handdator

Visa fullständig version : Smak för alkohol?


Honken
2008-12-05, 16:06
Hur kommer det sig att man kan dricka alkohol för att det är gott när 90% av alla som smakar det för första gången grimaserar och kanske tom kväljs? "Lär" man sig att gilla det?

Undrar lite för att jag själv inte gillar alkohol, men han många vänner som dricker exempelvis öl för att det är gott när det i min mun smakar som avloppsvatten + aceton.

Gillar ni smaken av alkohol? Har ni alltid gillat den?

Scratch89
2008-12-05, 16:07
Alkoholsmak är vidrigt. Cider och alkoläsk ftw!

EDIT: Fast jag dricker knappt längre, så det blir inte mycket av det ovannämnda ändå.

Avesta
2008-12-05, 16:11
Har druckit öl (utan alkohol) sedan 7 års åldern. Har alltid tyckt om det, även om det numera kan handla om 10% starka belgiska öl.

Men allt annat som smakar alkohol tål inte jag, vin, starksprit och annat spritdryck som smakar alkohol. Förutom cider då, eftersom alkoholsmaken sällan kommer fram.

coxie
2008-12-05, 16:15
I början gillade jag verkligen inte ren spritsmak, men öl har jag gillat från första stund.

Nu är det få saker som är så gott som öl och whiskey.

Honken
2008-12-05, 16:16
Håller med om cider, spelar knappt någon roll vilken procent den ligger på för det smakar fortfarande mest cider. Det och alkoläsk. Lika roligt att alltid ha samma drink som ens tjejkompisar när man går ut.

:D

Nordenator
2008-12-05, 16:20
Jag tycker om det mesta, men har verkligen ett grovt fokus på öl i min alkoholkonsumtion. Har gått över till att dricka öl bara för smaken i stort sett nu, och det blir betydligt färre.

Det jag tycker är tråkigt är att alla som inte tycker om öl egentligen bara smakat någon halvvarm äckellager från pripps, blågul eller något liknande skit. I Sverige har vi bra öl från microbryggerier, det finns inte bara nedvattnad skräplager. Öl är verkligen enormt brett i övrigt också. De kan vara syrliga, söta, fylliga, beska, tunna.. vad som helst. Ölsmaken som folk verkar tala om som något dåligt är inte något som just lagern lyckats pricka in. Det finns vansinnigt många ölsorter som är sjukt lättdruckna som inte är amerikanskt blask, svenskt lager eller mexöl. En kall veteöl slinker ju ned som vatten, t.ex.

coxie
2008-12-05, 16:22
Håller med, det borde vara en obligatoriskt present till alla som fyller 18 att få åka på ett tvåveckors studiebesök bland Londons pubbar.

Langster
2008-12-05, 16:22
Undrar lite för att jag själv inte gillar alkohol, men han många vänner som dricker exempelvis öl för att det är gott när det i min mun smakar som avloppsvatten + aceton.

Gillar ni smaken av alkohol? Har ni alltid gillat den?
Smakar alkohol något egentligen? Det är väl mer att man känner det. Rena spritsorter smakar förstås men de smakar inte bara alkohol ändå. Ren sprit gillar jag verkligen inte, tror de flesta som dricker ren sprit och påstår att det är gott tycker att det är gott pga effekten de vet att de kommer att få, de förknippar smaken med en känsla.
Öl smakar inte direkt alkohol. Öl kan vara gott, vid rätt tillfälle eller till rätt mat. Vin är riktigt gott och smakar inte heller alkohol.
Har inte alltid gillat öl och vin, men jag har inte gillat kaffe hela livet heller, till viss del måste man nog vänja sig vid smaken... Men samtidigt tycker jag att det stämmer man får ett mer vuxet smaksinne när man blir lite äldre. Sen ska man inte bälga i sig alkoholhaltiga drycker som om de vore läsk eller vatten heller, det krävs lite teknik för att njuta av smaken.

Tolkia
2008-12-05, 16:24
Jag tycker om vitt vin, det är förmodligen delvis betingning, eftersom det introducerades i trivsamma miljöer, typ dricka vin och prata hemma i soffan hos en uppskattad kompis. Öl har jag inte lärt mig gilla, säkert delvis för att det är något jag förknippar med högstadiefylla och liknande. Men det är definitivt inte helt oberoende av faktiska smakpreferenser; jag har inte alls lyckats "lära mig" uppskatat rött vin i samma utsträckning som vitt, och sliskiga paraplydrinkar krävde överhuvudtaget ingen tillvänjning. Och efter ett år i Tyskland, långt från allt vad drängfylla heter, avskydde jag fortfarande öl.

