handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på detta program (ej nybörjare)


Staffo
2008-12-06, 20:03
Jag har tränat till och från relativt länge (>10 år; har dessutom varit medlem här sedan 2004).

Nu har jag, efter några års oseriös träning kommit igång ordentligt (tränar 4 ggr/vecka) och har några frågor kring ett tänkt träningsupplägg.

(Som bakgrund kan nämnas att jag som mest kört 1x100 kg i bänkpress. Övriga övningar ligger huvudsakligen i fas med detta, dvs. jag tar naturligtvis inte 100 kg i allt; jag menar att övriga övningar, enligt min uppfattning, motsvarar det normala för någon som klarar detta i bänk.)

Jag är 27 år, 180 cm lång och väger 100 kg. Odeffad ska tilläggas.:cool:

Mitt tänkta upplägg är detta:

Måndag:
Inklusive uppvärmingar
(Relativt tungt) Bänkpress (3x4-8)
(Relativt tungt) Marklyft (3x10)
(Relativt tungt) Knäböj (3x10)
Mage (max)

Att marklyft och knäböj inte tränas lika tungt som bänkpress beror på att jag helt enkelt inte vågar. Jag känner inte att jag har tekniken som krävs för att köra så tungt. Med åldern kommer fegheten.

Torsdag:
(Lite lättare) Hantelpress (3x8-12)
Flyes med hantlar (3x10)
Axelpress (3x10)
Axellyft sidan med hantlar (3x10)
Tricepspress mot pannan med stång (3x10)
Bicepscurl (fristående/scott) med stång (3x10)
Mage (max)

Fredag:
Latsdrag (3x10)
Kabelrodd (3x10)
Ryggresningar (max)
Benspark (3x10)
Lårbiceps (3x10)
Vadpress (3x10)

Tanken med detta upplägg är att kunna köra tunga basövningar på måndagarna och sedan återhämta mig några dagar för att sedan köra lite mer bodybuildinginspirerade övningar.

Det allmänna målet med träningen ligger närmare bodybuilding än styrkelyft, dvs. jag har för avsikt att deffa senare.

Tacksam för kommentarer. Detta forum bjuder på många intressanta diskussioner. Tack!:thumbup:

paragon
2008-12-06, 20:08
har du tränat i 10 år och maxar 100 pannor i bänken?

Staffo
2008-12-06, 20:13
har du tränat i 10 år och maxar 100 pannor i bänken?

Till och från innebär ett träningsfritt år här, ett någorlunda seriöst där och så vidare. Vad bänkar du själv?*popcorn*

För övrigt ser jag sällan någon på mitt gym som bänkar över 100 kg. Kanske ett dåligt gym? Hur som helst spelar det ingen som helst roll för mig. Det jag lyfter är tungt för mig.

paragon
2008-12-06, 20:16
men säg att du efter 10 år tar 100kg då va börja du på då? 10kg? en nybörjare bord väl ta 50kg minst första dagen på gymet, åtminstone om han väger över 50kg så att öka 50kg på 10 år är ju 5kg om året i bänk?

låter ju helt stört

burre
2008-12-06, 20:20
Reagerade på samma sak, 10års träning å du väger 100kg själv. Då måste 100 i bänk tyvärr räknas som kasst.

Angående schemat ser det bra ut. Lite mesig måndag om det nu ska vara veckans "hårda" pass. Biceps dagen före rygg är inte optimerat.

Testa i en månad å utvärdera sen.

jwzrd
2008-12-06, 20:20
men säg att du efter 10 år tar 100kg då va börja du på då? 10kg? en nybörjare bord väl ta 50kg minst första dagen på gymet, åtminstone om han väger över 50kg så att öka 50kg på 10 år är ju 5kg om året i bänk?

låter ju helt stört

Eftersom du snart kommer att bannas så kan du kanske innan det sker berätta vad du själv tar i respektive moment, vad du väger samt hur länge du tränat.

paragon
2008-12-06, 20:25
Eftersom du snart kommer att bannas så kan du kanske innan det sker berätta vad du själv tar i respektive moment, vad du väger samt hur länge du tränat.

Varför skulle ja bannas för? För ja säger som det är och inte lindar in allt i sötsliskig sirap?

Maxar man 100 pannor i bänken efter 10 års träning och på en kroppsvikt på 100kg då är det nåt fel, det är helt rätt att påpeka det så felet kan korrigeras.

Ärlighet varar längst.

Va sen du, jag eller din syrra tar är i sammanhanget oväsentligt.

stevebc
2008-12-06, 20:27
Men det var ju själva... spetorna får gärna lägga ner glaskrossandet.

Min första tanke är att det är många övningar och få set per övning. Sen är väl 10 reps inte skrivet i sten? Du kan nog tjäna både i styrka och massa på att inte bara köra 10 reps i t ex marklyft och knäböj.

