handdator

Visa fullständig version : Energi under distanspass


Nate
2003-07-10, 10:59
Vad rekommenderar ni för energitillförsel under ett distanspass? Finns massvis med bars, geleer, drycker osv på marknaden idag. Något man bör hålla sig undan från/satsa på?

Efter hur länge är det lämpligt att inta?

Ska vara lätt att ta med sig, lätt att få i sig utan att behöva stanna upp samt inte ta så mkt plats i magen att det kommer upp igen....

Kanske någon som rentav har ett recept på egen sportdryck?

JJ
2003-07-10, 11:13
Sportdryck. Gärna pripps eftersom den oftast används under tävlingar och då vet man om man klarar den.

z_bumbi
2003-07-10, 13:17
Maltodextrin i max 5%-ig lösning i vatten, saft eller citron som smaksättning.

Fairing
2003-07-10, 14:03
Fairings Sloow Carbs eller Energy Booster tycker jag att du skall prova. Mycket skonsamma mot magen och dessutom väl beprövade.

Blanda gärna i Whey Amino ( snabba peptidbendna aminosyror) för att motverka mental trötthet.

Mvh/Lasse

King Grub
2003-07-10, 14:17
Originally posted by Fairing
Fairings Sloow Carbs eller Energy Booster tycker jag att du skall prova. Mycket skonsamma mot magen och dessutom väl beprövade.

Blanda gärna i Whey Amino ( snabba peptidbendna aminosyror) för att motverka mental trötthet.

Mvh/Lasse

Varför vill man ha långsamma kolhydrater (Sloow Carbs) under ett distanspass? :confused:

Pudzianovski
2003-07-10, 14:33
Jag har samma fråga ungefär.

En kompis frågade vad som kunde vara lämpligt o ha med när han cyklade vättern runt.

-Vet i fan, sa jag. finns ju vissa kriterier

- låg vikt
- liten plats
- så fullproppat med energi som möjligt

osv osv......

Ngn som har ngt bra tips? vi kom inte på ngt bra direkt. Han köpte en mulitpower bars eller 2.

z_bumbi
2003-07-10, 14:45
King Grub: Det är ganska vanligt att man använder långsamma kolhydrater í sportdryck, ska tydligen ge någon fördel under långa lopp. Har läst någon undersökning där man ansåg att det var bra också.

JJ
2003-07-10, 14:52
Originally posted by Pudzianovski
Jag har samma fråga ungefär.

En kompis frågade vad som kunde vara lämpligt o ha med när han cyklade vättern runt.

-Vet i fan, sa jag. finns ju vissa kriterier

- låg vikt
- liten plats
- så fullproppat med energi som möjligt

osv osv......

Ngn som har ngt bra tips? vi kom inte på ngt bra direkt. Han köpte en mulitpower bars eller 2.

Man får ju bananer, bullar, spordryck m.m. vid varje kontroll så det är inget större problem. Man äter även 2 riktiga måltider under loppet. Brukar själv bara ha med mig 2 tuber med typ glukosgel som jag trycker i mig de sista 9 milen.

King Grub
2003-07-10, 15:03
Originally posted by z_bumbi
King Grub: Det är ganska vanligt att man använder långsamma kolhydrater í sportdryck, ska tydligen ge någon fördel under långa lopp. Har läst någon undersökning där man ansåg att det var bra också.

Aha. Jag kan tänka mig en mindre mängd fruktos för levern, så att glukosen hamnar där den skall, i musklerna.

z_bumbi
2003-07-10, 15:18
King Grub: Typ så ja, om man tillför fruktos hela tiden så jämnar levern även ut nivåerna av glukos så att man inte får några dippar i blodsockret. Som jag har fattat det i alla fall.

Vanlig saft är alltså klart underskattat som sportdryck, många cyklister i USA använder tydligen Coca-cola med bra resultat.

Fairing
2003-07-10, 15:34
King Grub!

Jag har ingen "het" studie att referera till men det finns väl säkerligen bra skäl när dom större sportdryckstillverkarna i världen (bl.a. Enervit) följer Fairings recept och byter ut Maltodextrinet mot Fruktos.

Att vi tog fram en sportdryck med mestadels Fruktos (som dessutom är hypotonisk) var väl lite av en slump.