Den rena alkoholsmaken tror jag att det är ganska få som uppskattar; den får man ju också ganska sällan om man inte dricker labbsprit, då. Det som får öl att smaka skit är ju inte alkoholsmaken (öl smakar inte så mycket sprit), det är "ölsmaken".

Edit: Puckfyrtiofemma eller så.

stridis
2008-12-05, 16:24
Har inget emot lite rom eller en schysst whiskey. Även vin och cider är najs.
Öl är något jag dricker oerhört sparsamt. Om jag är tillräckligt full så bryr jag mig inte.

Klein
2008-12-05, 16:24
Jag tycker om det mesta, men har verkligen ett grovt fokus på öl i min alkoholkonsumtion. Har gått över till att dricka öl bara för smaken i stort sett nu, och det blir betydligt färre.

Det jag tycker är tråkigt är att alla som inte tycker om öl egentligen bara smakat någon halvvarm äckellager från pripps, blågul eller något liknande skit. I Sverige har vi bra öl från microbryggerier, det finns inte bara nedvattnad skräplager. Öl är verkligen enormt brett i övrigt också. De kan vara syrliga, söta, fylliga, beska, tunna.. vad som helst. Ölsmaken som folk verkar tala om som något dåligt är inte något som just lagern lyckats pricka in. Det finns vansinnigt många ölsorter som är sjukt lättdruckna som inte är amerikanskt blask, svenskt lager eller mexöl. En kall veteöl slinker ju ned som vatten, t.ex.

Kan du ge exempel på några bra svenska ölar från "microbryggerier"? Är det färsk öl vi talar om då? I tyskland vet jag att det bryggs högkvalitativ öl i små bryggerier, riktig öl som är en färskvara.

Langster
2008-12-05, 16:24
Håller med, det borde vara en obligatoriskt present till alla som fyller 18 att få åka på ett tvåveckors studiebesök bland Londons pubbar.

Och då tvingas man endast dricka ale! Sen uppskattar man nog lite uppfriskande öl. :D

Exdiaq
2008-12-05, 16:28
Har inte druckit mycket efter en dålig erfarenhet när jag var yngre där jag, som alla andra blandade vodka och fanta. Smakade skit och jag blev rejält packad.

Farsan, som gillar öl och whiskey (ingen storsupare alls dock), har försökt få mig att gilla whiskey och öl. Men jag gillar fanimej inte alls det, det smakar skit och känns som halsbränna gånger 10.

kolle
2008-12-05, 16:28
Undrar också lite över det.

När jag började dricka för sisådär 2 ½ år sen fanns det inget värre än öl. Halvskum vodka var dock helt okej. Nu dricker jag i princip bara öl på fester och krogen.

Finns t ex inte mycket som går upp mot att efter en löprunda sätta sig i bastun och kläcka en iskall Heineken på glasflaska.

Är det så enkelt att vi vänjer oss vid smaken och lär oss uppskatta den eller är det en mognadsfråga?

shut teh face
2008-12-05, 16:28
Vodka exempelvis har jag aldrig gillat.
Jag älskar rött vin och öl och jag tycker även det är gott med whisky till cigarren.

Drinkar, cider, vitt vin och diverse sprit spyr jag bara på tanken av. *spy*
Det enda som kan vara gott är en sup jäger ifall man är krasslig i halsen.

Nordenator
2008-12-05, 16:32
Kan du ge exempel på några bra svenska ölar från "microbryggerier"? Är det färsk öl vi talar om då? I tyskland vet jag att det bryggs högkvalitativ öl i små bryggerier, riktig öl som är en färskvara.

Har inte hunnit göra någon vidare research på det området än, men än så länge har jag satt i mig ett antal olika varianter av Nils Oscars och Oppigårds. Tycker om det jag smakat än så länge, men det finns säkert mycket mer också. Har ju bara vandrat systemets hallar i ett halvår, så det finns mycket kvar i informationväg att hämta för min del. Varit på ölprovning och snittar nog 1-3 nya sorter per vecka av olika länder. Så inom några år kan jag nog ge bättre utvärdering :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrobryggeri

Larsson85
2008-12-05, 16:33
Jag har aldrig gillat sprit i någon form, dock har jag börjat uppskatta whiskey och rom & cola på senare tid. Vet inte riktigt varför. Jag tycker inte det är en god smak direkt, men det känns angenämt att sitta och smutta på den starka smaken från en whiskey när man sitter i soffan.

