handdator

Visa fullständig version : Oregelbunden aptit

PingvinFlickan
2008-12-06, 17:38
Senaste månaderna har jag märkt att min aptit börjat variera stort från dag till dag. Vissa dagar räcker det med frukost och lunch (om ens det går ner), medan jag en annan dag kan äta fyra-fem stora mål om dagen. Vikten är dock stabil eller har minskat något. Detta är rätt jobbigt då jag ska planera vilka matlådor och mellanmål jag ska ta med mig, plus att det är svårt att träna både om jag ätit massor eller för lite. Jag tränar 3-5 ggr/vecka, främst tyngre styrketräning och något löppass emellanåt. Är 1,62 lång, väger ~58 kg.
Någon som vet vad det kan bero på? Näringsbrist? Jag tar p-spruta sen ett år tillbaka och har därför ingen mens, så jag uteslöt att det hade med hormoner att göra, men det har det kanske?

Scratch89
2008-12-06, 17:39
Kan det inte vara så att om du äter mycket dag 1 (dvs, fyra-fem mål om dagen) så har du minskad hunger dagen därpå, för att du åt så mycket dagen innan? Det är inte direkt ovanligt; de flesta människor som inte planerar sin kost äter olika mycket olika dagar.

PingvinFlickan
2008-12-07, 15:38
Jo, det är jag medveten om. Saken är den att jag nu tex ätit som en häst i tre dagar, och snart följer förmodligen en period då jag knappt äter alls. Ska man "tvinga" kroppen till någon typ av regelbundenhet, eller låta det vara? Kan det vara skadligt med ett så varierat kaloriintag från en period till en annan?

Scratch89
2008-12-07, 15:40
Det beror hur pass stor över- respektive underätningen är. Om du varierar, säg, 500-1000 kcal mellan dagarna tror jag inte att det spelar någon roll. Om det däremot är frosseri- och anorexibeteende så är det skadligt.