Visa fullständig version : varierande mängd måltider
Tjo
Spelar det någon roll om man ena dagen käkar 6 gånger och nästa dag äter bara 3? Det är inte en engångs företelse, brukar ofta käka 5-6 ggr på träningsdagar men bara 3-4 på vilodagarna, spelar detta någon roll alls?
Tack
Scratch89
2008-12-07, 14:00
Nope.
Delerious
2008-12-07, 14:00
Allt handlar om hur mycket kcal du får i dig. Får du i dig det du behöver för att gå upp i vikt (eller ner, om du vill det) på 3 måltider så har det nästan ingen betydelse jämfört med 6 måltider.
King Grub
2008-12-07, 14:08
Det finns t o m en norsk studie som visar på bättre muskeltillväxt vid ett intag av 3 måltider per dag jämfört med 6.
http://www.duo.uio.no/sok/work.html?WORKID=71651&fid=35943
Scratch89
2008-12-07, 14:26
Det finns t o m en norsk studie som visar på bättre muskeltillväxt vid ett intag av 3 måltider per dag jämfört med 6.
Opti!
Kändes aningen lång att läsa igenom, men sammanfattningsvis, hur stor var skillnaden?
Eddie Vedder
2008-12-07, 14:34
Kändes aningen lång att läsa igenom, men sammanfattningsvis, hur stor var skillnaden?
Om du bara vill ha sammanfattningen så läs sammanfattningen.
Du behöver ju inte läsa hela om sammanfattningen räcker.
Slänger in ett utdrag för de som är intresserade
In this study, three meals per day resulted in larger gain in LBM from strength
training when in positive energy balance than six meals per day over a period of
twelve weeks. The larger gain in LBM by the 3M group determined by DEXA was
supported by the larger increase in strength measured with 1RM tests and the larger
increase in muscle cross sectional area determined by MRI, suggesting both a
quantitative and a qualitative effect of meal frequency. The reason why we draw
opposite conclusions from short-term studies needs further investigation. More longterm
studies are needed to determine the best meal frequency for ultimate gain in
LBM from strength training. Larger groups may be needed to determine an effect of
meal frequency on FM. The changes in FM had large variations within and between
the groups, making it difficult to draw any conclusions. An environment where the
participants’ food intake and other activity are better controlled would be preferable.
To perform this trial in a prison, where all activity and nutrient intake could be
controlled strictly, could be a scientifically valuable contribution to this field of
research. Voluntary participation from the prisoners would be necessary for ethical as
well as methodical reasons.
Intressant studie, men nu var det ju som sagt inte det jag undrade, utan om det spelar någon roll om man varierar från dag till dag i antal mål mat.
King Grub
2008-12-07, 15:05
Det måste väl spela ännu mindre roll.
Eddie Vedder
2008-12-07, 15:10
To perform this trial in a prison, where all activity and nutrient intake could be
controlled strictly, could be a scientifically valuable contribution to this field of
research. Voluntary participation from the prisoners would be necessary for ethical as
well as methodical reasons.
Det här har jag ofta funderat över faktiskt. Jag tycker fler studier borde "utnyttja" att det finns platser där folk befinner sig på samma platser varje dag och där man kan standardisera deras dagar utan att för den delen inkräkta för mycket på livet (som ju redan är väldigt inrutat), typ personer som bor på sjukhus, på hem, i fängesle o.s.v. Visst finns den typen av studier redan men det vore intressant med fler.
Angående styrketräningsstudier i fängelse kan nog doping bli en lite svår confounder som man får se upp med dock.;)
King Grub
2008-12-07, 15:15
Den klassiska Minnesotastudien är ju utförd i ett fängelse, med resultat som anses definitiva än i dag.
Eddie Vedder
2008-12-07, 15:23
Den klassiska Minnesotastudien är ju utförd i ett fängelse, med resultat som anses definitiva än i dag.
Ja det finns som sagt och att resultaten ännu anses definitiva får ju ses som ett tecken på hur bra kvalité den höll.
Nu vet inte jag exakt vilken det är men ytterligare exempel (förutsatt att det inte är samma) är ju hur man kom fram till att pellagra beror på niacinbrist t.ex. Där studerade man ju både fängelser och barnhem.
Eddie Vedder
2008-12-07, 15:32
Nu vet inte jag exakt vilken det är...
Och när jag googlade var det självklart från Kolozzeum som svaret dök upp:D
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=60729
Scratch89
2008-12-07, 18:35
Länken till Minnesotastudien funkar inte. Kan någon fixa den?
Jag gillar studier som är väldigt standardiserade och kontrollerade. Som vår biokemilärare sa; om inte landets forskare och läkare haft så många fattiga och kraftlösa människor att skära i, hade vi aldrig haft den fysiologikunskap som vi har idag. :D
King Grub
2008-12-07, 18:39
Minnesotastudien är publicerad i The Biology of Human Starvation från 1950.
Den är 1400 sidor tjock och inget man länkar till.
http://www.amazon.com/Biology-Human-Starvation-Ancel-Keys/dp/0816600600
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.