Daniiiel
2008-12-05, 16:38
Öl cider vodka rom likörer gillar sprit i alla dess former förutom vin och wiskey. Men öl och vodka är självklart n1. Öl hatade jag som mindre men man drack det ändå, nu smakar de himmelskt!

von huff
2008-12-05, 16:42
öl smakar skit men det finns mycket annat som är sjukt gott*drool*Men jag kommer endå alltid att föredra cocacola till alla maträtter

Mantus
2008-12-05, 16:46
Jag är inne på Tolkias spår om betingning. Sedan lär man sig också att gilla vissa smaker. Det är antagligen samma fenomen som att få tycker att surströmming o dyl. smakar gott första gången de äter det men ändå existerar det personer som äter det. Själv gillade jag inte öl nämnvärt förrän jag började dricka ale och belgiskt öl. Cider och alkoläsk dricker jag inte då jag både inte tycker om smaken samt att jag tycker att det är svårt att veta var gränsen går med drycker som inte smakar alkohol, de är helt enkelt lite för lättdruckna. Ett empiriskt exempel på betingning skulle i mitt fall kunna vara rakija som de flesta som smakar det första gången tycker är vedervärt men där jag lärt mig, och i min tur lärt flera av mina vänner, att uppskatta smaken.

shut teh face
2008-12-05, 16:47
Jag glömde en grej, det finns en sak som jag kan dricka, det finns inget godare. Och jag drickan det så sällan för det bara slinker ned och plötsligt är man full och fet. :D

Malibu + Ananasjuice (brämhults).

shadowfire
2008-12-05, 18:10
Stödjer nog skaran som skrivit om betingning, men jag tror också att effekterna av alkoholen också bidrar till smaken på något lustigt sätt.

Får man njutningskänslor förknippade med något så bygger man nog upp en känsla som gör att man tycker det är "gott". Med njutningskänslor för alkohol menar jag att man blir avslappnad och "mysig" redan efter en mindre mängd vin eller öl, eller för den delen en virre. Eller på drinkpartyt så blir man dunderhorny och får man självförtroendet som gör att man är redo att äga hela stället. Typen av njutning är nog olika från person till person.

Jag minns bara i lumpen hur vi vägrade äta kronans Lapskojs på burk. Potatismos med äckliga köttbitar som mest liknade tysk flottig skinka. Bara stanken från den nyöppnade burken gjorde att magen vände sig. Tills den dagen då vi hade "helvetesveckan" och var utan mat o dryck i ett par dagar. Jag minns så väl då min grupp vann en övning och belöningen var just - lapskojs. Har nog aldrig ätit så god mat i hela mitt liv, vi åt med händerna direkt ut burken, kallt o jävligt men vilken njutning och så djävulskt gott det var.

Märkligt.

capture
2008-12-05, 18:17
Skulle tippa på att det är som kaffe. Inte så många som tycker om det första gången de dricker det om jag har hört rätt.

Jag innan skulle jag aldrig få för mig att dricka öl. Nu så är det inga problem om man inte tar de hemskaste sorterna.

Ajin
2008-12-05, 18:31
Hur kommer det sig att man kan dricka alkohol för att det är gott när 90% av alla som smakar det för första gången grimaserar och kanske tom kväljs? "Lär" man sig att gilla det?

Undrar lite för att jag själv inte gillar alkohol, men han många vänner som dricker exempelvis öl för att det är gott när det i min mun smakar som avloppsvatten + aceton.

Gillar ni smaken av alkohol? Har ni alltid gillat den?

Tyskt "vom Fass" eller en tysk Pilzer/Hefe, det är god öl det. Går inte ens att jämföra det med Becks, Heineken eller liknande.

Alkohol i sig .. Nja, jag tycker inte det är så äckligt faktiskt. Vodka som shottas grimserar man lite kanske för att det är starkt, men jag tycker personligen inte det är äckligt.

PowPow
2008-12-05, 18:38
Första gången jag drak öl tyckte jag det var äckligt. Men det var en lättöl jag snott ur mina föräldrars källare, och den hade jag nog tyckt illa om idag också. Annars är jag ganska övertygad om att jag gillade öl från första gången (bortsett från det första missödet).

Och precis som någon annan i tråden har jag en förkärlek för starkare belgiska varianter. För nuvarande framför allt trappistölet, med Westmalle dubbel och blå Chimay i topp :)

Edit: Tysk lager är ju inte så spännande. För det är väl det du syftar på, Ajin? Eller vad menar du med hefe? JAg tänker veteöl då iofs.

capture
2008-12-05, 18:39
Trappisten är grymt fin

Nordenator
2008-12-05, 18:43
Stödjer nog skaran som skrivit om betingning, men jag tror också att effekterna av alkoholen också bidrar till smaken på något lustigt sätt.

