftregionen.

/Axon

Jag skrev fel, jag kör aldrig fällknivs böj.

Okej, så jag ska strecha höftböjjarna då. Okej.

Om det inte blir bättre så går jag till en sjukgymnast. Tack för hjälpen, jag trodde inte man skulle strecha en sträckt/skadad muskel. Men det kanske man ska då den är stel och ihopdragen.

När man sträcker sig, så drar väl musklerna ihop sig för att skydda andra vävnader och leder?

gabbsan
2008-12-14, 17:09
Har samma problem fast i båda höftböjarna men mestadels min högra. Fick problemet när jag började teknikträna knäböj på max 120 kg, lyften klarade jag utmärkt de var jävligt lätta men var väldigt ovan vid att gå så djupt. Jag har en tendens att föra överkroppen framåt lite, som någon sa var det väl det som påverkade. Först trodde jag det var vanlig träningsvärk och tänkte inte mycket på det och körde vidare. Nu har jag haft smärtan i 2 månader tror jag. Har på hästliniment och varm vetekudde hemma... det lindrar och nu börjar det mjukna upp efter några dagar av ständigt påpenslande. Har bokat tid hos naprapat nu hoppas hon kan hjälpa mig. lycka till!

JoeyP
2008-12-14, 19:32
Fyfan! Låter inte bra ju!

Jag testade köra ben i måndags. Gick inte... Front böj gick rätt bra. Men inte några knäböjjar eller benpress, fan asså! .... jävla skit.. imorgon ska jag ta tag i det ordentligt, börja strecha och värma på det osv! Tror dock inte mitt är lika allvarligt, känns redan bättre nu efter fredagens benpass! Tack för info mvh!

Martin Löwgren
2008-12-15, 22:10
Jag skrev fel, jag kör aldrig fällknivs böj.

Okej, så jag ska strecha höftböjjarna då. Okej.

Om det inte blir bättre så går jag till en sjukgymnast. Tack för hjälpen, jag trodde inte man skulle strecha en sträckt/skadad muskel. Men det kanske man ska då den är stel och ihopdragen.

När man sträcker sig, så drar väl musklerna ihop sig för att skydda andra vävnader och leder?
Allt beror på skadetyp. Vi vet inte om du har bristning (ruptur) eller bara en liten sträkcning eller kontusionsskada (lårkakevåld) och därför kan jag inte ge dig ett korrekt råd om vad du ska göra.

/Axon

Detest
2008-12-17, 14:52
Även jag har känt av vänstra höftböjaren, i bottenläge i knäböj/benpress så brukar det hugga till ibland, tankar som slagit mig är att det skulle varit någon form av överansträngning/inflamation som kanske voltaren kunde ta död på, men med nogrann uppvärmning samt streching så har det blivit bättre.

JoeyP
2008-12-17, 23:03
Även jag har känt av vänstra höftböjaren, i bottenläge i knäböj/benpress så brukar det hugga till ibland, tankar som slagit mig är att det skulle varit någon form av överansträngning/inflamation som kanske voltaren kunde ta död på, men med nogrann uppvärmning samt streching så har det blivit bättre.

När jag strechar har ja fan mer ont efter än före >.<

Detest
2008-12-18, 21:47
Då är mitt tips att inte strecha, jag har bara ont vid belastning i bottenläge, om du känner av det när du inte anstränger den så är den ju tydligen skadad, då läker det bäst vid rehabträning och vila, om det inte blir bättre så bör du givetvis besöka en kiropraktor/läkare etc för att få en diagnos att jobba ifrån.

Till skillnad från muskelskador som sträckningar så finns det för många olika grejer det kan vara som spökar, fästen, inflammationer, överansträngning, sträckning osv

Lycka till!

JoeyP
2008-12-19, 01:12
Okej Detest tack för svaren!

Jag var ute och sprang idag, märkte inte av någonting, strechade lite efter, känndes heller inget. Men testade att gå ner i bottenläget, som knäböj fast med Kv, gjorde ont.

Vad är rehabträning vid sådana här tillfällen?

prediktorn
2009-08-17, 11:59
Hej,
jag tror att jag har råkat ut för samma besvär. Vad gjorde du för rehabilitering, och hur lång tid tog det att bli frisk?

