handdator

Visa fullständig version : träningsverk


STarfish
2003-07-10, 12:45
Tja, tänkte höra efter här hur det ligger till med träning & träningsverk...

Har länge funderat på att när man fått tränigsverk, hur vet man när man kan träna samma muskelgrupp igen? när tränings verken börjar avta eller när den är totalt borta...

För jag Tränade Bröst & Biceps igår och har en jävla träningvärk. Och idag säger en kompis till mig att jag ska träna Rygg... Kan jag verkligen gå ner och köra ryggen idag eller bör jag ta och träna benen istället och sen ge mig på ryggen imorgon....

Jag har alltid gått runt o funderat på när man kan börja köra samma muskel grupp igen som man har träningsverk i... jag har alltid vänta tills träningvärken är helt över men det brukar ta nån dag/dagar... och det e inte kul för jag kan bara träna 3-4 dagar i veckan då :(

jag kanske bara e ute och snurrar men snälla lägg svart på vitt nu så jag får veta det en gång för alla.... tacksam för svar.... :bpump:

Cartwright
2003-07-10, 12:54
Jag har även klurat på hur det är att träna med träningsvärk i muskler som fungerar som synergister. T.ex. köra bänkpress med träningsvärk i triceps.

Dessutom, om man har brutal träningsvärk i en muskelgrupp - säg i benen - och sedan tränar en annan grupp - säg armarna - och drar på sig en brutal värk även där, är det då någon risk att återhämtningen av benen kan försämras?

STarfish
2003-07-10, 12:56
ja då är vi 2 om den här saken! får vi bara hoppas på nåt bra svar :P :bow:

zombiealex
2003-07-10, 13:06
Har aldrig förstått varför man tränar Bröst med Biceps... Bröst med Triceps är väl mer normalt då Triceps aktiveras vid Bröstträningen.

Rygg och Biceps är ju normalt att kombinera då Biceps aktiveras vid Ryggträningen.

Ifall du hade tränat Bröst och Triceps istället, så skulle du kunnat köra Rygg och Biceps dagen efter utan problem.

DrP
2003-07-10, 13:10
Vila. Det är då du växer/återhämtar dig. Styrketräna 3 - 4 gånger i veckan ska räcka. Kör lite kondis mellan tillfällena istället.



Jan Henriksson är professor i arbetsfysiologi på Karolinska institutet. Han berättar här vad som troligen händer i muskeln vid överansträngning:

Orsaker till träningsvärk

Träningsvärk tros bero på mikroskopiska bristningar av själva muskelfibrerna. Mängden bristningar påverkas av hur hårt och hur länge du tränar samt vilken typ av träning du utför.

Den värsta träningsvärken får du av träning där musklerna arbetar under förlängning, det vill säga då du bromsar upp en rörelse. Exempel på sådana rörelser är att gå ned för en trappa, springa i nedförsbacke, benböj och armböjningar.

En bidragande orsak till värken kan också vara den svullnad som uppstår i och omkring muskeln. Svullnaden ökar trycket på närliggande strukturer, vilket ger ökad smärta och stelhet.

Hur undviker du träningsvärk

Ett av det viktigaste momenten i ett träningspass är uppvärmningen. Lederna smörjs, cirkulationen ökar och syretransporten till musklerna förbättras. Det gör i sin tur att risken för skador minskar och träningsvärk förebyggs.

Nedvarvning är ytterligare ett moment som bör ingå för att minska träningsvärken. Det räcker med att jogga eller gå i lugnt tempo i cirka fem minuter.

Viktigt att tänka på är att aldrig överraska kroppen. Ska du precis börja träna efter en längre tids uppehåll, bör du vänja kroppen successivt. Börja med lite lättare vikter eller kortare löpsträcka för att sedan bygga på träningspass för träningspass. Även om du anser dig vara vältränad kan du få träningsvärk. Det räcker med att du gör en övning där du engagerar muskelgrupper du inte brukar träna för att värken ska komma dagen därpå.


