handdator

Visa fullständig version : Veteprotein?


Snakebite
2008-12-05, 23:09
Jag har just borjat kaka helt underbara vegoburgare som till 50% innehaller veteprotein. Nagra procent ar artprotein, kryddor och annat. Konsistensen ar nastan som kott och det smakar bannemig kott ocksa. Riktigt glad over att ha hittat denna burgare eftersom jag vill skara ner lite pa mitt kottintag. Burgaren innehaller hela 25g protte/burgare vilket betyder 50 protein/portion for min del.

d

Nu till fragan, vad har veteprotein for biologiskt varde? Ar det en bra och fullvardig proteinkalla eller bara skit?

Snakebite
2008-12-05, 23:17
Har ar innehallet:

Rehydrated textured wheat protein (50%), free range egg albumen, onion, flavouring, pea and wehat protein(3%), vegetable oil, stabiliser:hydroxy propl methyl cellulose, malt extract.

Per burgare:

192kcal
25.9g protein
8.7g kolhydrat
5.9g fett
1.3g salt(sodium 0.5g)

Eddie Vedder
2008-12-05, 23:18
Nu till fragan, vad har veteprotein for biologiskt varde? Ar det en bra och fullvardig proteinkalla eller bara skit?

Tillsammans med ärtproteinet kan du räkna med att produktens proteinkvalité är närmast helt fullvärdig även om veteproteinet i sig självt inte är det.

Men ärtproteinet och veteproteinet kompletterar varandra, vetets högre lysinhalt (som brister hos baljväxter) och ärternas högre halt av metionin + cystein (som brister hos spannmål) innebär en kombination där det ena höjer vad den andra saknar i tillräcklig mängd.:thumbup:

EDIT: Nu medans jag skrev hann du posta andra inlägget och jag ser att produkten även innehåller äggalbumin så då är ju proteinet definitivt fullvärdigt i vegoburgaren.

snestge
2008-12-06, 00:22
Vad är det för burgare? Tycker de halvfabrikerade vegetariska har en tendens att smaka skräp!

Snakebite
2008-12-06, 08:33
Kanon...da kakar jag vidare da :) Burgaren ar av market "Linda McCarthy" som jag koper i England. Vet inte om dem finns hemma i Svea.

Sniggel
2008-12-06, 11:15
Tillsammans med ärtproteinet kan du räkna med att produktens proteinkvalité är närmast helt fullvärdig även om veteproteinet i sig självt inte är det.


Trots att där är en väldigt liten mängd ärtprotein?

Sverker
2008-12-06, 11:19
Troligen är mängden ärtprotein för litet. Äggproteinet hjälper till med lysin men vi vet inte hur mycket äggprotein som är med.

Mjölk eller ost kan lyfta proteinkvaliten till toppnivåer:thumbup:

Eddie Vedder
2008-12-06, 11:20
Trots att där är en väldigt liten mängd ärtprotein?

Jag såg inte 3% förrän nu. När jag skrev första inlägget hade jag inte hunnit läsa Snakebites andra.

Så visst är det lite, det håller jag med om. Men å andra sidan finns ju som sagt äggalbumin på andra plats i ingrediensförteckningen så jag gissar att proteinkvalitén i de där biffarna är ganska okej, kanske inte otimal men definitivt tillräcklig för en måltid bland andra för en frisk och vuxen person.