Visa fullständig version : Levaxin
magdalenae
2008-12-05, 23:14
Har absolut ingen aning om var jag skulle placera denna tråden men jag testar här:)
Fick igår reda på att min sköldkörtelfunktion är nedsatt, den producerar för lite av nåt hormon som gör att min ämnesomsättnig är nedsatt och att det är därför man kan känna sig bland annat trött. Så nu ska jag äta Levaxin i en månad och sen ta nya blodprov för att se om den har blivit normal igen. Det är inte ovanligt att detta händer när man utsatt kroppen för näringsbrist och "svält" under en tid (som jag tyvärr har). Fast det brukar tydligen ordna sig när man börjar äta mer normalt igen och får Levaxin ett tag. Men om inte värdena har bättras så får jag antagligen livslång medicinering. Undrar om det är någon här som äter Levaxin för detta och om det påverkar vardagslivet och kroppen på något sätt? Förutom att man måste ta en tablett om dan då förståss.
Har också nyligen börjat med levaxin sen ca 3-4mån tillbaka, märker däremot ingen skillnad på nån front, men den rätta dosen är inte funnen än heller :)
Har absolut ingen aning om var jag skulle placera denna tråden men jag testar här:)
Fick igår reda på att min sköldkörtelfunktion är nedsatt, den producerar för lite av nåt hormon som gör att min ämnesomsättnig är nedsatt och att det är därför man kan känna sig bland annat trött. Så nu ska jag äta Levaxin i en månad och sen ta nya blodprov för att se om den har blivit normal igen. Det är inte ovanligt att detta händer när man utsatt kroppen för näringsbrist och "svält" under en tid (som jag tyvärr har). Fast det brukar tydligen ordna sig när man börjar äta mer normalt igen och får Levaxin ett tag. Men om inte värdena har bättras så får jag antagligen livslång medicinering. Undrar om det är någon här som äter Levaxin för detta och om det påverkar vardagslivet och kroppen på något sätt? Förutom att man måste ta en tablett om dan då förståss.
Jag blev sjuk för 3 år sedan. Den typ av sköldkörtelnedsättning jag har är autoimmun (det kan man se med hjälp av blodprov, där man mäter antikroppar). Hoppas att man har kollat det även på dig. Om inte tycker jag du ska fråga läkaren om det. TPO och TRAK heter proverna.
Det tar lite längre än en månad innan man märker effekt av Levaxin, 6-8 veckor brukar man säga. Det har att göra med att medicinen har väldigt lång halveringstid, och därför stannar kvar i kroppen länge. Därför ska man vara försiktig i början och ligga på lägsta dos minst så länge innan man höjer. (Jag gick från 25 mcg till 75 mcg på mindre än 3 månader och sämre än jag mådde under månaderna därpå har jag aldrig mått varken förr eller senare)
Din läkare vet förhoppningsvis, jag vill bara verkligen inte att nån ska hamna där jag hamnade.
Levaxin påverkar annars inte kroppen på något som helst negativt sätt, det är som sagt bara vid för snabba doshöjningar och överdos man mår dåligt. Och då är biverkningarna desamma som om man skulle ha en överaktiv sköldkörtel.
Vore intressant att veta vad du har för värde på TSH, om du vet och har lust att berätta.
Förresten är ju trötthet en normal reaktion när man inte äter och får tillräckligt med näring. Vad har du mer för symtom?
Ursäkta om jag är alldeles för nyfiken, du behöver inte svara på allt :) Jag är väldigt engagerad i ämnet bara.
Hur som helst vill jag önska dig lycka till med allting!!
magdalenae
2008-12-06, 20:03
Jag blev sjuk för 3 år sedan. Den typ av sköldkörtelnedsättning jag har är autoimmun (det kan man se med hjälp av blodprov, där man mäter antikroppar). Hoppas att man har kollat det även på dig. Om inte tycker jag du ska fråga läkaren om det. TPO och TRAK heter proverna.