Alla Motocrossförare som var med och provade ut olika blandningar var alla överens om att Sloow Carbs gav perfekt energi , inga blodsocker svängningar samt att den var extremt skonsam mot magen. Under Enduro VM 2003 var det flera av toppåkarna som hinkade i sig 8 liter sloow Carbs/dag (6%lösning) utan några som helst magproblöem , kramper osv.
Svenska Mästaren i släggkastning klarar numera av sina 2,5 timmars träningspass mycket tack vare Sloow Carbs ( led av blodsockerfall tidigare)

Jag har försökt att få Cyklister , löpare , skidåkare mm att dricka Energy Booster under passen men dom flesta föredrar Sloow Carbs både före , under och efter.

Nu har vi Rapid Recovery ute på prov bland uthållighetsidrottare och det är en produkt som jag tror stenhårt på .
Waxy Maize (Amylo pektin) Vassle Hydrolysat och MCT så snabbt och kaloririkt det bara kan bli:D

Nate
2003-07-10, 16:01
Originally posted by Fairing
Att vi tog fram en sportdryck med mestadels Fruktos (som dessutom är hypotonisk) var väl lite av en slump.

Hypotonisk?

z_bumbi
2003-07-10, 16:01
Det finns fler som använder sportdryck :)http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11812708&dopt=Abstract

Nate
2003-07-10, 16:02
om man intar snabba kolhydrater under ett distanspass - sjunker inte blodsockret till seghetsnivå igen efter ett litet tag?

z_bumbi
2003-07-10, 16:16
Nate: Jo kanske, men du får se till att fylla på hela tiden så har du inte det problemet.
Kom just på att längden på din träning också har inverkan, är det under 1 timme så gör inte sportdryck någon större skillnad och störst verkan gör från 2 timmar och uppåt men här ska man se till att dricka tidigare så att man aldrig går tom.

Fairing: Hittade den här... MCT verkar vara en höjdare under fel förutsättningar ;)
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/88/1/113

Lalla (jobb)
2003-07-10, 16:39
Ääääh, släng med ett par vetebullar i cykeltröjan....:hbang:
Räcker med ca. 50-100g beroende på hur långt du kör...
1h, ca.3mil = ingen slät vetebulle
2h en bulle ca. 40g
3h två bullar
4h tre bullar
osv...

Kör med vatten bara i flaskorna, det funkar iaf. för mig.:thumbup:
Kör du längre så du behöver mer än 5-6bullar så kan det bli trångt i fickorna, då rekomenderar jag följande recept:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=12288

Under vättern körde jag uteslutande på bullar som energikälla samt två gel i slutet. Kaffe för lite koffein o vatten i flaskorna.
tog iof. 9h20min...:em:

Pudzianovski
2003-07-10, 17:50
Vid cykellopp..vasalopp o sånt finns det ju kontroller...

Inte om du ska ut och marshträna ett dygn eller paddla 12 tim. osv osv.

DÅ behövs rätt energi.

DrP
2003-07-10, 21:22
Kör man mindre än en timme behöver man inte kolhydrater.

Skulle gärna vilja se en forskningsrapport som visade att fruktos är bra i en sportdryck. Innan jag ser det tror jag inte på det alls.

Lösningar som har lägre osmolalitet än blod kallas hypotona. Ju mera hypoton en lösning är desto snabbare passerar den magsäcken ner i tarmen där energiupptaget sker.

Jag cyklar och den drycken som jag tycker funkat bäst för mig är Vitargo. Den kolhydraten finns det en hel del studier på som visar att den funkar mycket effektivare än tex maltodextrin.

Vitargo har 4 ggr lägre osmolalitet än ren maltodextrin vid samma koncentration. Den har marknadens lägsta osmolalitet vilket ger en ultra-hypoton lösning(dryck).

Anders Szalkai, Team Bianchi, Janne Virtanen, Svenska Kanotlandslaget mf kör med den.

http://www.mowifit.com/science-6_7-02-01.htm

http://www.carbamyl.se/Svensk/Vitargo/vetenskapl_st.htm

Nitrometan
2003-07-10, 21:29
Snacka med folk på Marathon (http://www.marathon.se) om det gäller distans, de kan det. Här är vi mest amatörer när det gäller den biten.

DrP: ultra-hypoton? Förklara, please.

Vitargo, blir inte den väldigt seg och konstig i konsistensen?
Är det inte mest värmebehandlad potatisstärkelse?

z_bumbi
2003-07-10, 22:06
Dr P: Fruktsocker i sportdryck, alla är inte rena tester av sportdryck men sammanslaget får i alla fall jag intrycket att det är intressant i alla fall.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=7641062&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=2161615&dopt=Abstract

Den här verkar intressant men tyvärr tar abstraktet slut :( Har du möjlighet att plocka ner den så kan du gärna berätta vad som händer.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=2335168&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=3821453&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=3547009&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=3784879&dopt=Abstract

Du skrev att det fanns många rapporter om vitargons fördelar ? Jag har bara sett två och de visade inte på enorma skillnader i potatisstärkelsens fördel, har du några på lager som jag kan kolla på ?

Ozz
2003-07-10, 22:08
Får du i dig snabba kolhydrater (glukos) under långdistans kommer insulinet gå upp. Med insulin i blodet kommer glykogensyntes och fettsyntes att stimuleras. Och det vill man ju inte :), tvärtom.
Höga insulinnivåer hämmar energimobilisering.

Nate
2003-07-10, 22:35
Originally posted by Ozz
Får du i dig snabba kolhydrater (glukos) under långdistans kommer insulinet gå upp. Med insulin i blodet kommer glykogensyntes och fettsyntes att stimuleras. Och det vill man ju inte :), tvärtom.
Höga insulinnivåer hämmar energimobilisering.

Om nu inte fruktos är någon hit heller - vad bör man då ha för typ av kolhydrat?

Originally posted by z_bumbi
Nate: Jo kanske, men du får se till att fylla på hela tiden så har du inte det problemet.
Kom just på att längden på din träning också har inverkan, är det under 1 timme så gör inte sportdryck någon större skillnad och störst verkan gör från 2 timmar och uppåt men här ska man se till att dricka tidigare så att man aldrig går tom.

Så 1.5h efter start borde vara en lämplig tid att inta lite extra energi?

z_bumbi
2003-07-10, 22:51
Nate: Skulle jag få för mig något så konstigt som att cykla, springa eller liknande längre än 2 timmar (:D) skulle jag börja med en svag sportdryck på en gång, bättre att fylla på vartefter än att smaska på med en större mängd kolhydrater efter en viss tid och då riskera problem med magen eller likande. Det man får i sig i början sparar på kroppens eget föråd av kolhydrater så att man aldrig tömmer sig helt. Det är ungefär som att se till att tanka bilen så fort man passerar halv tank, risken för bärnslebrist pga att det är för långt mellan mackarna minskar betydligt.

Sen beror det ju på vilken nivå man är på hur seriös man är med att fylla på och vad man fyller på med.

Mitt första tips om maltodextrin står jag fortfarande fast vid som bra för de flesta som tränar kondition, kunde Gunde dricka kallt kaffe blandat med druvsocker och coca-cola i slutet på sina lopp så är ju en svag maltodetrinblandning en ren njutning att få i sig.

DrP
2003-07-11, 07:28
z_bumbi. Tack för länkarna. Dock tror jag man måste vara kemist eller forskare för att fatta resultaten. du får gärna översätta nån rad i begriplig svenska.

Många rapporter var att överdriva. Kolhydraten är ny, i jämfört med fruktos, maltos mf. Jag har inte sökt runt mer på ett tag, men:

"Resultat:
Magtömningshastigheten för Vitargo var 80% snabbare än för kolhydraten med låg molekylvikt de första 10 minuterna. Drygt hälften av Vitargolösningen hade då passerat magsäcken ner i tunntarmen vilket ska jämföras med de mindre än 20 % av stärkelsesirapslösningen som hunnit passera under samma tid."

Tycker jag är en "enorm" skillnad iaf.

Och

"More than 50 different national teams use Vitargo * 23 of the 25 coming in first in this year´s Vasalopp used Vitargo * 30 gold medallists at the Olympics in Sydney used Vitargo"

Ser bra ut också.

"Ju mera hypoton en lösning är desto snabbare passerar den magsäcken ner i tarmen där energiupptaget sker." Ultra-hypton betyder alltså "jättejätte" hypton :)

Ozz - när man redan är uppe i varv påverkas inte insulinet som det gör när man är i vila. "

"Blodsockerfallet beror på att intag av kolhydrater i vila ger kroppen signaler att lagra kolhydraterna som glykogen i muskeln och börjar man anstränga sig i detta läget får man lågt blodsocker och man blir orkeslös. Detta inträffar alltså inte om du redan rör på dig och blodsockret förbrukas."

Nitrometan - Håller med.

Jo Virargo är svårblandat. beror på att det är en stor stärkelsemolekyl. Man får vispa ner det i en skål och sen hälla ner det i flaskan. Inte rätt ner i flaskan bara då blir det en klump på botten. Jag brukar köra efter styrketräningen och då kör jag direkt i shakern, lite klumpar är bara gott då...

Men man kan köra på kanelbullar också jag håller med. Beror på hur seriös man vill vara.