Får man njutningskänslor förknippade med något så bygger man nog upp en känsla som gör att man tycker det är "gott". Med njutningskänslor för alkohol menar jag att man blir avslappnad och "mysig" redan efter en mindre mängd vin eller öl, eller för den delen en virre. Eller på drinkpartyt så blir man dunderhorny och får man självförtroendet som gör att man är redo att äga hela stället. Typen av njutning är nog olika från person till person.

Tycker också att alkoholen bidrar till smaken, eller åtminstone upplevelsen. Även fast man inte dricker t.ex. en stark belgisk öl för att bli berusad, så blir man ju det. Det positiva från berusningen kommer ju också adderas till upplevelsen av drycken. Troligtvis hade jag inte uppskattad belgisk öl på samma vis om jag hade börjat dricka det då jag hävde ett flertal liter öl varje helg. Då krävdes ju 3+ öl innan man blev lite tipsy, men nu blir jag varm och mysig på en 33:a 9%:ig.

joriice
2008-12-05, 18:47
Förstår inte det där heller faktiskt.

"Ååh, vilket gott vin!"
"Får jag smaka?" *slurp*
Smakar alkohol. Every time.

egge
2008-12-05, 18:50
Vin smakar väl ändå inte alkohol?

ceejay
2008-12-05, 18:51
Öl funkar sådär, inte för att jag är någon ölsmakare som testat alla som finns.
Jag gillar faktiskt vin, vitt brukar vara det jag drickar isf.
Cider sitter aldrig fel :)

PowPow
2008-12-05, 18:52
Vin smakar väl ändå inte alkohol?

Tänkte jag också.

Men hur smakar alkohol förresten? Jag vet känslan av akohol. Den man får om man snappsar en för stor snapps eller halsar ett större glas vin. Det är samma rysande burrkänsla. Men jag ser inga direkta likheter med smaken.

Nordenator
2008-12-05, 18:58
Tänkte jag också.

Men hur smakar alkohol förresten? Jag vet känslan av akohol. Den man får om man snappsar en för stor snapps eller halsar ett större glas vin. Det är samma rysande burrkänsla. Men jag ser inga direkta likheter med smaken.

Den bittra smaken i vin är väl främst från tannin/garvsyra?

Jag misstänker att etanol i sig inte smakar speciellt mycket. Jag har smakat en bra variant på hemkört, och den smakade mer eller mindre bara sött och starkt. Det är väl antagligen mest vodkan folk associerar med "alkohol"-smak.

Janne69
2008-12-05, 19:35
Hur kommer det sig att man kan dricka alkohol för att det är gott när 90% av alla som smakar det för första gången grimaserar och kanske tom kväljs? "Lär" man sig att gilla det?

Undrar lite för att jag själv inte gillar alkohol, men han många vänner som dricker exempelvis öl för att det är gott när det i min mun smakar som avloppsvatten + aceton.

Gillar ni smaken av alkohol? Har ni alltid gillat den?

Öl är en besk smak. Många beska smaker är "acquired taste". Jämför t.ex oliver, kaffe etc.
När det gäller sprit raw, kan jag uppriktigt säga att det smakar apa. Dricks bara i samband med högtider för att det så skall vara.
Vin däremot, är en gudadryck. Det visste redan de gamla grekerna.

von huff
2008-12-05, 19:53
Nu har man laddat upp med ett rejält förråd inför morgondagen*drool*

Kapten A
2008-12-05, 20:09
På sommaren sitter det riktigt fint med en iskall öl, speciellt efter en varm och hård arbetsdag. Att man inte gillar öl har nog med åldern att göra samt andra faktorer.

Till mat vid speciella tillfällen är ett gott vin oslagbart. Vad man dricker beror nog även på vad man för syfte och vilket sällskap man är vid.

Kapten A

manmannen
2008-12-05, 20:51
Vissa vodkasorter är faktist hyfsat goda.Annars är jägermeister och minttu den absoluta favoriter till fest som att smutta på.

Snobbe
2008-12-05, 21:07
Aldrig gillat "öl" dock så kan jag inte säga att jag testat många sorter utan normala skit öl skulle jag säga. Dock har jag alltid gillat cider/alkoläsk/groggar.

ARMSTARK
2008-12-05, 23:29
I början gillar man inte alla smaker, särskillt de starka och beska. det gjorde inte jag heller, men nu efter att ha druckit sig "mätt" på det mesta är det de smakrikaste och starkaste dryckerna som upplevs som mest njutningsfulla.

