handdator

Visa fullständig version : Hur fungerar det om man ätit en jättestor måltid nära en träning?


Fredrik_S
2008-12-05, 12:42
Citetatet är hämtat från en annan tråd men jag tyckte att frågan behövde en egen tråd.

Nej, näringstajming kring träning är ett kapitel för sig. Styrketräningen stimulerar proteinsyntesen, men bara om essentiella aminosyror tillförs. Styrketräningen stimulerar även nedbrytningen, och tills essentiella aminosyror finns att tillgå, kommer nedbrytningen att vara större än uppbyggnaden.

Jag förstår inte hur detta fungerar om man har ätit en väldigt stor måltid närapå en träning. Alltså om det efter träningen fortfarande finns mycket mat kvar i systemet. Kan inte det då innebära att det finns essentilella aminosyror att tillgå och således blir det onödigt att fylla magsäcken med ännu mer?

Är inte de flesta/alla undersökningar gjorda på fastande mage och att man därför inte kan säga något om hur det blir om det redan finns aminosyror att tillgår från en nyligen intagen stor måltid innan träningen? (att träna med massa mat i magen är väl inget vidare men det är inte min fråga)

Scratch89
2008-12-05, 15:31
Du kommer inte att få någon akut effekt på proteinsyntesen av maten, men däremot kommer proteinnedbrytningen att minska.

jaosef
2008-12-05, 15:41
Du kommer inte att få någon akut effekt på proteinsyntesen av maten, men däremot kommer proteinnedbrytningen att minska.

Om jag frågar 'varför?', blir svaret för avancerat då?

Scratch89
2008-12-05, 16:01
Om jag frågar 'varför?', blir svaret för avancerat då?

För att stimulering kräver intag efter träning (eller EAA innan, tror jag). Exakta signalsystem, receptorer och enzymer har jag ingen större koll på; King Grub är bättre på det. Det handlar iallafall inte om tillgång på näring, utan signalmekanismer (m-Tor och grabbarna).

Turbonisse
2008-12-05, 16:24
Men om vi talar om återhämtningen då? Ponera att du äter en kolhydratrik måltid och ger dig ut på ett löppass, maten som nu ligger i magsäcken, bör inte den bidra till förbättrad återhämtning efter passet?

jaosef
2008-12-05, 16:36
För att stimulering kräver intag efter träning (eller EAA innan, tror jag). Exakta signalsystem, receptorer och enzymer har jag ingen större koll på; King Grub är bättre på det. Det handlar iallafall inte om tillgång på näring, utan signalmekanismer (m-Tor och grabbarna).

Ok, bra svar ändå får jag säga ;) Hade för mig att det var signalmekanismerna och inte aminosyrorna i sig som verkade stimulerande

Eddie Vedder
2008-12-05, 18:19
Ok, bra svar ändå får jag säga ;) Hade för mig att det var signalmekanismerna och inte aminosyrorna i sig som verkade stimulerande

Man skulle kunna förenkla det väldigt genom att säga att proteinet du stoppar i dig "säger till" att kroppen kan sätta igång och utnyttja intracellulära aminosyror i högre grad.

Lite som en garanti att nytt material är på gång in och det som redan finns till hands kan man sätta igång ökat byggande med för nu finns det så det räcker.;)


Mvh
/Pedagogen Nicklas:D

jaosef
2008-12-05, 18:27
Man skulle kunna förenkla det väldigt genom att säga att proteinet du stoppar i dig "säger till" att kroppen kan sätta igång och utnyttja intracellulära aminosyror i högre grad.

Lite som en garanti att nytt material är på gång in och det som redan finns till hands kan man sätta igång ökat byggande med för nu finns det så det räcker.;)


Mvh
/Pedagogen Nicklas:D
:thumbup:*cupid*

Fredrik_S
2008-12-05, 20:48
Jag förstår vad ni säger men jag förstår inte logiken.

