handdator

Visa fullständig version : Atkins - tips på diverse saker


shut teh face
2008-12-04, 23:15
Jag har under en längre tid varit intresserad av att testa på atkinsdieten. Detta är ingen tråd att diskutera huruvida det är bra eller inte.
Jag är av den åsikten att det i slutändan handlar om kalorier in och kalorier ut. Men några metoder är bättre för vissa än för andra.
Därför vill jag nu testa på detta och göra en egen bedömning.

Jag skulle vilja ha tips på sidor som behandlar detta, som kanske har lite recept och lite tips på vad man kan äta. Som det är nu så har man rätt bra koll på vad man kan äta, men det finns nog mkt livsmedel som man inte tänkt på eller kanske inte ens testat.


Tack

Scratch89
2008-12-04, 23:35
Hej!

Många sidor går inte att länka till. Har du blivit bannad från Google? ;)

samme11
2008-12-05, 00:00
http://letmegooglethatforyou.com/?q=Atkins+tips

Varsågod.

shut teh face
2008-12-05, 00:22
Hej!

Många sidor går inte att länka till. Har du blivit bannad från Google? ;)
Pma då. =) Jag hittar inget på google för jag hittade inget. :em::)

Eddie Vedder
2008-12-05, 10:06
Nu är det ju inte Atkins som dessa förespråkar utan LCHF men du hittar sannolikt jättemycket tips ändå.

www.kostdoktorn.se
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=recept_p%C3%A5_l%C3%A5gkolhydratmat
http://kolhydrater.ifokus.se/

STOR varning för en viss fanatism här och där på dessa sidor.;) Men vill du ha tips på lågkolhydratmat finns som sagt väldigt mycket.

shut teh face
2008-12-05, 13:52
Tack, ska bli grymt kul att testa denna diet. Man lär väl må rumpa första dagarna men sen får vi se hur kroppen mår av att drivas på ketoner lite.

30% protein 70% fett är en bra kvot har jag förstått.. (?)

z_bumbi
2008-12-05, 14:08
Om du ska köra atkins så finns det massor av sidor om den typen av keto. Annars har Lyle McDonalds skrivit en bok i ämnet som är mer anpassad till tränande eller kanske mer korrekt mer anpassad för alla. Helt klart läsvärd.

Eddie Vedder
2008-12-05, 18:23
30% protein 70% fett är en bra kvot har jag förstått.. (?)

Den fördelningen uppnår du aldrig i praktiken dock. Räkna på 5-10E% kolhydrater oavsett om du strävar efter att nolla kolhydraterna.

Dina grönsaker, grädde, ost, kanske någon tomatsås ja t.o.m. minimala mängder i ägg och kött. Så här och där kommer ju kolhydrater in men tillräckligt lite för att du ska behålla ketosen.

Är planen att leva enligt LCHF under en period eller satsar du på att banta? För bäst utvärdering tror jag själv att du gör om du satsar på ett helt vanligt liv i energibalans med den här kosten.

shut teh face
2008-12-05, 22:24
Den fördelningen uppnår du aldrig i praktiken dock. Räkna på 5-10E% kolhydrater oavsett om du strävar efter att nolla kolhydraterna.

Dina grönsaker, grädde, ost, kanske någon tomatsås ja t.o.m. minimala mängder i ägg och kött. Så här och där kommer ju kolhydrater in men tillräckligt lite för att du ska behålla ketosen.

Är planen att leva enligt LCHF under en period eller satsar du på att banta? För bäst utvärdering tror jag själv att du gör om du satsar på ett helt vanligt liv i energibalans med den här kosten.
Jag ska gå ned i vikt tänkte jag. Men jag är osäker på hur lågt jag ska lägga mig. 500-1500 kcal kaloriunderskott verkar det bli. Några tips?

Snorkelfarsan
2008-12-08, 15:01
beror på vilken fettprocent du har. Vid ett visst underskott kommer inte kroppen kunna bränna mer fett och då kommer resten av energin tas från muskler och annat. Är man extremt överviktig kan man ligga på ett väldigt stort underskott, men annars bör man nog inte gå under 1000 kcal, runt 500 brukar ju rekommenderas. Då är det inte så stor risk att manr räknar fel och inte går ner i vikt, och inte heller bryter ner kroppen för mycket.

shut teh face
2008-12-09, 12:30
Ja va kul. Jag ska börja imorgon i alla fall och lägger mig på 5-700 underskott.

