handdator

Visa fullständig version : Dosrelaterad effekt av proteinintag efter styrketräning.


King Grub
2008-12-06, 11:19
20 gram protein efter träning är tillräckligt för att stimulera proteinsyntesen maximalt hos unga män.

The anabolic effect of resistance exercise is enhanced by the provision of dietary protein.

We aimed to determine the ingested protein dose response of muscle (MPS) and albumin protein synthesis (APS) after resistance exercise. In addition, we measured the phosphorylation of candidate signaling proteins thought to regulate acute changes in MPS.

Six healthy young men reported to the laboratory on 5 separate occasions to perform an intense bout of leg-based resistance exercise. After exercise, participants consumed, in a randomized order, drinks containing 0, 5, 10, 20, or 40 g of whole egg protein. Protein synthesis and whole-body leucine oxidation were measured over 4 h after exercise by a primed constant infusion of [1-(13)C]leucine.

MPS displayed a dose response to dietary protein ingestion and was maximally stimulated at 20 g. The phosphorylation of ribosomal protein S6 kinase (Thr(389)), ribosomal protein S6 (Ser(240/244)), and the epsilon-subunit of eukaryotic initiation factor 2B (Ser(539)) were unaffected by protein ingestion. APS increased in a dose-dependent manner and also reached a plateau at 20 g of ingested protein. Leucine oxidation was significantly increased after 20 and 40 g of protein were ingested.

Ingestion of 20 g of intact protein is sufficient to maximally stimulate MPS and APS after resistance exercise. Phosphorylation of candidate signaling proteins was not enhanced with any dose of protein ingested, which suggested that the stimulation of MPS after resistance exercise may be related to amino acid availability. Finally, dietary protein consumed after exercise in excess of the rate at which it can be incorporated into tissue protein stimulates irreversible oxidation.

Am J Clin Nutr. 2008 Dec 3. Ingested protein dose response of muscle and albumin protein synthesis after resistance exercise in young men.

http://www.ajcn.org/cgi/rapidpdf/ajcn.2008.26401v1

Alfred Nobel
2008-12-06, 11:31
Billigt och bra. Men gäller samma för vassleprotein, då de tycks använda äggprotein i studien?

Anders The Peak
2008-12-06, 13:17
Oxidationen kanske inte bara är negativt utan bara kanske något positivt om man vill bygga muskler....
"Leucin är även intressant för idrottare som under aktivitet inte vill förbränna muskelprotein. Leucin kan till skillnad från övriga aminosyror ge energi direkt in i muskeln"
Men man kan diskutera hur timningen ska se ut för intaget. Kanske en del före och en del efter träningspasset.
Tex.20 gr innan och 20 gr efter.

Dan S
2008-12-06, 13:22
Ja det kan ju knappast vara negativt att använda 2 doser, före & efter, även om ena oxiderar är det ju energi som gynnar bulk förmodar jag?

Sverker
2008-12-06, 16:10
Man lär oxidera minst 39 av de 40 g leucin man tar till träningen. Men det är tydligen meningen också, enligt Anders The Peak.

Anders The Peak
2008-12-06, 18:01
Man lär oxidera minst 39 av de 40 g leucin man tar till träningen. Men det är tydligen meningen också, enligt Anders The Peak.
Om det var meningen det vet jag inte. Men vi kan antagligen misstänka att det inte är till nackdel om man är en idrottare.

William ska visst göra en studie på just på hur olika kombinationer av aminosyror påverkar MPS tillsammans med styrketräning. Det är möjligt att de kan dra några nya slutsatser av det men jag är tveksam eftersom det är väldigt många som har tittat på det här. De kommer oftast fram till att BCAA dvs de grenade aminosyrorna som triggar genutrycket för muskelproteinsyntesen.

Jag tycker att Henrik Mascher, Jörgen Tannerstedt och Eva Blomstrand har dragit bra slutsatser i Nya aspekter på aminosyrors roll i den muskulära anpassningen till träning. Jag utgår från att William tänker gå vidare där de slutade...

Det ska bli spänande att se vilka resultat som de kommer fram till

Bahir
2009-02-05, 09:09
Hur stor betydelse har det att äggprotein användes i studien? De flesta använder ju vassle, och jag antar att det finns en viss skillnad i mellan de två proteinerna, inte minst vid upptagningsförmåga under en viss tid?

King Grub
2009-02-05, 10:19
Om något blir siffran antagligen lägre för vassleprotein - inget protein oxiderar som vassle.

Tipton och Wolfe visade 2004 i Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise att vassle efter styrketräning innebär en stor aminosyreoxidation, även om den studien inte var avsedd för att utröna någon maxdos som den i den här tråden.

These calculations indicate that casein results in negligible oxidation of leucine, whereas whey protein ingestion resulted in oxidation of 57% of the leucine taken up by the muscle.

Cerberus
2009-02-05, 10:22
Om något blir siffran antagligen lägre för vassleprotein - inget protein oxiderar som vassle.

när protein oxiderar så blir de antingen glukos eller fett va? Kan glukoset lagras in i muskulatur likt vanlig kolhydrat?