Det tar lite längre än en månad innan man märker effekt av Levaxin, 6-8 veckor brukar man säga. Det har att göra med att medicinen har väldigt lång halveringstid, och därför stannar kvar i kroppen länge. Därför ska man vara försiktig i början och ligga på lägsta dos minst så länge innan man höjer. (Jag gick från 25 mcg till 75 mcg på mindre än 3 månader och sämre än jag mådde under månaderna därpå har jag aldrig mått varken förr eller senare)
Din läkare vet förhoppningsvis, jag vill bara verkligen inte att nån ska hamna där jag hamnade.
Levaxin påverkar annars inte kroppen på något som helst negativt sätt, det är som sagt bara vid för snabba doshöjningar och överdos man mår dåligt. Och då är biverkningarna desamma som om man skulle ha en överaktiv sköldkörtel.
Vore intressant att veta vad du har för värde på TSH, om du vet och har lust att berätta.
Förresten är ju trötthet en normal reaktion när man inte äter och får tillräckligt med näring. Vad har du mer för symtom?
Ursäkta om jag är alldeles för nyfiken, du behöver inte svara på allt :) Jag är väldigt engagerad i ämnet bara.
Hur som helst vill jag önska dig lycka till med allting!!
Oj, jag kan nog inte svara på vad jag har för värde. Min läkare är nämligen inte världens bästa på att förklara så jag fick tillochmed fråga min behandlare efteråt vad som menades med hela grejen. Men kunde det vara något med 0,4?
Ska absolut fråga läkaren om TPO och TRAK, men jag antar att han måste ha tagit det? Ska ta nya prover efter 15:e januari någon gång iaf och då kan jag ju ta dom annars.
Grejen är att jag har egentligen inga symptom av de han nämnde! Tröttheten har ju kommit nu när jag började med näringsdryckerna och kroppen börjar återhämta sig:) Jag känner mig absolut inte deprimerad eller så som tydligen är vanligt också. Har hört att man ofta medicinerar med antidepressiva tabletter till människor som känner sig nere när det i själva verket beror på skölskörteln.
Jag vet inte hur länge jag haft sjukligt låg ämnesomsättning, men jag har ätit Levaxin i 6 veckor nu. Ligger på initialdosen 25 mikrogram och lämnade ett uppföljningsblodprov i fredags, så får vi se om dosen justeras. Den typ av sköldkörtelnedsättning jag har av samma typ som hos Icefre, dvs. autoimmun (min mamma är också sjuk, och man har kollat mina antikropar och de finns där och det är det som orsakat min sjukdom)
Jag hoppas de kollat dina B12 (B-vitamin)-värden också? Har förstått att det ibland förekommer effekter i tarmen av struman också, och att man inte tar upp B12 som man borde. Det drabbade mig, och det är främst B-vitaminintagt som jag fått som medvin som jag redan märkt liiiiten effekt av (inbillar jag mig iallafall) i form av att fötterna blivit lite varmare :-)
Jag är verkligen nyfiken på hur jag kommer va som "människa" när Levaxinet också kickar in, för nu är jag mest nedstämd trött och det känns som om jag lever under en stor grå filt, typ....
Men jag vill också önska dig lycka till med allting, vet inte om mitt inlägg egentlgen tilförde så mycket men jag kände för att skriva nåt i nån form av sympati....
Oj, jag kan nog inte svara på vad jag har för värde. Min läkare är nämligen inte världens bästa på att förklara så jag fick tillochmed fråga min behandlare efteråt vad som menades med hela grejen. Men kunde det vara något med 0,4?
Ska absolut fråga läkaren om TPO och TRAK, men jag antar att han måste ha tagit det? Ska ta nya prover efter 15:e januari någon gång iaf och då kan jag ju ta dom annars.
Grejen är att jag har egentligen inga symptom av de han nämnde! Tröttheten har ju kommit nu när jag började med näringsdryckerna och kroppen börjar återhämta sig:) Jag känner mig absolut inte deprimerad eller så som tydligen är vanligt också. Har hört att man ofta medicinerar med antidepressiva tabletter till människor som känner sig nere när det i själva verket beror på skölskörteln.
0,4 var det nog inte: 0,4-3,5 ligger referensvärdena på ungefär. Har man underproduktion av sköldkörtelhormon, så börjar hypofysen bilda mer hormon (TSH) för att säga till sköldkörteln "Okej, dags att jobba mera!" Så TSH är åt det högre hållet vid underfunktion.