Ang. bänkpress så låter det som tekniken hindrar din utveckling så det bör du verkligen satsa. Ju förr desto bättre.

jwzrd
2008-12-06, 20:29
Varför skulle ja bannas för? För ja säger som det är och inte lindar in allt i sötsliskig sirap?

Maxar man 100 pannor i bänken efter 10 års träning och på en kroppsvikt på 100kg då är det nåt fel, det är helt rätt att påpeka det så felet kan korrigeras.

Ärlighet varar längst.

Va sen du, jag eller din syrra tar är i sammanhanget oväsentligt.

Så... dina stats är?

Staffo
2008-12-06, 20:29
men säg att du efter 10 år tar 100kg då va börja du på då? 10kg? en nybörjare bord väl ta 50kg minst första dagen på gymet, åtminstone om han väger över 50kg så att öka 50kg på 10 år är ju 5kg om året i bänk?

låter ju helt stört

De låter säkert stört för dig.

Jag får väl, för din skull, tillägga att jag tränat kampsport i fem av dessa år, tränat längdskidor (Vasaloppet m.m.) och löpning i tre år samt slappat de två senaste. Styrketräningen har dock alltid funnits med (mer eller, oftast, mindre).

Detta hör dock inte till min fråga, men tack för ditt svar på mitt inlägg.

paragon
2008-12-06, 20:30
Om du har dina 100kg i bänkpress som måttstock för vad du menar med "tung" träning så innebär det att ditt marklyft och böj suger ännu värre, mitt råd till dig är att efter 10 år göra det du borde gjort från början - köra ett tag med en erfaren instruktör. Förhoppningsvis får du då veta va jävlar anamma är och samtidigt lära dig tekniken vilket kan göra att din bänk ökar rätt rejält samtidigt som du kan köra tyngre i mark och böj då du inte behöver vara rädd för att ha fel teknik.

stevebc
2008-12-06, 20:32
Om du har dina 100kg i bänkpress som måttstock för vad du menar med "tung" träning så innebär det att ditt marklyft och böj suger ännu värre, mitt råd till dig är att efter 10 år göra det du borde gjort från början - köra ett tag med en erfaren instruktör. Förhoppningsvis får du då veta va jävlar anamma är och samtidigt lära dig tekniken vilket kan göra att din bänk ökar rätt rejält samtidigt som du kan köra tyngre i mark och böj då du inte behöver vara rädd för att ha fel teknik.Anser du dig vara i en position att ge råd till någon som tränat i 10 år? Med tanke på dina senaste snedsteg.

paragon
2008-12-06, 20:34
Anser du dig vara i en position att ge råd till någon som tränat i 10 år? Med tanke på dina senaste snedsteg.

Absolut, folk som ber om råd bör också få råd, oavsett hur länge dom tränat.

nico
2008-12-06, 20:35
Varför dela upp träningn på olika dagar? Kör alla bröst övningar samma pass och låt dom vila tills nästa pass istället för att dela tungt och lätt på olika dagar, och du behöver inte dela upp träningscykeln i sju dagar, det är helt ok att träna lördag eller söndag också.

Staffo
2008-12-06, 20:42
Om du har dina 100kg i bänkpress som måttstock för vad du menar med "tung" träning så innebär det att ditt marklyft och böj suger ännu värre, mitt råd till dig är att efter 10 år göra det du borde gjort från början - köra ett tag med en erfaren instruktör. Förhoppningsvis får du då veta va jävlar anamma är och samtidigt lära dig tekniken vilket kan göra att din bänk ökar rätt rejält samtidigt som du kan köra tyngre i mark och böj då du inte behöver vara rädd för att ha fel teknik.

Du verkar insatt. Kan inte du ställa upp som instruktör? Det skulle uppskattas.

När jag för första gången besökte ett gym (World Class) 1995 var det i sällskap av en instruktör. När jag under min kampsortstid tränade styrketräning vid sidan om var det i sällskap av de trevliga herrarna på Tumba KraftKlubb. Om du har synpunkter på mitt träningsupplägg skulle det uppskattas.

Min teknik anser jag vara hyfsat god. Inte minst eftersom jag sedan länge har kommit över stadiet när man klankar ner på dem som är svagare än man själv. Jag trivs bra med mig själv.

paragon
2008-12-06, 20:44
Du verkar insatt. Kan inte du ställa upp som instruktör? Det skulle uppskattas.

När jag för första gången besökte ett gym (World Class) 1995 var det i sällskap av en instruktör. När jag under min kampsortstid tränade styrketräning vid sidan om var det i sällskap av de trevliga herrarna på Tumba KraftKlubb. Om du har synpunkter på mitt träningsupplägg skulle det uppskattas.

Min teknik anser jag vara hyfsat god. Inte minst eftersom jag sedan länge har kommit över stadiet när man klankar ner på dem som är svagare än man själv. Jag trivs bra med mig själv.

