handdator

Visa fullständig version : SVD: "Olja från rutten fisk i hälsokost"


Danny Devito
2008-12-05, 05:32
Fiskoljan i kapslarna på hälsokosthyllan kan komma från rutten fisk. Nu skärper EU reglerna för import från bland annat Chile, Peru och Marocko. Men av hänsyn till producenterna får importolja som inte uppfyller hygienkraven fortsätta att säljas till konsumenterna i flera år.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2151497.svd

Troll
2008-12-05, 06:27
*spy*

Sverker
2008-12-05, 07:21
Intressant. Har aldrig funderat på hur själva råvaran hanteras.


I texten står Dessutom kan producenterna ta bort de ämnen som uppstår i härsken olja då den raffineras..
Detta är lätt. Det är inte speciellt svårt att raffinera en sådan olja till en utmärkt kvalitet med låga peroxid- och anisidinvärden. Bra lukt och smak kommer på köpet.

Ola Wallengren
2008-12-05, 08:13
I texten står Dessutom kan producenterna ta bort de ämnen som uppstår i härsken olja då den raffineras..
Detta är lätt. Det är inte speciellt svårt att raffinera en sådan olja till en utmärkt kvalitet med låga peroxid- och anisidinvärden. Bra lukt och smak kommer på köpet.

Ser du några nackdelar med att använda "rutten fisk" som råvara? Men jag är ingen expert på sånt (som du är).
Jag tycker det låter ganska bra om bara slutprodukten har bra kvalité.

Eddie Vedder
2008-12-05, 10:09
Jag tycker det låter ganska bra om bara slutprodukten har bra kvalité.

Det var faktiskt min tanke också. Låt säga att FETTET inte har tagit skada av att fisken i övrigt har ruttnat, då är det ju bara positivt att man tar till vara på det som går än att bara kassera all fisk oätlig.

Är det någon som skadar fettsammansättningen är det ju förstås illa.

Mehdi
2008-12-05, 11:37
Intressant är även att EPA och DHA-värden verkar stämma överens med de flesta omega-oljorna som säljs.

Ungrim
2008-12-05, 15:25
Det var faktiskt min tanke också. Låt säga att FETTET inte har tagit skada av att fisken i övrigt har ruttnat, då är det ju bara positivt att man tar till vara på det som går än att bara kassera all fisk oätlig.

Är det någon som skadar fettsammansättningen är det ju förstås illa.

+1

Så länge slut produkten är bra så spelar det ju ingen roll. (vilket vi får hoppas att den är)

Sverker
2008-12-05, 19:30
Ser du några nackdelar med att använda "rutten fisk" som råvara? Men jag är ingen expert på sånt (som du är).
Jag tycker det låter ganska bra om bara slutprodukten har bra kvalité.


Etiskt är det inte bra. Frågan väcker känslor.
Tekniskt är det inga problem att tvätta bort fria fettsyror, oxiderat fett och missfärgningar. Det blir några fler steg i uppreningen och lite större förluster på vägen ( läs Dyrare produkt ).

Kappman
2008-12-07, 16:59
Jag tror inte bearbetningen av oljan från den "ruttna fisken" påverkar slutpriset mer än om de skulle köpa in prima "matfisk" för att få fram fiskolja.

I norrland käkar vi surströmming flera gånger per höst och det har ingen tagit någon skada av...tror jag....

Eddie Vedder
2008-12-07, 17:12
I norrland käkar vi surströmming flera gånger per höst och det har ingen tagit någon skada av...tror jag....

Jag tror inte man kann dra den liknelsen. Den här typen av "ruttenhet" är inte samma sak som fermentering. Det känns lite som att jämföra mjölk som stått och blivit på tok för gammal i kylskåpet med filmjölk.

Olika förruttnelseprocesser i olika miljöer (temperatur, anaerob/aerob miljö) innebär olika bakterieflora.

Sverker
2008-12-07, 17:35
Speciellt när surströmingen är anaerob.
Det tar inte lång stund för bakterierna i fisken att omsätta den sista syrgasen i burken. Därefter är det anaerob miljö i burken hela vägen fram tills den öppnas. Det är ( främst ) luftens syre som gör att fettet i fisken härsknar.

petah
2008-12-07, 17:44
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2151497.svd

Visst låter det sunkit, men är det inget fel på slutprodukten gör det faktiskt inte mig någonting då jag inte käkar omega3 för att det är gott eller speciellt fräscht.