Fatcan
2008-12-05, 23:47
Hur kommer det sig att man kan dricka alkohol för att det är gott när 90% av alla som smakar det för första gången grimaserar och kanske tom kväljs? "Lär" man sig att gilla det?

Med öl är det nog så för dom flesta, när jag var yngre gjorde öl mig spyfärdig, man fick liksom kämpa ned en burk i taget, nu tycker jag att det är det godaste man kan dricka. Gillar främst mörk öl, men det finns många ljusa öl som jag gillar väldigt mycket. Ett öl som jag kan rekomendera är Hoegaarden, ett belgiskt öl, det är väldigt grumligt och har en god fruktig smak. :thumbup:

Rena alkoholdrycker t.ex. Whisky och Vodka har jag dock väldigt svårt för...Whiskey behöver jag bara lukta på för att få kväljningar. Det tror jag dock har att göra med att min första riktigt fylla var på whiskey och jag spydde ner mig och polarens toalett då. :D

PowPow
2008-12-06, 03:18
Ett öl som jag kan rekomendera är Hoegaarden, ett belgiskt öl, det är väldigt grumligt och har en god fruktig smak. :thumbup:


Grumligheten beror på att det är ett veteöl, och om du gillar Hoegaarden så kan jag rekommendera dig att titta på de tyska veteölen (mer kände som weissbier). De vanligaste fabrikaten i Sverige är nog Franziskaner och Erdinger. "Hefe" är den ljusare, och vanligare, sorten. "Dunkel" är den mörkare (och i Erdingerfallet godare) varianten. Fina öl båda två, i mina ögon. Ett annat öl i kategorin är Blue moon. Det påminner ganska mycket om Hoegaarden i sin fruktiga och förlåtande smak. Blue Moon srveras bäst med en apelsinskiva, medan de tyska ölen serveras bäst utan tillbehör i ett högt och kupat glas. Tror dock inte att det är finns i Systembolagets ordinarie lager, men åker du utomlands så är chansen stor att du finner det. Åtminstonde om du åker till andra sidan Atlanten, då det är ett Amerikansk öl (bryggt på belgiskt vis, enligt egen utsago).

PowPow
2008-12-06, 03:23
Förtydligande: Erdinger och Franziskaner finns i systemets ordinarie lager. Det är Blue moon jag är osäker på.

Nordenator
2008-12-06, 10:38
Det var ganska kuligt att hitta hoegaarden i flaskor om 75 cl i Frankrike till skillnad från 33:an här i Sverige. Helt klart törstsläckande var ju den varianten :)

hahavaffan
2008-12-06, 11:37
När jag började dricka, så kunde jag dricka vodka rent, medans öl smakade djävulskap. Nu, 7-8 år senare är det precis tvärt om. Öl smakar gudadryck, och ren vodka kan man lika gärna hälla i kylaren på bilen. Blandar man det med något så är det dock gott.

Men det är fan vad gott öl det finns.

Tolkia
2008-12-06, 11:51
Weissbier (se PowPows beskrivning ovan) är ju typ det vidrigaste man överhuvudtaget kan fantisera ihop. *spy*

Ajin
2008-12-06, 11:56
Weissbier (se PowPows beskrivning ovan) är ju typ det vidrigaste man överhuvudtaget kan fantisera ihop. *spy*

:Virro

Smaken är som baken, I guess.

z_bumbi
2008-12-06, 11:57
Vin smakar väl ändå inte alkohol?

Jo men det kan vara svårt att urskilja på grund av att det smakar så äckligt i sig.

stevebc
2008-12-06, 12:05
Den enda alkohol jag kan dricka och njuta av är cider och alkoläsk för det smakar precis som cider och läsk.

Hatar alla sorters sprit, öl och vin, smakmässigt.

Iofs mintlikörer kan vara rätt fräscht att dricka, men känns lite som att svälja tandkräm - onaturligt.

Guybrush
2008-12-06, 13:20
Jag tycker om de flesta sorters starksprit och njuter gärna av det någon kväll i veckan. Gammeldansk, Fernet Branca, Rom, Whisky, Vodka, konjak osv. Jag har ingen som tycker om ren vodka i min umgängeskrets men jag dricker det gärna rent med endast lite is. Då menar jag god vodka, ingen dieselolja som Absolut.

Öl tycker jag om i de flesta sorter men inte de blaskigaste lagerölen. Gärna brittisk ale och tjeckisk lager för mig.

Det enda jag inte är någon större fan av är vitt vin och grappa.

