handdator

Visa fullständig version : Knäcka knogar, minskad styrka?


aelgen
2008-12-06, 14:43
Tjenare

Har funderat lite på en grej, jag har länge haft ovanan att knäcka mina knogar några gånger om dagen. Jag har googlat runt lite och det verkar som att de längre biverkningarna kan vara minskad styrka i händerna samt stelhet speciellt vid kyla.

Frågan är nu, är det någon annan här som håller på med detta och som upplevt några biverkningar av detta i gymmet? Än så länge känner jag inte av det men jag har inte gymmat så värst länge. Hur känner ni?

bubbe
2008-12-06, 18:07
Jag är grymt svag i greppet och brukar knäcka fingrarna ibland.

Sen om det hänger ihop låter jag andra avgöra, jag tränar för att stärka upp min försvagade länk.

kolle
2008-12-06, 18:12
Jag knäckte fingrarna mellan typ 10 och 16 års ålder. Så ofta det gick. Slutade dock mer eller mindre med det när jag tränat styrketräning i ett år. Knäcker dom knappt aldrig längre. Känner absolut inga biverkningar av detta i träningen.

Greppet är tvärtom bland mina största styrkor. Har inte kommit upp så jättehögt i vikterna än, men när jag markade 150*3 sist var greppet inga problem.

mastermungo
2008-12-06, 18:27
Jag knäcker också en del i fingrarna, även om det är mer sällan nu och jag tycker att jag har sämre grepp än mina reltivt jämnstarka kompisar.

Är vi något på spåren?

Intressant isf.

Upptaget
2008-12-06, 18:28
varför knäcka fingrar och knogar har aldrig förstått varför? är det ljudet av knäckande fingrar ni är ute efter? jag själv känner då inte att det gör vare sig skönt eller ont!

bubbe
2008-12-06, 18:34
varför knäcka fingrar och knogar har aldrig förstått varför? är det ljudet av knäckande fingrar ni är ute efter? jag själv känner då inte att det gör vare sig skönt eller ont!

För egen del så blir så känns det som en liten spänning i fingrarna så knyter jag nävarna och dom "låser" upp och det känns lite rörligare. Sen är det ju kul också....

C.E.J.
2008-12-06, 18:38
För egen del så blir så känns det som en liten spänning i fingrarna så knyter jag nävarna och dom "låser" upp och det känns lite rörligare. Sen är det ju kul också....

Jag ska hänvisa till detta inlägg nästa gång en vuxen klagar på att jag knäcker fingrarna :D Adult endorsement, from bubbe!

MangeByggarn
2008-12-06, 19:01
Vad är det man egentligen knäpper så att det låter? :|

Baan
2008-12-06, 19:03
Det känns mest som man är rastlös när man gör det. Gör det ibland, har inte märkt att det skulle vara något jag gör ofta, men det händer. Känns som en ganska harmlös grej för att det skulle ha någon större effekt. Mitt grepp är ok, inget superbra men har kärringnävar storleksmässigt, man kan nog inte vänta sig så mycket heller.

C.E.J.
2008-12-06, 19:12
Vad är det man egentligen knäpper så att det låter? :|

http://en.wikipedia.org/wiki/Joint_manipulation#Audible_click

MangeByggarn
2008-12-06, 19:21
http://en.wikipedia.org/wiki/Joint_manipulation#Audible_click

Helst svensk transl.. xD

aelgen
2008-12-06, 19:25
om jag har fattat det rätt så är det att man skapar typ ett tryck inne i leden där det finns någon vätska, och när man trycker tillräckligt hårt så blir det som bubblor som spricker och det är det som knackar. Något åt det hållet :D

Jag gör det för att det är kul samt att jag älskar ljudet... Brukar uppleva att fingrarna är mer rörliga ett tag efteråt också.

MangeByggarn
2008-12-06, 19:31
om jag har fattat det rätt så är det att man skapar typ ett tryck inne i leden där det finns någon vätska, och när man trycker tillräckligt hårt så blir det som bubblor som spricker och det är det som knackar. Något åt det hållet :D

Jag gör det för att det är kul samt att jag älskar ljudet... Brukar uppleva att fingrarna är mer rörliga ett tag efteråt också.

