handdator

Visa fullständig version : Träna rygg-triceps, bröst-biceps?


Padda
2008-12-05, 20:33
Jag har tränat seriöst sen någon månad tillbaka, då har jag kört 3 pass/vecka och ryggen tillsammans med triceps, bröst tillsammans med biceps eftersom jag tycker detta känns bra.
Men jag har aldrig sett ett träningsschema med detta uppläget utan det är alltid rygg-biceps, bröst-triceps man ser, är det effektivare och bör jag gå över till det?

capture
2008-12-05, 20:40
Jag kör som du och har testat båda sätten. Vet inte om jag märkt någon speciell skillnad. Dock om du kör rygg och biceps så kommer du inte kunna lyfta lika tungt i biceps om du kör rygg före och samma sak med bröst triceps.

Scratch89
2008-12-05, 21:51
Problemet är att armarna kan få lite väl mycket stryk. Tränar du rygg+biceps får du en längre vila mellan passen. Om ryggen piskas på måndagen, och biceps på torsdag, så blir det en högre frekvens.

delta_mats
2008-12-05, 22:03
Du kan göra vilket som. Tror knappast det kommer vara det som sätter hinder för hur bra det går för dig.

ceejay
2008-12-05, 22:25
Jag kör bröst triceps, axlar biceps
Tycker det är lättare att köra tyngre triceps efter bröst än biceps efter rygg, då jag tycker biceps tar mer stryk

Alucard
2008-12-06, 00:19
Jag har, precis som dig, inte heller triceps på bröstdagarna och biceps på ryggdagarna och under de två år jag tränat tycker jag inte att armarna vuxit sig för stora i proportion till resten av kroppen.
Du får helt enkelt pröva dig fram och se vad som passar dig. Pröva gärna på det andra upplägget så du får känna på skillnaderna.

T-1000
2008-12-06, 00:40
Variera, låt inte kroppen vänja sig vid ett mönster. Jag tycker det är utmärkt att ibland köra t.ex. bröst+biceps på ett pass för att orka mer. Dock får man ju se till att de passar med andra träningsdagar osv, man kanske inte ska köra rygg dagen efter isf.