Det är möjligt att du inte gått med detta så länge och inte hunnit få så många symtom av den anledningen.
Tips! Fråga doktorn vilka prover som tagits, vilka värden de låg på, hur de förväntas ligga. Passa gärna på att fråga lite mer om medicinen också.
Det är värdefullt att ta reda på så mycket som möjligt!
magdalenae
2008-12-06, 22:54
Jag ska fråga doktorn på torsdag, det är bara då han är på kliniken nämligen. Tack för all info om sånt jag borde ta reda på!!
Eftersom min nedsatta köldskörtelfunktion troligtvis beror på näringsbrist och att min kropp "sparat in" på allt och gått på sparlåga under min sjukdom så hoppas jag ju på att det ska rätta till sig själv snart, nu när jag börjat äta ordentligen igen:)
Oj, jag kan nog inte svara på vad jag har för värde. Min läkare är nämligen inte världens bästa på att förklara så jag fick tillochmed fråga min behandlare efteråt vad som menades med hela grejen.
Byt genast läkare är mitt svar där.
Avskyr den typen av beteende där de inte kan möta männsikor på en bra nivå.
Lycka till i övrigt!!
Kan man efter att ha börjat använt levaxin bli MER nere o deprimerad/trött?
Ja, det är klart man kan. Nu under den mörka årstiden är ju var och varannan människa nere och trött. Levaxin är ingen mirakelmedicin, tyvärr.
Jag är inte säker på att man kan jämföra sänkt sköldkörtelaktivitet p.g.a. svält med sådan som orsakas av sjukdom och vänta sig att symptomen skall vara precis desamma. Det är ju trots allt helt olika saker som ligger bakom. Så man kanske inte behöver bli så förvånad om symptombilden ser olika ut - när det gäller hormoner kan det ju skifta ganska mycket mellan individer även när "felet" är detsamma. Som jag har förstått det sitter orsaken till sänkta hormonnivåer vid långvarig svält (anorexi) ofta i hypotalamus, alltså i det organ som s.a.s. styr det som styr sköldkörteln (det kommer även att påverka andra hormoner, ffa könshormoner; man talar t.ex om hypotalamt menstruationsbortfall). Sedan kan nog även sänkta nivåer av könshormoner vid svält bidra till t.ex. att humöret svänger.
Att man känner sig tröttare när man börjar äta och vila, jämfört med när man svälte sig och var hyperaktiv är inte konstigt. Hyperaktiviteten (som uppfattas som "pigghet") är en följd av det stresstillstånd som svälten innebär. När näringstillförseln ökar, minskar stressen, och man känner hur man egentligen mår. I det fallet skulle jag säga att tröttheten inte är onormal, utan en högst normal signal från kroppen att den behöver få ta det lite soft.
Definitivt.
I o m att sköldkörteln e en så pass viktigt hormonreglerare så kan den lätt spela en stor roll där.
Levaxin är ju dessutom en medicin man ger i så små mängder som mikrogram och man måste som regel också prova fram rätt dos under en tid (men det vet du säker allt om).
Dessa doser måste ju sedan också kalibreras, så om man känner av biverkningar, skillnader etc i o m sitt Levaxinanvändande borde man vända sig till sin endokrin-läkare och få det/doseringen undersökt.
magdalenae
2008-12-07, 12:18
Att man känner sig tröttare när man börjar äta och vila, jämfört med när man svälte sig och var hyperaktiv är inte konstigt. Hyperaktiviteten (som uppfattas som "pigghet") är en följd av det stresstillstånd som svälten innebär. När näringstillförseln ökar, minskar stressen, och man känner hur man egentligen mår. I det fallet skulle jag säga att tröttheten inte är onormal, utan en högst normal signal från kroppen att den behöver få ta det lite soft.
Precis, är inte kroppen helt fantastisk?
Ja, det är klart man kan. Nu under den mörka årstiden är ju var och varannan människa nere och trött. Levaxin är ingen mirakelmedicin, tyvärr.
inte riktigt de ja tänkte på ...utan att själva levaxinet orsakar det.
inte riktigt de ja tänkte på ...utan att själva levaxinet orsakar det.
Aha, du menar så. Nej, det ska det inte göra. Förutom om man gör en snabb höjnong eller överdoserar, då kan det hända.