Okej ja ska kolla ditt program, men att trivas bra med sig själv är inget bra utgångsläge när man ska förändra och förbättra sin kropp.

dellan
2008-12-06, 20:44
Om du har dina 100kg i bänkpress som måttstock för vad du menar med "tung" träning så innebär det att ditt marklyft och böj suger ännu värre, mitt råd till dig är att efter 10 år göra det du borde gjort från början - köra ett tag med en erfaren instruktör. Förhoppningsvis får du då veta va jävlar anamma är och samtidigt lära dig tekniken vilket kan göra att din bänk ökar rätt rejält samtidigt som du kan köra tyngre i mark och böj då du inte behöver vara rädd för att ha fel teknik.

Vem fan är du att säga att 100kg i bänk inte är tungt? Tungt är ju relativt. Det som man upplever som TUNGT dvs, jävla pappskalle

hasic
2008-12-06, 20:45
Absolut, folk som ber om råd bör också få råd, oavsett hur länge dom tränat.

Men lägg ner snälla, vad håller du på med? *screwy*

paragon
2008-12-06, 20:47
Vem fan är du att säga att 100kg i bänk inte är tungt? Tungt är ju relativt. Det som man upplever som TUNGT dvs, jävla pappskalle

Med samma resonemang är alltså 10kg tungt? Verkar som det är du som är pappskallen grabben.

100kg är klent om man väger 100 pannor och tränat i 10 bast så enkelt är det.

hasic
2008-12-06, 20:51
100kg är klent om man väger 100 pannor och tränat i 10 bast så enkelt är det.

Håll din åsikt för dig själv, tror verkligen inte att någon här på forumet vill läsa om vad du tycker.

paragon
2008-12-06, 20:51
Okej nu har ja kollat ditt program, tror du skulle klara dig bättre på något annat program, antingen sprida ut detmer jämt eller köra helkroppsprogram.
Dessutom skriver du att du ska köra 4 dagar, jag får detbara till 3.

Bänk bör du med tanke på ditt resultat bl a byta ut helt, kör hantelpressar istället.

Är du klen och osäker på både mark och böj då bör du nog byta ut dom också, du får förmodligen bättre resultat av t ex benpress.

Tror inte du har den intensitet som krävs för att köra slut på en dag och sen köra massa dagar vila... risken finns att du då kör halv-mesigt på måndag och sen ännu mesigare dom övriga dagarna för du vill vila upp dig från det du inbillade dig var hårt i måndags....

Kräket
2008-12-06, 20:51
Okej ja ska kolla ditt program, men att trivas bra med sig själv är inget bra utgångsläge när man ska förändra och förbättra sin kropp.

Märkliga råd, måste jag säga. På ovanstående skulle jag nog nästan vilja hävda motsatsen; En grundläggande trivsel med sig själv är nog den bästa utgångspunkten för lyckad fysisk träning.

Hur många börjar inte träna utifrån tanken om att de ska bli så mycket "snyggare", bli så mycket mer självsäkra, få så mycket mer brudar e.t.c.

Min erfarenhet är att dessa lägger av ganska omgående när dom inser att kroppen "bara" är kroppen.

Sen vette fan. När jag började träna bänkpressade jag 30 kg...Det var tungt för mig då. Mitt allra första pass, så kom en tjej efter mig och skulle köra bänk. Hon la till 10 kg på det jag kämpat så hårt med. Tror inte man kan dra alltför långtgående slutsatser om någons träning baserat på vad denne person bänkar...*rolleyes*

z_bumbi
2008-12-06, 20:52
Tumba KK brukar innebära en i alla fall grundläggande bra teknik i bänken men jag har å andra sidan inte så svårt att se 100 kg som en inte helt onormal siffra i bänk. Bänk är inte så himla viktigt om man inte tävlar i det..

Åter till träningsprogrammet.
Jag vet inte om jag skulle lägga all tung träning på samma dag men med det upplägg du har nu så ser jag ingen annan uppdelning som är så mycket bättre. Det enklaste är att testa och se hur det funkar.

Att trivas med sin träning och de resultat man får är nog bland det viktigaste och du har en ganska klar idé om hur du vill köra.

paragon
2008-12-06, 20:54
Tumba KK brukar innebära en i alla fall grundläggande bra teknik i bänken men jag har å andra sidan inte så svårt att se 100 kg som en inte helt onormal siffra i bänk. Bänk är inte så himla viktigt om man inte tävlar i det..

Han skriver ju själv att han inte har tekniken som krävs i vare sig böj eller mark, borde han inte ha det efter 10 år och köra med kraftsportare? 100kg är inte en onormal siffra - jo för 100kgs gubbar med 10 års erfarenhet är det det. det är max vi snackar om här inte pumpvikter.

jwzrd
2008-12-06, 20:55
Med samma resonemang är alltså 10kg tungt? Verkar som det är du som är pappskallen grabben.

