handdator

Visa fullständig version : Ont i axeln


mommy
2008-12-07, 12:43
När jag tränar mina axlar (oftast axelpress och "side shoulder raises", alltså abduktion av armar) så går det bra vid själva träningstillfället. Någon eller några dagar efter däremot får jag ont i främre (och möjligtvis mittersta) deltoideus vid armabduktion.

Jag provade länge att massera och ta på Ipren gel på deltoideus men inget hjälpte. Sen upptäckte jag att teres minor (tror jag, det är en utåtroterare i det området i alla fall) är väldigt öm och när jag masserade (och fick massage) av den muskeln försvann mina problem helt. De kommer dock tillbaka efter varje gång jag tränar, så nåt fel gör jag ju. Vad är felet jag gör? Hur kan jag göra för att slippa dessa problem?

Mushan
2008-12-07, 12:47
Första valet är ju vila, och skippa dem övningar som gör ont.

mommy
2008-12-07, 12:54
Första valet är ju vila, och skippa dem övningar som gör ont.

Men jag vilade från styrketräningen i över ett år, med ont i axlarna hela tiden eftersom jag inte förstod var felet låg. Masserar jag på rätt ställe nu försvinner värken direkt och allt är bra, men vid träning kommer det tillbaka.

All träning för axlarna gör att jag får detta problemet, ska jag låta bli att träna axlarna helt då??

Jag måste ju göra övningarna fel på nåt sätt, använda fel muskler eller nåt.

Mushan
2008-12-07, 13:06
Men jag vilade från styrketräningen i över ett år, med ont i axlarna hela tiden eftersom jag inte förstod var felet låg. Masserar jag på rätt ställe nu försvinner värken direkt och allt är bra, men vid träning kommer det tillbaka.

All träning för axlarna gör att jag får detta problemet, ska jag låta bli att träna axlarna helt då??

Jag måste ju göra övningarna fel på nåt sätt, använda fel muskler eller nåt.

Värmer du upp ordentligt? Tränar cuffarna? Tränar du lika mycket baksida axlar som framsida axlar?

Annars skulle jag nog gått till en sjuktgymnast eller naprapat. Om du nu har haft det så länge. Jag skulle iaf uteslutit axelträning då, gör inga övningar som gör ont, du får nog tillräckligt av bänkpress om du nu kan köra det.

Kolla även här i övningsbanken om du är osäker på utförandet.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Martin Löwgren
2008-12-11, 14:18
När jag tränar mina axlar (oftast axelpress och "side shoulder raises", alltså abduktion av armar) så går det bra vid själva träningstillfället. Någon eller några dagar efter däremot får jag ont i främre (och möjligtvis mittersta) deltoideus vid armabduktion.

Jag provade länge att massera och ta på Ipren gel på deltoideus men inget hjälpte. Sen upptäckte jag att teres minor (tror jag, det är en utåtroterare i det området i alla fall) är väldigt öm och när jag masserade (och fick massage) av den muskeln försvann mina problem helt. De kommer dock tillbaka efter varje gång jag tränar, så nåt fel gör jag ju. Vad är felet jag gör? Hur kan jag göra för att slippa dessa problem?

Se över din teknik i nämnda övningar - oftast där de brister.

/Axon

obesogen
2008-12-11, 19:20
Men jag vilade från styrketräningen i över ett år, med ont i axlarna hela tiden eftersom jag inte förstod var felet låg. Masserar jag på rätt ställe nu försvinner värken direkt och allt är bra, men vid träning kommer det tillbaka.

All träning för axlarna gör att jag får detta problemet, ska jag låta bli att träna axlarna helt då??

Jag måste ju göra övningarna fel på nåt sätt, använda fel muskler eller nåt.

Är man under 35 så beror ofta axelproblem som inte uppstått vid något trauma pga av instabilitet, assymetrier och felaktig teknik. Såg att du pluggade till sjukgymnast, så varför frågar du inte någon lärare om tips på någon duktig sjukgymnast du kan gå till? Finns bara fördelar med det, du lär dig massor och du får mycket kontakter! :thumbup: Man brukar vara bäst områdena där man själv varit skadad... :)