Det är väldigt förvirrande vad man ska äta, jag vet vad men fantasin är ute och cyklar...

En frukost jag kommit på är i alla fall kesella (m funlight) och ägg. :D

josu
2008-12-10, 11:20
De säger ju att man ska ligga på ungefär max 30 g kollisar under Atkins, och en burk kesella innehåller ca. 9.2 g kolhydrater... Men att äta en sån per dag till frukost ska ju gå bra då om man inte äter mer än 20 g kolhydrater från annan mat under dagen då..

Eddie Vedder
2008-12-10, 11:38
Det är väldigt förvirrande vad man ska äta, jag vet vad men fantasin är ute och cyklar...


Varför tittar du inte i länkarna? Det var ju hela anledningen till att jag länkade, för att det finns massa mattipps där.

bollio
2008-12-10, 17:32
Frågan du bör ställa dig är om du vill att din lågkolhydratdiet ska vara ketogen eller inte.

shut teh face
2008-12-11, 00:25
Frågan du bör ställa dig är om du vill att din lågkolhydratdiet ska vara ketogen eller inte.
Absolut, ~20 g kolhydrater per dag = ketogen?

bollio
2008-12-11, 03:06
Ja, dock tror jag inte att det är någon fördel med att den är ketogen.

shut teh face
2008-12-11, 11:19
Ja, dock tror jag inte att det är någon fördel med att den är ketogen.
Det återstår att se om ett par veckor. :)

shut teh face
2008-12-11, 13:27
Idag har jag börjat i alla fall. Jag kommer ge detta ett par veckor och undersöka främst hur jag mår. Jag räknar med att vara zombie i huvudet ett par dagar nu framöver. :)

Om någon bryr sig så har jag skrivit matsedel och jag kommer äta detta i dagföljd

- kassler (gratäng)
- kyckling (ceasarsallad)
- laxfile
- nötfärsbiffar med fetaost
- fläskfile
- vit fisk

Jag kommer fylla ut lite hejtvilt och göra roliga saker på mestadels: lök, squash, broccoli, gröna saker. Kan bli lite gratänger och smått. Sen har jag köpt hem parmesanost, cheddarost, vanlig ost, feta ost (hihi)

Frukostar är ägg o bacon eller ägg och kesella (funlight)

Grymt spännande detta.

shut teh face
2008-12-15, 08:42
Dag #1 Huvudvärk som hette duga
Dag #2 Väldigt lite huvudvärk, började känna mig rätt pigg i kroppen
Dag #3 Huvudvärk borta

Känner mig väldigt väldigt pigg i kroppen och är mätt hela tiden fastän jag ligger lite lägre än när jag tidigare åt kolhydrater. Jag har mkt energi och spring i benen medan huvudet är lite segt ibland.

Denna energi räcker till timmars promenader och man mår bra, men lite högintensivt så är man stekt. Men sådan motion utövar jag ju inte så det är bra.

Maten är fantastiskt, mättnaden är enorm, kroppen mår bra och huvudet mår bra nu, det var lite huvudvärk i början och lite dimmigt, men nu är det bra.

Viktnedgången för totalt första veckan lär ju vara massor med vatten, jag känner redan nu att man blivit mycket mindre.

Ett beskymmer jag oroar mig för är mättade fetter och kolesterol.
Jag äter två ägg om dagen och bacon till frukost 3 dagar i veckan. Och middagen är varannan dag fisk/fågel och varannan dag kött (oftast nötkött, men ibland fläskfile, kassler). Använder rapsolja att steka i och olivolja på sallad.
Jag går 1 timme promenad om dagen och tar omega-3 samt kosttillskott, och ligger på kaloriunderskott naturligtvis.

Som jag ser det är det ingen fara på den punkten?

Eddie Vedder
2008-12-15, 09:00
Ett beskymmer jag oroar mig för är mättade fetter och kolesterol.
Jag äter två ägg om dagen och bacon till frukost 3 dagar i veckan. Och middagen är varannan dag fisk/fågel och varannan dag kött (oftast nötkött, men ibland fläskfile, kassler). Använder rapsolja att steka i och olivolja på sallad.
Jag går 1 timme promenad om dagen och tar omega-3 samt kosttillskott, och ligger på kaloriunderskott naturligtvis.