Jag tycker att man, helt orättvist, kan få något av en alkisstämpel bara för att man tycker om att dricka ren vodka. Jag tror att folk tänker på ryssar och uteliggare med tidningspapper runt flaskan. Detta är såklart helt fel. Jag njuter av min vodka precis som andra njuter av en god whisky.

Dan S
2008-12-06, 13:39
hatar sprit, men en god stark grogg är smaskens.

Motorbreath
2008-12-06, 14:09
Gillar öl. Har gjort det så länge jag kan minnas, undantaget blasksorter. Nån alkoläsk och grogg slinker väl ner på krogen som omväxling, inget jag dricker annars.

PowPow
2008-12-06, 15:01
Det var ganska kuligt att hitta hoegaarden i flaskor om 75 cl i Frankrike till skillnad från 33:an här i Sverige. Helt klart törstsläckande var ju den varianten :)

Det finns några ställen här i Malmö som har Hoegaarden på fat, med de tillhörande tjocka bautaglasen (tror de är 70 cl). Ganska festligt, och absulut något som släcker törsten :D

gnagaren
2008-12-06, 15:13
Dricker det mesta, har lärt mig att gilla allt jag dricker förutom whiskey, men det försöker jag lära mig.
Dock klarar jag inte av hemmablandade groggar på vodka + läsk, obehagliga minnen.....

Klein
2008-12-06, 15:23
Den bittra smaken i vin är väl främst från tannin/garvsyra?

Jag misstänker att etanol i sig inte smakar speciellt mycket. Jag har smakat en bra variant på hemkört, och den smakade mer eller mindre bara sött och starkt. Det är väl antagligen mest vodkan folk associerar med "alkohol"-smak.

Det stämmer att ren etanol inte smakar nåt. Det bränner bara till lite. Det som smakar illa är alla finkeloljor och andra föroreningar. Systemspriten är inte nog ren helt enkelt.

C.E.J.
2008-12-06, 16:39
Alkoholsmak är vidrigt. Cider och alkoläsk ftw!

EDIT: Fast jag dricker knappt längre, så det blir inte mycket av det ovannämnda ändå.

Jag håller med dig jag.

Öl är spya på burk/flaska. RoC och GT går dock ner.

Bubban
2008-12-06, 17:00
Uhm.. Kan dricka vin, alkoläsk, champagne och dyl. och en och annan drink.
Allt annat är ju bara skit =/

Nordenator
2008-12-06, 17:15
Det finns några ställen här i Malmö som har Hoegaarden på fat, med de tillhörande tjocka bautaglasen (tror de är 70 cl). Ganska festligt, och absulut något som släcker törsten :D

Göttans :) Här får man nöja sig med tjecköl på flaska om man inte vill ha äcklig tapp. Finns inte så gott om alternativ. Luleå är ingen öldrickarstad.

Det stämmer att ren etanol inte smakar nåt. Det bränner bara till lite. Det som smakar illa är alla finkeloljor och andra föroreningar. Systemspriten är inte nog ren helt enkelt.

En bra anledning till varför man aldrig bör grogga med en dunk avsett för provrening eller sterilisering om man skulle komma över något liknande. Snacka om raketfylla om man groggar med 96% etanol och sprite. Kommer ju smaka sprite med en gömd pungspark :D

PowPow
2008-12-06, 17:36
Göttans :) Här får man nöja sig med tjecköl på flaska om man inte vill ha äcklig tapp. Finns inte så gott om alternativ. Luleå är ingen öldrickarstad.


En snabb googling visade att ni ju faktiskt har ett Bishops Arms i Luleå!
http://www.bishopsarms.com/Lulea_Presentation_DXNI-959_.aspx

Alla Bishops jag varit på i Sverige (inte varit i Luleå iofs) har haft ett kopiöst utbud. Kanske inte alltid skitmysiga ställen, men för en ölintresserad är det himmeln på jorden ju :)

Nordenator
2008-12-06, 17:52
En snabb googling visade att ni ju faktiskt har ett Bishops Arms i Luleå!
http://www.bishopsarms.com/Lulea_Presentation_DXNI-959_.aspx

Alla Bishops jag varit på i Sverige (inte varit i Luleå iofs) har haft ett kopiöst utbud. Kanske inte alltid skitmysiga ställen, men för en ölintresserad är det himmeln på jorden ju :)

Lite tråkigt om man är på fel sida om medelålderssträcket. Är bara ett pack högljudda gamlingar där. Men visst, det finns ju om man är över 23. På den punkten skiter det sig lite halvt för mig med :D Varit där och dragit någon guinness, men det är inte någon trevlig pubb i alla fall, tycker jag.