C.E.J.
2009-02-05, 10:24
när protein oxiderar så blir de antingen glukos eller fett va? Kan glukoset lagras in i muskulatur likt vanlig kolhydrat?

Jodå.

Bahir
2009-02-05, 10:47
Om något blir siffran antagligen lägre för vassleprotein - inget protein oxiderar som vassle.

Tipton och Wolfe visade 2004 i Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise att vassle efter styrketräning innebär en stor aminosyreoxidation, även om den studien inte var avsedd för att utröna någon maxdos som den i den här tråden.
----
These calculations indicate that casein results in negligible oxidation of leucine, whereas whey protein ingestion resulted in oxidation of 57% of the leucine taken up by the muscle.

Hur menar du?

King Grub
2009-02-05, 11:18
Hur menar du? Jag menar ordagrant det jag skriver. Inget protein oxiderar så mycket som vassle gör vid intag.

Anders The Peak
2009-02-05, 11:24
Hur menar du? Jag menar ordagrant det jag skriver. Inget protein oxiderar så mycket som vassle gör vid intag.

Antagligen får du lov att berätta att man måste utgå från att det används som energi. Ca 80% energiproduktionen till muskelarbete kommer från protein som levern har bearbetat till glukos... Därav Oxidationen

A.Steinbach
2009-02-05, 13:43
Antagligen får du lov att berätta att man måste utgå från att det används som energi. Ca 80% energiproduktionen till muskelarbete kommer från protein som levern har bearbetat till glukos... Därav Oxidationen

Va?

Anders The Peak
2009-02-05, 13:50
Va?
Vad förvånad jag blir att du inte säger att enligt den här studien...

King Grub
2009-02-05, 14:06
Berätta gärna mer själv.

Anders The Peak
2009-02-05, 14:41
Jag återkommer med ett abstract kring det hela.

Bahir
2009-02-05, 15:03
Hur menar du? Jag menar ordagrant det jag skriver. Inget protein oxiderar så mycket som vassle gör vid intag.

Aha, tydde det mer som "vassle oxiderar inte", och inte som "inget protein oxiderar lika mycket som vassle."

Sverker
2009-02-05, 19:51
Jag återkommer med ett abstract kring det hela.

Va ?

Antagligen får du lov att berätta att man måste utgå från att det används som energi. Ca 80% energiproduktionen till muskelarbete kommer från protein som levern har bearbetat till glukos... Därav Oxidationen


Hur skulle musklerna kunna skilja på glukos som kommer från amionsyror från glukos som kommer från stärkelse, mjölksocker, fruktos, mjölksyra, glycerol osv, osv ?

Möjligen att siffrorna passar bättre för de grenade aminosyrorna som passerar levern och absorberas i musklerna direkt.

Anders The Peak
2009-02-06, 07:48
Va ?

Antagligen får du lov att berätta att man måste utgå från att det används som energi. Ca 80% energiproduktionen till muskelarbete kommer från protein som levern har bearbetat till glukos... Därav Oxidationen


Hur skulle musklerna kunna skilja på glukos som kommer från amionsyror från glukos som kommer från stärkelse, mjölksocker, fruktos, mjölksyra, glycerol osv, osv ?

Möjligen att siffrorna passar bättre för de grenade aminosyrorna som passerar levern och absorberas i musklerna direkt.
Det har något specifikt med muskelmetabolismen att göra. Vet inte riktigt hur det ser ut men räknar med att få ta del av studien vilken dag som helst.

A.Steinbach
2009-02-06, 15:22
Vad jag läst så bidrar protein/aminosyror inte med mer än några procent av energiförbrukningen under långvarig träning och som mest upp till 10% i en studie jag läst där man började passet med låga glykogendepåer.

As discussed in previous sections, during prolonged exercise the rate of protein synthesis decreases, the rate of protein degradation increases, and the rate of BCAA degradation also increases in the contracting muscles. Additionally, the rate of gluconeogenesis from amino acids increase in the liver. All these changes point to an elevated utilization of proteins for energy supply to the exercising muscles. However, as mentioned in several instances, the changes are small. It seems that the body spares proteins because they are of paramount importance for all biological functions and because it lacks a protein reservior from which it could draw in case of emergency.
All in all, the contribution of proteins to the energy expenditure of prolonged-even extremely prolonged-exercise is small. Most studies estimate it at 3% to 6% of the total energy expenditure. Finally, the input of proteins in ATP resynthesis during short efforts of any intensity is negligible.

Lite kort om glukos-alanin cykeln.

At any rate, however, the glucose-alanine cycle requires several minutes to operate, which makes it ueseless in (necessarily brief) anaerobic efforts. But even in extended efforts, the importance of the cycle is limited. The amount of alanine entering the liver from muscle accounts for 4%, at the most, of the glucose produced during prolonged moderate-intensity exercise. An equally low amount is contributed by the sum of the other glucogenic amino acids that are taken up by the liver.

Exercise Biochemistry, Vassilis Mougios, 2006

A.Steinbach
2009-02-13, 12:45
Det har något specifikt med muskelmetabolismen att göra. Vet inte riktigt hur det ser ut men räknar med att få ta del av studien vilken dag som helst.

Bump

Är intresserad att höra om den här studien