Ok jag har skrivit om Vitargo förrut och jag släpper denna tråd nu. Det är bara att testa själva och bilda en egen uppfattning. Glöm inte att vispa! :eating:

Fairing
2003-07-11, 08:25
Jag håller med DrP på att man måste prova och bilda sig en egen uppfattning pga att det ej går att läsa sig till om en produkt är bra.

För 3 år sedan när vi tog fram Sloow Carbs så sa alla att det ej går att ha en sportdryck med mer än 4-5% fruktos i pga att fruktos ger magproblem och det resonemanget var helt fel vilket vi vet i dag.
Jag vet att Peter (kolhydratsexperten nr.1) som skrev mycket på Kolozzeum förut hade en del intressanta studier ang. Fruktos i sportdryck.

Angående Vitargo så är väl enda fördelen att du kan blanda den starkare än vanlig sportdryck.Amylopektin som finns i Vitargo har vi i Rapid Recovery.Lyckebystärkelsen som tillverkar Vitargo gör potatismjöl därför använder dom Potatisstärkelse som källa för Amylopektin vi som lyxar till det använder Waxy Maize som är förädlad Majsstärkelse som blandar sig bättre än Vitargo.

Elofsson kör väl Twinlab ?

z_bumbi , jag skulle vilja ha din tid att sitta och söka studier:D

z_bumbi
2003-07-11, 09:34
Fairing: Jo det är enda fördelen med att vara arbetslös tror jag, nackdelen är att jag oftast bara kommer åt abstrakten.

Nate
2003-07-11, 16:18
Originally posted by z_bumbi
Nate: Skulle jag få för mig något så konstigt som att cykla, springa eller liknande längre än 2 timmar (:D) skulle jag börja med en svag sportdryck på en gång, bättre att fylla på vartefter än att smaska på med en större mängd kolhydrater efter en viss tid och då riskera problem med magen eller likande

Varför skulle man få problem med magen av kolhydrater? Vilka slags problem snackar vi då? Det enda problem jag ser är om man har någon riktig mat i magen som dunsar runt och har sig... så länge det bara är vätska alt. några smuttbitar energibar kommer jag inte på några problem. Nåt jag missat?

Jarod
2003-07-11, 16:34
Originally posted by Nate


Varför skulle man få problem med magen av kolhydrater? Vilka slags problem snackar vi då? Det enda problem jag ser är om man har någon riktig mat i magen som dunsar runt och har sig... så länge det bara är vätska alt. några smuttbitar energibar kommer jag inte på några problem. Nåt jag missat?

Men ååååååååå!!! Läste du inte igenom bumbis inlägg som du tom. quotade??? :smash:

Mvh

z_bumbi
2003-07-11, 16:55
Nate: Om du dricker/äter för mycket kolhydrater på en gång kan du få problem oavsett vilken typ det men vissa är tydligen värre än andra bla druvsocker orsakar lättare problem än maltodextrin.
Runt 5-6 %-ig lösning är det som brukar användas som sportdryck men blandar man svagare och börjar dricka tidigare minskar man ju risken för problem samtidigt som man får i sig vätska "på köpet" och slipper slita på kroppens föråd av energi.
Man ska ju ändå dricka så varför inte tillsätta lite bra saker i vattnet på en gång ?

Det lättaste är att prova under några veckor framöver vad du tycker funkar bäst för dig.

Nate
2003-07-11, 18:42
Originally posted by z_bumbi
Nate: Om du dricker/äter för mycket kolhydrater på en gång kan du få problem oavsett vilken typ det men vissa är tydligen värre än andra bla druvsocker orsakar lättare problem än maltodextrin.
Runt 5-6 %-ig lösning är det som brukar användas som sportdryck men blandar man svagare och börjar dricka tidigare minskar man ju risken för problem samtidigt som man får i sig vätska "på köpet" och slipper slita på kroppens föråd av energi.
Man ska ju ändå dricka så varför inte tillsätta lite bra saker i vattnet på en gång ?

Det lättaste är att prova under några veckor framöver vad du tycker funkar bäst för dig.

Magproblemen har alltså inget med kolhydrater under löpning att göra utan med kolhydrater överhuvudtaget eller?

z_bumbi
2003-07-11, 19:09
Nate: Det är under ansträngning som man märker av det, "problemet" finns väl i teorin annars också men då gör det ju ingen skillnad på välbefinnande eller på magfunktion osv.

Nate
2003-07-12, 06:17
Originally posted by z_bumbi
Nate: Det är under ansträngning som man märker av det, "problemet" finns väl i teorin annars också men då gör det ju ingen skillnad på välbefinnande eller på magfunktion osv.

Måste testa...