Som jag ser det är det ingen fara på den punkten?

Jag skulle inte oroa mig för den delen om jag vore du. Det är ju en bra fördelning mellan olika typer av fett och dessutom ligger du ju på ett kaloriunderskott vilket i sig är hälsosamt.

Bacon varje dag är nog snarare lite tveksamt ur nitritsynpunkt. Vore jag du skulle jag välja något annat kött utan E250, kanske inte jämt men hursomhelst är det nog värt att tänka på. Vanligt fett fläsk duger ju säkert där precis lika bra som bacon. Dock fritt från natriumnitrit.

LillaMy
2008-12-15, 09:58
Hej!
Jag har kört lchf i två veckor nu o mår kanon! Syftet för mig är att bli av med sockerberoende plus att tappa vikt..
Har loosat ett kilo, blivit av med sötsuget.. Mer el mindre i varje fall!
Har dock väldigt svårt att hålla kolisarna nere då jag äter mkt grönsaker o alltid yoghurt till frukost. Tips på bra grönsaker?
Det finns ett jätte bra forum för just lchf, kolhydrater i fokus!
Lycka till! Btw hur många kilon vill du tappa?

shut teh face
2008-12-15, 10:06
Många sådana här lågkolhydrat "communities" på nätet är närmast sektliknande. De ska spottas på livsmedelsverket för att de inte erkänner deras kost som bäst. Många tror ju även att man kan äta hur mkt som helst men man måste räkna som alla andra. :)

Gröna grönsaker, de flesta sallader, squash, gurka, lök, broccoli, sparris, gröna bönor (harry). Är vad jag äter. Övriga grönsaker kan man äta lite av om man vill.

Istället för yoghurt kan du ju äta en kesella med fun light, det smakar exakt som yoghurt men mer mättande. detta ger 8,8 kolisar visserligen men det finns utrymme för mer kolisar till middagen ändå.

25 kg

Scratch89
2008-12-15, 13:55
Johan, är det inte dags att börja styrketräna snart också? ;)

shut teh face
2008-12-15, 13:59
Johan, är det inte dags att börja styrketräna snart också? ;)
Ja det kanske det är. Men jag hatar att styrketräna samtidigt som jag ligger på kaloriunderskott, jag får sån sjukt ökad hunger och allt blir bara jobbigare. Och med atkins så går det väl inte ens. :D

bollio
2008-12-19, 09:13
Hej!
Jag har kört lchf i två veckor nu o mår kanon! Syftet för mig är att bli av med sockerberoende plus att tappa vikt..
Har loosat ett kilo, blivit av med sötsuget.. Mer el mindre i varje fall!
Har dock väldigt svårt att hålla kolisarna nere då jag äter mkt grönsaker o alltid yoghurt till frukost. Tips på bra grönsaker?
Det finns ett jätte bra forum för just lchf, kolhydrater i fokus!
Lycka till! Btw hur många kilon vill du tappa?

Bästa kolhydratkällorna är rotfrukter och ovanjordsgrönsaker. Främst för att man man får C-vitamin som ej finns i spannmål. Potatis är förhållandevis näringsrikt, lättsmält och mättar bra. Tänk på att eftersom du äter så lite kolhydrater så är det viktigt att du äter C-vitaminstinna sådana.

Det finns ingen anledning för dig att "nolla" eller gå så lågt som 5% kolhydrater tycker jag om du inte vill, om du nu inte råkar lida av metabola syndromet. 10-20% kolhydrater borde ge lika bra mättnadskänslor och viktnedgång. Någon magisk fördel med 5% eller ketos med avseende på viktnedgång finns inte. Däremot så kan det rapporteras (oftast övergående) besvär vid ketos.