Upptaget
2008-12-06, 18:25
Jag är 19 år och började festa/dricka när jag var 16, har väl sedan dess festat i snitt 2ggr i månaden, nu sista halv året vid studenten och där vid har det blivit 4 eller flera gånger i månaden, det jag dricker är nästan alltid öl! och alla säger att man lär sig att gilla det, men jag har druckit öl i flera år när jag festat och varje jävla gång är det lika svinigt!! har smakat de flesta öl sorter och antingen är det bara mer eller mindre sviniga..

Staropramen och mariestad funkar sisådär men det är knappast så att jag skulle kunna gå och ta en öl nu för att det är gott!

Är jag onormal?

Manta
2008-12-06, 18:31
Är jag onormal?

Förmodligen, mest för att du fortsätter att dricka det fast du inte tycker om det.

Motorbreath
2008-12-06, 18:32
förmodligen, mest för att du fortsätter att dricka det fast du inte tycker om det.

+1

stevebc
2008-12-06, 18:49
Förmodligen, mest för att du fortsätter att dricka det fast du inte tycker om det.Hur många gillar smaken av EsaPro?

coxie
2008-12-06, 18:59
Jag är 19 år och började festa/dricka när jag var 16, har väl sedan dess festat i snitt 2ggr i månaden, nu sista halv året vid studenten och där vid har det blivit 4 eller flera gånger i månaden, det jag dricker är nästan alltid öl! och alla säger att man lär sig att gilla det, men jag har druckit öl i flera år när jag festat och varje jävla gång är det lika svinigt!! har smakat de flesta öl sorter och antingen är det bara mer eller mindre sviniga..

Staropramen och mariestad funkar sisådär men det är knappast så att jag skulle kunna gå och ta en öl nu för att det är gott!

Är jag onormal?

Kanske, men snarare lite obegåvad om du inte testat andra sätt att bli full på då sortimentet vi har på alkoholhaltiga drycker är snudd på oändligt.

Alla gillar inte öl hur mycket de än vill, testa någon av de 1000-tals groggar/drinkar som finns eller varför inte testa ett lättdrucket vitt vin?

ArcTiC
2008-12-06, 21:10
Det stämmer att ren etanol inte smakar nåt. Det bränner bara till lite. Det som smakar illa är alla finkeloljor och andra föroreningar. Systemspriten är inte nog ren helt enkelt.

Helt ren?
Systemet tillverkar inte sprit överhuvudtaget, utan de ger oss möjlighet att handla från olika sprittillverkare. Att olika vodka (då iof en kryddsatt typ av brännvin) eller brännvin (utspädd etanol mer eller mindre) har olika smak tycker inte jag då är så konstigt.
99,9% etanol (sk ren etanol) smakar kanske inte så mycket, men du kan ge dig fan på att den bränner en hel del om du tar sig en munfull.

erks
2008-12-06, 21:22
Ni kan ju fråga Leifi hur det smakar.

Manta
2008-12-06, 21:32
Hur många gillar smaken av EsaPro?

Fast nu finns det ju flera alternativ till öl som ger samma effekt fast smakar annorlunda(ska inte säga bättre, för jag gillar öl). Sedan dricks alkohol faktiskt av vissa i njutningssyfte.

stevebc
2008-12-06, 21:37
Fast nu finns det ju flera alternativ till öl som ger samma effekt fast smakar annorlunda(ska inte säga bättre, för jag gillar öl). Sedan dricks alkohol faktiskt av vissa i njutningssyfte.True dat, men är man 16, går fordonslinjen i gymnasiet, då dricker man inte cider.

ArcTiC
2008-12-06, 21:38
Cider dricks aldrig i njutningssyfte *punkt*

Mental
2008-12-06, 21:42
Cider dricks aldrig i njutningssyfte *punkt*

Klart det gör, Älskar en torr stram strongbow eller liknande engelsk cider när tillfälle ges. Trevligt med lite omväxling till all öl.

ArcTiC
2008-12-06, 21:46
Klart det gör, Älskar en torr stram strongbow eller liknande engelsk cider när tillfälle ges. Trevligt med lite omväxling till all öl.

OK, hade faktiskt inte strongbow och liknande i tanke när jag skrev inlägget.
All öl inkluderar ju för övrigt den skojigaste trappisten till den genomsvenskade lagern.

CiCoro
2008-12-06, 21:56
True dat, men är man 16, går fordonslinjen i gymnasiet, då dricker man inte cider.

så sant! undra vad grabbarna hade sagt till en :) ..

Motorbreath
2008-12-06, 22:05
så sant! undra vad grabbarna hade sagt till en :) ..

Dricker du cider? Din fjolla.
-Nää.
Nu är det fest!

