handdator

Visa fullständig version : Huvudsmör i räkor?


Ronja
2008-12-05, 22:00
Vad är egentligen smöret i räkhuvudena för ngt? en fundering ja haft ett tag, men inte blivit av att ta reda på :) Nån som vet detta? Gott e de iaf! :eating:

King Grub
2008-12-05, 22:05
Obefruktad rom.

Cohen
2008-12-06, 01:17
"Smöret i räkhuvudena"?

Vadå för smör? Rommen brukar ju ligga mellan skalen under buken.

Har ätit mycket räkor men kan verkligen inte minnas något i räkhuvudena som liknar smör det minsta. Förklara!

King Grub
2008-12-06, 05:14
Rommen bildas i huvudet.

Eddie Vedder
2008-12-06, 06:17
Aldrig har jag hört att man kallar räkoernas rom för smör.

Däremot kräftsmör, den där brungula sörjan som inte ser helt trevligt ut.

Ronja
2008-12-06, 07:14
det är ju smör i både räkor o kräftor, oftast, det är den geggan gråaktiga mellan rom o hjärna, brukar ligga ut mot stjärten .

Det är alltså obefruktad rom?

Onigiri
2008-12-06, 09:12
Nej usch äter du klägget under huvudet på dem :D

Hur kom du på idén att smaka på det? Jag skulle aldrig ha the balls att äta upp räkhjänan just pga utseendet av den..

King Grub
2008-12-06, 10:05
Det är alltså obefruktad rom?

Det var därför jag skrev det, ja.

En liten orange klump i räkans huvud växer sig allt större. Det är den obefruktade rommen som är placerad strax ovanpå räkans mage och lever. På senhösten är rommen som störst och fyller hela utrymmet under huvudskölden.

http://www.svenskfisk.se/1342.aspx

Ronja
2008-12-06, 12:53
Det var därför jag skrev det, ja.



http://www.svenskfisk.se/1342.aspx


men det står ju att det är orangefärgat, det stämmer ju inte det är ju det under det oranga jag menar?!

First
2008-12-06, 12:59
Jag börjar själv ställa mig frågan om det finns något överhuvudtaget Grub inte vet.

Du hade nått långt i Postkodsmiljonären!

Ronja
2008-12-06, 13:12
Tack :D haha ....äter iaf räkor i princip dagligen o det finns jämt gegga i de flesta räkorna.

LadyG
2008-12-06, 13:15
men det står ju att det är orangefärgat, det stämmer ju inte det är ju det under det oranga jag menar?!

Tja, det står att den där klumpen är placerad ovanpå magen och levern, så då är det väl räkinälvor du äter då :D

Ronja
2008-12-06, 13:19
Tja, det står att den där klumpen är placerad ovanpå magen och levern, så då är det väl räkinälvor du äter då :D

uh yaugh*spy* men om du har rät vilket ja inte hoppas så hur fungerar mosiga organ? ser inte ut som organ i huvud taget bara en enda smörja.

LadyG
2008-12-06, 13:51
uh yaugh*spy* men om du har rät vilket ja inte hoppas så hur fungerar mosiga organ? ser inte ut som organ i huvud taget bara en enda smörja.

Kan tänka mig att räkans mage och lever mosas rätt duktigt om man delar räkan med fingrarna och knipsar av stjärten.

Men om du tycker det är gott är det väl ingen fara? Du har ju inte blivit sjuk av det, så då är det väl inget att bråka om? :)

Cohen
2008-12-07, 00:03
Nej fy, bara tanken på att suga i sig den där sörjan i räkhuvudet är motbjudande. Not for a thousand dollars!

Rommen som ligger mellan sköldarna på undersidan mot stjärten (antar att det då är befruktad rom?) är däremot ganska god. Smakar ju som rom i allmänhet.

BENEDICTO
2008-12-07, 02:41
uh yaugh*spy* men om du har rät vilket ja inte hoppas så hur fungerar mosiga organ? ser inte ut som organ i huvud taget bara en enda smörja.

mums *spy* LOL

haiduc
2008-12-08, 22:55
Den här tråden var så snuskig så jag tappade aptiten totalt.... Hur kommer folk på o smaka vissa saker?

Räkor påminner förvrigt om kackerlackor och är därmed också läskiga, aldrig i livet jag äter dom.. eller kräftor, ännu värre*gah!*

Men smaken är ju som baken..*drool*

Anton Fräs
2008-12-08, 23:19
Tycker också de är ganska osmakliga. Tur att många tycker om det så dem lämnar maten man är intresserad av ifred, tänker främst på lunchrestauranger där räksallader går som smör i solsken medans lasagnen bara ligger och väntar på en, mmmm *popcorn*

Cohen
2008-12-08, 23:33
Den här tråden var så snuskig så jag tappade aptiten totalt.... Hur kommer folk på o smaka vissa saker?

Räkor påminner förvrigt om kackerlackor och är därmed också läskiga, aldrig i livet jag äter dom.. eller kräftor, ännu värre*gah!*

Men smaken är ju som baken..*drool*


Precis!
Titeln "Huvudsmör i räkor" tar nog priset som Kollos mest anti-aptitretande någonsin...

:)