Scratch89
2008-12-19, 17:22
För att göra tillägg på bollios inlägg: Ketos är inget att eftersträva, det är en bieffekt av att ligga på lågt kolhydratsintag.

machine gun
2008-12-19, 20:41
En bieffekt av ketos är dessutom att man luktar aceton. Mindre trevligt.

johan karlberg
2008-12-19, 22:14
En bieffekt av ketos är dessutom att man luktar aceton. Mindre trevligt.

gör man?

det är ju underbart!:hbang:

50cent
2008-12-19, 23:56
ketos är nog inget bra om du vill deffa då det höjer kortisolet(som redan är högt pga kcal-) varje gång du äter protetin pga glukogenes, och det här var bara ett exempel finns många andra negativa saker med ketogena dieter för styrketränande vill du deffa och ligga lågt på kolhydrater rekommenderar jag runt 100g kolhydrater men dessa ska vara lågglykemiska och det mesta av dom ska komma från frukt och grönsaker, kom ihåg att GI sänks när du äter fett tillsammans med kolhydraterna.

shut teh face
2008-12-19, 23:59
Jag har inte luktat något iaf. :D

Men jag tycker det har varit intressant, har kört en stund nu och har en paus nu inför julen. Men jag kommer fortsättningsvis köra lågkolhydrat, kanske 50-80gram om dagen. Vad jag lärt mig av denna diet är att man kan äta måltider utan (eller mindre) kolhydrater; det mättar bra.

Jag kommer nog i framtiden basera mina middagar på "atkins kost" medan frukost kanske får innehålla lite mer kolisar.

Eddie Vedder
2008-12-20, 06:42
varje gång du äter protetin pga glukogenes

Så blir det alltid ändå, hjärnans behov av glukos är litet och inget i en låglolhydratkost är ett hinder för otillräcklig proteintillförsel. Mycket fett i kosten och högre fettförbränning.

50cent
2008-12-20, 11:22
men mindre om man äter kolhydrater tillsammans med protein

Eddie Vedder
2008-12-20, 12:15
men mindre om man äter kolhydrater tillsammans med protein

Är det per automatik negativt om man primärt använder fett som substrat och ändå tillgodoser kroppen behovet av aminosyror?

Antagligen inte.

bollio
2008-12-21, 04:12
En bieffekt av ketos är dessutom att man luktar aceton. Mindre trevligt.

Det går över efter ett tag.

Scratch89
2008-12-21, 09:39
Det går över efter ett tag.

Det är inte bara så att du vänjer dig vid doften?

A.Steinbach
2008-12-21, 11:19
Det är inte bara så att du vänjer dig vid doften?

I och med att kroppen blir effektivare på att använda ketoner efter 1-2 veckor så blir det säkert oftast så att man inte andas ut något eller så pass lite att man inte känner av det.

Scratch89
2008-12-21, 12:15
I och med att kroppen blir effektivare på att använda ketoner efter 1-2 veckor så blir det säkert oftast så att man inte andas ut något eller så pass lite att man inte känner av det.

Det blir ju fortfarande ketosyror i blodet, som måste tas hand om. Är du säker på att kroppen blir effektivare? Det låter synnerligen märkligt att kroppen inte skulle ta hand om hela kolskelettet från första början.

A.Steinbach
2008-12-21, 13:45
Ja men det verkar vara en högre nivå av ketoner i blodet i början antagligen pga att hjärnan ej helt anpasat sig till ketondrift och musklerna tar hand om en del av överskottet innan hjärnan helt anpassat sig för att nivån ej ska stiga för högt.

A major concern that frequently arises with regards to ketogenic diets is related to the slight acidification caused by the accumulation of ketone bodies in the bloodstream. Normal blood pH is 7.4 and this will drop slightly during the initial stages of ketosis.
While blood pH does temporarily decrease, the body attains normal pH levels within a few days (21) as long as ketone body concentrations do not exceed 7-10 mmol (22).

Most tissues except the brain, stop using ketones for fuel after the third week of ketosis. This is especially true for skeletal muscle. While muscle initially derives up to 50% of its energy requirements from ketones (22), this drops to 4-6% by the third week of ketosis. (22, 23). This is
thought to occur for the following reason.
During the first few days of ketosis, the brain is incapable of using ketones for fuel. By using a large amount of ketones for fuel, skeletal muscle prevents a rapid increase in blood ketone levels, which might cause acidosis. As time passes and the brain adapts to using ketones for fuel, skeletal muscle must stop using ketones for fuel, to avoid depriving the brain of fuel. For all
practical purposes, with long term starvation, the primary fuel of all tissues except the brain (and the others mentioned in section 3) is FFA, not ketones.