100kg är klent om man väger 100 pannor och tränat i 10 bast så enkelt är det.

Bjud på dina egna stats nu så kan vi alla avgöra hur du ligger.

paragon
2008-12-06, 20:57
Märkliga råd, måste jag säga. På ovanstående skulle jag nog nästan vilja hävda motsatsen; En grundläggande trivsel med sig själv är nog den bästa utgångspunkten för lyckad fysisk träning.


Om man är nöjd med sig själv är aptiten på förändring inte särskilt stor, då saknar man vilja till riktig förändring och jävlaranamma.

Säg den idrottsman eller atlet som blivit nåt för dom varit "nöjda med sig själva" och det dom presterat?

precis, dom finns inte.

Bara loser som har den inställningen och som ett brev på posten blir också deras resultat loseraktigt.

Nej den rätta attityden är

"nu jävlar ska ja gå till gymet och visa den där paragon att jag kan ta 110kg i bänk, jag ska öka mer på en månad än jag gjort på flera år!"

inte

"paragon är en knasboll, mesarna på kolo har rätt, 100kg är skitbra efter 10 år! jag kanske till o med ska sänka vikten till 60kg för tungt är relativt och sen ska ja läsa pellefant mellan seten!"

z_bumbi
2008-12-06, 20:58
Han skriver ju själv att han inte har tekniken som krävs i vare sig böj eller mark, borde han inte ha det efter 10 år och köra med kraftsportare? 100kg är inte en onormal siffra - jo för 100kgs gubbar med 10 års erfarenhet är det det. det är max vi snackar om här inte pumpvikter.

Du har ingen aning om vad du pratar om..

paragon
2008-12-06, 20:59
Du har ingen aning om vad du pratar om..

Bra argument... akta så du inte överanstränger hjärnan dom få gånger du postar utan att klippa o klistra nåt från Google
:smash:

stevebc
2008-12-06, 21:00
"paragon är en knasboll, mesarna på kolo har rätt, 100kg är skitbra efter 10 år! jag kanske till o med ska sänka vikten till 60kg för tungt är relativt och sen ska ja läsa pellefant mellan seten!":laugh:

Nu är jag både mes och tycker 100kg är skitbra.

paragon
2008-12-06, 21:03
Jaja vi kan släppa 100kg nu och försöka ge hjälp och tips istället var bara en spontan reaktion från min sida som jag inte kunde låta bli att kommentera är han nöjd med utvecklingen i bröstet så är det ju skitsamma hur mycket det är på stången...

hasic
2008-12-06, 21:06
Jaja vi kan släppa 100kg nu och försöka ge hjälp och tips istället var bara en spontan reaktion från min sida som jag inte kunde låta bli att kommentera är han nöjd med utvecklingen i bröstet så är det ju skitsamma hur mycket det är på stången...

Det är ju precis motsatsen till vad du sa förut. Förstår inte vad du håller på med. *screwy*

Ants
2008-12-06, 21:08
Fjollgymmarn i ny ny skepnad? XD

Staffo
2008-12-06, 21:11
Paragon: För egen del har jag inga problem att finna motivation. Att jag är nöjd med mig själv innebär huvudsakligen att jag inte ödslar tid på att jämföra mig med andra. Alla som tar sig till gymmet är i längden vinnare, oavsett maxresultat eller forumomdömen.

stevebc, nico, z_bumbi: Tack för synpunkterna.

Att jag kör fler reps i marklyft och knäböj än i bänkpress beror enbart på att jag tar det lugnare i dess övningar. Visst kan jag lassa på massor av vikter och köra 3x1-3 i dessa övningar men utan ordentlig teknik kan resultatet lätt bli ett avbrott för skador. Jag känner helt enkelt inte att jag har fullständig teknik i dessa övningar.

Jag har en tid testat att köra hela kroppen två gånger i veckan (4 pass). Detta har funkat bra för mig. Nu tänkte jag emellertid prova att köra ett tungt helkroppspass och sedan två split-pass. Syftet är att kunna ta det lugnt och värma upp ordentligt på måndagar för att sedan köra tungt. Torsdag och fredag ser jag sedan som supplement till måndagens tunga träning.

Mina träningspass försöker jag hålla kring 60 minuter. Inom denna tid tycker jag att jag hinner med bänkpress, marklyft och knäböj, inklusive uppvärmning.

Kräket
2008-12-06, 21:12
Om man är nöjd med sig själv är aptiten på förändring inte särskilt stor, då saknar man vilja till riktig förändring och jävlaranamma.

Säg den idrottsman eller atlet som blivit nåt för dom varit "nöjda med sig själva" och det dom presterat?

precis, dom finns inte.