Black Star Abyss
2009-08-17, 13:02
Om man har en tendens att trycka kroppen framåt i böjen så kan man få irritationer i senfästet för M. tensor fascia latae mot tractus iliotibialis. Kan vara det iaf. Kolla på bilden och se om det stämmer.
http://triggerpoints.net/userfiles/Tensor_Fasciae_Latae.jpg

Trycka kroppen framåt? Kan du illustrera hur du menar? Jag förstår inte riktigt.

JoeyP
2009-08-17, 13:06
Mitt har inte gått över än helt. Började köra med lite lättarer vikter, mer fokus på teknik, och har verkligen spänt magen extra mkt. Vilat och strechat höfterna.

Liven
2009-08-17, 14:28
Mitt har inte gått över än helt. Började köra med lite lättarer vikter, mer fokus på teknik, och har verkligen spänt magen extra mkt. Vilat och strechat höfterna.

Hur vet man om man har ont i höftböjarna (psoas va?)? Dem sitter väl djupt inne i kroppen?
Hur stretchar du dem isåfall?

Angående fällknivs knäböj, vad tar skada vid såna? Jag har en jäkla tendens att fälla min överkropp väldigt mycket framåt. Måste försöka få bort det, men tycker det är svårt.

Några tips? Tack.

Martin Löwgren
2009-08-17, 16:49
Hur vet man om man har ont i höftböjarna (psoas va?)? Dem sitter väl djupt inne i kroppen?
Hur stretchar du dem isåfall?

Angående fällknivs knäböj, vad tar skada vid såna? Jag har en jäkla tendens att fälla min överkropp väldigt mycket framåt. Måste försöka få bort det, men tycker det är svårt.

Några tips? Tack.
De ger ofta en speciellt smärta i såväl ländrygg som höft/lår och är dessutom superömma vid palpation.

Liven
2009-08-17, 17:39
De ger ofta en speciellt smärta i såväl ländrygg som höft/lår och är dessutom superömma vid palpation.

Okej, då var nog min det, eller om det var piriformis. Han tryckte på rumpan, precis på sidan av rumpan och där var det jätteömt.

Är det höftböjaren (psoas) eller piriformis?

Martin Löwgren
2009-08-17, 17:49
Okej, då var nog min det, eller om det var piriformis. Han tryckte på rumpan, precis på sidan av rumpan och där var det jätteömt.

Är det höftböjaren (psoas) eller piriformis?

Nej det är pirran :angel:

prediktorn
2009-08-18, 09:27
Mitt har inte gått över än helt. Började köra med lite lättarer vikter, mer fokus på teknik, och har verkligen spänt magen extra mkt. Vilat och strechat höfterna.

Ajdå, 8 månader utan att det har läkt låter inte så kul. Vad har du kört för stretchövningar?
Det finns inget problem med att stretcha en muskel som är irriterad?

Martin Löwgren
2009-08-18, 13:01
Ajdå, 8 månader utan att det har läkt låter inte så kul. Vad har du kört för stretchövningar?
Det finns inget problem med att stretcha en muskel som är irriterad?

Först måste man ju analysera varför muskeln är irriterad?

Stretching löser långt ifrån alla kropens problem och särskillt inte dem när man inte vet diagnosen.

JoeyP
2009-08-18, 14:01
8månader? Va?

prediktorn
2009-08-18, 15:51
8månader? Va?

Jag tänkte att du startade tråden i december och fortfarande inte blivit av med besvären?

prediktorn
2009-08-19, 12:34
Först måste man ju analysera varför muskeln är irriterad?

Stretching löser långt ifrån alla kropens problem och särskillt inte dem när man inte vet diagnosen.

I mitt fall tror jag det berodde på att jag fokuserade mycket på knäböj, samt har allmänt väldigt stela/korta höftböjare. Jag körde knäböj 2-3 gånger/veckan och stretchade höftböjarna mycket för att få bättre djup i knäböjen. Sen exakt varför de blev irriterade vet jag inte, men jag borde nog lyssnat på kroppen lite tidigare och dragit ner på knäböjandet/stretchandet.