handdator

Visa fullständig version : Liten muskel efter stor muskelgrupp=mer muskeltillväxt?


FilipWT
2008-12-05, 18:44
Tjena, jag läste häromdagen någonstans att om man tränar en liten muskel efter en stor muskelgrupp på samma pass, till exempel Rygg/Biceps, skulle detta leda till bättre/större muskelutveckling. Om detta stämmer förklara gärna varför det är så!
Är triset förresten bra för muskelvolym?


/Filip

LoTiX
2008-12-05, 19:00
När du tränar ryggen arbetar biceps klart mer än vad ryggen arbetar när du tränar biceps.

Så är du slutkörd i ryggen kan du träna biceps som vanligt. Är du slutkörd i biceps kan du däremot inte träna ryggen som vanligt.

hasic
2008-12-05, 19:11
När du tränar ryggen arbetar biceps klart mer än vad ryggen arbetar när du tränar biceps.

Så är du slutkörd i ryggen kan du träna biceps som vanligt. Är du slutkörd i biceps kan du däremot inte träna ryggen som vanligt.

+1
Angående triset så är det ingen skillnad om du tränar olika muskelgrupper. Påverkar de inte varandra under samma övning kommer inte prestationen heller försämras.

Eddie Vedder
2008-12-05, 19:27
Om detta stämmer förklara gärna varför det är så!


Teorin är väl den att hård träning av de större muskelgrupperna såsom rygg och ben innebär en mer gynnsam hormonell miljö för muskeltillväxt, mer testosteron t.ex.

Och att det då även skulle vara till fördel för övrig muskulatur som tränas under samma pass. Om det sedan bara är en myt, om det stämmer rent teoretiskt fast inte mer än att det är hårklyveri eller om det de facto kan tänkas ge hyfsat märkbara resultat med tiden (jämfört med alternativet då du kör mindre muskelgrupper separat) har jag noll koll på och låter vara osagt.

FilipWT
2008-12-05, 19:33
Teorin är väl den att hård träning av de större muskelgrupperna såsom rygg och ben innebär en mer gynnsam hormonell miljö för muskeltillväxt, mer testosteron t.ex.

Och att det då även skulle vara till fördel för övrig muskulatur som tränas under samma pass. Om det sedan bara är en myt, om det stämmer rent teoretiskt fast inte mer än att det är hårklyveri eller om det de facto kan tänkas ge hyfsat märkbara resultat med tiden (jämfört med alternativet då du kör mindre muskelgrupper separat) har jag noll koll på och låter vara osagt.

Aha, okej. Tack för att du svarade exakt på min fråga! Är till exempel Superset eller triset bra för volymbygge?

jaosef
2008-12-05, 19:51
Aha, okej. Tack för att du svarade exakt på min fråga! Är till exempel Superset eller triset bra för volymbygge?

Kan funka utmärkt. Finns inget som bestämt är bäst utan det måste man nästan testa sig fram till