The Ketogenic Diet - Lyle Mcdonald

14K
2008-12-28, 09:18
Ska oxo börja på Atkins hade jag tänkt, men läst lite överallt att det är en farlig diet pga väldigt få kalorier, o att man kan skada lever o njurar osv, nån som vet mer om det? bi-eftekter? Kanske man kan kompletera med nån multivitamin från apoteket/natur apotekt?

z_bumbi
2008-12-28, 11:50
Det är inte färre kalorier på en ketodiet (aktins är en ketodiet) än någon annan diet med samma fettminskningsmål.
Däremot tycket jag inte ketodiet är en bra diet att börja med och för en tränande individ är den sällan bra om man inte ser till att fylla på med kolhydrater i samband med träningen eller vid några andra bestämda tidpunkter. En ketodiet kräver också att man läser på betydligt mer än att äta en mer balanserad kost och har man inte gjort det så ska man inte använda den.

bollio
2008-12-29, 12:29
Första veckorna av Atkins är en ketodiet. "Maintenance phase" som är tänkt att man ska följa livet ut är inte det.

k4l_2007
2008-12-30, 23:50
http://letmegooglethatforyou.com/?q=Atkins+tips

Varsågod.

:thumbup:

shut teh face
2009-01-07, 12:15
Dags igen då. Haft paus under jul och nyår på 1 vecka cirka.

Man mår så jävla mkt bättre på denna diet, man blir mätt på mindre energi och man har inget drygt godissug.

Vissa individer mår bra på denna diet, vissa fungerar det inte alls för. Men king grub har mig veterligen sagt att alla är olika när det gäller hur man behandlar alla olika nutrienter...?

shut teh face
2009-02-06, 09:09
Hej

Jag körde atkins totalt 3 veckor totalt kanske, gick ned 5 kilo och jag mådde bra. Men jag avslutade dieten för det vart för mycket planering och blev dyrt om man verkligen ville ha prima mat. Jag har kört VLCD nu i 3 veckor istället och plusat ned 10 kilo till. Jag ska köra det 1 vecka till tror jag sen får vi se.

Atkins är ett intressant val men det kräver oerhörd planering och blir faktiskt dyrt (för jag vill äta mycket kött :)).

Kalle789
2009-03-10, 15:38
Jag har också tänkt att börja med Atkins. Jag undrar bara om jag kan äta t.ex. räkor? Räknas det till fisk? Någon som kanske vet en hel del mat jag kan äta under dieten?

Eddie Vedder
2009-03-10, 15:40
Ja du kan äta räkor. Räkor är skaldjur.

mikaelj
2009-03-10, 15:42
Jag har också tänkt att börja med Atkins. Jag undrar bara om jag kan äta t.ex. räkor? Räknas det till fisk? Någon som kanske vet en hel del mat jag kan äta under dieten?

Vanliga frågor och svar om lågkolhydratkost (http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup)

Kalle789
2009-03-11, 20:32
Hm.. Det man inte ska äta när man kör Atkins är ju potatis, bröd, pasta och ris.. Kan jag käka vad som helst förutom det då?

mikaelj
2009-03-11, 20:35
Hm.. Det man inte ska äta när man kör Atkins är ju potatis, bröd, pasta och ris.. Kan jag käka vad som helst förutom det då?

En enkel regel är att basera huvudenergin i din mat på feta livsmedel som innehåller 0-3g kolhydrater/100g och måttligt med sånt som innehåller mer än så.

Huvuddelen av energi kommer fortfarande från fett, ungefär (kh/protein/fett) SNR 50/20/30 mot Atkins 0-5/20/75-80. Jag kollade häromsistens för skojs skull och hamnade kring 3/13/84.

14K
2009-03-11, 20:36
Hm.. Det man inte ska äta när man kör Atkins är ju potatis, bröd, pasta och ris.. Kan jag käka vad som helst förutom det då?

Nästan ja, vissa saker innehåller "dold" socker. Sånt får man kolla förre. Men ja.. det är nästan fritt fram för det mesta inom "kolhydrat" och inom din kcal/dag

TehSaxo
2009-05-17, 22:50
http://letmegooglethatforyou.com/?q=Atkins+tips

Varsågod.

hahah :em: