handdator

Visa fullständig version : kokosmjöl i sthlm


liQ
2008-12-05, 22:40
Har varit och kollat i ica, hälsokost och några asiatiska affärer men har inte hittat kokosmjöl.
Nån butik i sthlm som säljer det?

capture
2008-12-06, 05:14
Seriöst?

Vet att min vanliga konsumbutik säljer kokosmjölk. Är du säker på att du letat på rätt ställe!?

Eddie Vedder
2008-12-06, 06:19
Menar du kokosmjöl eller har du råkat skriva fel i både rubriken och inlägget?

Kokosmjölk finns ju hursomhelst i varenda livsmedelsbutik som överstiger kioskstorlek typ, kokosmjöl känner jag inte ens till.

hai_mundas
2008-12-06, 07:14
Menar du kokosmjöl eller har du råkat skriva fel i både rubriken och inlägget?

Kokosmjölk finns ju hursomhelst i varenda livsmedelsbutik som överstiger kioskstorlek typ, kokosmjöl känner jag inte ens till.

Kokosmjöl är något du får om du kör kokos i en mixer. Men finns färdigt i vissa butiker. kokosmjöl är tex att föredra i kokospannkakor då pannkakan inte går sönder lika lätt som när man använder vanlig kokos.

Ska väl tillägga att jag letat själv i butik men verkar vara sällsynt. Man får köra vanligt kokos i mixer.

Eddie Vedder
2008-12-06, 09:07
Kokosmjöl är något du får om du kör kokos i en mixer. Men finns färdigt i vissa butiker. kokosmjöl är tex att föredra i kokospannkakor då pannkakan inte går sönder lika lätt som när man använder vanlig kokos.


Där ser man, tack för den informationen.:)

Jag kände faktiskt inte till det och har aldrig sett mer finfördelat kokos än vanliga kokosflingor. Hur binder kokosmjöl egentligen? Det finns ju inte så stora mängder stärkelse men rejäla mängder fett.

liQ
2008-12-06, 09:29
Kokosmjöl är något du får om du kör kokos i en mixer. Men finns färdigt i vissa butiker. kokosmjöl är tex att föredra i kokospannkakor då pannkakan inte går sönder lika lätt som när man använder vanlig kokos.

Ska väl tillägga att jag letat själv i butik men verkar vara sällsynt. Man får köra vanligt kokos i mixer.

Ah har försökt leta efter färdigt sådan. Är det verkligen så enkelt att bara mixa ner kokos? I så fall vad bra:D

hai_mundas
2008-12-07, 15:19
Ah har försökt leta efter färdigt sådan. Är det verkligen så enkelt att bara mixa ner kokos? I så fall vad bra:D

Har försökt själv. Det funkar iallafall mer tillfredställande än att blanda i vanlig kokos.

Vad det är som gör att det binder bättre vet jag faktiskt inte. Utan där får jag lämna över till någon mer kunnig. Men kan kanske ha med att kokoset blir mindre och på något sätt då sätter sig tightare. Men det är bara en vild, vild gissning.

Ironbabe
2008-12-07, 15:37
Har du kollat in den kinesiska affären på Olof Palmes gata? Var inne där förra veckan, kollade inte efter kokosmjöl men såg en hel del olika kokosmjölks varianter så de kanske har mjöl oxå :)

liQ
2008-12-07, 17:34
Har du kollat in den kinesiska affären på Olof Palmes gata? Var inne där förra veckan, kollade inte efter kokosmjöl men såg en hel del olika kokosmjölks varianter så de kanske har mjöl oxå :)

Nix! det har jag inte. Få kika där nästa helg. Tack för tipset.