handdator

Visa fullständig version : Köpråd: Vilken minidator ska jag köpa?


Arnesson
2008-12-06, 12:24
Hej,

Min pappas sambo pendlar och vill ha en minidator att ha med på tåget/bussen.

Pris: Max 4000kr

Jag har ingen koll alls på dessa små rackara, har ni några erfarenheter att dela med er av? Datorn kommer användas till det vanliga, surf, office mm. Inga tyngre saker.

Vinter
2008-12-06, 12:38
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1188

Kolla närmre på recensioner.

Civilrätt
2008-12-06, 13:15
Jag köpte mig själv en för 2 veckor sedan, mer än nöjd då jag tycker det är så skönt att släpa omkring på min förra bärbara.

Först tänkte jag köpa en asus 900, dock så tyckte jag att knapparna var för små, olidligt små, som att knappra på en telefon typ. Testade då en asus 904, som då har xp från start, hd på 80gig istället för de tydligen olidligt slöa ssd-"diskarna", samt ett lite större tangentbord. Jag är hur nöjd som helt med min 904, bra batteri, väldigt klar och bra skärm, det enda jag tycker är lite kasst på den (tydligen andra netbooks som också är så) är att musplattan är lite bökig, efter 10min plockar man fram minimusen om man tex. arbetar i word.


Men för att använda den till skriva, redovisa (powerpoint) mm är jag 100%, bästa köpet iår.

Eller näst bästa, köpte mig ett ps2 samt rockband igår, kul med trummorna :D

Dreas
2008-12-06, 13:17
EEE 1000H rekommenderar jag. Grym dator för sitt pris, sen slänger du in EEE Ubuntu på den så blir det lite trevligare också.

Grymt bra batteritid, upp emot 8 timmar (irl).

Grisen
2008-12-06, 13:19
Jag gillar lenovon (http://www.phonehouse.se/Product/ProductXmas.aspx?id=1106426&MenuId=986533&ParentId=794121)

MasterChief
2008-12-06, 13:25
I senaste M3 har de ett stortest med ca 10 minidatorer.

Arnesson
2008-12-06, 13:28
Tack för tipsen, har lite att utgå ifrån. Ska kolla M3 med.

Lenovonen vekarde ju riktigt nice, Asus har jag bara dålig erfarenhet av men kanske har de bättrat sig? (mest att deras fysiska kvalitet verkligen suger).

MasterChief
2008-12-06, 13:42
Tack för tipsen, har lite att utgå ifrån. Ska kolla M3 med.



Bästa produkt blev HP Mini Note 2133 (9/10) och bästa köp blev Acer Aspire One A150 med 8/10. Är batteritid viktigt var Asus Eee PC 901 (7/10) överlägsen med en batteritid på nästan 6 timmar vid belastning.

Men det var hyggligt jämt i testet och ingen fick lägre än 6/10. Så hur man ska använda den och design blir ju viktigt när man ska välja.

Grisen
2008-12-06, 14:01
Bästa produkt blev HP Mini Note 2133 (9/10) och bästa köp blev Acer Aspire One A150 med 8/10. Är batteritid viktigt var Asus Eee PC 901 (7/10) överlägsen med en batteritid på nästan 6 timmar vid belastning.

Men det var hyggligt jämt i testet och ingen fick lägre än 6/10. Så hur man ska använda den och design blir ju viktigt när man ska välja.

Var Lenovon med?

frambogir
2008-12-06, 14:07
Asus EEE 1000H med Ubuntu 8.10 verkar vara en stor hit! Ubuntu-EEE har ett kasst interface, typ som Xandros :(

King Grub
2008-12-06, 14:21
Jag ville bara säga, att jag inte stod ut med att se "minidatpr" i rubriken en gång till. :D

coxie
2008-12-06, 14:23
EEE 1000h med Ubuntu (fast föredrar orginalet framför Asus dist) kör jag med, och jag ska ge bort ett gäng i julklapp.

mini
2009-08-17, 08:15
Lyfter denna tråd. Vet inte vad jag ska titta på när det kommer till hastighet, RAM-minne, storlek på hd osv. Jag ska bara ha den till att nöjessurfa Kollo, kolla mail, msn och kanske jobba lite i word under tågresor.

gymrat
2009-08-17, 08:34
Jag har en EEE 1000HE som jag är helnöjd med. Här ett par webbplatser vars omfattande recensioner av många modeller och märken jag kände mig upplyst av inför inköpet:

http://www.notebookcheck.net/Top-10-Netbooks.17036.0.html
http://www.trustedreviews.com/filter/laptops?price_min=nmin&price_max=nmax&score=0&section_id=13&filter=123&manufacturer=0&submit.x=23&submit.y=8

Mental
2009-08-17, 08:42
Jag har en Samsung NC10 som jag älskar, någon hundring över din budget dock

mini
2009-08-17, 08:45
Jag har en Samsung NC10 som jag älskar, någon hundring över din budget dock

Nu tror jag inte att jag nämnde någon budget, men den finns för under 4000. Måste man köpa till något för att den ska fungera tillfredställande?

Mental
2009-08-17, 08:55
Nu tror jag inte att jag nämnde någon budget, men den finns för under 4000. Måste man köpa till något för att den ska fungera tillfredställande?

Ursäkta, blandade ihop ditt inlägg med ursprungsinlägget som hade en budget.

Saker att lägga till, hmm, själv tycker jag den är komplett, men då man sparat in yta på pekplattan för att ha ett större tangentbord så kan en laptop-mus vara ett vettigt inköp. Jag använder plattan utan problem, men jag vet att folk som lånat min dator bara för en kortare stund finner den lite svårnavigerad.

tror varianten med inbyggt 3g modem (så man slipper ha dongeln hängande) är runt 500kr dyrare.

Jag var ute och provade runt 15st netbooks i butik innan jag fastnade för samsungen (som tyvärr även var den näst dyraste av de jag provade) Mina krav var 10" skärm, lätt i vikt, 6-cells batteri så den klarar 5-6h batteridrift. Klar och ljus skärm (Samsungen har en jättebra LED skärm) bra byggkvalite, hatar de som känns plastiga. Bra storlek på tangentbordet då jag skriver rätt mycket, framförallt vill jag har rätt taktil feedback och anslagskänsla från tangentbordet. Enda felet med den här datorn är att höger shift-tangent är lite för kort för min smak, tog någon vecka att träna bort felskrivningar pga det.

jwzrd
2009-08-17, 09:11
Någon annan kanske vill ha tipset också. På min arbetsplats har några av projektledarna Samsung NC10:or som de antecknar allting på under möten och de är mycket nöjda. Verklig batteritid på 5-6 timmar (jag har ingen aning om vad specen säger).

mini
2009-08-17, 09:16
Då ska jag bara hitta ett fiffigt abonnemang så är jag good to go.

Mental
2009-08-17, 09:19
Värt att nämna är väl att den är knäpptyst. jag måste lägga örat intill plasten för att höra att fläkten snurrar. Jag gillar det! En dator skall vara liten tyst och smidig!

mini
2009-08-17, 09:27
Blir en Samsung med abonnemang från BBB för 99:- i månaden. Tack för hjälpen!

Mental
2009-08-17, 09:59
Blir en Samsung med abonnemang från BBB för 99:- i månaden. Tack för hjälpen!

Jag tycker du ska försöka klämma lite på den i butik innan du slår till, det är ju ganska individuellt vad man gillar.

Jag önskar dock att den rosa hade funnits när jag köpte min *cupid*

Cerberus
2009-08-17, 10:15
jag hade en hp2140 i en vecka, skickade tillbaka för ja tänkte ja skulle få modellen med högre upplösning(pallade inte o skrolla koonstant) men de bytte inte ut(trots att de antydde det i mailkontakt) så ja fick pengarna tillbaka(vilket var ok för ja kom faktiskt inte på någon användning för den egentligen).

Grymt snygg dator, usel batteritid som räckte i ca 90-120 min med surfande hit o dit. Om den bara står på så räcker den typ 4-5 timmar. Tror inte att en netbook är något man vill arbeta länge vid, denna har en jobbigt liten musplatta(rätt okänslig) också och dåligt placerade musknappar. Skitbra tangentbord.

circasurvive
2009-08-17, 17:25
jag är riktigt sugen på att köpa en laptop innan skolstarten drar igång, och lenovos minidator ideapad har jag verkligen fastnat för. dock har jag inte så stor koll på vad som är en bra dator eller inte, dvs processor och sådär, utan utseendet är väl det första och det enda som jag någorlunda kan med.

har sett att phonehouse har både en billigare och en lite dyrare variant (skiljer 1000 kr), någon som har kunskaperna att dömma hur mkt datorna skiljer sig varandra i "kvalite"? jag kommer använda datorn främst till plugg och surf, men även lite photoshop och film.

http://www.phonehouse.se/laptops/netbooks/lenovo-ideapad-s10-3c (2999 kr)
http://www.phonehouse.se/laptops/netbooks/lenovo-ideapad-s10-2 (3999 kr)

btw, klarar dessa datorer av att installera mac os x på? skulle bli riktigt nice isf, och får duga till nästa år då det blir rejäl satsning på en mac. men som sagt, har inte så stor koll på det här med bra dator eller inte, så lite hjälp på traven vore schysst!

mikaelj
2009-08-17, 17:30
Jag tycker du ska försöka klämma lite på den i butik innan du slår till, det är ju ganska individuellt vad man gillar.

Jag önskar dock att den rosa hade funnits när jag köpte min *cupid*

Har du koll på storasyster NC30?

Baan
2009-08-17, 17:33
När jag köpte min var det mesta likt varann, dåliga små trånga tangentbord och nästan alla hade samma layout. Samma sak med hårdvaran i princip.

Min Asus var snäppet bättre än många andra batteritidmässigt men (1000H tror jag modellen heter) kostade även strax över 4000:- vilket är en del för i princip en kass (dock väldigt bärbar) dator.

Edit: Använde den också främst för att anteckna under möten. Det var inte särskilt trevligt jämfört med ett riktigt tangentbord. Det trevliga var mest hur lätt den var ta med sig till mötet. Inte mycket mer.

Olegh
2009-08-17, 17:38
jag är riktigt sugen på att köpa en laptop innan skolstarten drar igång, och lenovos minidator ideapad har jag verkligen fastnat för. dock har jag inte så stor koll på vad som är en bra dator eller inte, dvs processor och sådär, utan utseendet är väl det första och det enda som jag någorlunda kan med.

har sett att phonehouse har både en billigare och en lite dyrare variant (skiljer 1000 kr), någon som har kunskaperna att dömma hur mkt datorna skiljer sig varandra i "kvalite"? jag kommer använda datorn främst till plugg och surf, men även lite photoshop och film.

http://www.phonehouse.se/laptops/netbooks/lenovo-ideapad-s10-3c (2999 kr)
http://www.phonehouse.se/laptops/netbooks/lenovo-ideapad-s10-2 (3999 kr)

btw, klarar dessa datorer av att installera mac os x på? skulle bli riktigt nice isf, och får duga till nästa år då det blir rejäl satsning på en mac. men som sagt, har inte så stor koll på det här med bra dator eller inte, så lite hjälp på traven vore schysst!

När du nämner PS och film misstänker jag att du har alltför stora förväntningar på en sk. netbook. Visst, det går säkert men lär inte bli särskilt trevligt med lite större filer, jämfört med en "riktig" dator.

Ordbehandling och vanligt surf är väl ungefär vad man kan räkna med att den ska göra bra.

circasurvive
2009-08-17, 17:53
När du nämner PS och film misstänker jag att du har alltför stora förväntningar på en sk. netbook. Visst, det går säkert men lär inte bli särskilt trevligt med lite större filer, jämfört med en "riktig" dator.

Ordbehandling och vanligt surf är väl ungefär vad man kan räkna med att den ska göra bra.

i see. som sagt, jag har ingen större koll på sånt här. jag förmodade dock att de inte klarar av särskilt mycket och att man kommer behöva gå upp i pris en aning. tack i alla fall!

stafh
2009-08-17, 17:56
Ni som funderar på att köpa en netbook kanske borde vänta ett par veckor, samsung n510 kommer ut på marknaden i september sägs det. Första netbooken med nvidia ion, vilket betyder att den antagligen kommer att kunna spela upp HD-filmer och andra trevligheter.

circasurvive
2009-08-18, 14:22
vad säger ni om nya lenovo ideapad s12? även denna med nvidia ion, 12,1" skärm och batteritid på 5 h.


http://www.phonehouse.se/Product/Product.aspx?id=1858919

stafh
2009-08-18, 14:23
vad säger ni om nya lenovo ideapad s12? även denna med nvidia ion, 12,1" skärm och batteritid på 5 h.


http://www.phonehouse.se/Product/Product.aspx?id=1858919

Skulle inte den komma i typ oktober eller senare? :O

circasurvive
2009-08-18, 14:41
Skulle inte den komma i typ oktober eller senare? :O

Det trodde jag också, men hittade den både på phonehouse och multitronic när jag sökte. På multitronic är den något billigare än på phonehouse, dock verkar den ha 2 GB ram-minne... står ingenting om nvidia ion men det borde den väl ha?

http://www.multitronic.se/showprod.php?prod_id=M19JRFM&b=1

stafh
2009-08-18, 14:45
Tror det där är modellen med GMA, ION kommer nog inte förns om några veckor tidigast. Letade efter en recension av den med ION men hittade bara modellen med GMA.

circasurvive
2009-08-18, 14:51
Tror det där är modellen med GMA, ION kommer nog inte förns om några veckor tidigast. Letade efter en recension av den med ION men hittade bara modellen med GMA.

ah okej. men om du kollar på vad phonehouse har skrivit för teknisk spec. så kan du läsa att denna som de säljer har GMA 950 och ION. det måste väl vara den?