Har det verkligen undersökts vad som händer på icke fastande mage. En mage full med mat alltså. Samt snar träning därefter och vidare effekt av tillförd eller icketillförd ny mat/pulver.

Tycker det verkar konstigt att kroppen skulle tolka det som så att maten som passerar strupen och lägger sig ovanpå den halvsmälta maten i magen är ny mat som gör att den kan våga bygga mer muskler än den tänkt med det den redan hade.

King Grub
2008-12-05, 20:51
Proteinet från den måltiden kan säkert användas till fullo i den av styrketräningen uppreglerade proteinsyntesen.

Men, jag tror att det är sannolikt, att det krävs en bolus av aminosyror för att erhålla den dramatiska (men kortvariga) stimulansen man ser av t ex EAA-intag eller vassleprotein. Det är plötsliga och kraftiga tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, inte långsam utsöndring med ett par gram i timmen.

Sverker
2008-12-05, 21:00
D-funktionen ( hästsparken ) i en klassisk PID-reglering.
En snabb förändring ger en kort men stark signal.

Kan inte förstå varför kroppen fungerar på det sättet. Effekten borde, enligt mig, vara en enkel I-reglering där kroppen långsamt går mot ett bestämt värde på proteinsyntesen.


Finns det någon enkel förklaring till varför proteinsyntesen reagerar kraftfullt på en förändring.

King Grub
2008-12-05, 21:03
Enkel? Nej.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3225S

Vi ser att långsamt upptag reducerar nedbrytningen, men utan effekt på proteinsyntesen, medan det omvända gäller för snabbt.

http://www.pnas.org/content/94/26/14930.full

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/2/E340

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3228S

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/549/2/635

Fatcan
2008-12-05, 21:46
Proteinet från den måltiden kan säkert användas till fullo i den av styrketräningen uppreglerade proteinsyntesen.

Men, jag tror att det är sannolikt, att det krävs en bolus av aminosyror för att erhålla den dramatiska (men kortvariga) stimulansen man ser av t ex EAA-intag eller vassleprotein. Det är plötsliga och kraftiga tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, inte långsam utsöndring med ett par gram i timmen.

En bra anledning att inta gainer efter träning altså?

Scratch89
2008-12-05, 21:49
Enkel? Nej.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3225S

Vi ser att långsamt upptag reducerar nedbrytningen, men utan effekt på proteinsyntesen, medan det omvända gäller för snabbt.

http://www.pnas.org/content/94/26/14930.full

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/2/E340

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3228S

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/549/2/635
Men, vilket inte kan poängteras nog, mat minskar proteinnedbrytningen, vilket leder till en positiv balans ändå. EAA/vassle höjer syntesen, mat minskar nedbrytningen. Man klarar sig på båda, men frågan är vilket som är effektivast i längden. Troligen båda.

En bra anledning att inta gainer efter träning altså?
Yepp.

King Grub
2008-12-05, 21:52
En stimulans av proteinsyntesen har betydligt större betydelse än en påverkan på nedbrytningen.

What about the other major process of protein turnover, protein breakdown; does this not pay an important regulatory role in the control of the size of the muscle mass? In our studies it does contribute, but the extent of its contribution is much less

Rennie. Experimental Physiology 90.4 pp 427-436.

Dessutom - minskar man nedbrytningen, minskar man också mängden aminosyror som finns tillgängliga för proteinsyntes. En stor del av nedbrutet protein återanvänds nämligen och nybildar nytt protein.

Scratch89
2008-12-05, 21:58
Där ser man. Jag visste att nysyntesen minskade, men inte att det var en betydande mängd. Man kan alltså dra en, kanske lite förhastad, slutsats, att det blir stor skillnad i muskeltillväxt om man supplementerar med EAA, än om man inte skulle gjort det.

Fredrik_S
2008-12-05, 21:58
Proteinet från den måltiden kan säkert användas till fullo i den av styrketräningen uppreglerade proteinsyntesen.