Alexlindgren
2008-12-06, 23:19
Öl hatade jag verkligen tidigare, men desto fler öl man knäckt desto godare blev den. Nu dricker jag då inte öl till maten om det inte är ute, men jag kan tycka att det är riktigt gott med en kall bira ute på krogen.

Fulvodka drack man dock tidigare utan större problem, men nu - Nej fyfan!

Har också kunnat dricka jaeger utan problem fram till några veckor sedan, vi var tre grabbar som delade på en flaska jaegermeister. Fy fan, höll på att spy av en jaegershot igår..

stevebc
2008-12-07, 00:02
Dricker du cider? Din fjolla.
-Nää.
Nu är det fest!:laugh:

Nordenator
2008-12-07, 00:11
Öl hatade jag verkligen tidigare, men desto fler öl man knäckt desto godare blev den. Nu dricker jag då inte öl till maten om det inte är ute, men jag kan tycka att det är riktigt gott med en kall bira ute på krogen.

Fulvodka drack man dock tidigare utan större problem, men nu - Nej fyfan!

Har också kunnat dricka jaeger utan problem fram till några veckor sedan, vi var tre grabbar som delade på en flaska jaegermeister. Fy fan, höll på att spy av en jaegershot igår..

Testa köra redbull-jäger. En riktig hit tycker jag. Den sparkar en precis där man behöver det. Vill man inte ha den lika söt finns euroshoppers energidrycker som jag personligen tycker passar bättre, och kostar dessutom runt 80 kr flaket.

Min nyaste jägerflaska är dock oöppnad sen länge. Inte något man dricker för smakens skull en onsdagskväll riktigt.

Mantus
2008-12-07, 00:22
Jag tycker om de flesta sorters starksprit och njuter gärna av det någon kväll i veckan. Gammeldansk, Fernet Branca, Rom, Whisky, Vodka, konjak osv. Jag har ingen som tycker om ren vodka i min umgängeskrets men jag dricker det gärna rent med endast lite is. Då menar jag god vodka, ingen dieselolja som Absolut.

Öl tycker jag om i de flesta sorter men inte de blaskigaste lagerölen. Gärna brittisk ale och tjeckisk lager för mig.

Det enda jag inte är någon större fan av är vitt vin och grappa.

Jag tycker att man, helt orättvist, kan få något av en alkisstämpel bara för att man tycker om att dricka ren vodka. Jag tror att folk tänker på ryssar och uteliggare med tidningspapper runt flaskan. Detta är såklart helt fel. Jag njuter av min vodka precis som andra njuter av en god whisky.


Grappa som är så gott, tog klart mindre tid att lära sig gilla än t.ex. Bäska droppar.

Manta
2008-12-07, 00:47
Dricker du cider? Din fjolla.
-Nää.
Nu är det fest!

m8LaDzJiwL8

(Extra nöjd att det följde med en Skellefteå-pik)

Upptaget
2008-12-07, 20:31
Kanske, men snarare lite obegåvad om du inte testat andra sätt att bli full på då sortimentet vi har på alkoholhaltiga drycker är snudd på oändligt.

Alla gillar inte öl hur mycket de än vill, testa någon av de 1000-tals groggar/drinkar som finns eller varför inte testa ett lättdrucket vitt vin?

Jodå jag har provat ganska mycket olika, men saken är den att jag inte "orkar" ha med massa groggvirke och liknande på förfesten, det är ganska jobbigt och ha 1 spritflaska och sedan massa groggvirke och glas och grejer, Öl är mycket smidigare och ha med sig när man sen börjar röra sig ned mot stan!

Sprit har jag faktiskt alltid tyckt hyffsat bra om, jag och polaren snappsade alltid förr men en gång blev han så jävla full så nu kan han inte dricka det mer! då har det helt enkelt inte blivit att man gör det längre, och sedan så blir det alltid sånt liv om man sitter själv och gör det då alla tycker man är konstig och dum i huvudet hur fan man kan dricka spriten ren!

Har provat 1 sort av vitt vin, smakade piss men kanske ska ge det en chans och prova något annat!

Men alkoläsk spyr jag av, xcider, breezer, smirnoff ice you name it är omöjligt! :)

Nordenator
2008-12-07, 20:35
För er som tycker om BrewDog's Punk IPA har nu systemet dragit in ytterligare en BrewDog-sort i sortimentet!

(Tillfällig)
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11599&Butik=0&SokStrangar=%u00d6L%3aStorbritannien%3aAlla+storle kar%3a%3a%3aBeska%3aFyllighet%3aSötma%3a