0,4 var det nog inte: 0,4-3,5 ligger referensvärdena på ungefär. Har man underproduktion av sköldkörtelhormon, så börjar hypofysen bilda mer hormon (TSH) för att säga till sköldkörteln "Okej, dags att jobba mera!" Så TSH är åt det högre hållet vid underfunktion.
Det är möjligt för både sköldkörtelhormon och TSH att vara låga.
Aha, du menar så. Nej, det ska det inte göra. Förutom om man gör en snabb höjnong eller överdoserar, då kan det hända.
dubblade nyss dosen o känner mig mer trött o nere, men kämpar på o hoppas att det vänder till det bättre snart då jag även ökat på maten en hel del:)
dubblade nyss dosen o känner mig mer trött o nere, men kämpar på o hoppas att det vänder till det bättre snart då jag även ökat på maten en hel del:)
Då är det nog där det ligger. Behöver du justera dosen mer så ta det lite långsammare nästa gång. 6-12,5 mcg per dag istället för en hel tablett (25 mcg) kanske fungerar bättre för dig.
Själv mår jag rätt dåligt några veckor av så lite som 6 mikrogram!
Ja, men då kommer man in på komplicerade saker. Det kanske räcker att hålla tråden lite mer basic?
Ja, men då kommer man in på komplicerade saker. Det kanske räcker att hålla tråden lite mer basic?
Frågan blir ju i så fall hur mycket man kan förenkla innan det blir fel. Är det inte samma för alla, blir det ju konstigt om man utgår från att det är samma för alla.
Frågan blir ju i så fall hur mycket man kan förenkla innan det blir fel. Är det inte samma för alla, blir det ju konstigt om man utgår från att det är samma för alla.
Där har du en poäng. Men enligt allt material jag läst gäller undantaget endast om man samtidigt har andra sjukdomar eller använder vissa mediciner. Riktlinjerna för bedömning av provsvar är fortfarande de som jag nämnde.
Har du lust att förklara? Har inte kunnat få svar på den frågan av min läkare. Vet inte mer än det jag skrev ovan. Vad mer kan påverka?
Har du lust att förklara? Har inte kunnat få svar på den frågan av min läkare. Vet inte mer än det jag skrev ovan. Vad mer kan påverka?
Vid underfunktion av hypofysen; det uppstår brist på TSH m.fl. hormoner. Bra information:
http://emedicine.medscape.com/article/122287-overview
Mer allmänt:
http://www.thyroidmanager.org/Chapter4/4-frame.htm
Då är det nog där det ligger. Behöver du justera dosen mer så ta det lite långsammare nästa gång. 6-12,5 mcg per dag istället för en hel tablett (25 mcg) kanske fungerar bättre för dig.
Själv mår jag rätt dåligt några veckor av så lite som 6 mikrogram!
men går det att höja långsammare än om jag från början hade lägsta dosen 25 o sen dubblade den?
men går det att höja långsammare än om jag från början hade lägsta dosen 25 o sen dubblade den?
Ja, absolut. Tex bestämmer du för att höja 12,5 så tar du 2 tabletter varannan dag och 1 varannan. Eftersom Levaxin har så lång halveringstid så spelar det ingen roll om du inte tar exakt lika mycket varje dag. Eftersom 25-tabletterna inte är avsedda att dela ska man inte göra det.
Vid underfunktion av hypofysen; det uppstår brist på TSH m.fl. hormoner. Bra information:
http://emedicine.medscape.com/article/122287-overview
Mer allmänt:
http://www.thyroidmanager.org/Chapter4/4-frame.htm
Tack, men då är vi ju inne på en annan sjukdom. Jag har uteslutande pratat om underfunktion i sköldkörteln.
Tack, men då är vi ju inne på en annan sjukdom. Jag har uteslutande pratat om underfunktion i sköldkörteln.
Jaha ok, läste inte ursprungsinlägget utan trodde det handlade om Levaxinmedicinering i allmänhet bara.
Jaha ok, läste inte ursprungsinlägget utan trodde det handlade om Levaxinmedicinering i allmänhet bara.
Helt ok, men du förvirrade mig litegrann där! Länkarna var intressanta i villket fall.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.