Vad göra när träningsvärken ändå har kommit

- Man får ta smällen helt enkelt, säger Jan Henriksson. Träningsvärk läker av sig själv efter några dagar. Vissa mår bra av försiktig massage, stretching och is. Antiinflammatoriska värktabletter, som till exempel Magnecyl, kan lindra tillfälligt.

För att skynda på läkningen lite grann och för att må bättre kan du tänka på en del saker.
Först och främst bör du undvika hårdträning av just de områden som du har ont i. Däremot kan du med fördel jogga, cykla eller gå i lugnt tempo. Vid lättare löpning ökar blodflödet till den påverkade muskeln, vilket påskyndar läkningen.

Det går även bra att träna de områden som inte är påverkade. Om du till exempel styrketränar armar och axlar en dag går det bra att koncentrera sig på benstyrka dag två.
.
Avslutningsvis är det alltid viktigt att lyssna på din kropp. Får du ont under träningspasset: avsluta det. Gör inget du får ont av. Lider du av träningsvärk, tänk på att med bra uppvärmning och sunt förnuft kan träningen bli en skön upplevelse.

Antonius
2003-07-10, 13:36
Originally posted by DrP
Vila. Det är då du växer/återhämtar dig. Styrketräna 3 - 4 gånger i veckan ska räcka. Kör lite kondis mellan tillfällena istället.



Jan Henriksson är professor i arbetsfysiologi på Karolinska institutet. Han berättar här vad som troligen händer i muskeln vid överansträngning:

Orsaker till träningsvärk

Träningsvärk tros bero på mikroskopiska bristningar av själva muskelfibrerna. Mängden bristningar påverkas av hur hårt och hur länge du tränar samt vilken typ av träning du utför.

Den värsta träningsvärken får du av träning där musklerna arbetar under förlängning, det vill säga då du bromsar upp en rörelse. Exempel på sådana rörelser är att gå ned för en trappa, springa i nedförsbacke, benböj och armböjningar.

En bidragande orsak till värken kan också vara den svullnad som uppstår i och omkring muskeln. Svullnaden ökar trycket på närliggande strukturer, vilket ger ökad smärta och stelhet.

Hur undviker du träningsvärk

Ett av det viktigaste momenten i ett träningspass är uppvärmningen. Lederna smörjs, cirkulationen ökar och syretransporten till musklerna förbättras. Det gör i sin tur att risken för skador minskar och träningsvärk förebyggs.

Nedvarvning är ytterligare ett moment som bör ingå för att minska träningsvärken. Det räcker med att jogga eller gå i lugnt tempo i cirka fem minuter.

Viktigt att tänka på är att aldrig överraska kroppen. Ska du precis börja träna efter en längre tids uppehåll, bör du vänja kroppen successivt. Börja med lite lättare vikter eller kortare löpsträcka för att sedan bygga på träningspass för träningspass. Även om du anser dig vara vältränad kan du få träningsvärk. Det räcker med att du gör en övning där du engagerar muskelgrupper du inte brukar träna för att värken ska komma dagen därpå.


Vad göra när träningsvärken ändå har kommit

- Man får ta smällen helt enkelt, säger Jan Henriksson. Träningsvärk läker av sig själv efter några dagar. Vissa mår bra av försiktig massage, stretching och is. Antiinflammatoriska värktabletter, som till exempel Magnecyl, kan lindra tillfälligt.

För att skynda på läkningen lite grann och för att må bättre kan du tänka på en del saker.
Först och främst bör du undvika hårdträning av just de områden som du har ont i. Däremot kan du med fördel jogga, cykla eller gå i lugnt tempo. Vid lättare löpning ökar blodflödet till den påverkade muskeln, vilket påskyndar läkningen.

Det går även bra att träna de områden som inte är påverkade. Om du till exempel styrketränar armar och axlar en dag går det bra att koncentrera sig på benstyrka dag två.
.
Avslutningsvis är det alltid viktigt att lyssna på din kropp. Får du ont under träningspasset: avsluta det. Gör inget du får ont av. Lider du av träningsvärk, tänk på att med bra uppvärmning och sunt förnuft kan träningen bli en skön upplevelse.
Användarnamnet är hiskligt likt DrPepper... men skitsamma, till saken.