Men, jag tror att det är sannolikt, att det krävs en bolus av aminosyror för att erhålla den dramatiska (men kortvariga) stimulansen man ser av t ex EAA-intag eller vassleprotein. Det är plötsliga och kraftiga tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, inte långsam utsöndring med ett par gram i timmen.

Men återigen gäller väl det för tom mage? tillflöden av aminosyror i en halvfull mage (2 timmar efter ett matintag på tex 1600 kcal) har man väl inte undersökt?

Scratch89
2008-12-05, 22:00
Jo då. Man såg att effekten av EAA kvarstod.


EDIT: En måltid på 1600 kcal är bra mastig. :D

King Grub
2008-12-05, 22:00
Upptaget av protein från en vanlig måltid sker med en hastighet av några gram per timme.

http://i37.tinypic.com/2eb7ejp.jpg

http://www.humankinetics.com/eJournalMedia/pdfs/5642.pdf

nico
2008-12-05, 22:06
Så, för att bygga större muskler är inte kolhydater så angeläget, bara att jag har fyllt på musklerna tills nästa pass?

King Grub
2008-12-05, 22:07
Kolhydrat behövs inte för muskeluppbyggnaden.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122515&highlight=f%F6rdr%F6jd

Fatcan
2008-12-05, 22:14
Jo då. Man såg att effekten av EAA kvarstod.


EDIT: En måltid på 1600 kcal är bra mastig. :D

Hmm, ok. Jag trodde att detta meda att EAA stimulerar proteinsyntesen väldigt mycket bara gäller om magen är helt tom? Men man får altså samma effekt även om man intar det kanske, en och en halv timme efter ett mål?
Just nu äter jag BCAA tillskott mellan målen, skulle det vara bättre att ta EAA istället? Stimulerar alla EAA proteinsyntes bättre än enbart de grenade aminosyrorna, varför säljs isåfall BCAA?

Blev ju en del frågor, har rätt många funderingar när det gäller supplementering med EAA. Nån kunnig som har lust att besvara dom?

nico
2008-12-05, 23:12
Kolhydrat behövs inte för muskeluppbyggnaden.

Ok. Hur mycket protein efter passet och dygnet efter? beror det på vad som tränas? armar mot ben? räcker det med mindre proteinintag för armar jämfört med ben?

Fatcan
2008-12-06, 15:46
Hmm, ok. Jag trodde att detta meda att EAA stimulerar proteinsyntesen väldigt mycket bara gäller om magen är helt tom? Men man får altså samma effekt även om man intar det kanske, en och en halv timme efter ett mål?
Just nu äter jag BCAA tillskott mellan målen, skulle det vara bättre att ta EAA istället? Stimulerar alla EAA proteinsyntes bättre än enbart de grenade aminosyrorna, varför säljs isåfall BCAA?

Blev ju en del frågor, har rätt många funderingar när det gäller supplementering med EAA. Nån kunnig som har lust att besvara dom?

King Grub t.ex. kan ju känna sig träffad. :)

Scratch89
2008-12-06, 17:27
King Grub t.ex. kan ju känna sig träffad. :)

Det har inte gjorts studier på flera EAA-intag efter varandra, runt träningen. Däremot har man sett att man får stimulans både direkt före, en, två och tre timmar efteråt.

BCAA verkar ha en mer muskelnedbrytande effekt än EAA, som verkar på syntesen istället.

Fatcan
2008-12-06, 18:56
Det har inte gjorts studier på flera EAA-intag efter varandra, runt träningen. Däremot har man sett att man får stimulans både direkt före, en, två och tre timmar efteråt.

BCAA verkar ha en mer muskelnedbrytande effekt än EAA, som verkar på syntesen istället.

Ok, antar att du menar antimuskelnedbrytande effekt?

King Grub
2008-12-06, 20:31
BCAA minskar nedbrytningen, men inte i muskulaturen.

This study reports the effects of ingesting branched-chain amino acids (leucine, valine, and isoleucine) on protein metabolism in four men.