Är inte det farligt :x

rolf
2008-12-06, 19:42
Jag har knäckt fingrar, knogar och handleder så länge jag kan minnas och har inga problem med greppstyrka. Tror inte det är något man märker av innan man är äldre.

jaosef
2008-12-06, 19:44
Greppstyrkan borde väll till störst del bero av underarms-muskulaturen?

aelgen
2008-12-06, 20:49
hittade just denna artikel: http://www.physorg.com/news64162917.html
enligt den så är det helt harmlöst. Denna artikeln: http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1129752&blobtype=pdf bekräftar också att Artros (stavning?) är inte relaterat till att knäcka leder, som tidigare trots.

Antagligen tror väl folk att man får svagare grepp eftersom fingrarnas leder i sig blir ömtåligare, att de inte orkat med samma tryck som hos sådana som inte knäcker lederna.

Om man nu ska tro studierna så är det alltså helt harmlöst. Dock får jag ont och blir djävulskt stel i fingrarna när det är kallt, men om det är enda biverkningen så får det fan vara värt det :D

paragon
2008-12-06, 21:05
men varför i hela friden vill man knäcka knogarna? är det nån slags ticks ? verkar ju helt stört.
är det nåt slags tvångsmässigt beteende så finns det väl hjälp att få hoppas jag, vore ju pinsamt om ni sitter med bruden och inte kan hålla henne i handen för ni måste knäcka knogarna hela tiden...

Ants
2008-12-06, 21:16
men varför i hela friden vill man knäcka knogarna? är det nån slags ticks ? verkar ju helt stört.
är det nåt slags tvångsmässigt beteende så finns det väl hjälp att få hoppas jag, vore ju pinsamt om ni sitter med bruden och inte kan hålla henne i handen för ni måste knäcka knogarna hela tiden...

Vem har sagt något om att knäcka knogarna hela tiden?

paragon
2008-12-06, 21:24
Vem har sagt något om att knäcka knogarna hela tiden?


Nej förhoppningsvis tar dom pauser då och då :thumbup:

aelgen
2008-12-06, 21:30
man kan bara göra det med några minuters mellanrum så bruden får allt lite uppmärksamhet hon med :D
Det är väl en taskig ovana, men å andra sidan finns det fortfarande idioter som röker, och då verkar det rätt harmlöst att knäcka sina knogar.

King Grub
2008-12-06, 21:57
It is concluded that habitual knuckle cracking results in functional hand impairment.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1004074&blobtype=pdf

aelgen
2008-12-06, 22:53
This study suggests that although habitual
knuckle cracking does not relate to osteoarthrosis
of the hand, it may relate to decreased
hand function. Therefore, habitual knuckle
cracking should be discouraged.

lite klenare slutsats än den dem drar i abstractet...

MangeByggarn
2008-12-06, 23:12
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1004074&blobtype=pdf

Impairment är?

Threader
2008-12-06, 23:21
Impairment är?

försämring :)

-squat-
2008-12-06, 23:21
Impairment är?

http://lexin2.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng

Tolkia
2008-12-06, 23:31
lite klenare slutsats än den dem drar i abstractet...
De skriver å andra sidan att de anser att man skall avråda från att göra det, och tabellen visar ju en skillnad i greppstyrka (trots att knogknäckargruppen har något fler deltagare som har kroppsarbete, vilket talar för att de om något borde ha större greppstyrka) och svullnad som det inte är helt lätt att bortse från.

Jag tycker att det var intressant att man såg ett samband med nagelbitande. En benägenhet för att odla små "rastlösthetsbeteenden", månne?

Nattljus
2008-12-06, 23:38
Jag tycker att det var intressant att man såg ett samband med nagelbitande. En benägenhet för att odla små "rastlösthetsbeteenden", månne?

stämmer på mig i alla fall. jag bytte ovanan att bita på naglarna mot ovanan att knäppa med knogarna någon gång i mellanstadiet och jag verkar helt oförmögen att sluta med knäppandet. å andra sidan har jag tjusiga naglar, och det är ju inte fy skam :cool:

Scratch89
2008-12-06, 23:39
Jag har knäckt med fingrarna så länge jag kan minnas. Biter på naglarna gör jag också. :D
Inte märkt av någon negativ aspekt.

men varför i hela friden vill man knäcka knogarna? är det nån slags ticks ? verkar ju helt stört.
är det nåt slags tvångsmässigt beteende så finns det väl hjälp att få hoppas jag, vore ju pinsamt om ni sitter med bruden och inte kan hålla henne i handen för ni måste knäcka knogarna hela tiden...
Är du seriös nu?

Bahir
2008-12-07, 04:41
Min fråga är om det är farligt att knäcka t ex knäet... ibland, oftast när jag vaknar eller har suttit framför datorn länge så känns mitt ben lite konstig. Om jag då sätter mig på mitt ben i en stretchposition (alltså stretch för quadriceps - lägger upp ena benet på sängen i den stretchpositionen och sätter mig på foten) så knakar det till rätt högt i knäet, men sen känns det inte konstigt längre. Farligt?

aelgen
2008-12-07, 11:15
nja, det bör det inte vara. Såvida du inte gör det flera gånger om dagen. Jag tycker det är omöjligt att gå en dag utan att olika leder knakar och har sig även om man inte gör det med flit, så det är ju en naturlig grej för kroppen inom rimliga gränser.

Ryggen är däremot ett ställe man helst bör undvika att knäcka. En kiropraktor jag känner sa till mig att om jag måste knäcka något så får det vara fingrarna; ryggen och nacken skulle jag ge fan i.

dyxeldoff
2008-12-07, 11:27
Vad är det man egentligen knäpper så att det låter? :|

ledvattska som byter platts

King Grub
2008-12-07, 11:54
Vad är det man egentligen knäpper så att det låter? :|

En sänkning av trycket inne i ledkapseln med vacuumbildning som följd. Gas från ledvätskan fyller detta vaccum, vilket skapar en bubbla, och det är när denna gasbubbla brister som den knäckande ljudet uppstår.

Sniggel
2008-12-07, 11:58
Har knäckt fingrarna sen jag var 13. Fler leder har tillkommit med åren. Vad gör man när man känner sig stel i en led och man vet att stelheten försvinner om man knakar? Ju längre man väntar desto mer stel känner man sig och desto större risk för att leden(erna) knakar spontant.

aelgen
2008-12-07, 12:12
sen är det ju en ond cirkel också. Om du aldrig knakat lederna så hade du kanske aldrig känt den stelheten du känner nu, och ju mer du knakar desto stelare kanske dem blir. Jag vet faktiskt inte och studierna verkar ju lite osäkra också.

Tolkia
2008-12-07, 12:21
Sedan är det ju inte så att man vet hur sambandet ser ut, bara för att man (ev.) vet att det finns ett samband. I det här fallet kan det ju också vara så att leder som knakar mycket kanske avviker från leder som knakar mindre på andra sätt än just det att de knakar, och helt enkelt är lite känsligare. D.v.s. problemen (minskad greppstyrka osv.) orsakas inte av att man "knäcker", utan av samma fenomen som gör att man lätt kan "knäcka". Alla leder låter ju de facto inte lika mycket, och alla kan inte "knäcka" på samma sätt.

stolpskott
2008-12-08, 08:59
Min farfar var gravt reuatiserad och eftersom reumatism är en ärftlig sjukdom undrar jag huruvida det påverkar min förmåga att kunna knäcka samma tumme 200 ggr på raken... (inte en överdrift). Beror det på att jag är svagt reumatiserad eller är det en ren slump?

JohnRick
2008-12-08, 09:51
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1004074&blobtype=pdf

Rätta mig om jag har fel, men det torde väl ha framkommit nya rön under de nära nog tjugo år som förflutit sedan de knogknäckande raderna i länken ovan skrevs?

Njordis
2008-12-08, 10:16
Asså, visst det är väl inte hela världen om man knäcker sina fingrar,
fast man kan ju samtidigt fråga sig varför?
Har själv svårt och hitta något mera meningslöst och lägga tid på,
ljudet tyckte man var tufft när man var liten så:)
Men det du gör är inte mer i själva verket än du skapar en överrörlighet i leden som kroppen varken kroppen vill ha eller bidrar till något positivt, snarare problem senare .

King Grub
2008-12-08, 10:21
Rätta mig om jag har fel, men det torde väl ha framkommit nya rön under de nära nog tjugo år som förflutit sedan de knogknäckande raderna i länken ovan skrevs?

Nä... Jag tror inte "knuckle cracking" ligger inte så högt på listor över forskning som måste prioriteras.

Och studieresultat från 1990 är inte gamla. Och det handlar inte direkt om några revolutioner inom molekylärbiologi där det krävs domsenaste tekniska landvinningarna för att kunna mäta något.

JohnRick
2008-12-08, 10:38
Nä... Jag tror inte "knuckle cracking" ligger inte så högt på listor över forskning som måste prioriteras.

Och studieresultat från 1990 är inte gamla. Och det handlar inte direkt om några revolutioner inom molekylärbiologi där det krävs domsenaste tekniska landvinningarna för att kunna mäta något.

Det är iofs sant, även om man ibland kan förvånas över de saker som diverse forskarassistenter lägger ner tid på. Som metaanalyskomplement till tidigare:

J Manipulative Physiol Ther. 1995 Mar-Apr;18(3):155-64

OBJECTIVE: The objective of this paper is to review the literature on the audible release associated with manipulation. DATA SOURCES: Bibliographic information in pertinent articles and papers located in the MEDLINE database containing the keywords joint, joints, cartilage, crack, cracking, cavitation, crepitus and noise. STUDY SELECTION: All articles relevant to the objectives were selected. DATA EXTRACTION: All available data was used. DATA SYNTHESIS: The audible release is caused by a cavitation process whereby a sudden decrease in intracapsular pressure causes dissolved gasses in the synovial fluid to be released into the joint cavity. Once a joint undergoes cavitation, the force-displacement curve changes and the range of motion of the joint increases. The gasses released from the synovial fluid make up about 15% of the joint volume and consist of approximately 80% carbon dioxide. Habitual joint cracking does not correlate with arthritic changes, but does correlate with loss of grip strength and soft-tissue swelling. During the "crack" associated with a joint manipulation, there is a sudden joint distraction that occurs in less time than that required to complete the stretch reflexes of periarticular muscles. Theories on the cavitation mechanism were reviewed and new information on the cavitation process is introduced. In this paper, it is proposed that the cavitation process is generated by an elastic recoil of the synovial capsule as it "snaps back" from the capsule/synovial fluid interface. CONCLUSIONS: Because the sudden joint distraction during a manipulation occurs in a shorter time period than that required to complete the stretch reflexes of the periarticular muscles, there is likely to be a high impulse acting on the ligaments and muscles associated with the joint. This is an important conclusion, because others have proposed that reflex actions from high threshold periarticular receptors are associated with the many beneficial results of manipulation. This suggests that the cavitation process provides a simple means for initiating the reflex actions and that without the cavitation process, it would be difficult to generate the forces in the appropriate tissue without causing muscular damage.

Fetknoppen
2008-12-08, 11:05
Tjenare

Har funderat lite på en grej, jag har länge haft ovanan att knäcka mina knogar några gånger om dagen. Jag har googlat runt lite och det verkar som att de längre biverkningarna kan vara minskad styrka i händerna samt stelhet speciellt vid kyla.

Frågan är nu, är det någon annan här som håller på med detta och som upplevt några biverkningar av detta i gymmet? Än så länge känner jag inte av det men jag har inte gymmat så värst länge. Hur känner ni?

Det är helt ofarligt att "knäcka" knogarna, och inte påverkar det styrkan negativt heller.