handdator

Visa fullständig version : dejting och förhållande


mangemani
2008-12-07, 01:17
diskuterade nyss med tjejen på msn om dejting och förhållanden.

enligt henne så betyder dejting att man ej är ihop,man är helt fri att göra allt,bla att dejta andra och allt det upphör den dagen då man har dejtat tillräckligt länge och man då har blivit ihop.
jag blev nästan mörkrädd när hon skrev den deffinitionen.
vi befinner oss i det stadiet som hon beskrev,vi dejtar,kändes ju lugnande att veta att hon kanske dejtar andra när hon dejtar mej=/.

men iaf,vad säger ni?är man "ihop" om man dejtar?är man inte i ett visst förhållande när man håller på att dejta?när når man gränsen då man övergår från dejting till att bli ihop?när räknas allt som ett förhållande?

Flickan
2008-12-07, 01:25
Frågan är ju definitivt befogad då Wikipedias förklaring är mer än bristfällig:

Dejting innebär att människor träffas för att se hur bra de "matchar", dvs hur bra de passar ihop.
För att göra det får man hitta på någon aktivitet tillsammans. Ett exempel på sådan aktivitet är att gå på restaurang eller bio.

HA! Yeah right...

Min personliga åsikt: Om man dejtar så är man inte ihop. Du kan dejta en person
som du senare blir ihop med, och du kan dejta en person som det aldrig blir
något förhållande med. Mao att dejta är inte att vara tillsammans/ingå i ett förhållande.

Att dejta innebär inte nödvändigtvis att man träffar andra, men man är inte tillsammans.
Får man känslor för den man dejtar tenderar man ju att bara ha den, även om
man inte är tillsammans ännu. Att hon ser er "i dejtingstadiet" betyder alltså inte
nödvändigtvis att hon träffar andra snubbar, men hon har ingen moralisk bindning till dig.

Men övergången till förhållande är ju klassiskt knepig.
"Hur vet man när man är ihop"-frågan och sådär...

Exdiaq
2008-12-07, 01:53
Men övergången till förhållande är ju klassiskt knepig.
"Hur vet man när man är ihop"-frågan och sådär...



Ähh, man gör som när man var liten: "Vill du bli ihop med mig?"

Tricce
2008-12-07, 01:59
diskuterade nyss med tjejen på msn om dejting och förhållanden.

enligt henne så betyder dejting att man ej är ihop,man är helt fri att göra allt,bla att dejta andra och allt det upphör den dagen då man har dejtat tillräckligt länge och man då har blivit ihop.
jag blev nästan mörkrädd när hon skrev den deffinitionen.
vi befinner oss i det stadiet som hon beskrev,vi dejtar,kändes ju lugnande att veta att hon kanske dejtar andra när hon dejtar mej=/.

men iaf,vad säger ni?är man "ihop" om man dejtar?är man inte i ett visst förhållande när man håller på att dejta?när når man gränsen då man övergår från dejting till att bli ihop?när räknas allt som ett förhållande?

Enl dig är ni ihop iaf iom att du skriver "diskuterade nyss med TJEJEN"

Mental
2008-12-07, 02:31
Tja, dejtar gör man tills man har ett uttalat förhållande, spelar ingen roll att man har sex, ses regelbundet och gör saker tillsammans, så länge man inte har en ömsesidig överenskommelse som syftar till en gemensam framtid så är man inte ihop.

Sen huruvida det är "ok" att dejta flera samtidigt råder det delade meningar om.

mangemani
2008-12-07, 03:09
tycker det verkar helt fucked up att dejta andra när man redan dejtar en.
ok om man var i raggnings fasen då man slänger ut krokar hit och dit och sen vevar in den man tycker är intressant,men när man redan har en,alltså vevat in en och börjat dejta,då dejtar man ju en redan och kan väl då inte börja dejta en till=S.
tycker det verkar helt puckat att göra så iaf.

anledningen till tråden var också den att jag aldrig har dejtat förut,har typ setts och sen blivit ett förhållande direkt i mina tidigare relationer,men jag tror att jag förstår nu hur det hela ligger till,det måste vara ömsesidigt,det måste vara ok från båda hållen.

KlopFer
2008-12-07, 03:10
Håller med trance

Manta
2008-12-07, 03:24
tycker det verkar helt fucked up att dejta andra när man redan dejtar en.
ok om man var i raggnings fasen då man slänger ut krokar hit och dit och sen vevar in den man tycker är intressant,men när man redan har en,alltså vevat in en och börjat dejta,då dejtar man ju en redan och kan väl då inte börja dejta en till=S.
tycker det verkar helt puckat att göra så iaf.