To calculate leg protein synthesis and breakdown, we used a new model that utilized the infusion of L-[ring-13C6]phenylalanine and the sampling of the leg arterial-venous difference and muscle biopsies. In addition, protein-bound enrichments provided for the direct calculation of muscle fractional synthetic rate. Four control subjects ingested an equivalent amount of essential amino acids (threonine, methionine, and histidine) to discern the effects of branched-chain amino acid nitrogen vs the effects of essential amino acid nitrogen. Each drink also included 50 g of carbohydrate.

Consumption of the branched-chain and the essential amino acid solutions produced significant threefold and fourfold elevations in their respective arterial concentrations. Protein synthesis and breakdown were unaffected by branched-chain amino acids, but they increased by 43% (p < .05) and 36% (p < .03), respectively, in the group consuming the essential amino acids. However, net leg balance of phenylalanine was unchanged by either drink. Direct measurement of protein synthesis by tracer incorporation into muscle protein (fractional synthetic rate) revealed no changes within or between drinks. Whole-body phenylalanine flux was significantly suppressed by each solution but to a greater extent by the branched-chain amino acids (15% and 20%, respectively) (p < .001).

These results suggest that branched-chain amino acid ingestion suppresses whole-body proteolysis in tissues other than skeletal muscle in normal men.

Wolfe et al. JPEN J Parenter Enteral Nutr. 1995 Jan-Feb;19(1):47-54.

Scratch89
2008-12-06, 20:36
I förlängningen antar jag att skelettmuskulaturen skyddas, annars hade det väl inte lanserats på det sättet som det gjort. Leder en minskad nedbrytning av perifer vävnad till en central besparning av protein i skelettmuskulaturen?

King Grub
2008-12-06, 20:38
Varken EAA eller bara BCAA minskar muskelnedbrytning, inte ens efter styrketräning-

Muscle protein breakdown did not change in response to the drink.

J Appl Physiol. 2000 Feb;88(2):386-92.An oral essential amino acid-carbohydrate supplement enhances muscle protein anabolism after resistance exercise.

Ch4rles
2008-12-06, 20:38
Men om en stor merpart av muskeluppbyggnaden kommer från nedbrutet protein behöver man väl inte äta så mycket protein? Det borde väl räcka med snabba proteintillflöden några gånger om dagen, som EAA

King Grub
2008-12-06, 20:45
Nej, även när det är aminosyror från nedbrutet muskelprotein som byggs in som nytt muskelprotein, är det som ett gensvar på aminosyror i blodet, från föda.

Scratch89
2008-12-06, 20:47
Vilket syfte tjänar då supplementering av BCAA? Vilken vävnad är det som får en minskad nedbrytning?

King Grub
2008-12-06, 20:49
Det är proteinsyntesen som initieras av EAA-intag.

Fatcan
2008-12-06, 21:31
Det är proteinsyntesen som initieras av EAA-intag.

Ok, men vad är skillnaden mot att supplementera med enbart BCAA mot EAA? Det jag hört är att just de tre aminosyror som ingår i de grenade aminosyrorna är de som återfinns till stor mängd i muskelvävnad, därför skulle det vara positivt för tillväxten att ta BCAA tillskott.

King Grub
2008-12-06, 21:53
BCAA är EAA. BCAA initierar själva proteinsyntesen, via leucinmedierade mekanismer. Bästa sammansättning av EAA för att stimulera proteinsyntesen maximalt är inte känd, men det finns inget som pekar på att extra BCAA skulle innebära några fördelar.

Scratch89
2008-12-06, 23:29
Jag pratade med en läkare som vi hade som föreläsare om just EAA, som vi kom in på av en slump under rasten. De hade hållt på med EAA rätt så länge (främst till sängliggande, som var i ett gravt katabolt tillstånd). Han spånade runt lite, och pratade om just optimala sammansättningar. Han hade inga klara svar han heller (eftersom det inte finns några), men han sa att det inte var omöjligt att man får börja jämföra människans aminosyreprofiler med andra djur, för att hitta en skillnad där, och se om det är några markanta skillnader.