Bara loser som har den inställningen och som ett brev på posten blir också deras resultat loseraktigt.


Haha...

"Blivit nåt"? Dina råd är alltså ämnade till någon med ambition att "bli något" inom BB eller liknande? Så tolkar jag då definitivt inte TS.

En förkrossande majoritet av alla som läser på Kolo, som besöker gymmen, som tränar för att hålla igång, gör det för att hålla igång. Helt utan ambition att "bli något". Det underbara är ju att det är dessa människor som genom ihärdig träning och ödmjuk inställning förbättrar folkhälsan och lämnar utrymme åt träningsglädje.

Själv är jag ganska nöjd över mina resultat. Har aldrig haft en målsättning inom träning. Aldrig ens haft någon "drömfysik" och heller inga förväntningar egentligen.

Tyvärr är det ju din inställning som man oftast ser hos de där tribal-tatuerade, linnebeklädda 18+-nånting som kommer och går på gymmet...;)

tntballe
2008-12-06, 21:13
Med samma resonemang är alltså 10kg tungt? Verkar som det är du som är pappskallen grabben.

100kg är klent om man väger 100 pannor och tränat i 10 bast så enkelt är det.

Och hur mycket ska man klara efter 10år? Gäller samma sak om man löptränat i 10år, och kört få pass styrka vid sidan om?

Undrar även om dom flesta av oss på brädan aldrig tränar tungt, då vi inte liggar på samma vikter som världseliten när dom kör tungt?

En sista undran, hur har du fått fram hur stark han är i benen?

Snälla, hjälp en okunnig med dessa frågor.

paragon
2008-12-06, 21:15
Bli något som i att bli bättre, göra framsteg, få resultat. Inte stå och stampa på samma fläck, vara nöjd, hålla igång.

Men visst, folk är olika. En del är losers och trivs med det, andra vill mer av livet.

Anders The Peak
2008-12-06, 21:16
100 kg i bänkpressefter 10 års träning är inte så dåligt om man är vardagsbyggare...

Jag känner flera byggare som inte har haft mycket mer i toppstyrka men har vunnit flera byggartävlingar såsom svealands mästerskapen och ett antal SM titlar efter det.

Men att bygga styrka i bänk eller böj eller mark så duger det inte till att träna enligt principen 8-12 reps utan man måste ned i reps kring 1-5 för att kunna utveckla styrkan.

Kräket
2008-12-06, 21:17
Bli något som i att bli bättre, göra framsteg, få resultat. Inte stå och stampa på samma fläck, vara nöjd, hålla igång.

Men visst, folk är olika. En del är losers och trivs med det, andra vill mer av livet.

Pja....När man var mellan 16 och 18 år gammal så var det ju så lätt; Man visste vad det viktiga i livet var (en gymmad kropp) och det var så lätt att se vilka som var "loosers" (< 100 kg i bänk)...:D

paragon
2008-12-06, 21:18
Och hur mycket ska man klara efter 10år? Gäller samma sak om man löptränat i 10år, och kört få pass styrka vid sidan om?

Poängterar man att man gymmat i 10 år så för det med sig vissa förpliktelser. Man bör då ha nått ett hyfsat resultat åtminstone i dom stora lyften, ligger detta resultat kraftigt under det rimliga, då kan det vara värdefullt att påpeka detta då det kanske beror på t ex fel inställning, felaktig teknik osv (inte helt ovanligt i t ex bänkpress)

Samma sak gäller i löpträning, om nån presenterar sig som erfaren löpare och postar resultat som är hyfsade för en nybörjare, då kommer folk reagera och undra va det beror på.

En sista undran, hur har du fått fram hur stark han är i benen?



Det har jag inte fått fram, men är man skraj att köra ordentligt i böj då finns det risk att man inte når full benutveckling då kan det kanske ge ett bättre resultat att byta ut böj mot en annan benövning där man kan köra för fullt istället.

stevebc
2008-12-06, 21:22
Att jag kör fler reps i marklyft och knäböj än i bänkpress beror enbart på att jag tar det lugnare i dess övningar. Visst kan jag lassa på massor av vikter och köra 3x1-3 i dessa övningar men utan ordentlig teknik kan resultatet lätt bli ett avbrott för skador. Jag känner helt enkelt inte att jag har fullständig teknik i dessa övningar.Färre antal reps behöver inte nödvändigtvis innebära mycket mer vikt. Det är inte heller nödvändigtvis så att det är lättare att hålla formen bara för att det är lägre vikt och fler reps. Ju mer trött man blir, desto svårare blir det att spänna kroppen på det sätt man måste för att upprätthålla rätt teknik.

Teknik i tunga basövningar är något man bör satsa på att fixa så fort som möjligt så det inte blir en flaskhals i din träning. Det är nog bäst att du får hjälp med det i gymmet, nu känner inte jag till Tumba KK men antar att de har lyftare som kan hjälpa dig med tekniken. Det innefattar både feedback på dina lyft (går inte att se sig själv ur vissa vinklar) och rena instruktioner.