Har alltid haft intrycket att träningsvärk är något som varken är dåligt eller direkt bra, utan bara finns där för att tala om att man har överbelastat den muskeln på något vis. Men det du skrev verkade putta träningsvärk åt det negativa hållet... är det verkligen dåligt att få det eller var det bara jag som tolkade det hela fel?

Pudzianovski
2003-07-10, 13:43
Bara jag som stör mig på att folk inte kan stava?

:insane: :insane: :insane:

:cryout:

Spec^
2003-07-10, 13:48
När jag började träna så fick jag typ träningsverk av att enbart titta på vikterna.. efter det tycker jag det trappas av mer och mer.

Som nån sa så är det bra att kombinera muskelgrupperna så man får så mkt vila som möjligt för musklerna (växer när man vilar).

Så bröst - triceps - axlar är kanon.. vissa tycker inte om att träna axlar med bröst men jag tycker det är positivt då mina axlar får bra med vila tills nästa gång.. ingen höjdare att träna triceps stenhårt och dagen efter träna bröst.. lika bra att träna båda dom på en och samma gång.


Men att träna med träningsverk de brukar jag undvika.. främst för att jag får känslan av att det inte ger ett skit.

Niclaaas
2003-07-10, 13:51
Originally posted by Pudzianovski
Bara jag som stör mig på att folk inte kan stava?

:insane: :insane: :insane:

:cryout:


jag stör mig på felstavningar och särskrivningar i det tysta :em:

ivandrago
2003-07-10, 13:53
träningsverk? är det ett verk där man tränar? det brukar kallas gym. :smokin:

Pudzianovski
2003-07-10, 13:54
VÄRK VÄRK VÄRK VÄRK VÄRK!!!!!!

FAN!!!!

:insane:

zombiealex
2003-07-10, 14:22
Såja, lugn och fin nu.

Annars, Främre axlar kombinerat med Bröst och Tricepsträningen är :thumbup:

Själv kör jag axelns alla tre fiberriktningar under samma pass. Men det är bara för att jag gillar att köra dom tillsammans.

Hermes
2003-07-10, 15:07
Helt seriöst, man kan ju fan inte bli sur för att folk särskriver eller stavar fel, dom som gör det gör det nog inte med vilja för att störa någon annan...:furious:

Niclaaas
2003-07-10, 15:13
det är därför man stör sig på det i det tysta :em:

Cartwright
2003-07-10, 15:14
Sorry... jag rättade mina felskrivnigar.

zombiealex
2003-07-10, 15:20
ödmjukhet :thumbup:

Blir man förbannad på någon som inte kan stava, så är man troligtvis en mycket sur och arg person.

Kanske till och med väldigt labil. :rolleyes:

STarfish
2003-07-10, 15:49
Asså alla stavar fel nån gång... så lägg ner... tack för det svar som jag fått.... :hbang:

Hermes
2003-07-10, 18:36
Tycker bara alltid att det är ett jävla tjat, det finns ju asmånga som har dyslexi, så låt folk stava fel, har inget med deras smarthet att göra...screw you guys, I'm going out :booty: :smokin: :kinky: :hbang:

Jorgen
2003-07-10, 21:49
Jag klarar inte av att träna rygg när jag har träningsvärk i bröstet. Jag lägger upp mina pass så att det (för det mesta) blir varvat mellan över och underkropp. Tex Dag1: Bröst, 2: Vader, 3: Armar, 4: Vila, 5: Axlar, 6: Ben, 7: Rygg, 8: Vila, 9: Armar. Tränar mao inte genom kroppen på en vecka, funkar bra för mig. :)

Fö så stör jag mig också (i det tysta) på folk som inte kan stava och framförallt dom som särskriver. Lär sig ingen något i skolan längre?

//jörgen

STarfish
2003-07-10, 22:22
"Fö så stör jag mig också (i det tysta) på folk som inte kan stava och framförallt dom som särskriver. Lär sig ingen något i skolan längre?"

Jörgen där finns nåt som heter dylexi eller gammla tangent bord med sylt på...
:thumbup: