handdator

Visa fullständig version : Extern hårddisk problem


tano
2008-12-06, 14:34
Har en externa hårddisk som i princip gav upp i morse.

Det märktes av att datorn låste sig när jag skulle gå in på den. Jag startade om men det hjälpte inte. SÅ fort man försöker gå in på filsystemet blir det tungt.

Laddade ner SeaTools för att köra lite tester. Den hittade hårddisken, men den misslyckas på 3 av 4 tester. Den klarar Short Generic testet, då läser den fint och allt verkar gå bra. Men long Generic blir det fail på. Samma på Short och Long Drive Self Test. Den verkar komma en bit in på testet, kanske 1/3 innan den ger fail meddelande.

Vad kan jag göra nu? Känns inte kul att ha en hel del data jag inte vill förlora, som tyvär nog inte finns på någon annan hårddisk.

Edit: Drive information klarar den också av att genomföra. Avancerade tester har jag inte gått in på ännu, eftersom man kan förlora data tydligen.

kalle_banan
2008-12-06, 15:07
Om du har råd kan du anlita ngn firma som kan rädda informationen, tekniken finns, men det kostar.
Annars är det som du säger kört, disken är död.

King Grub
2008-12-06, 15:17
En timme i frysen i en tät plastpåse sägs tillfälligt kunna återuppliva en död hårddisk, tillräckligt länge för att kanske kunna rädda data.

jakke
2008-12-06, 16:09
Du har inte kopplat in den via en usbhubb eller med en förlängningssladd? Har märkt att detta kan ge roliga fel.

Eiken
2008-12-06, 18:29
Ladda ner en Ubuntu live-cd och kör igång och försök kopiera det du vill rädda med det startat. Har räddat data från ett flertal hårddiskar så som windows inte velat läsa.

tano
2008-12-07, 01:26
Tack för svaren, får väl ta och testa alla alternativ.

Först blir väl Ubuntu, eftersom den inte verkar helt död. Förstår inte riktigt vad som hänt under natten, fungerade igår kväll...

Sedan kanske ispåse, värt ett försök om inget annat fungerar.

Sista alternativet är väl recovery med något företag som kan det. Frågan är väl hur mycket det kostar.

rememberence
2008-12-07, 20:30
Tack för svaren, får väl ta och testa alla alternativ.

Först blir väl Ubuntu, eftersom den inte verkar helt död. Förstår inte riktigt vad som hänt under natten, fungerade igår kväll...

Sedan kanske ispåse, värt ett försök om inget annat fungerar.

Sista alternativet är väl recovery med något företag som kan det. Frågan är väl hur mycket det kostar.

Jag återställde en hårddisk hos ett företag en gång, visserligen var det en 147 gb SAS-disk.
Men det gick på runt 8000