Är inte dejta och slänga ut krokar ungefär samma sak?

Flickan
2008-12-07, 03:26
Manta skrev: Är inte dejta och slänga ut krokar ungefär samma sak

Hm, intressant. Jag börjar fundera på om det är själva vevandet... *jorgen*

Manta
2008-12-07, 03:28
Hm, intressant. Jag börjar fundera på om det är själva vevandet... *jorgen*

Man måste ju veva in för att se om det är värt att behålla eller om man måste släppa tillbaka.

KlopFer
2008-12-07, 03:32
Klart man kan dejta flera personer än en? om man ska hitta den rätta får man väl offra lite tid till det.

Flickan
2008-12-07, 03:32
Manta skrev: Man måste ju veva in för att se om det är värt att behålla eller om man måste släppa tillbaka.

I'm with ya. Skulle du säga att det är acceptabelt och rentav en fördel att
veva på fler linor samtidigt? Är det tillåtet? Eller krävs någon speciell fiskarlicens för det?

Jag tror vi är något på spåret här...

Manta
2008-12-07, 03:34
I'm with ya. Skulle du säga att det är acceptabelt och rentav en fördel att
veva på fler linor samtidigt? Är det tillåtet? Eller krävs någon speciell fiskarlicens för det?

Jag tror vi är något på spåret här...

Man vet ju inte riktigt vad det är på kroken förän man fått upp den. Sedan kan den ju slita sig och försvinna, så det kan ju vara fördelaktigt att behålla de andra krokarna ute.

Flickan
2008-12-07, 03:36
Manta skrev: Man vet ju inte riktigt vad det är på kroken förän man fått upp den. Sedan kan den ju slita sig och försvinna, så det kan ju vara fördelaktigt att behålla de andra krokarna ute.

Blev ju riktigt vackert detta.

Vinter
2008-12-07, 03:40
Dejt är väll snarare att man har fått napp, nu gäller det bara att varsamt veva in så att man inte tappar fångsten. Det är ju inte klart innan fisken är i hand så att säga. Sen kanske man blir tvungen att släppa tillbaks den om den inte håller måttet. Att tänka på är väll att samma fisk ofta inte nappar på samma drag, då får man skifta lite och testa igen. Kanke snabbar mothugg nästa gång, eller lite mer tålamod....

Skulle kunna skriva en hel dejting guide i fiskar termer.

Racso
2008-12-07, 04:10
Håller med trance

Trance har inte skrivit i tråden, men han är ofta vettig så jag ser poängen.

Racso
2008-12-07, 04:13
Krångligt att sätta upp massa regler, men jag tycker inte att det är ok att ligga med andra när man regelbundet träffar någon. (Förutsatt att man inte har ett sånt förhållande.)

Racso
2008-12-07, 04:17
Ska man klura vidare på det, så kan man väl se dejtande som att ha en KK man är intresserad av att ha något mer seriöst med. Då kan det nog vara klokt att inte ligga med andra.

Att bara träffas och ****** är väl annars ett KK-förhållande och då brukar ensamrätt inte råda?

Racso
2008-12-07, 04:30
:D

l2zoAYR8G-A

Jacksatan
2008-12-07, 09:56
tycker det är lite skillnad beroende på vilket dejt-stadium man befinner sig i. Har man gått o fikat 2ggr så är det väl helt ok att också träffa andra. Har man varit hemma och haft mys-o hångelkväll 2 fredagar i rad så tycker inte det är ok att under veckorna gå ut och dejta andra.

shut teh face
2008-12-07, 10:13
Man kan dejta flera personer än 1. Men frågan är vilka signaler det skickar ut om man dejtar person x och samtidigt dejtar person y.

Att dejta ska göras någelunda helhjärtat tycker jag, man undersöker personen i fråga. Jag skulle sloppat en brud direkt om hon samtidigt höll på och undersöka andra. Antingen testar hon mig fullt ut eller så är det inget.

Mental
2008-12-07, 10:19
Lite som att provköra flera bilar, prova flera skjortor, besöka olika affärer, innan man slutligen bestämmer sig för en. Men som ni noterar så råder delade meningar, så för att undvika en onödig konflikt alldeles i uppstarten av ett förhållande så kanske man måste prata om saken tidigt.

Jag har svårt att kräva dedikation och monogami av en tjej jag legat med ett par gånger om det inte är uttalat att båda vill att det leder till ett djupare förhållande. Det känns orimligt.

mangemani
2008-12-07, 10:40
Man kan dejta flera personer än 1. Men frågan är vilka signaler det skickar ut om man dejtar person x och samtidigt dejtar person y.

Att dejta ska göras någelunda helhjärtat tycker jag, man undersöker personen i fråga. Jag skulle sloppat en brud direkt om hon samtidigt höll på och undersöka andra. Antingen testar hon mig fullt ut eller så är det inget.


det är lite så här jag menar.
skulle ju inte vara så kul att stöta på tjejen gåendes hand i hand med en annan kille när hon dejtar mej.
för mej är det helt fel,1 dejt i taget.

Slartibartfast
2008-12-07, 10:52
tycker det är lite skillnad beroende på vilket dejt-stadium man befinner sig i. Har man gått o fikat 2ggr så är det väl helt ok att också träffa andra. Har man varit hemma och haft mys-o hångelkväll 2 fredagar i rad så tycker inte det är ok att under veckorna gå ut och dejta andra.

Det tycker jag. Sålänge båda är införstådda i att det bara är lite hångel å mys.

Flickan
2008-12-07, 11:04
Slartibartfast skrev: Sålänge båda är införstådda i att det bara är lite hångel å mys.

För att skilja på begreppen så skulle jag nog vilja påstå att om båda är införstådda
på att det är bara är "lite hångel och mys" så är det ju ett kk-förhållande om
det sker på regelbunden basis och ett engångs-strul
(eftersom slarti uppenbarligen inte ligger utan stannar vid förspelet;))
om det är en engångshändelse.

Men om man dejtar så ser jag det som att det är en relation i
uppbyggnadsfasen mot ett förhållande... För att se efter vem personen är,
lite av en testperiod, se om man passar ihop etc.

Den testperioden har mangemani i sina tidigare förhållanden hoppat över
rätt kvickt som jag förstod det? Och dejting ger ju en chans att bli ihop med
någon som man faktiskt har lite koll på, istället för att skriva kontrakt med
främlingar för att därefter titta närmare på om man ska satsa.

Vill man bli tillsammans med en person som man dejtar, börjar få känslor
och sådär så är det ju den personen man vill vara med och dejtar således inte
flera. Är man osäker, har flera likvärdiga alternativ eller mitt i dejtingprocessen
stöter på en person som verkar vara allt och lite till... då fiskar man på fler
krokar tills känslorna säger "jag äter bara lax". Typ.

Mental
2008-12-07, 11:08
För att skilja på begreppen så skulle jag nog vilja påstå att om båda är införstådda
på att det är bara är "lite hångel och mys" så är det ju ett kk-förhållande om
det sker på regelbunden basis och ett engångs-strul
(eftersom slarti uppenbarligen inte ligger utan stannar vid förspelet;))
om det är en engångshändelse.

Men om man dejtar så ser jag det som att det är en relation i
uppbyggnadsfasen mot ett förhållande... För att se efter vem personen är,
lite av en testperiod, se om man passar ihop etc.

Den testperioden har mangemani i sina tidigare förhållanden hoppat över
rätt kvickt som jag förstod det? Och dejting ger ju en chans att bli ihop med
någon som man faktiskt har lite koll på, istället för att skriva kontrakt med
främlingar för att därefter titta närmare på om man ska satsa.

Vill man bli tillsammans med en person som man dejtar, börjar få känslor
och sådär så är det ju den personen man vill vara med och dejtar således inte
flera. Är man osäker, har flera likvärdiga alternativ eller mitt i dejtingprocessen
stöter på en person som verkar vara allt och lite till... då fiskar man på fler
krokar tills känslorna säger "jag äter bara lax". Typ.


Tja, det kontrakt man skriver då kan man ju riva upp senare, så det behöver inte vara dåligt att bli ihop snabbt.

Flickan
2008-12-07, 11:09
Mental skrev: Tja, det kontrakt man skriver då kan man ju riva upp senare, så det behöver inte vara dåligt att bli ihop snabbt.

Och så ökar skilsmässostatistiken också. ;)

Mental
2008-12-07, 11:09
Det tycker jag. Sålänge båda är införstådda i att det bara är lite hångel å mys.

Det är nog här problemet kommer in. Hur man tidigt i dejtingstadiet får fram att det inte är ok att dejta andra. Om det nu är viktigt för en. Att utgå från att så måste det bara vara automatiskt för alla, är att bädda för själslig sorg.

Mental
2008-12-07, 11:11
Och så ökar skilsmässostatistiken också. ;)

Om man gifter sig efter första dejten så bad man om det.

Jag tror inte dejtingperiodens längd avgör hur lyckat ett framtida giftemål blev :)

Flickan
2008-12-07, 11:12
Mental skrev: Jag tror inte dejtingperiodens längd avgör hur lyckat ett framtida giftemål blev

Spännande tanke. Jag undrar hur det faktiskt ligger till...

Mental
2008-12-07, 11:18
Spännande tanke. Jag undrar hur det faktiskt ligger till...

Något säger mig att dejting är ett storstadsfenomen, som även förekommer på mindre orter men ej i samma utsträckning, samtidigt kan jag tro att skilsmässostatestiken är högre i sagda storstäder, men jag har inte tittat på siffror utan går på magkänsla här.

Slartibartfast
2008-12-07, 11:21
För att skilja på begreppen så skulle jag nog vilja påstå att om båda är införstådda
på att det är bara är "lite hångel och mys" så är det ju ett kk-förhållande om
det sker på regelbunden basis och ett engångs-strul

Sant iofs. Vid KK-förhållanden så är det ju underförstått att det inte är några djupare känslor inblandade, men då är ju inte myset speciellt givande heller. Det beror tror jag mycket på hur det hela började också. Nån som följer med en hem från krogen tycker jag avsäger sig all rätt att grina om man strular/dejtar andra, oberoende av vilka känslor som är inblandade. Man är redan placerad i ett fack. Om relationen börjar på andra grunder så får man kanske revidera sitt förhållningssätt lite.

Mental
2008-12-07, 11:25
Sant iofs. Vid KK-förhållanden så är det ju underförstått att det inte är några djupare känslor inblandade, men då är ju inte myset speciellt givande heller. Det beror tror jag mycket på hur det hela började också. Nån som följer med en hem från krogen tycker jag avsäger sig all rätt att grina om man strular/dejtar andra, oberoende av vilka känslor som är inblandade. Man är redan placerad i ett fack. Om relationen börjar på andra grunder så får man kanske revidera sitt förhållningssätt lite.

Även krograggen har en graderingsskala, dels har man telefonnummertjejen, dvs hon som vägrade följa med hem men som gärna träffas en sväng.
Sen har man tjejen man träffade tidigt och hade kul hela kvällen med tjejen som sedan följer med på "efterfest"
Följt av strax innan stängningtjejen och slutligen längst ned på listan kebabkioskkötjejjen, då båda är för fulla och desperata för sitt eget bästa.

Slartibartfast
2008-12-07, 11:38
Även krograggen har en graderingsskala, dels har man telefonnummertjejen, dvs hon som vägrade följa med hem men som gärna träffas en sväng.
Sen har man tjejen man träffade tidigt och hade kul hela kvällen med tjejen som sedan följer med på "efterfest"
Följt av strax innan stängningtjejen och slutligen längst ned på listan kebabkioskkötjejjen, då båda är för fulla och desperata för sitt eget bästa.

Haha! Sant. :D

KlopFer
2008-12-07, 11:40
Trance har inte skrivit i tråden, men han är ofta vettig så jag ser poängen.

haha, såg det idag :D

Vodkan + öl såg något annat inatt.

Kwon
2008-12-08, 14:17
Mange

Vad gör ni på era dejts? Vad är din definition av dejts?

Kommer hon över för Oh la la eller sitter ni på ngt fik, dricker kaffe o gaggar?

Låter lite som att "tjejen" din har många fiskar krokade samtidigt men har inte bestämt vilka hon skall släppa ner i vattnet igen.

Håller även med Krampus och Jwzrd.

Kappman
2008-12-08, 14:35
Det är ok att träffa andra så länge inte någon av parterna ser förhållandet som seriöst.
Så någon form av kommunikation är att rekommendera. "Din tjej" verkar just ha kommunicerat att hon inte är villig att binda sig vid dig i det här läget. Passa på att träffa andra du också.

Förstår om det känns lite piss.
T.o.m. inom överenskomna KK-förhållanden så är det vanligt att en av de inblandade får mer känslor än vad som är nyttigt och måste uppleva något som påminner om en dumpning....som enligt den andra inte alls var någon dumpning, för det har aldrig varit något... det kom vi ju överens om...

jaja, ni hajjar.

jaaaaag
2008-12-08, 15:22
Om jag dejtar en kille som jag börjar gilla och vill fortsätta med skulle jag aldrig träffa någon annan samtidigt.

Jag tycker att det verkar som om tjejen som du dejtar ville berätta, på ett lite mildare sätt, att hon inte är vidare seriös eller säker på dej just nu. Hade hon varit jätteintresserad av dej så hade hon inte velat att du träffade andra heller.