handdator

Visa fullständig version : "Knäremmar"+knäskada


Coach
2008-12-06, 21:26
hej! för lite över 2 månader sedan fick jag ont i mitt högra knä vid flektion till 90 grader eller mer. jag vilade från all träning som gjorde ont och hoppades att det skulle gå över av sig själv. när det inte hade blivit bättre efter över en månad uppsökte jag läkare. efter läkarbesöket fick jag tid hos sjukgymnast eftersom han inte var säker på vad det var för fel. han misstänkte dock att jag hade sk. hoppknä eller att det var en lös broskbit då det krasade i mitt knä när han rörde vid knäskålen.

hur som helst så träffade jag en sjukgymnast som utan någon särskild noggrann undersökning kom fram till att jag hade ont pga att jag är lite kobent. styrketräning i kombination med konditionsträning sliter tydligen extra mycket på knäna om man är lite kobent. jag är hos sjukgymnasten en gång i veckan och har varit där ett par gånger nu. jag tycker dock det går otroligt långsamt och efter mer än 2 månader utan någon benträning över huvud taget börjar jag bli väldigt frustrerad. därför beslöt jag mig för att testa köra knäböj igen igår trots att min sjukgymnast förbjudit mig från all träning. dumt gjort... efter 10 reps med bara stången högg det till ordentligt och jag fick gå därifrån haltandes. idag känns knäet bra igen men att gå ner i 90 grader vore att utmana ödet.

nu till själva frågeställningen. hur länge brukar en sådan här skada hålla i sig? och är det verkligen så farligt att jag inte ens kan ut och jogga trots att det inte gör det minsta ont vid löpning? samt jag var nere på caredirect häromdagen där jag fick prova några knäremmar (eller vad de kallas) som hårt åtdragna avbelastade knäna ganska mycket. skulle man kanske kunna köra lite lätta böjar med sådana lindade runt det onda knäet? och en följdfråga till sista: bör man använda knäremmar sparsamt så man inte tappar all styrka i musklerna kring knäet? (på samma sätt som man inte bör ha fötterna lindade under en längre tid)

mycket mer text än nödvändigt, men det flöt bara på av sig själv :laugh: tack på förhand!

Coach
2008-12-07, 19:24
bump