När tekniken lossnar och du känner dig bekväm är det "bara" att börja köra progressiv träning. Här kommer träningsprogrammet in i bilden.

Saft und Kraft
2008-12-06, 21:28
Wow, mad skills. jwzrd skriver med osynligt bläck så bara jag kan läsa det.

Staffo
2008-12-06, 21:30
Poängterar man att man gymmat i 10 år så för det med sig vissa förpliktelser. Man bör då ha nått ett hyfsat resultat åtminstone i dom stora lyften, ligger detta resultat kraftigt under det rimliga, då kan det vara värdefullt att påpeka detta då det kanske beror på t ex fel inställning, felaktig teknik osv (inte helt ovanligt i t ex bänkpress)

Samma sak gäller i löpträning, om nån presenterar sig som erfaren löpare och postar resultat som är hyfsade för en nybörjare, då kommer folk reagera och undra va det beror på.



Det har jag inte fått fram, men är man skraj att köra ordentligt i böj då finns det risk att man inte når full benutveckling då kan det kanske ge ett bättre resultat att byta ut böj mot en annan benövning där man kan köra för fullt istället.

För en liten stund funderar jag över ditt syfte med att svara på mitt inlägg. När jag i min ursprungliga post skrev att "[d]etta forum bjuder på många intressanta diskussioner", var det kanske inte sådana inlägg som dina som åsyftades. Nåväl.

Angående repsantal har jag testat olika. Visst har jag kanske ökat något i maxstyrka på att köra låga reps. Frågan är dock om jag ökat i muskelmassa? Jag vet ärligt talat inte vad som bygger mest muskelmassa: att öka i 1-3 reps eller att öka i 6-10 resp. Finns det säkra svar på detta?

jwzrd
2008-12-06, 21:31
Poängterar man att man gymmat i 10 år så för det med sig vissa förpliktelser. Man bör då ha nått ett hyfsat resultat åtminstone i dom stora lyften, ligger detta resultat kraftigt under det rimliga, då kan det vara värdefullt att påpeka detta då det kanske beror på t ex fel inställning, felaktig teknik osv (inte helt ovanligt i t ex bänkpress)

Samma sak gäller i löpträning, om nån presenterar sig som erfaren löpare och postar resultat som är hyfsade för en nybörjare, då kommer folk reagera och undra va det beror på.



Det har jag inte fått fram, men är man skraj att köra ordentligt i böj då finns det risk att man inte når full benutveckling då kan det kanske ge ett bättre resultat att byta ut böj mot en annan benövning där man kan köra för fullt istället.

När ska du berätta vad du har för stats? Pissar man på andras resultat för att man tycker att de är dåliga så bör man bjuda andra samma ära.

paragon
2008-12-06, 21:32
För en liten stund funderar jag över ditt syfte med att svara på mitt inlägg. När jag i min ursprungliga post skrev att "[d]etta forum bjuder på många intressanta diskussioner", var det kanske inte sådana inlägg som dina som åsyftades. Nåväl.


Det är lugnt, du kan skippa min råd och fortsätta stampa på samma fläck istället. Du har ju bara slösat bort 10 år redan.

Nu ska jag ut på krogen en sväng, kul att tjöta lite med er grabbar.

jwzrd
2008-12-06, 21:32
Wow, mad skills. jwzrd skriver med osynligt bläck så bara jag kan läsa det.

Wtf? =)

Staffo
2008-12-06, 21:33
Det är lugnt, du kan skippa min råd och fortsätta stampa på samma fläck istället. Du har ju bara slösat bort 10 år redan.

Nu ska jag ut på krogen en sväng, kul att tjöta lite med er grabbar.

Tack för att du tog dig tid.

stevebc
2008-12-06, 21:46
Wow, mad skills. jwzrd skriver med osynligt bläck så bara jag kan läsa det.Haha, vem är det som varit osynlig på senaste tiden egentligen? Krya på dig... btw har hört att ölen på Viggos har läkande krafter!!

C.E.J.
2008-12-06, 21:47
Bjud på dina egna stats nu så kan vi alla avgöra hur du ligger.

Tränar han ens?


"nu jävlar ska ja gå till gymet och visa den där paragon att jag kan ta 110kg i bänk, jag ska öka mer på en månad än jag gjort på flera år!"

Staffo upplever säkert ett stort behov av att visa dig vad han går för. Du verkar ha jobbat mycket med elitatleter förresten. Imponerande.

Saft und Kraft
2008-12-06, 21:52
Wtf? =)

Tänka lite innan man visar sig på styva linan med skills och så. =)

Tack för att du tog dig tid.

Hahaha.

