handdator

Visa fullständig version : Äter under 1 timme, påverkan?


stilet
2008-12-04, 21:45
Jag dricker en protein + kreatin + maltodextrin shake efter träningspass. Därefter äter jag inom 1 timme. Men jag äter på ca. 40 min - 1 timme. Spelar det någon roll hur snabbt man äter för att kroppen ska få maximal effekt/nytta av maten?
Ska man börja räkna från då man har ätit klart tills nästa gång man ska äta, eller från dess man började äta?

King Grub
2008-12-04, 21:50
Du behöver inte sitta med någon stoppklocka när du äter.

stilet
2008-12-04, 22:32
För kroppen behöver ju protein varje 3 timmar. Menar på att kroppen får ju näring medans man äter i alla fall, eller hur? Inte ska man behöva äta på 10 minuter...
Ska man börja räkna från då man har ätit klart tills nästa gång man ska äta, eller från dess man började äta?

kExet
2008-12-04, 22:55
Ska man börja räkna från då man har ätit klart tills nästa gång man ska äta, eller från dess man började äta?

Som sagt, du behöver inte sitta med ett tidtagarur. Ät så fort du kan efter passet och försök att få en större del av dags intaget efter passet helt enkelt.


Träna och var glad!

Eddie Vedder
2008-12-05, 07:07
För kroppen behöver ju protein varje 3 timmar.

Nej det händer inget negativt bara för att protein inte stoppas i munnen var tredje timme.

Det är inte det faktiska ätandet som avgör, maten ramlar inte bara rakt igenom på en minut och förbrukas. Ämnesomsättningen pågår hela tiden och mastspjälkningen från en måltid tar fera timmar.

Fredrik_S
2008-12-05, 12:29
För kroppen behöver ju protein varje 3 timmar. Menar på att kroppen får ju näring medans man äter i alla fall, eller hur? Inte ska man behöva äta på 10 minuter...
Ska man börja räkna från då man har ätit klart tills nästa gång man ska äta, eller från dess man började äta?

Absolut inte sant. Det är bara någon gammal byggarmyt som lever kvar.
Äter du en tillräckligt stor måltid så har du tillgång till proteiner i tarmarna i tex 6 timmar eller mer och behöver inte tillföra någonting.