handdator

Visa fullständig version : Beläggning


LadyG
2008-12-06, 18:10
Idag har jag försökt få bort en otrevlig, brun beläggning från toaletten, dock utan framgång. Det enda jag åstadkommit är en kemikaledoft på toa och en massiv huvudvärk hos mig.

Det jag testat hittils är:

* Klorin
* Ajax
* Yes Maskindiskmedel
* Grumme Grönsåpa
* WC-anka
* Skrubbsvamp
* Bakpulver
* Bikarbonat
* Ättika

Allt i rejäla doser och det har fått verka 20-30 minuter vardera innan jag försökt skrubba. Rejäl sköljning och rensning av toavattnet innan nästa kemikalie hällts ner.

Ändå envisas beläggningen med att vara kvar. Det sitter på sidorna av kröken precis innan röret försvinner ur synhåll, men "botten" är helt ren. Skulle tro att det är någon form av kalkavlagring för det kändes som att skrubba på sten.

Jag är rådlös. Porslinet i övrigt är så gnistrande vitt och fint.

Hjälp!

Madame
2008-12-06, 18:48
har du provat kaustiksoda med hett vatten?

z_bumbi
2008-12-06, 19:07
Är det kalk så blötlägg med syra under längre tid, t ex över natten eller över en dag.

LadyG
2008-12-06, 19:13
har du provat kaustiksoda med hett vatten?

Jag har kaustiksoda hemma men det fungerar väl bäst på organiska material, typ proppar som bildats av hår, naglar och sådant?

Är det kalk så blötlägg med syra under längre tid, t ex över natten eller över en dag.

Ja det var därför jag trodde ättikan (24%) skulle bita, ättika löser kalk så vitt jag vet.

Det är bara att försöka igen, en längre tid då mao. Tack för tipset!

Allan
2008-12-06, 19:16
Har den trängt genom ytlagret är det kört.

LadyG
2008-12-06, 19:19
Har den trängt genom ytlagret är det kört.

Kört som i att beläggningen är där för att stanna? Kan den göra det?

Fan.

ArcTiC
2008-12-06, 21:37
Som bumbi säger, surt löser kalk. Men (Tony Irwing) kalk är dock vitt så ev brunt består förmodligen av organiska föreningar (läs urin/bajs relaterat :)). Testa i två steg: stark lutlösning (propplösning) 24 h; spola rent några gånger och sen; sur etanol 24 h, t.ex. (metanol gör det hela lite mer miljöovänligare) konc ättikssprit/etanol, 30/70.

snej
2008-12-06, 21:45
Lite GBL gör garanterat susen (ja det som folk dricker)

LadyG
2008-12-07, 02:12
Som bumbi säger, surt löser kalk. Men (Tony Irwing) kalk är dock vitt så ev brunt består förmodligen av organiska föreningar (läs urin/bajs relaterat :)). Testa i två steg: stark lutlösning (propplösning) 24 h; spola rent några gånger och sen; sur etanol 24 h, t.ex. (metanol gör det hela lite mer miljöovänligare) konc ättikssprit/etanol, 30/70.

Hoppas inte (fetstilta), eftersom det bildas liknande bruna beläggningar i handfaten, fast de lossnar ganska lätt med lite stål ull och högfrekvent gnuggande om man inte låter dem vara kvar för länge.

Någon form av syra verkar alla vara överrens om däremot så jag får försöka igen fast under en längre tid.

ArcTiC
2008-12-07, 12:11
Bruna beläggningar i handfatet består nog också av organiska föreningar, t.ex, olika fetter och liknande, som lossnar från oss få vi tvättar oss. Ta lös rören under handfatet och kika in hur dessa ser ut :P.

Åter till behandligen. Lång behandlingstid är nog nödvändigt och som Allan påpekar så kan det vara kört om ytlagret är borta eftersom smutsen då kan tränga sig långt in i det oskyddade porösa porslinet.

LadyG
2008-12-07, 12:22
Ish, det var ju lite äckligt förståss. *ryser*

Det är ingen panik om det inte fungerar, det är en ganska gammal stol så då får vi väl byta den vid lämpligt tillfälle. (Jag misstänker att de gamla stolarna slösar med vatten också) Men det vore ju finare om det ginge att få bort beläggningen, det ser ju inte så trevligt ut även om det bara är på sidorna det sitter.

Över natten, runt 8 - 10 timmar, är inga problem i alla fall. Som tur är har vi två toaletter.

LadyG
2008-12-08, 09:43
Nu är jag glad, Tomik tog 99% av alltihop. En över-natten-behandling till så ryker resten också!

Tack för alla goda råd och tips!

Musselbank
2008-12-08, 10:32
Lite sent på tråden, men jag har lyckats fixa en rejält äckligt brun toalett. Tjock gammal kalk blir brun, det har jag tex sett även inuti en varmvattenberedare... och det tar ofta lite tid att få bort det; jag försökte också med ättika men enstaka chockbehandlingar var inte rätt väg.

Det visade sig också att stolen läckte lite vatten så att syrligheten hela tiden späddes ut. Även när det var fixat tog det sin tid, men det gick dock alltså bort till slut, mha Änglamarks toarengöring som förblir min favorit-kalklösare.

syrén
2008-12-08, 20:48
Coca cola har jag hört, men inte behövt testa ännu. Någon som provat?

Snabel
2008-12-08, 21:11
Kalcinex är bra!