handdator

Visa fullständig version : Havregrynssmoothies i samband med träning


Shark
2008-12-05, 18:04
Jag skulle gärna vilja ha kommentar på mitt kostschema som jag ibland kör.

Frukost ca kl 12 (När jag vaknar) Havregrynssmoothie (3dl havre, 4dl mjölk, 2ägg, lite kaseinprotein= 700kcal)

Kl 16 Träning (Intar 6-10 gram ESA-PRO + 35g MALTO)

Kl 17-17:30 (Intar 6-10gram ESA-PRO + En halv portion gainer)

Kl 18-18.30 Samma som frukost.

Det är denna bit som jag undrar över. Gör det någonting att jag endast äter smoothies i samband med träning? Jag är ganska lat och trött efter träningen så det blir lättast att slänga ihop en havregrynsdrink först.

Senare på kvällen/natten äter jag 500g Kvarg uppdelat i två samt någon måltid som består av lax eller kyckling med pasta.

Eddie Vedder
2008-12-05, 18:07
Är din havregrynsdrink tillräckligt energirik och välsammansatt är inte valet sämre på något vis.

Jag hoppas inte att äggen är råa bara. Om så är fallet så ändra det omedelbart. Det finns säkert 100 trådar där du kan läsa om varför råa ägg är totalt värdelöst.

i övrigt bör du lägga till grönsaker i kosten så ser det helt okej ut. Broccoli, paprika,lök, spenat, vitkål, kokta morötter etc.

Shark
2008-12-05, 18:47
Är din havregrynsdrink tillräckligt energirik och välsammansatt är inte valet sämre på något vis.

Jag hoppas inte att äggen är råa bara. Om så är fallet så ändra det omedelbart. Det finns säkert 100 trådar där du kan läsa om varför råa ägg är totalt värdelöst.

i övrigt bör du lägga till grönsaker i kosten så ser det helt okej ut. Broccoli, paprika,lök, spenat, vitkål, kokta morötter etc.

Ja, jag kläcker i ett par råa ägg!? Hinner inte söka just nu på det, men ska kika på det senare då! Låter ju inte bra... Har aldrig hört att det ska vara det. Men bra att det är OK att göra som jag gör annars, inta "flytande" föda innan och efter träningen...

Champinjoner, paprika och lök brukar jag ha som standard till kycklingen och laxen :)

Tack för svaret.

WHITEFOLKS
2008-12-05, 19:04
Ät äggen kokta eller stekta. Mjölken + havregrynen ger ju nästan 30g protein bara det så jag tror inte äggen "behövs" i den.

King Grub
2008-12-05, 19:12
Äggen blir inte "värdelösa" bara för att dom är råa, men du kan bara ta upp runt 50% av vitans protein då, plus att du riskerar att smittas av salmonella (risken är liten, men den finns). Värdelöst kan man ändå inte säga - gulans protein tas upp helt, och fettsyrorna, vitaminerna och mineralerna likaså.

Morty
2008-12-06, 22:47
Tänkte också bitcha mig över "värdelöst", en sammanlagd malabsorbtion på 35% tycker jag inte är så hemskt. Dock fanns det ju spekulationer på att även absorption av övrig mag som intogs med rått ägg skulle minska.

Scratch89
2008-12-06, 23:33
Dock fanns det ju spekulationer på att även absorption av övrig mag som intogs med rått ägg skulle minska.

Det är ju det som är det farliga. Att, säg, 3 gram protein av ett stort ägg skulle försvinna är ju inte direkt livsavgörande, med tanke på hur mycket protein vi äter ändå.

Det är inga tvivel att vissa vitaminers upptag hämmas helt eller delvis av råa ägg.

stevebc
2008-12-06, 23:56
Ska man nu mixa, kan man ändå slänga i kokta ägg.