Nu vet vi följande:

1. Staffo är åtminstone lite rolig.

2. Staffo är också dödsmördare vilket torde vara uppenbart då han (jaja) får utstå en hel del spott och spe, utan i övrigt, rimliga grunder.

3. jwzrd har mad skills vilket tyvärr i sammanhanget är totalt bortkastat. Om någon vänlig moderator fixar hanses text, kanske vi får några stats till slut.

4. Steve är en mes.

Saft und Kraft
2008-12-06, 21:57
Haha, vem är det som varit osynlig på senaste tiden egentligen? Krya på dig... btw har hört att ölen på Viggos har läkande krafter!!

Öl, det låter visst sväljbart.

Krassligheten har minsann suttit i. På måndag blir det böj och förblir jag osynlig ska jag åtminstone höras.

affexd
2008-12-06, 23:38
Bänk bör du med tanke på ditt resultat bl a byta ut helt, kör hantelpressar istället.

Vill trådskaparen bli starkare i bänkpress?
Om han hade velat bli det, varför skulle han då byta ut övningen som han vill bli stark i till en annan? Vill man bli stark i bänkpress, då bänkpressar man. Vill man bli stark i marklyft, då marklyfter man.

Försök lära dig teknik i marklyft och knäböj, när det är ordnat, dra sedan ner på repsantalet. Lätt att skada sig i speciellt marklyft vid högreps. Stabilisatorer tröttas ut fortare än stora muskelgrupper-dålig form-ryggskott.

Allan
2008-12-06, 23:44
Paragon får härmed en varning för pissig attityd. Det betyder att du åker direkt vid nästa felsteg. Uppför dig.

Messiah
2008-12-08, 21:25
Otroligt bajsnödigt & långtråkigt med fjortisfasoner. Skitsamma hur mkt folk bänkar.

Jag tycker din träningsvecka ser intressant ut. Vad man kanske kan fundera kring är att du dag 1 kör riktigt tunga basövingar, för att sedan de 2 andra dagarna ägna dig åt lite mer "småpet". Men varför skulle man inte kunna köra så ett tag? Jag ska nog fan testa det jag också.

Onigiri
2008-12-08, 22:03
Senast jag fick höra på en fest var just angående bänk:

De: "Wow du tränar en del va, hur länge har du hållit på?!"
Jag: "Det blir en hel del, runt ett år ordentlig träning"
De igen: "Fan du "tar" väl 150 i bänk eller mer?!?!+10"
Jag: "Nej jag har inte engagerat mig i bänken, det är tråkigt att bänka, ett 90 lyft in emellan blir det på sin höjd"
De: "Hahhaha vad fan?? Kan du inte mer??"


Jag har aldrig förstått tjusningen i bänk? Man verkar kunna vara kass utan gnäll i allt men är man grym i bänken då är man en riktig hunk i folks ögon.

Janne69
2008-12-08, 22:09
Jag tycker du skall prova ditt program i 5-6 veckor och se hur det känns. Går det framåt, fortsätt, annars byt.
En liten åsikt bara: marklyft 3*10 låter vidrigt om det inte är på lätta vikter. Jag skulle välja en annan övning eller färre repetitoner på tyngre vikt.

Messiah
2008-12-08, 22:13
Senast jag fick höra på en fest var just angående bänk:

De: "Wow du tränar en del va, hur länge har du hållit på?!"
Jag: "Det blir en hel del, runt ett år ordentlig träning"
De igen: "Fan du "tar" väl 150 i bänk eller mer?!?!+10"
Jag: "Nej jag har inte engagerat mig i bänken, det är tråkigt att bänka, ett 90 lyft in emellan blir det på sin höjd"
De: "Hahhaha vad fan?? Kan du inte mer??"


Jag har aldrig förstått tjusningen i bänk? Man verkar kunna vara kass utan gnäll i allt men är man grym i bänken då är man en riktig hunk i folks ögon.


Det är ingen idé att bry sig så mycket om det där. Folk som inte tränar bryr sig mest bara om vikt i bänk och om omkrets på biceps. Och varför inte? Så gör man ju, bedömmer saker utifrån det lilla man vet. På det här forumet hör man ofta medlemmar sura över utomståendes attityd osv, men hur ställer man sig till annat då? Även vi som styrketränar? Alla har åsikter om EU, men hur många är insatta?

tsp
2008-12-09, 19:56
Bli något som i att bli bättre, göra framsteg, få resultat. Inte stå och stampa på samma fläck, vara nöjd, hålla igång.

Men visst, folk är olika. En del är losers och trivs med det, andra vill mer av livet.

Är man en "loser" för att man är nöjd med sin fysik och hälsa samt håller igång? En kvalificerad gissning är som sagt att du kör linne och tribaltatueringar över hela axlarna samt cirka 18-25 år gammal.

Poängterar man att man gymmat i 10 år så för det med sig vissa förpliktelser. Man bör då ha nått ett hyfsat resultat åtminstone i dom stora lyften, ligger detta resultat kraftigt under det rimliga, då kan det vara värdefullt att påpeka detta då det kanske beror på t ex fel inställning, felaktig teknik osv (inte helt ovanligt i t ex bänkpress)

Samma sak gäller i löpträning, om nån presenterar sig som erfaren löpare och postar resultat som är hyfsade för en nybörjare, då kommer folk reagera och undra va det beror på.

Det har jag inte fått fram, men är man skraj att köra ordentligt i böj då finns det risk att man inte når full benutveckling då kan det kanske ge ett bättre resultat att byta ut böj mot en annan benövning där man kan köra för fullt istället.

Hur kan du säga att det är en "förpliktelse" att lyfta ett visst antal kilo för att man tränat i ett visst antal år? Hur menar du med "resultatet ligger under det rimliga"? Vad är rimligt? Att träna som en kroppsbyggare/kraftsportsman? Varför är just det den rätta träningen? Som ts nämnde tränade han kampsport i 5 år. Min gissning är att hans styrketräning var ett komplement till kampsportsträningen och målet var därmed inte att bli stor och lyfta tungt. Hur fan tänker du egentligen paragon? Som sagt så känns du som en nyfrälst hobby-byggare som tror att du är den mest seriösa på jorden med din träning och du har heller inte insett att man kan vara på gymmet av andra skäl än att kunna gå hem och mäta överarmens omkrets och konstatera att den vuxit. Du är trångsynt, naiv, besitter bristande kunskap i grunden om allt vad gäller hälsa, välbefinnande och träning.

Vad är ett "bättre resultat"? Att lyfta tyngre vikter och få mycket större muskler? Inser du att du är precis så trångsynt, naiv och okunnig som jag säger när du kläcker ur dig sådant?

Det är lugnt, du kan skippa min råd och fortsätta stampa på samma fläck istället. Du har ju bara slösat bort 10 år redan.

Nu ska jag ut på krogen en sväng, kul att tjöta lite med er grabbar.

Varför har han slösat bort 10 år? För att han inte närmat sig hulkens styrka? Återigen bevisar du din okunskap och naivitet.

VAVA? SKA DU VERKLIGEN UT PÅ KROGEN? Vet du inte hur dåligt alkohol är för din träning? *screwy* Jag förbjuder dig från att gå på krogen, det är ohälsosamt och missgynnar din träning! Ändå gör du det, varför om jag får fråga? Varför gör du något som inte är positivt för maximal muskeltillväxt? På riktigt nu, försök komma på ett svar på den frågan så har du även svar på din undrande syn på TS träning.

Onigiri
2008-12-09, 21:00
Lugn och fin nu tsp :D

Traenarn
2008-12-09, 21:55
Jag vet int va ni grabbar å sejjor tycker, men ja tror paragon håller på å förvandlas till troll *rolleyes*

daks
2008-12-09, 23:56
...sen ska ja läsa pellefant mellan seten!"

Säga vad man vill om resten, men just detta brottstycke har jag skrattat gott åt.

Så argt, så argt!

C.E.J.
2008-12-10, 12:17
Jag vet int va ni grabbar å sejjor tycker, men ja tror paragon håller på å förvandlas till troll *rolleyes*

Ja, så det är tur att våra kära mods är duktiga på att hantera såna.

Sparven från Minsk
2008-12-10, 12:36
När ska du berätta vad du har för stats? Pissar man på andras resultat för att man tycker att de är dåliga så bör man bjuda andra samma ära.

Vi kan nog sluta vänta på att få höra dem hehe ;)

Sparven från Minsk
2008-12-10, 12:39
Bänk bör du med tanke på ditt resultat bl a byta ut helt, kör hantelpressar istället.

Är du klen och osäker på både mark och böj då bör du nog byta ut dom också, du får förmodligen bättre resultat av t ex benpress.

Tror inte du har den intensitet som krävs för att köra slut på en dag och sen köra massa dagar vila... risken finns att du då kör halv-mesigt på måndag och sen ännu mesigare dom övriga dagarna för du vill vila upp dig från det du inbillade dig var hårt i måndags....

okej...fattade typ nada av allt detta. Inte köra bänk för att han är "svag" där. Dont make any sense.
Hur vet du att han saknar "intensiteten"? Bara undrar :)

KaptenKnäsvag
2008-12-10, 15:29
Med samma resonemang är alltså 10kg tungt? Verkar som det är du som är pappskallen grabben.

100kg är klent om man väger 100 pannor och tränat i 10 bast så enkelt är det.

Jay Cutler tränar på 130 kg i marklyft, fan vilken klen mes han är. T.o.m jag kör med mer vikt, och han har vunnit Mr Olympia!